Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/43

Viestiketju: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Helsingin sanomat uutisoi 10.4. verkkosivuillaan, että YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistojen muuttamista raitiokiskojen viereen. Ehdotus on osa YTV:n julkistamaa raporttiluonnosta.

    HS kirjoittaa, että raportin mukaan tämä parantaisi Mannerheimintien bussiliikennettä, kun bussit voisivat käyttää tällöin samoja liikennevaloja kuin raitiovaunut. Kaistoja ei myöskään hidastaisi oikealle kääntyvien henkilöautojen ryhmittyminen bussikaistalle. Bussikaistoja ja joukkoliikennekatuja ehdotetaan lisää myös muualle.

    Raportin mukaan bussiliikenteen sujuvuuden parantamisen myötä noussut joukkoliikenteen laatu voisi poikia kaikkiaan 9,5 miljoonan euron vuotuiset säästöt vuoteen 2020 mennessä.
    --
    Lauri Räty

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Porkkalankadullahan oli bussikaistat vasemmalla ajokaistalla kaupunkiin päin mentäessä vielä 90-luvulla saakka. Myös allekirjoittanut pääsi niitä aikanaan ajamaan ja tietysti lapsesta saakka larulaisena myöskin matkustamaan. Oli ihan sujuvaa meno, eikä juututtu ruuhkiin.

    Ihan hyvä ja kannatettava idea YTV:ltä. Täytyy sitten vain laittaa kaistat riittävän leveiksi, etteivät bussit häiritse raitiovaunujen kulkua tai päinvastoin. Ihan jonkinlaiselta BRT-ratkaisulta kuullostaa ja riittävien etuuksien kanssa toteutettuna voisi todella nopeuttaa bussiliikennettä Manskulla. Tulee mieleeni esimerkiksi, että liikennevaloja voisi ainakin ratkaisevasti vähentää joukkoliikenteen tieltä ja korvata esimerkiksi Tukholman Odenplanin kaltaisilla "jokeri-valoilla", jotka näyttävät jalankulkijoille punaista, kun joukkoliikennekaistoja käyttävä bussi tai ratikka lähestyy.

    Mites sitten taksit? Pitäisikö nekin päästää ko. väylälle?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 19:51. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Jos bussikaista siirretään vasemmalle niin eikös pysäkeille pääsy silloin vaikeutuisi kun ne jäisivät oikealla olevan normaalin autokaistan taakse, tällöinhän bussin pitäisi päästä oikean kaistan yli pysäkille ja pysäkiltä lähdettäessä taas koukkaamaan vasemmalle kaistalle, saattaa olla aika hankala tehtävä jos oikea kaista on täynnä autoja. Kyllähän tuo järjestely toimisi jos ei tarvitsisi pysäkeillä pysähtyä vaan paahdettaisiin suoraan elielille mutta taitaa olla aika paljon ihmisiä jotka jäävät pois jo töölössä.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Jos bussikaista siirretään vasemmalle niin eikös pysäkeille pääsy silloin vaikeutuisi kun ne jäisivät oikealla olevan normaalin autokaistan taakse, tällöinhän bussin pitäisi päästä oikean kaistan yli pysäkille ja pysäkiltä lähdettäessä taas koukkaamaan vasemmalle kaistalle, saattaa olla aika hankala tehtävä jos oikea kaista on täynnä autoja. Kyllähän tuo järjestely toimisi jos ei tarvitsisi pysäkeillä pysähtyä vaan paahdettaisiin suoraan elielille mutta taitaa olla aika paljon ihmisiä jotka jäävät pois jo töölössä.
    Pysäkit olisivat toki myös vasemmalla kaistalla erillisellä korokkeella; niin oli myös Porkkalankadulla aikanaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 19:52. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    En ymmärrä miksei saman tien voisi varata toista puolta Mannerheimintiestä busseille?

