Jatkuvasti myöhästyvät vuorot

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Linja 18 Munkkivuoresta klo 7.51 vuoro on säännöllisesti myöhässä 8-10 min. Seuraava vuoro lähtee 8.02, joten peräkkäinajoa on jokapäiväistä.

Tämä ei ole siis valitus huonosta liikenteen hoidosta, vaan onko joitakin muita vuoroja eri linjoilla jotka on säännöllisesti myöhässä. Linjan 18 muutkin vuorot myöhästelevät, mutta 7.51 vuoro on alueella oikein tunnettu siitä, että sitä ei juurikaan kannata mennä odottelemaan.
 
Näistä alituiseen myöhässä olevista vuoroista kannattaisi antaa palautetta liikenteen tilaajille, tässä linjan 18 tapauksessa siis HKL:lle. Jos asialle on jokin järkiperäinen syy niin ongelma korjautuu paljon helpommin kun tieto jatkuvasta vuoron myöhästelystä menee oikeaan paikkaan.
 
Linjan 121 lauantain aikataulussa ajoaika on vakio riippumatta ajetaanko perusversiota vai kirjainvuoroja. T-vuoro kasvattaa ajoaikaa noin 4-5 minuutilla ja kun kohdalle sattuu AT-vuoro - paluulähdöstä myöhästytään jo reilusti. YTV pitää jääräpäisesti kiinni 60 min kierrosajasta 4-8 min myöhästymisistä huolimatta. :lol:

Espoon 23N on toinen jatkuvasti myöhästelevä ja syykin on sama.
 
Linja 18 Munkkivuoresta klo 7.51 vuoro on säännöllisesti myöhässä 8-10 min. Seuraava vuoro lähtee 8.02, joten peräkkäinajoa on jokapäiväistä.

En tunne ko. tapausta. Sen verran paljon olen linjoja 14, 14B ja 18 ajanut, että kirjoitan. Kampin pysäkkiaikataulujen mukaan 6 min ennen Kampista lähtee 14B ja 5 min ennen 14. Voi olla, että nämä pääsevät peräkkäin ajamalla Kamppiin vähän etuajassa, jolloin ko. 18 lähdölle jää isompi kuorma. Lisäksi edeltävässä 14:n lähdössä on aikataulun mukaan korkea auto, jolla pääsee nopeammin ajamaan (en tiedä, millä oikeasti ajetaan).

Itse olen huomannut, että linjoilla esiintyy peräkkäin ajoa ja aikataulut eivät pidä paikaansa. Kun Munkkivuoressa ajantasaus on lyhyt, ei ehdi lähtemään ajoissa.

Itse olen tietoisesti harrastanut sitä, että ajan Eirasta Kamppiin hitaasti, jotta 18 pääsee edelle. Kun Kampissa on heti 18:n perässä, pääseekin nopeasti ajamaan Pajamäkeen.

Ts. aikataulut pitäisi ko. linjoilla saada Kampissa edes teoriassa mahdollisimman tasavälisiksi. Jos aikatauluja ei ole suunniteltu teoriassakaan tasavälisiksi, ajavat ne suuremmalla todennäköisyydellä oikeastikin peräkkäin.
 
510:nen perusreitti on myös sellainen. Välipisteajat on laitettu niin tiukiksi, että illalla seitsemältäkin Vantaankoskelta Leppävaaraan päin on ollut myöhässä melkein 10 minuuttia..
 
510:nen perusreitti on myös sellainen. Välipisteajat on laitettu niin tiukiksi, että illalla seitsemältäkin Vantaankoskelta Leppävaaraan päin on ollut myöhässä melkein 10 minuuttia..
510 on tosiaan usein myöhässä. Monesti tuntuu että Vantaankoskelta lähtenyt bussi olisi jo Myyrmäen kohdalla aina viisi minuuttia myöhässä. Ja sitten siitä bussista myöhästyykin jos se kerran sattuu olemaan ajoissa... ;)
 
h70t on sellainen linja joka melkein aina on etuajassa tai myöhässä, joskus tulee kaksi bussia peräkkäin. Yksi TLL ja toinen Helb :lol:
 
Ja sitten siitä bussista myöhästyykin jos se kerran sattuu olemaan ajoissa... ;)

Bussin kulku onkin yleensä hyvin pienistä asioista kiinni.

Kuljen melko säännöllisesti 106:lla aamulla Leppävaarasta Tapiolaan ja matka-aika voi vaihdella eri päivinä useilla minuuteilla matkustajamääristä, kuljettajan ajotavasta, liikennevalokierroista, ruuhkista yms. riippuen. Olen huomannut että Laajalahden tienoilla suuri osa matkustajista tulee pysäkille suunnilleen siihen aikaan mitä bussikin yleensä tulee.

Jos jonakin päivänä vuoroa ajaakin nopean ajotavan kuski, joka pääsee suoraan vihreillä Leppävaaran terminaalista ja seuraavistakin, vuoro onkin jo pian pari minuuttia edellä tavanomaisesta kulusta. Siitä syntyy sitten ketjureaktio, jossa pysäkeillä on enää niitä matkustajia, jotka noudattavat pysäkkiaikatauluja tasan tarkkaan. Tällä tavoin myös bussin kulku nopeutuu kokoajan entisestään.
 
h70t on sellainen linja joka melkein aina on etuajassa tai myöhässä, joskus tulee kaksi bussia peräkkäin. Yksi TLL ja toinen Helb :lol:

Toki ruuhkassa myöhässä, muulloin kyllä niin ajallaan kuin esikaupunkiin kulkeva pitkä linja voi olla. Itsekin aiemmalla kuljettajanurallani linjaa ajaneena tiedän linjan ongelmat - en välttämättä näe niin mielekkäänä ajattaa katuverkoston nykytilassa mitään linjaa Sturenkatua pitkin Töölön kautta Kamppiin, alueen ruuhkaongelmat kyllä ovat varmasti suunnitteluyksikön toimesta tiedostetut linjan lähes 15-vuotisen historian aikana.

Sinällään se, kulkeeko linjalla TLL:n vai Helb:in auto, on yhdentekevää, kyllä mersullakin pääsi muista ohi ;)
 
Ts. aikataulut pitäisi ko. linjoilla saada Kampissa edes teoriassa mahdollisimman tasavälisiksi. Jos aikatauluja ei ole suunniteltu teoriassakaan tasavälisiksi, ajavat ne suuremmalla todennäköisyydellä oikeastikin peräkkäin.

On mielenkiintoista nähdä, minkä verran juuri näiltä linjoilta (14(B), 18) siirtyy matkustajia ratikkaan, kun Kampista Töölöntorille asti voi valita kulkuneuvoksi jomman kumman. Eikä Topeliuksenkatu ja Mansku niin kaukana toisistaan ole, etteikö aina Nordenskiöldinkadulle asti menijät voisi käyttää bussin sijasta ratikkaa tai päin vastoin. (18 saattaa tietysti siirtyä Arkadiankadulle.)

Katusuunnitelman mukaan nykyinen Kampin metroaseman pysäkki ei olisi yhteinen ratikan kanssa, vaan busseille on varattu syvennys ratikkapysäkin eteläpuolelle. Ratikkapysäkki on siis se, missä bussit nyt pysähtyvät pohjoiseen ajaessaan.

Hyvä niin, sillä bussien pysäkkiajat ovat tuossa todella pitkiä, kun matkustajia on paljon ja sisään otetaan yksi kerrallaan. Toisaalta samalta pysäkiltä lähteminen tasaisi kuormia, eli matkustaja voisi tehdä kulkuneuvovalintansa ihan riippuen siitä, kumpi sattuu tulemaan ensin, ratikka vai bussi.
 
Itse olen tietoisesti harrastanut sitä, että ajan Eirasta Kamppiin hitaasti, jotta 18 pääsee edelle. Kun Kampissa on heti 18:n perässä, pääseekin nopeasti ajamaan Pajamäkeen.

Entäs jos h14B:n tai h18:n kuljettaja taktikoi samalla tavalla? Tai jos h18:n kuljettaja suunnittelee Munkkivuoreen saapumisensa siten, ettei tarvitse jäädä päätepysäkille seisoskelemaan; silloinhan pitäisi sammuttaa moottori välillä ja Volvon kaasuautoissa ei ole riittävän suurta varmuutta moottorin uudelleenkäynnistymisestä jne. jne...

Kaikki tällainen "oma-aloitteisuus" vaikeuttaa aikataulusuunnittelua ja vuorojen tasavälisyyden edistämistä. Tuota simsonin mainitsemaa taktikointia on esiintynyt myös esim. Laajasalossa (h84/h86).
 
Tuota simsonin mainitsemaa taktikointia on esiintynyt myös esim. Laajasalossa (h84/h86).
Joo, esimerkkejä tuollaisesta toiminnasta on lukuisia. Mulle tulee mieleeni heti vaikkapa h80/h93 aikanaan Roihuvuoressa ja varmaan sama homma jatkuu myös nykyäänkin linjoilla h80 ja h82.
 
Tänään aamulla tuli pitkästä aikaa kokeiltua tuo Kamppi - Naistenklinikka -bussimatka ja Virtasen kyydissä päästiin h14:llä aikataulun mukaisesti perille; pysähdyttiin viisi kertaa suojatien eteen päästämään kevyttä liikennettä tien yli niiden liikennevalo-ohjattujen risteyksien lisäksi.

Olkoon tuuria tai ei mutta silti väittäisin, että HELMI-linjoilla ruuhka- ja päiväsaikaan suurin merkitys joukkoliikenteen matkanopeuteen on pysähdysten kesto pysäkeillä. Tämä kyseinen Virtanen sulki ovet melko ripeästi.
 
Takaisin
Ylös