Näytetään tulokset 1-12/12

Viestiketju: Linjan 24 kalusto

  1. #1
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Linjan 24 kalusto

    Linjalle h24 on talven aikana vaihdettu ikaruksien tilalle kaksi liityntä-scalaa, olisiko numerot 240 ja 241? Mielestäni tälle linjalle olisi sopinut paremmin pienet scalat 114 ja 115 sillä linjan matkustajamäärät eivät vaadi talvikaudella 47-paikkaista autoa. nythän autot 114 ja 115 taitavat olla vara-autoina ja joutuvat välillä hyvinkin kuormitetuille linjoille kuten 63 tai 67 joille ovat liian pieniä, fiksumpaa siis olisi laittaa proto-scalat 24:lle ja isot scalat varalle.

  2. #2
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    114:ssä ja 115:ssä on Helmi-laitteet, tosin en tiedä, toimivatko ne, vai ovatko jossakin pelikonetilassa... 240 ja 241 taasen ovat Helmittömiä autoja.

    Linjaa h24 ei vielä ole Helmitetty, joten minä näen mielekkääksi pitää siellä Helmittömiä autoja, ja nuo kaksi ensimmäistä ScaLaa sitten tuuraamassa jollain Helmi-linjalla.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  3. #3
    Hujis avatar
    Liittynyt
    24.03.2006
    Sijainti
    Lippajärvi
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    Linjaa h24 ei vielä ole Helmitetty, joten minä näen mielekkääksi pitää siellä Helmittömiä autoja, ja nuo kaksi ensimmäistä ScaLaa sitten tuuraamassa jollain Helmi-linjalla.
    Linjalla 23 ei ainakaan noissa protoissa ole juuri koskaan Helmit toiminnassa. Sen jo melkein arvaa, kun bussi alkaa olla reilusti myöhässä, että millainen peli sieltä saapuukaan
    Hoituri henkeen ja vereen.

  4. #4
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Linjoilla 63, 67 ja 69 ei myöskään ole HELMI-etuuksia joten ainoat linjat joilla helmistä on näille autoille hyötyä on linjat 14 ja 23 mutta silti näitä protoja näkee paljon myös ensiksimainituilla linjoilla, mutta helmistä huolimatta nämä autot eivät ole hyviä valintoja raskaasti kuormitettujen linjojen vara-autoiksi.

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Linjaa 24 voisi arkisin ajaa palvelulinjatyyppisellä pikkubussilla. Viikonloppuisin ja yleisinä loma-aikoina isommalla bussilla. Normaalisti matkustajamäärät eivät perustele isoa bussia.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Linjaa 24 voisi arkisin ajaa palvelulinjatyyppisellä pikkubussilla.
    Mitä etua tästä olisi?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.04.2008 kello 07:14. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Linjaa 24 voisi arkisin ajaa palvelulinjatyyppisellä pikkubussilla.
    Jos tulee iso ryhmä turisteja, niin he eivät mahdu siihen pikkubussiin...
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.04.2008 kello 08:16. Syy: vaihdettu lainaus

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Noilla pikkubusseilla (tarkoitan tässä esim. VW/Kutzenitzja yms.) kustannustekijät ovat lähes samat kuin isoillakin busseilla, niitä ajavat samat kuljettaja, samalla palkalla, ne ovat usein korjaamolla huonon laatunsa takia yms. ja ovat suhteellisen kalliita hankittavia.

    Ja juuri niin kuin edellinen nimimerkkikin sanoi: mitäs jos yllättäen tuleekin se 50 hengen turistilauma ja pyrkii Seurasaareen tai Mäntyniemeen?

    Palvelulinjat pakettiautoineen olkoon erikseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.04.2008 kello 10:05. Syy: ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Linjoilla 63, 67 ja 69 ei myöskään ole HELMI-etuuksia joten ainoat linjat joilla helmistä on näille autoille hyötyä on linjat 14 ja 23 mutta silti näitä protoja näkee paljon myös ensiksimainituilla linjoilla, mutta helmistä huolimatta nämä autot eivät ole hyviä valintoja raskaasti kuormitettujen linjojen vara-autoiksi.
    Helmin toteutustilanteesta, lähteenä Helsingin liikenteenohjauskeskuksen Helmi-sivut:
    • Linjalla h69 (Koskela) Helmi on jo käytössä.
    • h63 (Ruskeasuo), h68 ja h71 (Vartiokylä) ovat tulossa Helmiin tänä vuonna.
    • h52, h52A (ei tietoa), h57, h67 (Ruskeasuo), h78 ja h79 (Vartiokylä) ovat tulossa vuodelle 2009.
    Sitä en tiedä, onko näillä uusilla linjoilla tarkoitus käyttää Helmi 2 -järjestelmää, jolloin 114 ja 115 Helmi 1 -laitteineen eivät niillä eroaisi kokonaan Helmittömästä bussista.

    Uskoisin, että myös h24 jossakin vaiheessa sisällytetään järjestelmään, mutta ovatko Proto-ScaLat pelissä mukana enää siinä vaiheessa?

    Kuormituksesta ja paikkamääristä:

    Itse paljonkin h43:a ajaneena pidän sitä melko kuormitettuna linjana. Siellä on vakioautoina mm. MANit 707-709, joissa on 35 istumapaikkaa. Lähes joka lähdöllä Elielinaukiolta osa matkustajista joutuu seisomaan.

    Proto-ScaLat sisältävät yhden istumapaikan MANeja enemmän. Ne ovat myös pitempiä autoja kuin MANit, joten seisomapaikkojakin on enemmän.

    Eli kyllä kuormitetuille linjoille Helsingin Bussiliikenteen laivastosta löytyy "huonompiakin" vaihtoehtoja kuin yksilöt 114 ja 115!
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ja juuri niin kuin edellinen nimimerkkikin sanoi: mitäs jos yllättäen tuleekin se 50 hengen turistilauma ja pyrkii Seurasaareen tai Mäntyniemeen?
    Kun viime vuoden pääsiäisenä pitkästä aikaa olin käymässä Seurasaaressa, bussissa linjalla 24 oli tuulilasikuorma, ja aasialaisturistit astelivat muina miehinä keskiovesta sisään.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    ... ja aasialaisturistit astelivat muina miehinä keskiovesta sisään.
    Sillä näin täällä on tapana monissa kaupungeissa. Esimerkiksi monet kiinalaiset eivät tunne länsimaisia aakkosia, saati sitten, että ymmärtäisivät englantia, suomesta tai ruotsista puhumattakaan. Kohta pitää olla kiinankieliset infotarrat helsinkiläisissäkin joukkoliikennevälineissä .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #12
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Linjan 24 kalusto

    Entäs jos vaihdammekin linjan 24 raitiolinjaksi? Uutta rataa ei ihan mahdottomasti tarvitsisi tehdä ja käytännöllisintä olisi, että rataa tehtäisiin samantien Seurasaarentien risteyksestä Tukholmankadulle asti. Tässä ajatuksena uuden keskustaan tuovan ratalinjauksen teko, kenties vaikkapa Munkkivuoren raitiolinja voisi ajaa tuota kautta keskustaan, oikein tahdistettuna Munkkiniemessä voisi olla sujuva vaihto nykyiseen neloseen niille jotka halajavat Mannerheimintielle. Keskustassa uutta rataa tarvittaisiin vain Mechelininkadulta Arkadiankadulle, tämä uusi 24 voisi sitten ajaa Eläinmuseon ohitse. Erottajalle mahtuisi vallan hyvin kääntösilmukka niin 24:ta kuin Munkkivuorenkin linjaa ajatellen.
    Vauhtia vaunuun!

Vastaavia viestiketjuja

  1. h45:n kalusto
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 03.02.2012, 08:03
  2. Tampere - Lahti kalusto?
    kirjoittanut jtm foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 27.04.2007, 00:12
  3. h54:n kalusto
    kirjoittanut jansku foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 19:43
  4. Lähilinjojen kalusto YTV-liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 05.03.2006, 13:08
  5. Berliinin bussiliikenteen kalusto
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 10.01.2006, 19:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •