Kuljettajapula

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vanhat "hyvät ajat" eivät koskaan enää palaa, mutta toivotaan että kuljetusalalle riittää motivoitunutta ja työstään pitävää henkilökuntaa, joista liikennöitsijät ja liikenteen tilaajat jaksavat huolehtia.

Kyllä riittää, jos palkkaus on kohdallaan. Raskaan työn vastineeksi on saatava kelvollinen palkka. Tämä siksi, että bussikuskin ammatin arvostus on heikko, eikä tulijoita ole kutsumustyöhön. Tällöin puuttuva status on korvattava rahalla. Vähän kuin palkka-armeijassa, erittäin rankka ja vaarallinen työ, mutta palkka korvaa sen ja siksi tulijoita on. Onko ylipäänsä YTV-alueella mahdollista tehdä kuskin töitä kohtuullisilla tunneilla ja pienemmällä palkalla? Voisi itsekin harkita ammattia, jos palkka ei nyt ihan kehno olisi. Eihän se auton ajaminen niin vaikeata ole, kuorma-autoon karkeasti verrattavissa ja asiakaspalveluakaan ei YTV-alueella paljoa tarvita, kun niin moni maksaa matkakorteilla ja tuntee linjat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussien kunto

Kyllä riittää, jos palkkaus on kohdallaan. Raskaan työn vastineeksi on saatava kelvollinen palkka. <snap> Voisi itsekin harkita ammattia, jos palkka ei nyt ihan kehno olisi. Eihän se auton ajaminen niin vaikeata ole, kuorma-autoon karkeasti verrattavissa ja asiakaspalveluakaan ei YTV-alueella paljoa tarvita, kun niin moni maksaa matkakorteilla ja tuntee linjat.

Kyllä linja-auton ajaminen ainakin YTV-alueella ja rahtia kuljettavissa expressbus-vuoroissa (vaikka jälkimmäisistä onkin vain matkustajakokemus) vaikuttaa nykyisin kutsumustyöltä, kuten totesitkin.

Jos verrataan (kaupunkiliikenteen) linja-auton ajamista vaikkapa jakeluauton ajamiseen, on huomattava ainakin seuraavat erot:
  • tärkein on kuljettajan vastuu matkustajista sekä autossa että auton ulkopuolella (lähinnä pysäkkitilanteet).
  • ihmiset sekä hyvässä että pahassa. Joku koiranleuka kuorma-autopuolelta totesi joskus, että näissä hommissa työ on raskasta, kun kuorma ei kävele itse sisään, mutta se ei ainakaan valita :biggrin:
  • sinulla on reitti, jota ei voi muuttaa omalla päätöksellä, vaikka mikä olisi
  • sinulla on myös minuutintarkka aikataulu, johon varmaan nykyaikana kannattaa suhtautua lähinnä ohjeellisena ;)
  • ennen sai ajaa varsin usein vakioautolla, jonka pystyi halutessaan pitämään varsin hyväkuntoisena; jakeluautoilijoilla on yleensä edelleen vakioauto, bussikuskeilla yleensä ei.

Tilanne on siis se, että linja-auton kuljettaminen ainakin pk-seudun isoilla liikennöitsijöillä vaatii nykyisin fyysisen työn vähäisyyden vastapainoksi pitkää pinnaa, sopeutumiskykyä ja muita erityisominaisuuksia. Toki jakeluautopuolella on sitten omat sudenkuoppansa: esimerkiksi kaikkia lisiä ei aina makseta siten kuin linja-autopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Bussien kunto

Eihän se auton ajaminen niin vaikeata ole, kuorma-autoon karkeasti verrattavissa ja asiakaspalveluakaan ei YTV-alueella paljoa tarvita, kun niin moni maksaa matkakorteilla ja tuntee linjat.
Kyllä hulvattomia heittoja riittää :).

Mitäs kun tulee ensimmäinen sellainen ulkopaikkakuntalainen asiakas kyytiin, joka ei korttia osaa käyttää ja kysyy neuvoa, kuinka pääsee Nupuriin? Lisäksi sinun työkalu-bussisi on vaikkapa MB Citaro ja kelikin on juuri nollan tienoilla sekä sataa alijäähtynyttä vettä tienpintaan, eikä ABS-toimi. Jos sanot matkustajalle, ettet tiedä mitään tai "ota itse selvää" tms., niin perästä kuuluu varmasti työnjohdon tai liikenteen tilaajan puolesta.

Tässä vain yhtenä esimerkkinä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussien kunto

Jos sanot matkustajalle, ettet tiedä mitään tai "ota itse selvää" tms., niin perästä kuuluu varmasti työnjohdon tai liikenteen tilaajan puolesta.

Aika mahdottomalta tuntuu, että työvoimapulasta kärsivällä alalla voitaisiin ottaa pääsyvaatimukseksi koko metropolin alueiden ja vuosi vuodelta muuttuvan linjastoverkoston tuntemus, kuka niitä kaikkia linjoja nyt muistaa. Usein on niin, että kuljettajat eivät edes osaa kunnolla suomen kieltä, niin vaikea on kysyäkään. Enpä usko, että työnantaja jaksaa kauheasti natista siitä, jos joku ei muistakaan kaikkia linjoja tai alueita ulkoa, kun tulijoita ei jonoksi asti ole? Ihmiset voisivat nykyistä enemmän käyttää reittineuvonnan puhelinnumeroa, siellä varmasti tiedetään reittiasiat satunnaista kuljettajaa paremmin...

Tuntuu, että matkustajat vaativat kuljettajilta ihan liikoja ja pettyvät, kun eivät saa haluamaansa. Etenkin viikonloppuiltojen satunnaismatkustajat pulaavat käteisen kanssa ja vievät tolkuttomasti kuskin aikaa, kausikorttilaiset osaavat useimmiten matkustaa itsenäisestikin. Ehkä linja-autoihin pitäisi palkata pienipalkkaisia autoemäntiä, jotka hoitaisivat rahastamisen, neuvonnan ja auttaisivat huonojalkaisia ja lastenvaunuilijoita. Matka-ajat nopeutuvat ja matkustuksen muuttuessa mukavemmaksi matkustajia tulee lisää, joten homma voisi kannattaakin.
 
Vs: Bussien kunto

Aika mahdottomalta tuntuu, että...
Kyllä tälläisiä asioita nykyään vaaditaan kuljettajilta sekä liikenteen tilaajan että työnantajan toimesta. Liikennealue täytyy hallita, kuten myös sen rahastusjärjestelmät yms. Nykyään ei voida lähteä enää siitä, että kuljettaja osaa ajaa vain yhtä linjaa. Ennen se oli mahdollista esimerkiksi HKL-Bussiliikenteessä, jossa tiedän erään kuskin ajaneen koko uransa linjaa h21V tai erään muun vain h18:ta ja kun joutuikin muualle, meni pasmat aivan sekaisin. Nykyään ei sellaisella kuljettajalla tee enää mitään. Esimerkiksi Concordialla harrastetaan tällä foorumilla aiemminkin puheenaollutta kierrätystä. Toisin sanoen työpäivä saattaa koostua jopa 11 eri bussilinjasta (4-6 eri linjaa aivan normaalia). Ja seuraavana työpäivänä eri sarja, jossa on ihan muita linjoja. Toki firman pitää ensin kouluttaa kuljettajansa osaamaan linjat ja siihen yleensä annetaan mahdollisuus. Mutta jatkossa asiaa ja ammattitaitoa kyllä vaaditaan, jos meinaa alalla pysyäkin.

HKL on nykyään liittänyt kilpailuvaatimuksiin myös vaatimuksia kuljettajien pätevyydestä liikennöidä ko. linjaa seka kaupunkituntemusta linjan alueella. Vaaditaan vaihtoyhteyksien seka erilaisten matkakohteiden tietämystä. Myös rahastusjärjestelmä pitää hallita tarkalleen. Ennenkuin linjalle on asiaa nämä kuljettejan perustiedot ja -taidot testataan tietokonepohjaisella testillä, jonka tulos merkitään kuljettajan tietoihin.

Mielestäni on aivan perusteltua, että tällä alalla vaaditaan osattavaksi asioita; huonoa ammattitaitoa ja motivaation puutetta on ollut jo ihan tarpeeksi, eivätkä matkustajat eli asiakkaat ole saaneet aina rahoillensa vastinetta.

Ei ole myöskään mitenkaan liioiteltua todeta, ettei bussialalla jokainen sovi. Vaikka kuljettajakurssille tai työhönottoon näyttää pääsevän hyvinkin helposti ja vaikuttaa siltä, että "kuka vain otetaan", niin näin ei kuitenkaan ole. Alalle sopimattomat seka sopeutumattomat karsiutuvat aika nopeasti, jos linjalle asti pääsevät. Väitänkin, että siitä se YTV-alueen kuljettajapula osaltaan johtuukin: riittävän ammattitaitoisen, hyvän (palvelu- ja työ)asenteen omaavan sekä motivoituneen työvoiman puutteesta. Alalle on pyrkijöitä, mutta eivät siellä pysy. Toki myös nykyinen kilpailutilanne on tehnyt alasta hieman "tuulista". Enkä nyt tarkoita, että miksikään pyrkyriksi pitäisi ryhtyä; ennemminkin alalla arvostetaan luotettavuutta, jämäkkyyttä sekä rehellisyyttä.

Tervetuloa vaan joukkoon, jos siltä tuntuu!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussien kunto

Kyllä tälläisiä asioita nykyään vaaditaan kuljettajilta sekä liikenteen tilaajan että työnantajan toimesta.

Hyvä jos ei enää ihan ketä tahansa oteta, vaan pitää olla vähän hallussa linjoja ja asennetta. Kunhan pidetään balanssi vaatimusten ja kuljettajien saatavuuden välillä ja osataan tarpeen tullen kiristää tai höllentää vaatimuksia. Nykyään onkin jo aika monissa busseissa http://www.kuljetusala.com/ - ja NaisWay-mainoksia, toivottavasti tuotavat tulosta.

Tervetuloa vaan joukkoon, jos siltä tuntuu!

Kiitos kutsusta, ilmoittauduinkin jo tuolle kuljettajakurssille ja saa nähdä, pääsenkö! Sitä odotellessa voikin matkustella YTV-alueen linjoja läpi kuten tähänkin asti, jotta ne ovat hallussa jos nakki napsahtaa itselle :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joukkoliikenteen kuljettajien palkkaus ja työolot ovat selvä ongelma, muuallakin kuin YTV-alueella.

Ongelmana on kuitenkin se, että jos vain parannetaan palkkoja ja työoloja ilman joukkoliikenteen rakennemuutoksia, parannetut palkat ja työolot siirtyvät suoraan joukkoliikenteen tuotantokustannuksiin.

Joukkoliikenteen työolojen parantamisessa aivan oleellisessa asemassa on työn tuottavuuden parantaminen eli se, että yksi kuljettaja kuljettaa nykyistä enemmän matkustajia. Tällöin voidaan parantaa sekä palkkausta että työoloja.

Kuvaava esimerkki kahdesta noin samankokoisesta kaupungista:
Turussa kuljetetaan n. 170 bussilla 20 miljoonaa matkaa / v
Freiburgissa kuljetetaan 60 raitiovaunulla ja 70 bussilla 70 miljoonaa matkaa / v

Kuljettajien työn tuottavuuden parantamisessa liikenteen nopeuttaminen ja yksikkökoon suurentaminen peruslinjastolla (= telibusseja, nivelbusseja, raitiovaunuja) ovat oleellisessa asemassa.

Raskaan raideliikenteen mahdollisuudet eivät tule Helsingin seudulla koskaan yksin riittämään työn tehostamistarpeeseen.
 
Tässä vain yhtenä esimerkkinä.

Vastaavia esimerkkejä voisi luetella paljonkin. Itsellänikin syntyperäisenä stadilaisena on firman linjojen läpikoluamisesta huolimatta vielä mustia aukkoja paikallistuntemuksessa. Enemmänkin painottaisin kuljettajan palveluasennetta, eli jos ei muista niin osaa ja viitsii ottaa selvää asioista. Aikataulukirjoista ja seudun linjakartoista löytyy todella paljon tietoa millä pystyy selvittämään asiakkaan kysymiä asioita.
 
Takaisin
Ylös