Linjojen ja niiden numeroinnin muutokset joukkoliikenteen organisaatiouudistuksen yhteydessä

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestäjä- ja tilaajaorganisaatiouudistuksen yhteydessä toivoisin hieman keskustelua siitä, onko tarvetta tehdä isompia muutoksia bussilinjoissa ja erityisesti niiden numeroinneissa. Raitioliikenteessäkin voisi olla linjojen uudelleennumeroinnit jossain määrin paikallaan.

Koska metrolinjoja lienee tulevaisuudessa useampia voisi olla paikallaan niidenkin numerointi havannoinnin helpottamiseksi. Matinkylä-Mellunmäki voisi olla metrolinja 1 ja Tapiola-Vuosaari puolestaan metrolinja 2. Tämä tietysti edellyttää sitä, että Länsimetro toteutetaan.

Raitiolinjojen laajentumisen myötä uusille alueille, voisi olla paikallaan, että niidenkin numerointeja laajennetaan. Annetaan raitiolinjoilla vaikkapa numerot 5-19 (1-4 olisi varattuna metrolinjoille). Muutokset voisi toteuttaa niin, että:

1=10
1A=19
Kolmoset siis juuri päätetyn uuden liikennöintisuunnitelman mukaan:
3B=15
3T=5
4=14
6=6
7A=7
7B=17
8=8
9=9
10=11 (mahdollisesti jatketaan aikanaan Laajasalon)
Laajasalon muut ratikkalinjat 12 ja 13
Munkkivuoren mahdollinen raitiolinja olisi numeroltaan 18

Muuten numerointia lisättäisiin uusien raitiolinjojen tarpeen mukaan.

Bussiliikenteessä numerot voisivat siis olla aika ennallaan, kun muutamia keskustan bussilinjoja korvattaisiin raitiolinjoilla.

Bussilinja 18 olisi siis raitiolinja 18, mutta jos sellainen ei koskaan toteudu niin se voisi olla myös 35. Voidaan myös toteuttaa bussilinjojen yhdistämisiä, kuten vaikkapa iso liityntä-suunnitelmassa on. Sen mukaan bussilinja 18 ja 23 on tarkoitus yhdistää linjaksi 18, mutta jospa tuon numero olisikin 23.

Pajamäki tarvinnee oman linjansa keskustasta jatkossakin ja saattaa olla aika utopistista ajatella, että sinne liikennöisi raitiolinja. Jos sellainen olisi niin se voisi olla linjan 18 jatko Munkkivuoresta Taliin ja edelleen Pajamäkeen. Jos sellainen ei koskaan totedu, niin nykyinen bussilinja 14 voisi olla uudellennumeroinnin jälkeen vaikkapa 36.

Mielelläni näkisin nykyisen bussilinjan 14B raitiolinjana ja kiskot Topeliuksenkadulla ja Haartmaninkadulla. Mutta, jollei sellainen toteudu, niin 14B voisi olla bussilinja 25.

Bussilinja 16 puolestaan olisi 26.

Seurasaareen liikennöitäisiin edelleen 24:lla, jollei jotain muutosta tuohon liikenteeseen keksitä. Iso liityntä-suunnitelmassa on sellainen eli linjat 24 ja 55 yhdistettynä linjaksi 55. Onglemana vain on, että Mechelinkadulla ei ole minkäänlaisia joukkoliikenteen etuuksia tai kaistoja nykyään ja se ruuhkautuu auto- ja rekkaliikenteen läpikulkuväylänä usein. Niinpä siellä ei ole juurikaan joukkoliikennettä enää lukuunottamatta ratikkalinjaa 8 aivan alussa ja tyhjänä, muutoin kuin turismiaikaan, kulkevaa bussilinjaa 24. Mutta Seurasaareen tarvitaan säännöllinen joukkoliikenneyhteys, se on aivan selvä. Miten sen voisikin järjestää parhaiten?

Mielestäni, ylipäätään kirjaimista tulisi päästä eroon ja ainoastaan poikkeusliikenteelle antaa kirjain X. Myös yöliikenteellä voisi olla edelleen selkeä N-kirjain.
 
Olen itsekin ihmetellyt, miksi Pajamäkeen vievä linja on numeroltaan 14, kun tuolla 30-sarjassa olisi vapaita numeroita yllin kyllin. Perinteinen Pajamäen linjanumeron 36 käyttöönotto vapauttaisi linjanumeron 14 parempaan käyttöön. Jos ei raitiovaunulinjan numeroksi, niin sitten 14B -linjasta voisi ottaa Bertan pois.

Elätellään toiveita myös siitä, että tulevaisuudessa eri kaupunkien sisäisten linjojen päällekkäisesä numeroinnista päästään eroon - ettei esimerkiksi linjaa 43 olisi samalla tariffialueella kolmeen kertaan. Tämä edellyttäisi, että Espoossa ja Vantaalla sisäiset linjat numeroitaisiin vaikkapa kolminumeroisiksi. Sisäisen linjan käsite alkaa olla muutenkin aika häilyvä, kun miettii Espoon sisäisiä linjoja 22 ja 52 sekä Vantaan sisäisiä linjoja 53, 56, 61 ja 87.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voidaan myös toteuttaa bussilinjojen yhdistämistä, kuten vaikkapa iso liityntä-suunnitelmassa on. Sen mukaan bussilinja 18 ja 23 on tarkoitus yhdistää linjaksi 18, mutta jospa tuon numero olisikin 23.
35 voisi olla sittenkin parempi linjanumero tuollekin. Ja jos nykyinen h14 olisi 36, niin sehän olisi varsin perinteikästä.
 
Minulla olisi seuraavat kommentit.
Koska metrolinjoja lienee tulevaisuudessa useampia voisi olla paikallaan niidenkin numerointi havannoinnin helpottamiseksi. Matinkylä-Mellunmäki voisi olla metrolinja 1 ja Tapiola-Vuosaari puolestaan metrolinja 2. Tämä tietysti edellyttää sitä, että Länsimetro toteutetaan.
OK.

Mutta lisäksi toivoisin että viimeistään kehäradan valmistuttua "M" -kirjaintunnus siirtyisi historiaan lähijunaliikenteessä, koska on vaara että vieraspaikkakuntalaiset luulevat että "M" on sama kuin "Metro". Uusi kehäradan junien tunnus voisi olla vaikka "A" kuten "Airport". Leppävaaran A-junat korvautunevat jossain vaiheessa muutenkin E-junilla, tai siihen asti niillä voisi olla vaikka C-tunnus sitten.

Raitiolinjojen laajentumisen myötä uusille alueille, voisi olla paikallaan, että niidenkin numerointeja laajennetaan. Annetaan raitiolinjoilla vaikkapa numerot 5-19 (1-4 olisi varattuna metrolinjoille). Muutokset voisi toteuttaa niin, että:

1=10
1A=19
Kolmoset siis juuri päätetyn uuden liikennöintisuunnitelman mukaan:
3B=15
3T=5
4=14
6=6
Tähän asti OK
Miksi muuten eri suuntiin ajavilla seiskoilla pitää olla eri linjatunnukset ylipäänsä. Eihän muillakaan linjoilla ole kirjaintunnuksia enää kulkusuunnan mukaan, sen jälkeen kun kolmonen jaetaan kahteen eri linjaan.

Eli 7A + 7B -> 7

8=8
9=9
10=11 (mahdollisesti jatketaan aikanaan Laajasalon)
Laajasalon muut ratikkalinjat 12 ja 13
Munkkivuoren mahdollinen raitiolinja olisi numeroltaan 18
Nerokasta,varsinkin tuo 18 !

Mielestäni, ylipäätään kirjaimista tulisi päästä eroon ja ainoastaan poikkeusliikenteelle antaa kirjain X. Myös yöliikenteellä voisi olla edelleen selkeä N-kirjain.
OK

t. Rainer
 
Eli 7A + 7B -> 7
Käy ihan hyvin. Seiskoilla ei ole vaaraa samankaltaisesta sekaannuksesta, joka uhkasi kolmosilla Kaivokadulla ko. rengaslinjan "purun" yhteydessä. Tosin, voitaisiinhan seiskoillakin tehdä sama homma eli länsipuolisko lenkkiä olisi 7 ja itäpuolisko 17? Linjanumeron vaihdokset voitaisiin tehdä Pasilassa ja vaikkapa Senaatintorilla.

Vai voisikohan seiskoja jatkaa vaikkapa Perämiehen kadulle niin, että 7A (eli muutoksen jälkeen raitiolinja 17) ajaisi Perämiehenkadulta Kaivopuiston kautta Kauppatorille ja siitä edelleen Senaatintorilta Snellmanikatua Hakaniemeen ja nykyistä reittiä Pasilaan? Linja 7 (eli nykyinen 7B) taas ajaisi samaiselta Perämiehenkadulta ensin Laivurinkadun risteykseen ja sitten Viiskulmaan ja sitten Fredaa pitkin Bulevardille ja edelleen Manskua pitkin Lasipalatsille, josta nykyistä reittiä pitkin Länsi-Pasilan kautta Pasilan asemalle. Linjakilpien vaihdos eteläpäässä tehtäisiin siten Perämiehenkadulla ja tällä ratkaisuilla sinne saataisiin ympärivuorokautinen raitioliikenne, korvaten nykyisen linjan h1A liikenne siellä (siis linja 17). Aikaa myöten voitaisin jatkaa aina Hernesaareen saakka korvaten ehkäpä joitain alueen nykyisiä bussilinjoja.

Nykyinen ykkönen (eli muutoksessani linja 10) voisi ajaa kuten nykyäänkin eli Käpylästä Kallion ja Sturenkadun kautta aina Kauppatorille. Mutta ruuhkalinja h1A (eli muutoksessani linja 19) voitaisiin myös jatkaa Aleksia pitkin Manskulle ja edelleen Lasipalatsin edestä Arkadiankadulle ja vaikkapa Töölöntorille saakka, korvaten näin Aleksin vähentynyttä raitioliikennettä ja samaten Arkadiankadun poistunutta osuutta, sekä helpottaisi alueen muita raitiolinjoja näillä kuormitetuimmilla osuuksilla.

Linja 10 (eli muutoksessani linja 11) ajaa kuten nykyäänkin, mutta jos Laajasalon raitiotieyhteys toteutuu, niin sitä ajettaisiin Kirurgin sijasta Aleksia pitkin Snellmaninkadulle ja edelleen Liisankadun kautta reitilleen Kruunuvuorensalmen yli. Ja jos Laajasalossa onnistuttaisiin suunnittelemaan raitiolinjat niin, että siellä olisi vain kaksi haaraa (eli Stansvikin ja Gunillantien haara yhdisttynä) raitiolinjaa 13 voitaisiin ajaa sinne toisena linjana. Sen toinen pää voisi olla ensialkuun vaikkapa Mikonkadulla Rautatientorin tuntumassa. Mutta senhän voisi yhdistää vaikkapa linjan 18 kanssa aikanaan, jos Munkkivuoren raitiotieyhteys joskus toteutuu. Tällöin olisi melko vahvat raitiorunkolinjat Laajasalosta keskustaan ja edelleen Manskun sekä Töölön kautta Huopalahteen ja Munkkivuoreen.

Linja 9 voitaisiin jatkaa silloin Kirurgille.

Jätkäsaareen ajetaan linjoja 6 ja 8 sekä esimerkiksi Katajanokan terminaalista tulevaa linjaa 12.

Tässä näitä ajatuksia taas. Saa jatkaa...
 
Viimeksi muokattu:
Pajamäki tarvinnee oman linjansa keskustasta jatkossakin ja saattaa olla aika utopistista ajatella, että sinne liikennöisi raitiolinja. Jos sellainen olisi niin se voisi olla linjan 18 jatko Munkkivuoresta Taliin ja edelleen Pajamäkeen. Jos sellainen ei koskaan totedu, niin nykyinen bussilinja 14 voisi olla uudellennumeroinnin jälkeen vaikkapa 36.

Mihin Pajamäki omaa bussilinjaa tarvitsee? Olisi järkevää tehdä Pajamäestä bussikatu tai -tunneli, jotta bussilinjoja voitaisiin ajaa läpi alueen. Tällöin tarjonta paranisi ja pajamäkeläisten olisi helppo matkustaa myös muualle kuin keskustaan ja Pasilaan.

