Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/54

Viestiketju: Concordian ongelmia

  1. #1
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1354

    oletus Concordian ongelmia

    Keskiviikkona 02.04.2008 ilmestyneessä Vantaan Sanomissa uutisoitiin "Bussien luotettavuus heikkeni alkuvuodesta". Hieman yllättäen liipasimella ei ollut tällä kertaa HelB vaan Concordia Bus Finland, jonka ajamattomien vuorojen osuus kasvoi 0,33 prosenttiin helmikuussa. Samaan aikaan HelB oli kyennyt vähentämään ajamattomien vuorojen osuutta 0,17 prosenttiin.

    Concordian mukaan ongelmat johtu(i)vat lähinnä siitä, että asentajia on ollut sairaana ja korjaamotilojen vähyydestä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.04.2008 kello 12:54. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2008
    Viestejä
    31

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Eipä tuo nyt niin kovin paljon yllättänyt ainakaan minua. Concordia vaan on saanut olla medialta (ja myös joukkoliikennefoorumilta ) vielä aika rauhassa laatupoikkeamien arvostelun suhteen. Suurin huomio kun on kiinnittynyt HelBin toimintaan.

    Mielestäni Concordialla on tapahtunut merkittävää liikennesuoritteen kokonaislaadun huononemista viimeisen vuoden aikana. Kuten on jo huomattu Concordia on kärkeä ajamattomien vuorojen määrässä, mutta myös pienissä (1-7 minuutin) myöhästymisissä määrät ovat varmasti lisääntyneet vielä suuremmissa määrin. Näitä ei vain taideta tilastoida kunnolla ja asia jää kuljettajan ja matkustajan välisen kommentoinnin asteelle.

    Myös ajokaluston kunnon jä määrän suhteen olisi syytä olla huolissaan etenkin Klovin varikon suhteen.

    Ehkäpä joukkoliikennefoorumilla tulisi HelBin ongelmien tarkastelun ohella kiinnittää yhä enemmän huomiota myös muiden liikennöitsijöiden ongelmiin, sillä niitä valitettavasti kun tuntuu tällä alalla riittävän yhä enenemissä määrin.

  3. #3
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oxfot Näytä viesti
    Kuten on jo huomattu Concordia on kärkeä ajamattomien vuorojen määrässä, mutta myös pienissä (1-7 minuutin) myöhästymisissä määrät ovat varmasti lisääntyneet vielä suuremmissa määrin.
    Voisi osittain johtua siitä, että ajosarjat ovat niin kovin tiukkia. Ei ole mitenkään mahdotonta, että auto on ensin espoon 21:sellä ja tulee Leppävaaraan ensin. Sieltä sitten minuutin päästä jatkaa jo jonnekkin muualle. Varsinkin talvella huonoimpina keleinä tuo Serena-Leppävaara tuppaa vähän enemmän kestämään. Tällöin niitä myöhästymisiä tulee, ja eipä ole kiva odotella bussia kauheassa säässä ja samalla 5 saman firman autoa seisoo rivissä lepotauolla.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    ... ja samalla 5 saman firman autoa seisoo rivissä lepotauolla.
    Ne tauolla olevat bussit kuuluvat jollekin kuljettajalle, jonka työpäivä on tullut siihen pisteeseen, ettei enää laillisesti voisi ajaa, vaan on pakko pitää tauko. Voin vakuuttaa, ettei ainakaan Concordia mitään turhia taukoja järjestä. Eihän sellainen tuota mitään, vaan on lähinnä tieliikennelain sekä työehtosopimuksen aikaansaama välttämätön paha . Ja CBF:n työsysteemi kun on tälläinen, etta kukin kuljettaja ajaa pääasiassa samalla autolla koko päivän, eikä lentovaihtoja (muutamia lukuunottamatta) tai varamiehistöa ole taukopaikoilla.

    Ja jokainen kuljettajahan on taukonsa ansainnut ja ainakin minä vietän sitä ihan hyvällä omallatunnolla. En ole niin omistautunut uralleni ja harrastukselleni ole, että sitä ihan huvikseeni ilmaiseksi tekisin. Työt hoidetaan työaikana ja tauko on mm. ruokailua, rentoutumista, virkistäytymistä tai lepoa varten. Sitten sitä taas jaksaa hymyillä ja tervehtiä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.04.2008 kello 10:40. Syy: ääkköset
    Joukkoliikenneharrastaja

  5. #5
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ne tauolla olevat bussit kuuluvat jollekin kuljettajalle, jonka tyopaiva on tullut siihen pisteeseen, ettei enaa laillisesti voisi ajaa, vaan on pakko pitaa tauko.
    Ja hyvä niin että pitävätkin. Pointti nyt ei ollut siinä, etteikö niitä saisi pitää. Niitä pitää pitää. Tavallinen kaduntallaaja vaan kun ei autokierrätyksistä sun muista tahdo ymmärtää. Kuten ehkä enemmän joukkoliikennettä seuraavat jlf:läiset..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Ja hyvä niin että pitävätkin. Pointti nyt ei ollut siinä, etteikö niitä saisi pitää. Niitä pitää pitää. Tavallinen kaduntallaaja vaan kun ei autokierrätyksistä sun muista tahdo ymmärtää. Kuten ehkä enemmän joukkoliikennettä seuraavat jlf:läiset..
    Joo, ymmärsin kyllä, mutta tahdoin vain korostaa, etteivät ne bussit siinä ihan turhanpäiten seisoskele, vaikka joskus siltä näyttääkin. Ja jollain toisella työsysteemilla, jollainen on vaikkapa Helbillä käytössä, ne eivät seisoskelisi ollenkaan vaan olisivat tienaamassa. Siellä kuljettajat kiertävät ja bussit pysyvät kukin omilla linjoillaan. CBF:llä on päinvastoin; bussit kiertävät ja kuskit pitävät jokseenkin saman auton koko päivän. Tämä on tätä eri liikenneyritysten yrityskulttuuria, joka johtuu erinäisistä syistä.

    Onkin muuten aika metkaa tarkkailla ihmisiä kun tulee Leppävaaran terminaalin purkulaituriin edelliseltä kierrokselta, edellistä linjalta siis (kun siis kierrätetään vuoroja CBF:lla). Kuluneena talvena tulin monesti linjalta e27 ja sen jälkeen siirryttiin seutulinjalle 106. Kun vaihdan linjakilvet siinä purkulaiturissa matkustajia purkaessani, niin joukko linja e27 uusia matkustajia odottaa jo "kieli pitkällä" siinä muutaman kymmenen metrin päässä ko. linja lähtölaiturissa ja kyttäävät jo bussiani täydessa toivossa, että "nysse tulee!". Kun linjakilvet sitten vaihtuvatkin 106:seksi, niin "valtava" pettymys on havaittavissa joka matkustajan kasvoilla ja eleissä. Sitten sujahdan linja e27 laiturin ohi ja kohti linjan 106 lahtolaituria. Mutta ei hätää; linjalta 106 tuleva vuoro tekee samanlaisen vaihtotempun, mutta toisinpäin. Eli e27:sen matkustajat saavat bussinsa, jos se vain on ajallaan .
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.04.2008 kello 19:08. Syy: ääkköset
    Joukkoliikenneharrastaja

  7. #7
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Concordian ajosarjaongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oxfot Näytä viesti
    Kuten on jo huomattu Concordia on kärkeä ajamattomien vuorojen määrässä, mutta myös pienissä (1-7 minuutin) myöhästymisissä määrät ovat varmasti lisääntyneet vielä suuremmissa määrin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kuluneena talvena tulin monesti linjalta e27 ja sen jalkeen siirryttiin seutulinjalle 106. Kun vaihdan linjakilvet siina purkulaiturissa matkustajia purkaessani, niin joukko linja e27 uusia matkustajia odottaa jo "kieli pitkalla" siina muutaman kymmenen metrin paassa ko. linja lahtolaiturissa ja kyttaavat jo bussiani taydessa toivossa, etta "nysse tulee!". Kun linjakivet sitten vaihtuvatkin 106:seksi, niin "valtava" pettymys on havaittavissa joka matkustajan kasvoilla ja eleissa. Sitten sujahdan linja e27 laiturin ohi ja kohti linjan 106 lahtolaituria. Mutta ei hataa; linjalta 106 tuleva vuoro tekee samalaisen vaihtotempun, mutta toisinpain. Eli e27:sen matkustajat saavat bussinsa, jos se vain on ajallaan .
    Eli kierrätys tuo talolle ylimääräistä etua ja matkustajille ylimääräistä haittaa, tulkitsen. Veikkaanpa jopa, että tuo esimerkissä mainittu e27 ei ollut laiturissa tilaajaan laatuvaatimuksien puitteissa mainittuna aikana. On tuota kierrätysongelmaa toki ollut muillakin vuosien saatossa.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Kierrätys sinällään on ihan hyvä asia, sehän tehostaa kaluston kiertoa sekä käyttöä ja näinollen tuo säästöjä liikennöitsijälle, jolloin se puolestaan voi tehdä halvempia tarjouksia joukkoliikenteen kilpailutuksessa. Myös kuljettajalle työpäivä voidaan luoda mielekkäämmäksi, ainakin omasta mielestäni, kun ei tarvitse kiertää yhtä ja samaa linjaa koko työpäivän ajan. Joku toinen kuljettaja toki voi ajatella toisin tästä asiasta.

    Ongelmia tulee kun ajosarjat sekä linjasivujen ajoajat liian suunnitellaan liian tiukiksi, eika linjalta toisella vaihtamiseen jää riittävästi aikaa. Silloin yksikin pahempi ruuhka tai jokin muu hidastava tekijä liikenteessä sekoittaa koko pakan ja sitten ajetaan usein myöhässä seuraavaan taukoon saakka. Usein ajosarjan seassa on hieman löysempiäkin linjasivuja, jolloin on mahdollisuus tasata aikaa. Liikenteen tilaajan pitäisi puuttua tälläisiin ahkerammin, mutta minkäs teet kun ko. liikennöistijä on se halvimman tarjouksen tehnyt ja siten voittanut kyseisen linjan tai linjapaketin liikennöinnin. Ja siten säästää myös liikenteen tilaajan sekä sitä myötä kunnan kuluja. Voidaankin kysyä, onko tälläisillä tiukilla ajosarjoilla sekä jatkuvalla pienellä myöhästelyllä tilaajan hiljainen hyväksyntä. Seuraavaksi halvin tarjoushan lisäisi sen kuluja...

    Mutta kierrätyksessä on mielestäni niin paljon hyviäkin puolia, että sitä kannattaisi kehittää. Jos esimerkiksi Helmi-laitteisto (tai jokin sen jatkokehitelmä) saataisin näyttämään tietoja, joka kertoisi esimerkiksi terminaalialueella kuljettajalle seuraavaksi sieltä lähtevän linjan ja sen lähdön. Tällöin kuljettajan pitäisi toki osata kaikki alueen linjat, jolloin hän pystyisi lähtemään minne tahansa niistä. Silloin kierrätys ei olisi sidottua tiettyihin ajosarjoihin, vaan siitä tulisi joustavampaa.

    Bussi siis tulisi terminaalialueelle ja purettuaan matkustajat edelliseltä linjasivulta, jokin Helmi tms. näyttäisi sieltä seuraavina lähtevät linjat ja niiden lähdöt. Kuljettajan tulisi sitten valita sellainen seuraava lähtö, joka täyttäisi liikenteen tilaajan laatuvaatimukset mm. päätepysakin minimipalveluaikojen tms. suhteen. Poikkeusoloissa tälläinen järjestelmä voisi olla äärimmäisen joustava.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 20:01. Syy: ääkköset
    Joukkoliikenneharrastaja

  9. #9
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Loppi
    Viestejä
    1052

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Bussi siis tulisi terminaalialueelle ja purettuaan matkustajat edelliseltä linjasivulta, jokin Helmi tms. näyttäisi sieltä seuraavina lähtevät linjat ja niiden lähdöt. Kuljettajan tulisi sitten valita sellainen seuraava lähtö, joka täyttäisi liikenteen tilaajan laatuvaatimukset mm. päätepysakin minimipalveluaikojen tms. suhteen. Poikkeusoloissa tälläinen järjestelmä voisi olla äärimmäisen joustava.
    Hmmm. eli olisiko lähtö jollekkin toiselle linjalle samantien vai ehtisikö kuski käydä WC:ssä siinä välillä (jos tarvetta on)
    Ja entäpä tämä
    Lainaus Alunperin kirjoittanut AKT
    9 § Säännöllinen työaika
    .
    .
    4. Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään
    5,5 tuntia, Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava
    vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä.
    Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.
    Lähde Linja-autohenkilökunnan työehtosopimus 2008-2009
    http://www.akt.fi/easydata/customers.../L-A_08-10.pdf
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 20:01. Syy: muokattu lainattua viestiä

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4062

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Hmmm. eli olisiko lähtö jollekkin toiselle linjalle samantien vai ehtisikö kuski käydä WC:ssä siinä välillä (jos tarvetta on)
    Ja entäpä tämä
    Toki tälläiset tekijät olisi otettu huomioon.

    Voisikohan hommaa kehittää jotenkin digipiirturin yhteyteen, jolla asiaa valvottaisiin ja joka olisi jotenkin yhteydessä "YTV-tietokoneeseen" (tarkoitan tällä Helmiä tai sen kehittyneempää versioita). Ja kierrätettävät linjat tulisi toki olla samalta terminaali- tai päätepysäkkialueelta ajettavia linjoja, eikä siirtymiä, kuten nykyään, voisi olla.

    Ajosarjan rakenne voisi olla sellainen, etta työpäivä alkaisi aina jollain tietyllä linjalla/lähdöllä, kuten nykyäänkin. Kun tämä kierros on sitten ajettu, katsottaisiin tästä "YTV-tietokoneesta" seuraava lähtö, joka täyttää em. kriteerit. Liikenteen tyoöjohdolla olisi toki kokoajan reaaliaikainen kuva siita, mitä tapahtuu ja tarvittaessa voisi puuttua asiaan, jos jokin siihen antaisi aihetta. Jos on tarvetta vessaan tms. voitaisiin ko. kuljettajalle sijoittaa jokin hieman myöhemmistä lähdöistä.

    Tauon sijoittaminen olisi tosiaankin hankalaa, kun ei olisi aivan varmaa, missä kuljettaja busseineen laillisen työajan päättyessä kulloinkin olisi.

    Tai sitten toimittaisiin kuten nykyäänkin eli valmiin ajosarjan mukaan, vaikkapa kierrätyksineen, mutta jos liikenteessä tapahtuisi joitain häiriöitä, jotka uhkaisivat sekoittaa liikenteen kulkemista ajallaan, olisi liikenteen työjohdolla valmiudet vaihtaa lähtöjä sen mukaan, etta kunkin linjan lähdöt tapahtuisivat ajallaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 20:06. Syy: ääkköset
    Joukkoliikenneharrastaja

  11. #11

    Liittynyt
    03.03.2009
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    70

    oletus Pari lehtileikkelettä!

    Alku kuukauden Metrosta Concordian kamppailusta kalusto-ongelmien parista :
    http://www.luukas.org/kari/kuvia/www..._kamppailu.jpg

    Itselleni ainakin kirosana - siis kilpailutus. Ei voi muuta sanoa että olisi hyvä että bussiliikenteessä vielä olisi sopimusliikenne, kuten nyt on vielä vr-lähiliikenne/ratikat/metrot. Ei kaikkea tarvitsisi ottaa kaluston laadusta ja kuljettajien selkänahasta irti.

    Mut murisematta, jätän nyt pakinat tähän ja lähen viikoksi Härmään kuntoutumaan.... Kun työnantaja sen kerran tarjoaa!
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.03.2009 kello 18:32. Syy: jaettu viesti kahtia

  12. #12

    Liittynyt
    11.02.2007
    Viestejä
    567

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Oliskohan autojen merkillä jotain osuutta asiaan? Volvoja, Volvoja...

  13. #13
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: HelBin ongelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oxfot Näytä viesti
    Myös ajokaluston kunnon jä määrän suhteen olisi syytä olla huolissaan etenkin Klovin varikon suhteen.
    On sitä ongelmaa muuallakin. En tiedä miltä varikolta autot tulevat linjalle H77A, mutta auton tultua päätepysäkille kiinnitin huomiota pistävään käryyn. Silminnähtävää käryä tuli eturenkaan vanteen keskeltä renkaan kiinnitystapista, ei liene ihan normaalia. Meinasin sanoa asiasta kuljettajalle, mutta ajattelin sanomisen olevan turhaa, koska huonokuntoisuudellaan matkustajille vaaraakin aiheuttava kalusto on ihan arkipäivää Concordialla ja HelBillä, kyllä kuljettajatkin tietävät sen. Odotin siis suosiolla seuraavaa bussia ja menin sillä tämän huonosti kohdellun City L:n sijaan. Vaaditaan järeämpiä toimia, jotta saadaan vähän tolkkua tähän meininkiin.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #14
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    738

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    HKL/YTV voisi järjestää omat katsastuksensa ja asettaa sitten puutteelliset bussit ajokieltoon omassa liikenteessään.
    "Juna toisi huumeet."

  15. #15
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7376

    oletus Vs: Concordian ongelmia

    Concordia Bus -konsernin emoyhtiön Concordia Bus AB:n 130 miljoonan euron laina erääntyy maksettavaksi 1.8.2009. Concordia järjestää osakeannin ja yrittää saada sijoittajilta uutta lainaa korvaamaan vanhan. Concordian lehdistötiedote

    Tässä taloustilanteessa vahvasti velkaantuneilla yrityksillä uuden lainan saaminen voi olla haasteellista tai vähintäänkin kallista.

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Concordian kaluston numerointi
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 08.09.2013, 20:29
  2. Concordian bussi Ilta-Sanomissa
    kirjoittanut Admiral Observer foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 16.07.2009, 08:44
  3. h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen
    kirjoittanut ARTAI foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 02.01.2009, 21:32
  4. Havaintoja Concordian autokierroista
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 12.01.2007, 20:31
  5. Concordian kevään 2000 bussit
    kirjoittanut SD202 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 04.07.2005, 09:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •