Havaintoja YTV-alueelta - huhtikuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Pysäkkipisteiden välillä kuski saisi itse valita sopivimman reitin, ja toki suositeltava reitti on se, joka on reittikartalla.
Tässä piilee sellainen vaara, etta joku kuski valitseekin reitin, jolla päätyy jonnekin ihan muualle, kuin pitäisi. Siksi poikkeusreitin pitäisi olla valppaan ja ammattitaitoisen liikennetyöjohdon (liikenteen ohjauskeskuksen) suunnittelema ja määräämä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsinki 16.4.

HelB 9902/h23
HelB 115/h23
HelB 504/h23
HelB 9801/s345
HelB 46/s345
CBF 339/h15A
ESLL 682/s503
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ke 16.4. Espoo

HELB #9934 (Scania L94 6x2 Ikarus E94) / 510
 
17.04.08 Espoo

Cbf 43 (Scania Carrus City M)/231K
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä piilee sellainen vaara, etta joku kuski valitseekin reitin, jolla päätyy jonnekin ihan muualle, kuin pitäisi. Siksi poikkeusreitin pitäisi olla valppaan ja ammattitaitoisen liikennetyöjohdon (liikenteen ohjauskeskuksen) suunnittelema ja määräämä.

Totta. Hetken mielijohteesta valitun poikkeusreitin toimivuus voi olla ihan arpapeliä.

Kultaisella 60-luvulla Hesperian pysäkki keskustaan päin oli jo ennen Dunckerinkatua. Se oli yksityisten viimeinen pysäkki ennen linja-autoasemaa, jonne normaalisti ajettiin Mannerheimintie-Pohjoinen rautatiekatu-Olavinkatu. Aamuruuhkassa jotkut "kekseliäät" kuljettajat koukkasivat omatoimisesti reitille Mannerheimintie-Pohjoinen Hesperiankatu-Töölönkatu-Cygnaeuksenkatu-Nervanderinkatu-Olavinkatu. Joskus tuo sujui ongelmitta, mutta monesti useampikin perässä tuleva bussi innostui tekemään saman tempun. Pahimmillaan seurauksena oli ruuhkautuminen Nervanderinkadulle, jolla "maalaisbussien" kanssa joutuivat jonottamaan myös HKL:n silloinen linja 13 sekä Postin Finnair-bussit (päättäri Dagmarinkadulla).

Nykyajan omatoimista poikkeusreittiä näkee valitettavan usein Tuusulantiellä Oulunkylän liittymässä linjalla 66A Pakilaan päin. Sillan alla on Käskynhaltijantie-niminen pysäkki (2443) erotetulla väylällä ennen Oulunkylän ramppia, mutta monesti 66A painelee ohi poikkeamatta pysäkkiväylälle. Joku haukansilmäkuski varmasti näkee jo kauempaa, ettei pysäkillä ole ketään. Tuota ohittamista tapahtuu kuitenkin myös silloin, kun pysäkillä jo seisoo parikin Tuusulaan päin menevää bussia. Niiden taakse pysäkille saattaa jäädä joku 66A:n odottaja. Sinänsä tuo pysäkki on hölmössä paikassa enkä kovin monta kertaa ole sillan alta kyytiin pyrkijöitä havainnut. Itsekään en koskaan kärky tuolla pysäkillä 66A:ta. Poikittaisten vaihtoyhteyksien kannalta Paanutie ja Maunula ovat toimivammat pysäkit ja Tuusulan suunnan vaihdossa Käpylän asema tai Käpylänaukio on miellyttävämpi. Mutta kun tuon Käskynhaltijantie-pysäkin kilpeen kuitenkin on merkitty 66A, niin satunnaisen ja parempia vaihtoehtoja tuntemattoman matkustajan pitäisi luottaa pääsevänsä sieltä kyytiin.

Tosin noihin pysäkkikilpiinkään ei aina ole luottamista. Vuodesta toiseen ja vielä tänäänkin on Haagan urheilukentän pysäkillä (1666) merkitty palvelulinjat P2, P7 ja P13. Tuon peeseiskan paikalla pitäisi tietenkin olla P12. Tosin noiden palvelulinjakilpien informaatioarvo on muutenkin mitä sattuu. Samasta tolpasta näkee selkeästi linjojen 41 ja 52 määränpäät, mutta P-linjat menevät muka Palvelulinja-nimiseen paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös