Helsingin sisäisten bussilinjojen historia

TSH

Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Viestit
34
Tietääkö joku mistä löytyisi tietoa Helsingin sisäisten bussilinjojen historiasta ja niiden entisistä reiteistä
 
Tietääkö joku mistä löytyisi tietoa Helsingin sisäisten bussilinjojen historiasta ja niiden entisistä reiteistä

Nimimerkillä Resiina saattaisi olla tästä hyviä tietoja, muistelen hänen kertoilleen asiasta täällä jokunen aika sitten. Viimeisin suuri linjastoremontti tehtiin 1970-luvulla. Linjat ovat säilyneet silloisessa asussaan aika pitkälti tähän päivään saakka, sillä ne palvelevat matkustajia hyvin. Toinen syy on se, että tuohon aikaan joukkoliikenteen suunnittelu oli muodikas ala ja sinne menivät parhaat insinöörit. Tänä päivänä suunnittelun taso ei ole samaa luokkaa, sillä ala ei ole enää arvostettu ja tuskinpa saataisiin enää yhtä hyviä linjoja aikaiseksi. Alan arvostus on kuitenkin hienoisessa nousussa kuten koko joukkoliikenteen arvostuskin, kun ympäristöasiat tulevat nykyään yhä enemmän esille.
 
Tietääkö joku mistä löytyisi tietoa Helsingin sisäisten bussilinjojen historiasta ja niiden entisistä reiteistä
Yksissä kansissa ei ole missään kovinkaan kattavaa linjahistoriikkia.

Helsingin bussilinjoista on kirjoitettu RAITIO-lehden useissa numeroissa jatkokertomusperiaatteella. Ne numerot on suurimmaksi osaksi myyty loppuun. Suomen Raitiotieseura Ry:n jäsenet toki voivat lainata vanhoja lehtiä yhdistyksen arkistosta.

Merkittävimmät rakenteelliset muutokset linjoissa oikeastaan ovat tapahtuneet metron käyttöönoton myötä, jolloin Rautatientorilta Helsingin itäosiin bussiliikennettä jäi oikeastaan vain yöajaksi ja itäosien bussiliikenne muuttui syöttöliikenteeksi. Tikkurilan kaupunkiradan käyttöönoton yhteydessä vastaavalla tavoin bussiliikenne väheni - tosin pienemmässä mittakaavassa - Rautatientorin ja Koillis-Helsingin välillä (linjat 73 ja 74 katkaistiin Hakaniemeen ja joitakin linjoja lakkautettiin / korvattiin liityntälinjoilla). Poikittaisliikennettä on vahvistettu 1970-luvulta alkaen. Sillä saralla on toki edelleen tekemistä, mutta ennen 1970-lukua poikittaislinjoja oli todella vähän. Leppävaaran kaupunkirata sitävastoin ei muuttanut Helsingin bussilinjoja oikeastaan lainkaan, paitsi että samoihin aikoihin Haagan alueen liikenneyhteyksien muuttuessa entistäkin junapainotteisemmiksi linjat 32 ja 41 yhdistettiin nykyisenlaiseksi linjaksi 41.

Bussilinjaston verkko muilla kuin edellä kerrotulla raskaan raideliikenteen vaikutusalueella on pysynyt useiden vuosikymmenien ajan yllättävänkin samanlaisena. Joitakin linjojen uudelleenjärjestelyitä on tapahtunut, kuten Lauttasaaren aikanaan raskaimman linjan 21 yhdistäminen Oulunkylän ja Länsi-Pakilan linjoihin 65 ja 66 vuonna 1979 sekä keskustalinjojen 14 ja 18 jatkaminen Pajamäkeen ja Munkkivuoreen 1980-luvulla, jolloin tunnukset 35 ja 36 poistuivat linjakartalta. Muut muutokset ovat usein olleet vain yksittäisiä pienehköjä päivityksiä (johtuen esim. katujärjestelyistä tai uudesta maankäytöstä tai esim. linjojen nopeutuksista esimerkkinä linjojen 62 ja 64 oikaisu Käpylässä 1980-luvun lopulla). Jotkut linjamuutokset on toteutettu puhtaasti säästösyistä (päällekkäisyyksiä esimerkiksi seutuliikenteen kanssa on poistettu ja näin ollen esim. linja 46 muuttui aikanaan ensin ruuhkalinjaksi ja sittemmin korvautui syöttölinjalla 46T.).

Linjojen numerointiperuste on ollut nykyisenlainen vuoden 1966 alusta lähtien. Ennen tuota ajankohtaa numerointi oli huomattavan sattumanvarainen, kun taas nykyisinkin käytössäolevan järjestelmän pohjana on postinumerot + periaate että poikittaislinjat ovat pääosin 50-sarjaa.
 
Takaisin
Ylös