Concordian ongelmia

SD202

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,367
Keskiviikkona 02.04.2008 ilmestyneessä Vantaan Sanomissa uutisoitiin "Bussien luotettavuus heikkeni alkuvuodesta". Hieman yllättäen liipasimella ei ollut tällä kertaa HelB vaan Concordia Bus Finland, jonka ajamattomien vuorojen osuus kasvoi 0,33 prosenttiin helmikuussa. Samaan aikaan HelB oli kyennyt vähentämään ajamattomien vuorojen osuutta 0,17 prosenttiin.

Concordian mukaan ongelmat johtu(i)vat lähinnä siitä, että asentajia on ollut sairaana ja korjaamotilojen vähyydestä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HelBin ongelmia

Eipä tuo nyt niin kovin paljon yllättänyt ainakaan minua. Concordia vaan on saanut olla medialta (ja myös joukkoliikennefoorumilta ;)) vielä aika rauhassa laatupoikkeamien arvostelun suhteen. Suurin huomio kun on kiinnittynyt HelBin toimintaan.

Mielestäni Concordialla on tapahtunut merkittävää liikennesuoritteen kokonaislaadun huononemista viimeisen vuoden aikana. Kuten on jo huomattu Concordia on kärkeä ajamattomien vuorojen määrässä, mutta myös pienissä (1-7 minuutin) myöhästymisissä määrät ovat varmasti lisääntyneet vielä suuremmissa määrin. Näitä ei vain taideta tilastoida kunnolla ja asia jää kuljettajan ja matkustajan välisen kommentoinnin asteelle.

Myös ajokaluston kunnon jä määrän suhteen olisi syytä olla huolissaan etenkin Klovin varikon suhteen.

Ehkäpä joukkoliikennefoorumilla tulisi HelBin ongelmien tarkastelun ohella kiinnittää yhä enemmän huomiota myös muiden liikennöitsijöiden ongelmiin, sillä niitä valitettavasti kun tuntuu tällä alalla riittävän yhä enenemissä määrin.
 
Vs: HelBin ongelmia

Kuten on jo huomattu Concordia on kärkeä ajamattomien vuorojen määrässä, mutta myös pienissä (1-7 minuutin) myöhästymisissä määrät ovat varmasti lisääntyneet vielä suuremmissa määrin.

Voisi osittain johtua siitä, että ajosarjat ovat niin kovin tiukkia. Ei ole mitenkään mahdotonta, että auto on ensin espoon 21:sellä ja tulee Leppävaaraan ensin. Sieltä sitten minuutin päästä jatkaa jo jonnekkin muualle. Varsinkin talvella huonoimpina keleinä tuo Serena-Leppävaara tuppaa vähän enemmän kestämään. Tällöin niitä myöhästymisiä tulee, ja eipä ole kiva odotella bussia kauheassa säässä ja samalla 5 saman firman autoa seisoo rivissä lepotauolla.
 
Vs: HelBin ongelmia

... ja samalla 5 saman firman autoa seisoo rivissä lepotauolla.
Ne tauolla olevat bussit kuuluvat jollekin kuljettajalle, jonka työpäivä on tullut siihen pisteeseen, ettei enää laillisesti voisi ajaa, vaan on pakko pitää tauko. Voin vakuuttaa, ettei ainakaan Concordia mitään turhia taukoja järjestä. Eihän sellainen tuota mitään, vaan on lähinnä tieliikennelain sekä työehtosopimuksen aikaansaama välttämätön paha ;). Ja CBF:n työsysteemi kun on tälläinen, etta kukin kuljettaja ajaa pääasiassa samalla autolla koko päivän, eikä lentovaihtoja (muutamia lukuunottamatta) tai varamiehistöa ole taukopaikoilla.

Ja jokainen kuljettajahan on taukonsa ansainnut ja ainakin minä vietän sitä ihan hyvällä omallatunnolla. En ole niin omistautunut uralleni ja harrastukselleni ole, että sitä ihan huvikseeni ilmaiseksi tekisin. Työt hoidetaan työaikana ja tauko on mm. ruokailua, rentoutumista, virkistäytymistä tai lepoa varten. Sitten sitä taas jaksaa hymyillä ja tervehtiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HelBin ongelmia

Ne tauolla olevat bussit kuuluvat jollekin kuljettajalle, jonka tyopaiva on tullut siihen pisteeseen, ettei enaa laillisesti voisi ajaa, vaan on pakko pitaa tauko.

Ja hyvä niin että pitävätkin. Pointti nyt ei ollut siinä, etteikö niitä saisi pitää. Niitä pitää pitää. Tavallinen kaduntallaaja vaan kun ei autokierrätyksistä sun muista tahdo ymmärtää. Kuten ehkä enemmän joukkoliikennettä seuraavat jlf:läiset.. ;)
 
Vs: HelBin ongelmia

Ja hyvä niin että pitävätkin. Pointti nyt ei ollut siinä, etteikö niitä saisi pitää. Niitä pitää pitää. Tavallinen kaduntallaaja vaan kun ei autokierrätyksistä sun muista tahdo ymmärtää. Kuten ehkä enemmän joukkoliikennettä seuraavat jlf:läiset.. ;)
Joo, ymmärsin kyllä, mutta tahdoin vain korostaa, etteivät ne bussit siinä ihan turhanpäiten seisoskele, vaikka joskus siltä näyttääkin. Ja jollain toisella työsysteemilla, jollainen on vaikkapa Helbillä käytössä, ne eivät seisoskelisi ollenkaan vaan olisivat tienaamassa. Siellä kuljettajat kiertävät ja bussit pysyvät kukin omilla linjoillaan. CBF:llä on päinvastoin; bussit kiertävät ja kuskit pitävät jokseenkin saman auton koko päivän. Tämä on tätä eri liikenneyritysten yrityskulttuuria, joka johtuu erinäisistä syistä.

Onkin muuten aika metkaa tarkkailla ihmisiä kun tulee Leppävaaran terminaalin purkulaituriin edelliseltä kierrokselta, edellistä linjalta siis (kun siis kierrätetään vuoroja CBF:lla). Kuluneena talvena tulin monesti linjalta e27 ja sen jälkeen siirryttiin seutulinjalle 106. Kun vaihdan linjakilvet siinä purkulaiturissa matkustajia purkaessani, niin joukko linja e27 uusia matkustajia odottaa jo "kieli pitkällä" siinä muutaman kymmenen metrin päässä ko. linja lähtölaiturissa ja kyttäävät jo bussiani täydessa toivossa, että "nysse tulee!". Kun linjakilvet sitten vaihtuvatkin 106:seksi, niin "valtava" pettymys on havaittavissa joka matkustajan kasvoilla ja eleissä. Sitten sujahdan linja e27 laiturin ohi ja kohti linjan 106 lahtolaituria. Mutta ei hätää; linjalta 106 tuleva vuoro tekee samanlaisen vaihtotempun, mutta toisinpäin. Eli e27:sen matkustajat saavat bussinsa, jos se vain on ajallaan ;).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Concordian ajosarjaongelmia

Kuten on jo huomattu Concordia on kärkeä ajamattomien vuorojen määrässä, mutta myös pienissä (1-7 minuutin) myöhästymisissä määrät ovat varmasti lisääntyneet vielä suuremmissa määrin.

Kuluneena talvena tulin monesti linjalta e27 ja sen jalkeen siirryttiin seutulinjalle 106. Kun vaihdan linjakilvet siina purkulaiturissa matkustajia purkaessani, niin joukko linja e27 uusia matkustajia odottaa jo "kieli pitkalla" siina muutaman kymmenen metrin paassa ko. linja lahtolaiturissa ja kyttaavat jo bussiani taydessa toivossa, etta "nysse tulee!". Kun linjakivet sitten vaihtuvatkin 106:seksi, niin "valtava" pettymys on havaittavissa joka matkustajan kasvoilla ja eleissa. Sitten sujahdan linja e27 laiturin ohi ja kohti linjan 106 lahtolaituria. Mutta ei hataa; linjalta 106 tuleva vuoro tekee samalaisen vaihtotempun, mutta toisinpain. Eli e27:sen matkustajat saavat bussinsa, jos se vain on ajallaan ;).

Eli kierrätys tuo talolle ylimääräistä etua ja matkustajille ylimääräistä haittaa, tulkitsen. Veikkaanpa jopa, että tuo esimerkissä mainittu e27 ei ollut laiturissa tilaajaan laatuvaatimuksien puitteissa mainittuna aikana. On tuota kierrätysongelmaa toki ollut muillakin vuosien saatossa.
 
Kierrätys sinällään on ihan hyvä asia, sehän tehostaa kaluston kiertoa sekä käyttöä ja näinollen tuo säästöjä liikennöitsijälle, jolloin se puolestaan voi tehdä halvempia tarjouksia joukkoliikenteen kilpailutuksessa. Myös kuljettajalle työpäivä voidaan luoda mielekkäämmäksi, ainakin omasta mielestäni, kun ei tarvitse kiertää yhtä ja samaa linjaa koko työpäivän ajan. Joku toinen kuljettaja toki voi ajatella toisin tästä asiasta.

Ongelmia tulee kun ajosarjat sekä linjasivujen ajoajat liian suunnitellaan liian tiukiksi, eika linjalta toisella vaihtamiseen jää riittävästi aikaa. Silloin yksikin pahempi ruuhka tai jokin muu hidastava tekijä liikenteessä sekoittaa koko pakan ja sitten ajetaan usein myöhässä seuraavaan taukoon saakka. Usein ajosarjan seassa on hieman löysempiäkin linjasivuja, jolloin on mahdollisuus tasata aikaa. Liikenteen tilaajan pitäisi puuttua tälläisiin ahkerammin, mutta minkäs teet kun ko. liikennöistijä on se halvimman tarjouksen tehnyt ja siten voittanut kyseisen linjan tai linjapaketin liikennöinnin. Ja siten säästää myös liikenteen tilaajan sekä sitä myötä kunnan kuluja. Voidaankin kysyä, onko tälläisillä tiukilla ajosarjoilla sekä jatkuvalla pienellä myöhästelyllä tilaajan hiljainen hyväksyntä. Seuraavaksi halvin tarjoushan lisäisi sen kuluja...

Mutta kierrätyksessä on mielestäni niin paljon hyviäkin puolia, että sitä kannattaisi kehittää. Jos esimerkiksi Helmi-laitteisto (tai jokin sen jatkokehitelmä) saataisin näyttämään tietoja, joka kertoisi esimerkiksi terminaalialueella kuljettajalle seuraavaksi sieltä lähtevän linjan ja sen lähdön. Tällöin kuljettajan pitäisi toki osata kaikki alueen linjat, jolloin hän pystyisi lähtemään minne tahansa niistä. Silloin kierrätys ei olisi sidottua tiettyihin ajosarjoihin, vaan siitä tulisi joustavampaa.

Bussi siis tulisi terminaalialueelle ja purettuaan matkustajat edelliseltä linjasivulta, jokin Helmi tms. näyttäisi sieltä seuraavina lähtevät linjat ja niiden lähdöt. Kuljettajan tulisi sitten valita sellainen seuraava lähtö, joka täyttäisi liikenteen tilaajan laatuvaatimukset mm. päätepysakin minimipalveluaikojen tms. suhteen. Poikkeusoloissa tälläinen järjestelmä voisi olla äärimmäisen joustava.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Bussi siis tulisi terminaalialueelle ja purettuaan matkustajat edelliseltä linjasivulta, jokin Helmi tms. näyttäisi sieltä seuraavina lähtevät linjat ja niiden lähdöt. Kuljettajan tulisi sitten valita sellainen seuraava lähtö, joka täyttäisi liikenteen tilaajan laatuvaatimukset mm. päätepysakin minimipalveluaikojen tms. suhteen. Poikkeusoloissa tälläinen järjestelmä voisi olla äärimmäisen joustava.
Hmmm. eli olisiko lähtö jollekkin toiselle linjalle samantien vai ehtisikö kuski käydä WC:ssä siinä välillä :?: (jos tarvetta on)
Ja entäpä tämä
AKT sanoi:
9 § Säännöllinen työaika
.
.
4. Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään
5,5 tuntia, Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava
vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä.
Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.
Lähde Linja-autohenkilökunnan työehtosopimus 2008-2009
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/TESSIT_2007-2010/L-A_08-10.pdf
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hmmm. eli olisiko lähtö jollekkin toiselle linjalle samantien vai ehtisikö kuski käydä WC:ssä siinä välillä :?: (jos tarvetta on)
Ja entäpä tämä
Toki tälläiset tekijät olisi otettu huomioon.

Voisikohan hommaa kehittää jotenkin digipiirturin yhteyteen, jolla asiaa valvottaisiin ja joka olisi jotenkin yhteydessä "YTV-tietokoneeseen" (tarkoitan tällä Helmiä tai sen kehittyneempää versioita). Ja kierrätettävät linjat tulisi toki olla samalta terminaali- tai päätepysäkkialueelta ajettavia linjoja, eikä siirtymiä, kuten nykyään, voisi olla.

Ajosarjan rakenne voisi olla sellainen, etta työpäivä alkaisi aina jollain tietyllä linjalla/lähdöllä, kuten nykyäänkin. Kun tämä kierros on sitten ajettu, katsottaisiin tästä "YTV-tietokoneesta" seuraava lähtö, joka täyttää em. kriteerit. Liikenteen tyoöjohdolla olisi toki kokoajan reaaliaikainen kuva siita, mitä tapahtuu ja tarvittaessa voisi puuttua asiaan, jos jokin siihen antaisi aihetta. Jos on tarvetta vessaan tms. voitaisiin ko. kuljettajalle sijoittaa jokin hieman myöhemmistä lähdöistä.

Tauon sijoittaminen olisi tosiaankin hankalaa, kun ei olisi aivan varmaa, missä kuljettaja busseineen laillisen työajan päättyessä kulloinkin olisi.

Tai sitten toimittaisiin kuten nykyäänkin eli valmiin ajosarjan mukaan, vaikkapa kierrätyksineen, mutta jos liikenteessä tapahtuisi joitain häiriöitä, jotka uhkaisivat sekoittaa liikenteen kulkemista ajallaan, olisi liikenteen työjohdolla valmiudet vaihtaa lähtöjä sen mukaan, etta kunkin linjan lähdöt tapahtuisivat ajallaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pari lehtileikkelettä!

Alku kuukauden Metrosta Concordian kamppailusta kalusto-ongelmien parista :
http://www.luukas.org/kari/kuvia/www/concordian_kamppailu.jpg

Itselleni ainakin kirosana - siis kilpailutus. Ei voi muuta sanoa että olisi hyvä että bussiliikenteessä vielä olisi sopimusliikenne, kuten nyt on vielä vr-lähiliikenne/ratikat/metrot. Ei kaikkea tarvitsisi ottaa kaluston laadusta ja kuljettajien selkänahasta irti.

Mut murisematta, jätän nyt pakinat tähän ja lähen viikoksi Härmään kuntoutumaan.... Kun työnantaja sen kerran tarjoaa! :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HelBin ongelmia

Myös ajokaluston kunnon jä määrän suhteen olisi syytä olla huolissaan etenkin Klovin varikon suhteen.

On sitä ongelmaa muuallakin. En tiedä miltä varikolta autot tulevat linjalle H77A, mutta auton tultua päätepysäkille kiinnitin huomiota pistävään käryyn. Silminnähtävää käryä tuli eturenkaan vanteen keskeltä renkaan kiinnitystapista, ei liene ihan normaalia. Meinasin sanoa asiasta kuljettajalle, mutta ajattelin sanomisen olevan turhaa, koska huonokuntoisuudellaan matkustajille vaaraakin aiheuttava kalusto on ihan arkipäivää Concordialla ja HelBillä, kyllä kuljettajatkin tietävät sen. Odotin siis suosiolla seuraavaa bussia ja menin sillä tämän huonosti kohdellun City L:n sijaan. Vaaditaan järeämpiä toimia, jotta saadaan vähän tolkkua tähän meininkiin.
 
HKL/YTV voisi järjestää omat katsastuksensa ja asettaa sitten puutteelliset bussit ajokieltoon omassa liikenteessään.
 
Concordia Bus -konsernin emoyhtiön Concordia Bus AB:n 130 miljoonan euron laina erääntyy maksettavaksi 1.8.2009. Concordia järjestää osakeannin ja yrittää saada sijoittajilta uutta lainaa korvaamaan vanhan. Concordian lehdistötiedote

Tässä taloustilanteessa vahvasti velkaantuneilla yrityksillä uuden lainan saaminen voi olla haasteellista tai vähintäänkin kallista.
 
Takaisin
Ylös