YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

En usko, että ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä on sallittua käyttää vain tietyn kaistan ajokiellon osoittamiseen. Merkki koskee koko tietä, ja ilmeisesti myös periaatteessa molempiin suuntiin. Mikäli bussikaistat erotetaan jotenkin fyysisesti, se lienee mahdollista.


Juuri tuota kaistan erottamista tarkoitin. Toisaalta tulee mieleen Tarvontien taannoinen bussikaistajärjestely Kehä I:ltä keskustaan päin, jossa oli ilman kaistan erottamista käytetty muistaakseni liikennemerkkiä 312 - Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty + lisäkilpi "Koskee vain oikeanpuoleista kaistaa" + lisäkilpi 851 - Voimassaoloaika arkisin ma-pe, jossa kellonaikoina 9 - 6.
 
En ole YTV:n raporttia nähnyt, joten en tiedä onko siinä sellainen aikomus, kun pysäkitkin täytyy joka tapauksessa siirtää. Olisikohan jollain se jo käsissään?

On :) Selasin raporttiluonnoksen perjantaina läpi. Mannerheimintiestä ei siinä oikeastaan ole kovin pitkästi. Ensisijaisesti todetaan, että järjestelyjä pitäisi parantaa ja sitten mainitaan, että "rohkea" ratkaisu olisi tuo bussikaistojen siirtäminen. Toteuttamistapaa ei sen tarkemmin tekstin mukaan ole tutkittu. Kaksi vapaalla kädellä tehtyä mallipoikkileikkausta löytyy.

Raportissa on myös paljon muita eri kokoisia ja pääosin konkreettisempia ehdotuksia ja suunnitelmia sujuvuuden ja pysäkkien tason parantamiseksi YTV:n liikennealueella.
 
Pysäkkien sijoittelu ennen tai jälkeen suojatien riippunee muista järjestelyistä, tavoittelen sellaista ajatusta että jos pärjättäisiin ihan ilman jalankulkijavaloja bussiväylällä. Tämä tosin tarkottaisi sitä, että bussi pysähtyisi ratikkamaisesti joka pysäkillä. Jos on valot, niin sitten kai pysäkki niiden jälkeen.
On :) Selasin raporttiluonnoksen perjantaina läpi. Mannerheimintiestä ei siinä oikeastaan ole kovin pitkästi. Ensisijaisesti todetaan, että järjestelyjä pitäisi parantaa ja sitten mainitaan, että "rohkea" ratkaisu olisi tuo bussikaistojen siirtäminen. Toteuttamistapaa ei sen tarkemmin tekstin mukaan ole tutkittu. Kaksi vapaalla kädellä tehtyä mallipoikkileikkausta löytyy.
Jos ne rohkeita ratkaisuja kaipaavat, niin olisivat soittaneet minulle :)

Mannerheimintie näin:
Kuusitien liikenneympyrässä jaetaan bussit itäpuolen kaistoille ja henkilöautoliikenne länsipuolen kaistoille. Niiden parin hassun itäpuolen talon huoltoliikenne bussikaistojen kautta Lääkärinkadulle saakka. Ei pääsyä takseille.

Töölöntulliin tehdään liikenneympyrä henkilöautoille Shellin ympäri, eli keskustaan päin menevät henkilöautot kääntyvät Topeliuksenkadulle, sitten TUkholmankadulle ja takaisin Mannerheimintielle. Lääkärinkatu suljetaan, ajoyhteys tonteille Urheilukadun kautta.

Ensimmäisen kerran bussi- ja henkilöautoliikenne risteää Reijolankadun ja Mannerheimintien risteyksessä. Reijolankatu muutetaan yksisuuntaiseksi niin ettei sinne voi kääntyä Mannerheimintieltä. Vastaavasti kääntyminen itäänpäin on seuraavassa risteyksessä Nordenskiöldinkadulle joka myös on yksisuuntainen välillä Mannerheimintie Reijolankatu. Näin muodostuu isohko kolmion muotoinen liikenneympyrä, eli Mannerheimintiekin on tuon välin yksisuuntainen.

Kaikilta Mannerheimintien länsipuolisilta pikkukaduilta on sallittu vain oikealla kääntyminen. Toivonkatu ja muut Urheilukadun poikkikadut itäpuolella suljetaan. Helsinginkadun ja Mannerheimintien risteys normaalisti. Töölönlahdenkadulle henkilöautoille pääsy, siitä risteyksestä eteenpäin Mannerheimintien itäpuoli kävelyaluetta.
 
Lisää juttu Hesarissa aiheesta tänään: Keskelle Mannerheimintietä kaavaillaan joukkoliikennekaistaa

Kuten aiemminkin olen sanonut, niin ihan mielenkiintoinen ja varmasti harkinnan arvoinen uudistus joukkoliikenteen nopeuttamiseksi. Mieleeni on kuitenkin tuotantopuolen joukkoliikenneammatilaisena tullut parikin asiaa, joista haluaisi kuulla myös suunnittelijoiden näkemyksen.

Mannerheimintiellä kulkee YTV- ja HKL-sopimusliikenteen lisäksi myös runsaasti kaukoliikenteen bussivuoroja. Koskisivatko uudet bussikaista myös niitä? Entä taksiliikenne, joka on tähän saakka voinut käyttää bussikaistoja joukkoliikenteen tavoin? Koskisivatko bussikaistat siis vain sopimusliikettettä? Ja millä tavoi varmistetaan, etteivät asiaankuulumattomat ajele siella. Toimiva Helmi-jarjestelmä pakollisena ko. kaistalla ajettaessa (ratikoissa tai busseissa)ja jotkin olennaiset asiat kuten vaikkapa liikennevalot eivät toimisi ilman sitä?

Bussikaistat siis erotettaisiin muusta liikenteestä erityyppisellä kaistamaalauksella sekä pysäkkien kohdalla erillisillä pysäkkikorokkeilla raitiovaunupysäkkien tapaan. Toivottavasti on suunniteltu järjestettavän pysäkilla olevan bussin ohitusmahdollisuus. Rikki mennyt bussi tai jokin muu ongelmatilanne (esim. kaukoliikennebussi lastaa laukkuja ruumaan) ja tilanne Mannerheimintiellä on sama. Bussipysäkin sijoittamista raitiovaunupysakin tapaan korokkeelle tien keskelle en pidä kovinkaan onglemallisena sinällään, sillä ovathan em. raitiotiepysäkitkin sijoitettu niin ja hyvin tuntuu toimivan. Toki tälläinen järjestely kysyy tieltä leveyttä, jotta kaikki liikennemuodot mahtuvat siellä kitkatta kulkemaan.

Muistakaa, etta Manskulla on myös vasemmalle kääntyviä ainakin muutamissa risteyksissä. Miten tämä aiotaan järjestää niin, etteivät vasemmalle kääntyvien jonojen hännät tuki tälläistä vasemmalla kaistalla olevaa bussikaistaa. Poistetaanko vasemmalle kääntymiset kokonaan Manskulla (ainakin päiväsaikaanko?)

Ratikka- ja bussikaistojen yhdistäminen on sinäänsä ihan hienolta kuullostava ajatus ja sopiikin sellaisille väylille, joilla ratikka- ja bussilinjoja kulkee suht vähän; silloin ne eivät vaikeuta toistensa kulkua. Mannerheimintiellä kulkee kuitenkin useita tiheästi liikennöityjä ratikkalinjoja ja se on Suomen vilkkain bussiväylä muun liikenteen seassa. Nämä kaksi asiaa samalle kaistalle ilman ongelmia; ei onnistu, sanon minä. Lisäksi ns. Helmi-järjestelmä, joka ohjaa mm. liikennevaloetuuksia on käytössä vain HKL:n raitioliikenteessä sekä joillain HKL- seka YTV-bussilinjoilla, joten se pitäisi olla vaatimus noilla kaistoilla liikuttaessa (takseissa ja kaukoliikennebusseissa sitä ei ole). Minusta on parempi pitää ratikat ja bussit erillään ainakin Manskulla, niin kumpikin on suvujaa joukkoliikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koko idea on järjetön. Kuvitelkaa nyt, suomen pääkaupunkiin tuleva vilkkain pääväylä olisi autoilijoille yksikaistainen. Pienempienkin kaupunkien sisääntuloväylät ovat kaksikaistaisia suuntaansa. Mietitäänpä aamuruuhkaa, autot jonossa kuin köyhän talon porsaat yhdellä ja ainoalla kaistalla. Ja joka risteyksessä niitä oikealle kääntyviä tukkeena, ei tule mitään. Nykyinen kaksirivinen autojono laitettaisiin yhteen pötköön, huh-heijaa.

Kyllä tilanne on se, että liikennemäärien takia Mannerheimintie pitäisi olla vähintään 3-kaistainen suuntaansa, harmi vain että tilaa ei ole yhtään enempää. Ainoa järkevä ratkaisu olisi rakentaa tunneli manskun alle, jonne voitaisiin laittaa bussit kulkemaan. Näin henkilöautoille jäisi kaksi kaistaa, mikä on sekin juuri ja juuri riittävä. Joukkoliikenne pääsisi sujuvasti tunnelissa Elielille ja Kamppiin, ilman autoliikenteen aiheuttamaa hidastelua.
 
Jos jokin idea on ollut järjetön niin se, että kaikki (auto)liikenne pitää tunkea yhdelle ja samalle Mannerheimintielle. ja lisää lienee tulossa, kun Tuusulantienkin liikennettä suunnitellaan ohjattavaksi Veturitielle ja edelleen minnekäs muualle kuin Mannerheimintielle.

Bussit tunneliin -ajatus vasta pöhkö olisikin. Mannerheimintien bussithan palvelevat Mannerheimintien varrella oleville pysäkeille tulevia matkustajia. Osa jää pysäkin lähistölle, osa vaihtaa esim. poikittaiseen bussiin tai raitiovaunuun. (Moni Turun bussillakin tuleva on menossa muualle kuin Kamppiin. ;) ) Monesta suunnasta on Elielille päin junayhteys, jos nopeampaa kyytiä suoraan keskustaan haluaa. Vaikka Mannerheimintiellä olisi sata autokaistaa, niin kaupungin keskusta ei pysty nielemään ääretöntä määrää autoja. Eikä tarvitsekaan.

Mieluummin järjestetään sujuva (=joukko)liikenne kuin tuhotaan keskustaa nykyistäkin enemmän säilytystilaksi autoille. Jokainen keskustaan päätyvä autohan valtaa Mannerheimintieltä hetkeksi liikkumatilan, mutta miehittää tunti- tai päiväkausiksi muulta kadulta pysäköintipaikan.

Raitiovaunut omalle kaistalleen, bussit omalleen ja henkilöautot omalleen. Jos ajattelematon autoilija välttämättä haluaa tulla jonottamaan, niin jonottakoon vaan. Helsingin joukkoliikenteen voi tehdä toimivaksi, vaikka jossain muussa kaupungissa eletään henkilöauton ehdoilla.
 
Mannerheimintiellä kulkee YTV- ja HKL-sopimusliikenteen lisäksi myös runsaasti kaukoliikenteen bussivuoroja. Koskisivatko uudet bussikaista myös niitä? Entä taksiliikenne, joka on tähän saakka voinut käyttää bussikaistoja joukkoliikenteen tavoin? Koskisivatko bussikaistat siis vain sopimusliikettettä? Ja millä tavoi varmistetaan, etteivät asiaankuulumattomat ajele siella. Toimiva Helmi-jarjestelmä pakollisena ko. kaistalla ajettaessa (ratikoissa tai busseissa)ja jotkin olennaiset asiat kuten vaikkapa liikennevalot eivät toimisi ilman sitä?

Bussikaistat siis erotettaisiin muusta liikenteestä erityyppisellä kaistamaalauksella sekä pysäkkien kohdalla erillisillä pysäkkikorokkeilla raitiovaunupysäkkien tapaan. Toivottavasti on suunniteltu järjestettavän pysäkilla olevan bussin ohitusmahdollisuus. Rikki mennyt bussi tai jokin muu ongelmatilanne (esim. kaukoliikennebussi lastaa laukkuja ruumaan) ja tilanne Mannerheimintiellä on sama. Bussipysäkin sijoittamista raitiovaunupysakin tapaan korokkeelle tien keskelle en pidä kovinkaan onglemallisena sinällään, sillä ovathan em. raitiotiepysäkitkin sijoitettu niin ja hyvin tuntuu toimivan. Toki tälläinen järjestely kysyy tieltä leveyttä, jotta kaikki liikennemuodot mahtuvat siellä kitkatta kulkemaan.

Muistakaa, etta Manskulla on myös vasemmalle kääntyviä ainakin muutamissa risteyksissä. Miten tämä aiotaan järjestää niin, etteivät vasemmalle kääntyvien jonojen hännät tuki tälläistä vasemmalla kaistalla olevaa bussikaistaa. Poistetaanko vasemmalle kääntymiset kokonaan Manskulla (ainakin päiväsaikaanko?)
Mun näkemykseni on, että esitetty ehdotus toimii vain jos bussikaistaa ajavat paikallisliikenteen bussit. Kaukobussien pitäisi ajaa joko henkilöautoille varatulla kaistalla tai stten ne eivät saisi pysähtyä välillä Eduskuntatalo-Töölöntulli. Taksienkin pitäisi ajaa täässä tapauksessa henkilöautoille tarkoitetuilalkaistoilla ainoastaan, mikä ei varmaan ole taksiautoilijoiden ja käyttäjien mieleen. Vasemmalle kääntyminen kielletään myös jne.

Minulla olisi toisenlainen ehdotus:

Siirretään raitiovaunut kulkemaan nykyisille bussikaistoille, Mannerheimintien reunaa pitkin, kuten Itä-Pasilassa on tehty. Silloin raitiovaununkin kyytiin pääsisi suoraan jalkakäytävältä, mikä olisi omiaan lisäämään raitiovaunujen suosiota. Osa Mannerheinintietä kulkevista busseista pitäisi laittaa kulkemaan muita reittejä ja osalle järjestää terminaali johonkin Manskun pohjoispäähän, josta matkustajat voisivat vaihtaa ratikkaan. Käytännössä se siis muistuttaisi vanhaa haukuttua Castrénin runkolinjaa, mutta sillä erotuksella että nyt käytettäisiin vain uusinta mallia olevia raitiovaunuja, ja nillä olisi liikkennevaloetuudet joka takaisi täsmällisyyden ja nopeuden.

Ongelmiksi jäisi, miten raitiovanut pistetään kulkemaan Mannerheimintien eteläpäässä, Edukunta/Postitalosta lähtien.

t. Rainer
 
Tämä YTV:n ehdotus o hyvin kinkkinen, se vaikuttaa ensi kuulemalta ihan hyvältä idealta, mutta tarkemmin pohdittuani en sittenkään sitä kannata. Mannerheimintiellä jouduttaisiin melkoisen hässäkän kouriin kun tielle tehtäisiin vaadittavia muutoksia, HS:n artikkelin mukaan liukuvasti kahden vuoden ajan vieläpä. Ja riittääkö katutila tosiaan toteuttamaan riittävän leveät pysäkit tien keskelle? Mielikuvassani pitäisi pysäkkien kohdalle tehdä muille autokaistoille ikäänkuin mutka, tai siis tasku nykyisen jalkakäytävän kohdalle. Eikö todellakin olisi järkevintä joko parantaa raitiovaunujen olemassa oleva yhteys pikaratikkatasoiseksi, tai rakentaa vallan tunneliyhteys Kuusitieltä tai töölön tullista aina Erottajalle asti? Tai toteutettaisiin linja-autoitse jonkinlainen runkolinja. Molemmissa keskitetyissä vaihtoehdoissa keskustaan asti ajavien suorien seutulinjojen määrää tulisi karsia rankasti.
 
Tuo YTV:n ehdotus on periaatteessa hyvä, mutta siinä on tosiaan pieniä käytännön ongelmia... Tilaa kyllä saadaan järjestymään, kun uudet pysäkit laitetaan nykyisten kohdalle ja laitetaan oikea kaista tekemään mutka nykyisen pysäkkitaskun kohdalla. Ongelmaksi nouseekin se että takaa tuleva bussi ei helposti pääse ohi, jos edellä menevällä syystä tai toisesta kestää pysäkillä tai peräti bussi hajoaa. Tämä tosin on nykyäänkin tilanne raitioliikenteessä. Suurempi ongelma on tälle järjestelylle aivan suuri bussiliikenteen määrä Mannerheimintiellä.

Tätä voisi yrittää ratkaista esim. seuraavasti: Hajautetaan nykyistä Mannerheimintien bussiliikennettä Mechelininkadulle ja Runebergin-/Topeliuksenkadulle. Myös Hakaniemen suuntaan voisi harkita ajamista. Samassa yhteydessä voisi toteuttaa Helsingin sisäisen-/seutuliikenteen uudelleenjärjestelyjä. Parasta tietysti olisi jos samalla nykyisistä bussilinjoista h14, h18, h40 ja h41 korvattaisiin raitiolinjoilla.

Kolmas ongelma on se, miten ratkaistaan henkilöautojen kääntyminen vasemmalle Mannerheimintieltä.

Tässä YTV:n ehdotuksessa on ainesta suurempaankin muutokseen, joten eipä tyrmätä sitä liian helposti...
 
Nyt sitten tarvitaan jakelu- ja kuorma-autoihinkin Helmi, jotta liikenne ehdotetuilla "hyötyliikenne-kaistoilla" sujuisi.

Hesarissa lisää aiheesta: Myös huoltoajo halutaan bussikaistoille

Riittää tosiaankin pohtimista tämänkaltaisen järjestelyn toteutuksesta; nykyisellään voi Manskun ajoittainen kapeus olla esteenä. Jos se olisi 3+3 ajokaistainen, niin ehkäpä onnistuisi. Myös bussien ohituspaikkojen järjestäminen sujuisi silloin paremmin.

Raideliikenteen kehittäminen sekä Manskulla että mahdollisesti sen alla voisi olla pidemmän päälle järkevampää ja tehdä nykyisen laajuisen bussiliikenteen Helsingin keskustaan tarpeettomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole vasemmalle kääntyminen monessakaan isommassa kaupungissa tavallista. Ei se esim. Budapestissa ole mitenkään kamalaa, kun vasemmalle kääntyessään pitää ajaa ison risteyksen yli, seuraavaa pikkukatua oikealle, taas oikealle ja vielä kerran oikealle sille risteävälle kadulle. Tähän jopa opastetaan liikennemerkein.

Täälläpäin voi yksikin vasemmalle pyrkivä kuitenkin blokata koko vastaantulevan kaistan.
 
Kun hälytysajoneuvot voisivat käyttää bussirataa, ei raitiotietä tarvitsisi rakentaa tieksi.

Tieliikenneasetus sanoo liikennemerkeistä 543 a (raitiovaunukaista) ja 543 b (raitiovaunukaista + taxi) seuraavaa: Merkillä osoitetaan raitiovaunuille varattu kaista. Jos raitiovaunukaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä "TAXI". Tällöin raitiovaunukaistaa saavat käyttää myös hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Merkki sijoitetaan raitiovaunukaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaa risteykseen, jollei merkillä 544 a tai 544 b ole toisin osoitettu.

En muista nähneeni missään Helsingissä liikennemerkkiä 543 b, joten jos nyt oikein ymmärsin, periaatteessa esim. Mannerheimintien raitiovaunukaistoja eivät saisi käyttää edes hälytysajoneuvot.
 
En muista nähneeni missään Helsingissä liikennemerkkiä 543 b, joten jos nyt oikein ymmärsin, periaatteessa esim. Mannerheimintien raitiovaunukaistoja eivät saisi käyttää edes hälytysajoneuvot.

Suurin ongelma on kuitenkin HKL-Raitioliikenteen kumipyöräinen huoltokalusto.
 
En muista nähneeni missään Helsingissä liikennemerkkiä 543 b, joten jos nyt oikein ymmärsin, periaatteessa esim. Mannerheimintien raitiovaunukaistoja eivät saisi käyttää edes hälytysajoneuvot.

Eikös Olympiaterminaalilta keskustaan päin Laivasillankadulla ole tälläinen merkki? Tuosta oli muuten joskus Tekniikan Maailma-lehden Liikenteessä-palstalla juttua, ja siinä todettiin/väitettiin, että Päävartion edestä ei keskustaan päin saisi ajaa poliisiautolla ilman vilkkuja+pillejä... :biggrin:
 
Takaisin
Ylös