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Manskullahan on paikoitellen juuri ja juuri kahden kaistan levyinen tila suuntaansa, mutta paikoitellen taas tilaa leveyssuunnassa yllinkyllin. Pysäkit pitäisi tietysti olla sellaisilla kohdilla, jossa ne voidaan sijoittaa erilliseen syvennykseen, jotta bussien toistensa ohittaminen onnistusi sujuvuvasti. Ja ainostaan pysäkkien kohdat on eristetty muusta liikenteestä korokkeilla. Muulla riittäisi pelkkä ajokaistamaalaus, joka voisi olla normaalista ajokaistaviivasta poikkeava (tai jopa eri värillä) ja sellainen hieman täristavaksi tehty (pitää siis ääntä ja täristää). Sellaisia ajoratamaalauksia käytetaan mm. täällä Fuzhoussa erottamaan eriajosuuntien kaistat toisistaan ja voin vakuuttaa sen herättävän autoilijan huomion kun sellaisen päällä ajaa. Sulkuviiva tai muu kaistanvahtoa kieltävä merkintä se tosin ei voisi olla; poikkeustilanteessa kun pitäisi olla mahdollisuus vaihtaa kaistaa.

    Tälläisella ratkaisulla ei tosiaankaan olisi enää oikealle kääntyviä ajoneuvoja bussien edessä hidastamassa. Esimerkiksi Manskun ja Nordensköldinkatun kulmassa kääntyvä ajoneuvot odottavat usein myos vihreänä olevien jalankukuvalojen aiheuttamaa hidastusta. Sen lisäksi, että siinä kohtaa kolisee aika usein myös. Linja h69 tietysti kääntyisi ko. risteyksessä Helmi-laitteen tilaaman erityisen liikennevalon turvin Manskun vasemmalta kaistalta Nordensköldinkadun suuntaan.

    Kyllä tämä esitys mielestäni parantaisi busseilla suoritettavan joukkoliikenteen sujumista kaikella tapaa. Kunhan se suunnitellaan ja toteutetaan tarkkaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 19:55. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    En ymmärrä miksei saman tien voisi varata toista puolta Mannerheimintiestä busseille?
    Jotain tällaista ?
    http://www.elisanet.fi/jyrki.langman...nnitelmia.html
    (alempi kuva)

  8. #8

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Joo, paitsi että pysäkit voisi olla ennen suojateitä.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Joo, paitsi että pysäkit voisi olla ennen suojateitä.
    Eikös kuitenkin niin, etta pysäkit olisivat aina suojateiden jalkeen? Silloin pysäkillä oleva bussi ei joutuisi liikkeelle lähdettyään jäämään mahdollisiin punaisiin valoihin, eikä toisaalta varaisi suojatievaloa punaisiksi Helmi-järjestelmällään turhaan. Toki etuuden tilaaminen voitaisiin ajoittaa siihen, kun ovet suljetaan (mm. Suursuon ostarilla jo nyt näin). Olen nähnyt kuitenkin lukuisia kertoja bussi painelevan punaisia päin, kun etuus onkin yllättaen poistunut ja valo vaihtuukin bussille punaiseksi. Turvallisempaa olisi, jos pysäkki olisi aina suojatien jälkeen ja tämän suojatien liikennevalo varustettu Helmi-järjestelmällä, joka vaihtaa jalankulkijoilla vihreän valon vasta, kun bussi on mennyt sen ohi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 19:57. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #10
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mites sitten taksit? Pitäisikö nekin päästää ko. väylälle?
    Eikö takseilla ole yleensä ollut oikeus käyttää bussikaistoja?

  11. #11
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Eikö takseilla ole yleensä ollut oikeus käyttää bussikaistoja?
    Taitaa vaatia sen erillisen liikennemerkin tai merkinnän? Olikos kellään kuvaa?

    Tuollaisella uudentyyppisellä bussikaistalla voisi olla bussikaistan liikennemerkki ja lisäkyltti "Sallittu vain linjaliikenteelle". Tai jopa ajokielto-merkki ja lisäkilpi "Ei koske linjaliikenteen linja-autoja", jolloin esimerkiksi tilausajobussit tai siirtoajossa olevat bussit tms. eivät voisi käyttää niitä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.04.2008 kello 18:05. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #12
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mites sitten taksit? Pitäisikö nekin päästää ko. väylälle?
    Tässä pelkän bussikaistan liikennemerkki 541a - Linja-autokaista ja tässä yhdistetyn bussi- ja taksikaistan liikennemerkki 541b - Linja-autokaista. Jos halutaan rajoittaa ajoa pelkille linjaliikenteen busseille, käsittääkseni se tehtäisiin yhdistelmällä 311 - Ajoneuvolla ajo kielletty + lisäkilpi "Ei koske linjaliikenteessä olevia busseja".
    Viimeisin muokkaaja karihoo; 12.04.2008 kello 17:43.

  13. #13

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Jos halutaan rajoittaa ajoa pelkille linjaliikenteen busseille, käsittääkseni se tehtäisiin yhdistelmällä 311 - Ajoneuvolla ajo kielletty + lisäkilpi "Ei koske linjaliikenteessä olevia busseja".
    En usko, että ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiä on sallittua käyttää vain tietyn kaistan ajokiellon osoittamiseen. Merkki koskee koko tietä, ja ilmeisesti myös periaatteessa molempiin suuntiin. Mikäli bussikaistat erotetaan jotenkin fyysisesti, se lienee mahdollista. En ole YTV:n raporttia nähnyt, joten en tiedä onko siinä sellainen aikomus, kun pysäkitkin täytyy joka tapauksessa siirtää. Olisikohan jollain se jo käsissään?

    Omasta mielestäni Mannerheimintie kaipaisi kokonaisvaltaista remonttia, jossa Temen ehdotuksen mukaisesti bussit erotettaisiin omille ajoradoilleen vierekkäin ja sama tehtäisiin raitiovaunukaistalle (tai siis rakennettaisiin kaistojen tilalle oikeat raiteet). Läntisimpänä olisivat kaksi autokaistaa, keskellä kaksi bussikaistaa ja idimpänä puistomainen raitiorautatie. Bussi- ja autokaistojen järjestystä voisi myös pohtia. Kun hälytysajoneuvot voisivat käyttää b ussirataa, ei raitiotietä tarvitsisi rakentaa tieksi. Toinen vaihtoehto olisi siirtää ajoradat keskimmäiseksi, ja bussi- ja raitiotiet reunoille, esim. raitiokaista kaikkien reunimmaiseksi.

    Voi olla, että kumpikaan ratkaisu ei ole kovin hyvä, mutta joka tapauksessa Mannerheimintien kaistajärjestystä tulisi pohtia kokonaisvaltaisesti, joukkoliikennettä, esplanadimaista arkkitehtuuria ja viihtyisiä jalkakäytäviä suosivaa suunnittelua käyttäen.

    Vähän tyhmä kysymys: Eihän Mannerheimintiellä sentään ole kadunvarsipysäköintiä missään?

  14. #14
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Vähän tyhmä kysymys: Eihän Mannerheimintiellä sentään ole kadunvarsipysäköintiä missään?
    Simonkadun/Kaivokadun kohdilta Erottajalle päin on kadunvarsiparkkeja, tosin tuolla välillä kulkevat vain linjat 24, 42 ja 17. Ja luonnollisesti hyvin usein linjuripysäkit meinaavat muuttua parkkiruuduiksi.
    Hoituri henkeen ja vereen.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: YTV ehdottaa Mannerheimintien bussikaistoja raitiotiekiskojen viereen

    Mulle tulee myös mieleeni se, että siinä Manskun keskellähän kulkee jo kaksi joukkoliikennekaistaa molempiin suuntiin eli raitiotie. Tulevaisuudessa ehkäpä myös maan alla ainakin kaksi lisää. Onko tarvetta suoriin bussilinjoihin aivan keskustaan saakka jatkossakin, riippuu siitä voidaanko näitä raiteita jotenkin hyödyntää paremmin.

    Mutta muuten pidän ideaa ihan hyvänä ja olisinkin minäkin halukas näkemään ko. selvityksen ja suunnitelmia, miten nuo bussikaistat olisi tarkoitus toteuttaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.04.2008 kello 10:20. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Mannerheimintien liikenteen nopeuttaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 493
    Viimeisin viesti: 11.10.2014, 15:08
  2. HKL: Mannerheimintien raitiolinjat poikkeusreitillä 3.-6.7.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.06.2009, 17:20
  3. HKL: Mannerheimintien raitiolinjat poikkeusreitillä su ja ma
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.10.2008, 09:40
  4. Selvitysmies ehdottaa haja-asutusalueille kyytitakuuta
    kirjoittanut jarkkovoutilainen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 12.09.2008, 22:46
  5. Mannerheimintien ja Hakamäentien risteyksen tukkoisuus
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 16.11.2007, 00:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •