Concordian ongelmia

Linja-autot ovat kunnossa, työehtosopimuksia noudatetaan ja yhtiö saa säännöllisesti parhaat arvosanat liikenteen laatuvertailuissa.

Kannattaisi nyt edelleenkin tarkistaa faktat ennen kuin kirjoittelee tänne. Liikenteen laatuvertailujen arvosanoja voi lukea YTV:n raportista.

Tuskinpa nämä yksityiset koskaan ovat kuvitelleet, että Helsingin kaupunki tai VR lopettaisivat toimintansa pk-seudun bussiliikenteessä, jotta yksityiset voisivat nostaa hintatasoa mieleisekseen.

Yksityiset ovat odottaneet, että Helsingin kaupunki lopettaa markkinahäiriköinnin bussiliikenteessä. Niin on nyt käynytkin. Pohjolan Liikenne on ollut pieni toimija, jonka vaikutus hintatasoon ei ole ollut merkittävä. PL on alkanut laajentaa vasta nyt, kun hintataso on noussut kannattavaksi.
 
Yksityiset ovat odottaneet, että Helsingin kaupunki lopettaa markkinahäiriköinnin bussiliikenteessä. Niin on nyt käynytkin.

Tuota "markkinahäiriköintiä" kai joskus puolusteltiin kaupungin puolesta sillä että kaupunki haluaa varmistaa omalla bussiyrityksellä että se pystyy tarvittaessa hallitsemaan hintatasoa. Se on sitä oikeaa kilpailua :)

Jos nyt verrataan ytv-aluetta ja Tamperetta, niin Paunun Masihan on todennut että linjan 15 sopimus on verta hyvä että siitä jää jotain leivän päällekin. Ilmeisesti Tampereella ollaan sen verta fiksuja ettei päästetty omaa liikennelaitosta tekemään alihintaista tarjousta veronmaksajien rahoilla vaan hintataso on se mitä sen oikeasti, markkinahinnoilla kuuluu ollakin. Lähtökohtahan oli periaatteessa sama pk-seudulla ja Tampereella. pk-seudulla firmat ajoivat vanhaa hyvätuloista sopimusliikennettä kilpailutuksen ohessa, Tampereella ajetaan omaa lupaperusteista liikennettä. Pk-seudulla vain taisi olla joku Helsingin kaupungin omistama hintahäirikkö joka peitti tappiollista kilpailutettua liikennettä sopimusliikenteen tuloilla, ja veti sitten kaikki muutkin liikennöitsijät mukanaan tekemään alihintaisia tarjouksia.
 
Linja-autot ovat kunnossa, työehtosopimuksia noudatetaan ja yhtiö saa säännöllisesti parhaat arvosanat liikenteen laatuvertailuissa.
Kannattaisi nyt edelleenkin tarkistaa faktat ennen kuin kirjoittelee tänne. Liikenteen laatuvertailujen arvosanoja voi lukea YTV:n raportista.

Tuo onkin melko mielenkiintoista luettavaa PL:n osalta. Se on ainut YTV:n bussiliikennettä ajava yritys, jonka matkustajien antamat arvosanat ovat laskeneet syystutkimuksessa kahtena vuotena peräkkäin lähes jokaisella osa-alueella, osaa voisi kutsua jopa romahdukseksi. Ainoat nousut kahden vuioden aikana ovat olleet bussien siisteys sekä kokonaisarvosana, jotka nousivat syksyksi 2007, syksyksi 2008 PL onnistui tiputtamaan arvosanojaan joka osa-alueella. Viime syksynä kuljettajien ajotavasta sekä bussien täsmällisyydestä PL:n saamat arvosanat olivat kaikista yhtiöistä huonoimmat, ja muutamalla muullakin osa-alueella PL jää esimerkiksi kemkimin parjaamaa Concordiaa jälkeen.

Selvästikin "säännöllisesti parasta".


PS. Vieläkös kemkim olet Pohjolan Liikenteellä töissä? Blogisi perusteella kun ainakin linja-autonkuljettajakurssiin kuuluvan työharjoittelun taisit suorittaa kyseisessä yrityksessä viime syksynä.
 
Huonossa yhtiössä bussit ovat räjähtäneitä, työehtosopimuksia noudatetaan jos jaksetaan, arvosanat ovat heikot ja saattaapa jopa lain rikkomistakin löytyä taustalta.
Nyt minäkin kiinnostuin tästä; missä liikenneyhtiöissä YTV-alueella noudatetaan leväperäisesti työehtosopimuksia? Kerrohan, jos sinulla on parempaa tietoa tästä.
 
Nyt minäkin kiinnostuin tästä; missä liikenneyhtiöissä YTV-alueella noudatetaan leväperäisesti työehtosopimuksia? Kerrohan, jos sinulla on parempaa tietoa tästä.

Kiinnostus ay-asioihin onkin hyvästä, että tehdyistä sopimuksista pidetään kiinni. Alla olevista linkeistä voi katsella kuljettajien keskustelua asiasta. Eivät halua tulla ymmärrettävästi omilla nimillään, jos ovat mainitsemissaan paikoissa töissä. Tai ehkäpä kyse on vain kateellisten mustamaalauksesta, sen tietävät vain näissä yhtiöissä töissä olevat.

http://keskustelu.suomi24.fi/autoil...0617&posting=22000000041855512&view_mode=flat

http://keskustelu.suomi24.fi/autoil...7&posting=22000000026695179#22000000026695179

http://keskustelu.suomi24.fi/autoil...7&posting=22000000042367153#22000000042367153

http://keskustelu.suomi24.fi/autoil...7&posting=22000000010165919#22000000010165919
 
Jos Pohjolan Liikenne on mielestäsi ainoa kunnon yhtiö, niin kerro meille kaikille mikä tekee esim. Åbergin Linjasta huonon? A) Rikollinen yhtiön johdossa? B) Bussit on huonoja ja likaisia C) Firma ei noudata työehtosopimusta? D) Firma saa huonot arvostelut asiakkailta?

Onhan näitä kunnon yhtiöitä muutama. Haluaisitko itse luetella kunnolliset yhtiöt ja ne yhtiöt, joilla olisi enemmänkin parantamisen varaa? Saataisiin vähän vaihtoehtoista näkemystä tänne. YTV:n tutkimuksen 2007 mukaan: "Kokonaisarvosanalla mitattuna parhaimmat liikennöitsijät ovat Sopari, Åbergin Linja, Etelä-Suomen Linjaliikenne, Pohjolan Liikenne ja Westendin Linja."

Jos täällä on joitain entisiä tai nykyisiä bussinkuljettajia, niin voisivat ottaa kantaa yhtiönsä hyviin tai huonoihin puoliin ja omaan arvioonsa, sijoittuuko yhtiö keskitason ylä- vai alapuolelle.

Tuo onkin melko mielenkiintoista luettavaa PL:n osalta. Se on ainut YTV:n bussiliikennettä ajava yritys, jonka matkustajien antamat arvosanat ovat laskeneet syystutkimuksessa kahtena vuotena peräkkäin lähes jokaisella osa-alueella, osaa voisi kutsua jopa romahdukseksi. Ainoat nousut kahden vuioden aikana ovat olleet bussien siisteys sekä kokonaisarvosana, jotka nousivat syksyksi 2007, syksyksi 2008 PL onnistui tiputtamaan arvosanojaan joka osa-alueella. Viime syksynä kuljettajien ajotavasta sekä bussien täsmällisyydestä PL:n saamat arvosanat olivat kaikista yhtiöistä huonoimmat, ja muutamalla muullakin osa-alueella PL jää esimerkiksi kemkimin parjaamaa Concordiaa jälkeen.

On ikävää, että PL:llä on taso laskenut ajan kuluessa. Mikään yhtiö ei nähtävästi pärjää ikuisesti hyvin.

Selvästikin "säännöllisesti parasta".


PS. Vieläkös kemkim olet Pohjolan Liikenteellä töissä? Blogisi perusteella kun ainakin linja-autonkuljettajakurssiin kuuluvan työharjoittelun taisit suorittaa kyseisessä yrityksessä viime syksynä.

Hyvä kun blogi kiinnostaa! Yllätyin vähän, kun olet kaivanut blogin jostain esille, vaikka en ole sitä täällä mainostanut, mutta avoimessa internetissähän kaikkea voi sattua. En tosin varsinaisesti sitä Joukkoliikennefoorumin lukijoita varten ole kirjoittanut. Olen pitänyt sen avoimena, koska sinne ei ole toistaiseksi kovin moni eksynyt, mutta kun nyt näköjään lukijoita tulee vähän liikaa, niin täytyy supistaa lukijakuntaa vain heille, joita varten tuota varsinaisesti kirjoitankin.

En ole enää ajamassa. Bussinkuljettajan työ on pk-seudulla raskasta ja en kokenut sitä omakseni. Matkustaminen sopii enemmän itselleni. Ihmettelen oikeastaan, miten kuljettajat jaksavat edes ajaa kokopäiväisessä työsuhteessa Helsingin ruuhkaliikenteessä, sillä niin uuvuttavaa se on ja vapaa-aika jää vähiin. Liikennekulttuuri on pk-seudulla kiireistä ja aggressiivista. Matkustajia on paljon ja koko ajan saa olla valppaana liikenteessä. Ymmärrän hyvin sen, kun TTS:n kouluttaja sanoi, että vuoden kuluttua vain yksi kymmenestä jatkaa bussialalla, ja että suomalaiset olivat kurssilla selvä vähemmistö. Vaikutti siltä kurssin jälkeisessä tapaamisessa, että oikeastaan kukaan ryhmäläisistä ei tykännyt suuremmin harjoittelujaksostaan tai bussin ajamisesta, mutta ne jotka jäivät töihin, jäivät ihan vaan siksi, kun ei parempaakaan ollut tarjolla. Itse taisin olla kurssin ainoa busseista enemmänkin kiinnostunut, mutta bussin ajaminen aamusta iltaan vei minultakin tehokkaasti kiinnostuksen harrastaa vielä samaa asiaa.

Mutta niin, työharjoittelijan näkökulmasta PL vaikutti ihan hyvältä yhtiöltä. Kalustoa jaksettiin pitää säntillisesti kunnossa ja ulkoisesti siistinä, asetettuja sääntöjä noudatettiin pilkulleen ja vakuutuin yhtiön laatu- sekä ympäristöohjelmista, joista pidettiin koulutustunteja kuljettajillekin. Linjojen aikataulut oli laadittu riittävän väljiksi, jotta yleensä jäi noin 5-20 minuuttia päätepysäkeille taukoaikaa. Kuljettajia oli sen verran vähän, että tuli usein tuttujakin naamoja vastaan. Päivät olivat harjoitteluaikana kyllä pitkiä, 6-18 ja välissä 3-4 tunnin tauko.
 
Viimeksi muokattu:
Concordia Bus -konsernin emoyhtiön Concordia Bus AB:n 130 miljoonan euron laina erääntyy maksettavaksi 1.8.2009. Concordia järjestää osakeannin ja yrittää saada sijoittajilta uutta lainaa korvaamaan vanhan. Concordian lehdistötiedote

Concordian lehdistötiedotteen mukaan 130 miljoonan euron lainan antajista 112,4 miljoonaa euroa lainanneet ovat suostuneet vaihtamaan elokuussa erääntyvän lainan uuteen lainaan. Samalla osakeannissa on saatu kerättyä uutta pääomaa yli 800 miljoonaa kruunua, joten akuuttien taloushuolien pitäisi olla tältä erää ohi.
 
Concordia on tänään(kin) saanut julkisuutta bussien ongelmien takia. Tänään ilmestyneen Metro -lehden paperisessa versiossa Concordian matkalle jääneitä busseja komeili kolmessa eri kuvassa.:
http://www.vartti.fi/artikkeli/cb42edf3-7a20-4737-9cdd-91ca87ed1e74

Viallisten bussien määrä moninkertaistui

Vartti.fi:n lukijat lähettävät toimitukseen ahkerasti kuvia hinattavista tai savuavista busseista. YTV on nyt toimituksen pyynnöstä tarkistanut kevään tilastot ajamattomista bussivuoroista, ja tilastot vahvistavat lukijoiden havainnot. Teknisiä vikoja oli viime keväänä paljon.

Tammikuun alun ja toukokuun lopun välisenä aikana ajamatta jäi 1 956 vuoroa. Jokaista tuhatta vuoroa kohden ajamatta jäi 1,5 lähtöä. Tämä tarkoittaa noin 16 vuoroa arkipäivässä. Otoksen perusteella ajamattomien vuorojen määrä on kolminkertaistunut viimeisten seitsemän vuoden aikana.

Joukkoliikenteen tietojärjestelmävastaava Kimmo Sinisalo YTV:stä tähdentää, että nousukaudella yleinen syy ajovuoron peruuntumiseen oli kuljettajapula. Taantuma korjasi tämän ongelman viime syksynä.

- Kevään aikana ajamatta jääneistä vuoroista 77 prosentissa syynä oli tekninen vika. Tilanne on huolestuttava, sanoo ilmoituksia tutkinut Sinisalo.

Seutuliikenteen tilastoja on rumentanut etenkin markkinajohtaja Concordian huono alkuvuosi.

- Tammi-helmikuu olivat katastrofaalisia, luonnehtii Concordian liikennejohtaja Mårten Winqvist.

Vikojen vuoksi avattiin uusi korjaamo

Noloja tilanteita tuottivat uusimmat autot, joita vietiin korjaamolle enemmän kuin kukaan osasi ennakoida. Concordia avasikin maaliskuussa kolmannen korjaamon Tuusulanväylän varteen. Teknisten vikojen vuoksi siltä jäi heinäkuussa ajamatta enää 70 lähtöä, joka on noin yksi lähtö tuhatta vuoroa kohden.

Tilastollisesti samaan pääsi seutuliikenteen markkinakakkonen Helsingin Bussiliikenne (Helb), jonka autoista tekniikka petti 28 vuoron verran heinäkuussa.

- Näyttää siltä, että uusissa autoissa viat ovat kovin eräkohtaisia, määrittää toimitusjohtaja Juha Hakavuori.

YTV:n liikenteessä bussien keski-ikä on 6 - 7 vuotta. Tarjouskilpailussa hävinneet yleensä myyvät pois vanhimmat bussinsa. Voittaja taas hankkii uusia autoja, jotta ne kestäisivät koko viisivuotisen sopimuskauden.

Concordia, Helb ja Veolia ovat ostanut kymmeniä uusia busseja syyskauden alkua varten. Kaikki jännittävät, miten hyvin ostokset ovat nyt onnistuneet.

YTV:n seutuliikenteessä on arkisin keskimäärin 10 300 bussivuoroa. Helsingin sisäisessä liikenteessä lähtöjä on noin 8 700. Eniten busseja on pääkaupunkiseudun liikenteessä Helsingin Bussiliikenteellä (noin 500), Concordialla (noin 400) ja Veolialla (noin 250).
 
Uusien Scalojen kanssa oli ongelmia heti eilen. #711:sen ovet reistailivat Leppävaarassa iltapäivästä. Talvi näyttää mitä tuleman pitää..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös