Linjan 24 kalusto

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,281
Linjalle h24 on talven aikana vaihdettu ikaruksien tilalle kaksi liityntä-scalaa, olisiko numerot 240 ja 241? Mielestäni tälle linjalle olisi sopinut paremmin pienet scalat 114 ja 115 sillä linjan matkustajamäärät eivät vaadi talvikaudella 47-paikkaista autoa. nythän autot 114 ja 115 taitavat olla vara-autoina ja joutuvat välillä hyvinkin kuormitetuille linjoille kuten 63 tai 67 joille ovat liian pieniä, fiksumpaa siis olisi laittaa proto-scalat 24:lle ja isot scalat varalle.
 
114:ssä ja 115:ssä on Helmi-laitteet, tosin en tiedä, toimivatko ne, vai ovatko jossakin pelikonetilassa... 240 ja 241 taasen ovat Helmittömiä autoja.

Linjaa h24 ei vielä ole Helmitetty, joten minä näen mielekkääksi pitää siellä Helmittömiä autoja, ja nuo kaksi ensimmäistä ScaLaa sitten tuuraamassa jollain Helmi-linjalla.
 
Linjaa h24 ei vielä ole Helmitetty, joten minä näen mielekkääksi pitää siellä Helmittömiä autoja, ja nuo kaksi ensimmäistä ScaLaa sitten tuuraamassa jollain Helmi-linjalla.

Linjalla 23 ei ainakaan noissa protoissa ole juuri koskaan Helmit toiminnassa. Sen jo melkein arvaa, kun bussi alkaa olla reilusti myöhässä, että millainen peli sieltä saapuukaan :)
 
Linjoilla 63, 67 ja 69 ei myöskään ole HELMI-etuuksia joten ainoat linjat joilla helmistä on näille autoille hyötyä on linjat 14 ja 23 mutta silti näitä protoja näkee paljon myös ensiksimainituilla linjoilla, mutta helmistä huolimatta nämä autot eivät ole hyviä valintoja raskaasti kuormitettujen linjojen vara-autoiksi.
 
Linjaa 24 voisi arkisin ajaa palvelulinjatyyppisellä pikkubussilla. Viikonloppuisin ja yleisinä loma-aikoina isommalla bussilla. Normaalisti matkustajamäärät eivät perustele isoa bussia.
 
Noilla pikkubusseilla (tarkoitan tässä esim. VW/Kutzenitzja yms.) kustannustekijät ovat lähes samat kuin isoillakin busseilla, niitä ajavat samat kuljettaja, samalla palkalla, ne ovat usein korjaamolla huonon laatunsa takia yms. ja ovat suhteellisen kalliita hankittavia.

Ja juuri niin kuin edellinen nimimerkkikin sanoi: mitäs jos yllättäen tuleekin se 50 hengen turistilauma ja pyrkii Seurasaareen tai Mäntyniemeen?

Palvelulinjat pakettiautoineen olkoon erikseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjoilla 63, 67 ja 69 ei myöskään ole HELMI-etuuksia joten ainoat linjat joilla helmistä on näille autoille hyötyä on linjat 14 ja 23 mutta silti näitä protoja näkee paljon myös ensiksimainituilla linjoilla, mutta helmistä huolimatta nämä autot eivät ole hyviä valintoja raskaasti kuormitettujen linjojen vara-autoiksi.

Helmin toteutustilanteesta, lähteenä Helsingin liikenteenohjauskeskuksen Helmi-sivut:
  • Linjalla h69 (Koskela) Helmi on jo käytössä.
  • h63 (Ruskeasuo), h68 ja h71 (Vartiokylä) ovat tulossa Helmiin tänä vuonna.
  • h52, h52A (ei tietoa), h57, h67 (Ruskeasuo), h78 ja h79 (Vartiokylä) ovat tulossa vuodelle 2009.
Sitä en tiedä, onko näillä uusilla linjoilla tarkoitus käyttää Helmi 2 -järjestelmää, jolloin 114 ja 115 Helmi 1 -laitteineen eivät niillä eroaisi kokonaan Helmittömästä bussista.

Uskoisin, että myös h24 jossakin vaiheessa sisällytetään järjestelmään, mutta ovatko Proto-ScaLat pelissä mukana enää siinä vaiheessa?

Kuormituksesta ja paikkamääristä:

Itse paljonkin h43:a ajaneena pidän sitä melko kuormitettuna linjana. Siellä on vakioautoina mm. MANit 707-709, joissa on 35 istumapaikkaa. Lähes joka lähdöllä Elielinaukiolta osa matkustajista joutuu seisomaan.

Proto-ScaLat sisältävät yhden istumapaikan MANeja enemmän. Ne ovat myös pitempiä autoja kuin MANit, joten seisomapaikkojakin on enemmän.

Eli kyllä kuormitetuille linjoille Helsingin Bussiliikenteen laivastosta löytyy "huonompiakin" vaihtoehtoja kuin yksilöt 114 ja 115!
 
Ja juuri niin kuin edellinen nimimerkkikin sanoi: mitäs jos yllättäen tuleekin se 50 hengen turistilauma ja pyrkii Seurasaareen tai Mäntyniemeen?

Kun viime vuoden pääsiäisenä pitkästä aikaa olin käymässä Seurasaaressa, bussissa linjalla 24 oli tuulilasikuorma, ja aasialaisturistit astelivat muina miehinä keskiovesta sisään.
 
... ja aasialaisturistit astelivat muina miehinä keskiovesta sisään.
Sillä näin täällä on tapana monissa kaupungeissa. Esimerkiksi monet kiinalaiset eivät tunne länsimaisia aakkosia, saati sitten, että ymmärtäisivät englantia, suomesta tai ruotsista puhumattakaan. Kohta pitää olla kiinankieliset infotarrat helsinkiläisissäkin joukkoliikennevälineissä ;).
 
Entäs jos vaihdammekin linjan 24 raitiolinjaksi? Uutta rataa ei ihan mahdottomasti tarvitsisi tehdä ja käytännöllisintä olisi, että rataa tehtäisiin samantien Seurasaarentien risteyksestä Tukholmankadulle asti. Tässä ajatuksena uuden keskustaan tuovan ratalinjauksen teko, kenties vaikkapa Munkkivuoren raitiolinja voisi ajaa tuota kautta keskustaan, oikein tahdistettuna Munkkiniemessä voisi olla sujuva vaihto nykyiseen neloseen niille jotka halajavat Mannerheimintielle. Keskustassa uutta rataa tarvittaisiin vain Mechelininkadulta Arkadiankadulle, tämä uusi 24 voisi sitten ajaa Eläinmuseon ohitse. Erottajalle mahtuisi vallan hyvin kääntösilmukka niin 24:ta kuin Munkkivuorenkin linjaa ajatellen.
 
Takaisin
Ylös