Onglemana vain on, että Mechelinkadulla ei ole minkäänlaisia joukkoliikenteen etuuksia tai kaistoja nykyään ja se ruuhkautuu auto- ja rekkaliikenteen läpikulkuväylänä usein. Niinpä siellä ei ole juurikaan joukkoliikennettä enää lukuunottamatta ratikkalinjaa 8 aivan alussa ja tyhjänä, muutoin kuin turismiaikaan, kulkevaa bussilinjaa 24

Mechelininkatu onkin tarkoitettu palvelemaan Töölöön suuntautuvaa autoilua. Mannerheimintiellähän on vain yksi autoilukaista suuntaansa, kun kapasiteettia on enemmän Mechelininkadulla. Mechelininkadulla voisi jatkaa sen keskellä olevaa puustorivistöä, jonka keskelle voisi laittaa uudet ratikkakiskot jatkuen nykyisestä 8:n risteyksestä Caloniuksenkadulta. Nykyisinhän puurivistöjen keskiosa on käyttämättömänä Hesperian sairaalan kohdilla ainakin.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen ykkönen...voitaisiin myös jatkaa Aleksia pitkin Manskulle ja edelleen Lasipalatsin edestä Arkadiankadulle ja vaikkapa Töölöntorille saakka, korvaten näin Aleksin vähentynyttä raitioliikennettä ja samaten Arkadiankadun poistunutta osuutta, sekä helpottaisi alueen muita raitiolinjoja näillä kuormitetuimmilla osuuksilla.
Toisaalta, miksei ykkönen (eli suunnitelmani kymppi) voisi ajaa näin vastaisuudessa aina. Liikennöintiaika olisi vaikkapa arkisin sekä lauantaisin. Tällöin osuus Kauppatorille olisi kokonaan tarpeeton. Ja jos linjaa päätettäisiin joskus jatkaa vaikkapa Käpylän asemalle saakka ja raitioliikenteen profiilia nostaa Mäkelänkadulla, niin sitten ykkösen reitti pysyvästi sinne.

Mutta, mikä linja Sompasaareen ja Kalasatamaan sitten?

Pitäisikö raitiolinjoihin olla vielä enemmän numeroita varalla?

Voisiko metrolinjat olla eroteltu vaikkapa kirjaimin ja siten saada yhtenäisyyttä YTV-junaliikenteen kanssa? Voisiko koko pääkaupunkiseudun raskas raideliikenne olla saman tunnuksen (brändin) alla, mikä se sitten onkaan? Matinkylä-Mellunmäki voisi saada siten sen M-kirjaimen, jos kehäradan (ja Pisaran) junaliikenne saisi jonkin muun kirjaimen. Tapiola-Vuosaari olisi siten vaikkapa V-juna. Mites sitten uudet mahdolliset metrohaarat? No, sen aika näyttää tuleeko sellaisia joskus ja kirjaimiahan riittää.

Tällöin raitiolinjojen numerot voisivat olla edelleen ykkösestä alkaen, mutta laajentuen kympistä eteenpäin, vaikkapa 1-19.

Eli tehdääs lista vielä uudelleen (reittien muutokset kuitenkin, kuten edellisessä viestissäni kerroin):

1=1
Nykyiset (siis nyt päätetyllä muutoksella) kolmoset olisivat:
3B=3
3T=5
4=4
6=6
Seiskat muutettuna, kuten edellisessä viestissäni selostin:
7A=2
7B=7
8=8
9=9 (tulevaisuudessa Kirurgille, kun kymppi ajaa Laajasaloon)
10=10 (tulevaisuudessa edelleen Laajasaloon)
11-16= varalla raitioliikenteen laajennuksille esim. Laajasaloon, Sompasaareen, Kalasatamaan jne.
18= varattuna Munkkivuoren raitiolinjalle (ja mahdollisesti edelleen Talin kautta Pajamäkeen)
19= varalla

Olisiko ehkä parempi näin?

Bussilinjojen numeroiden muutokset muutokset olisivat, kuten edellä selostin.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko metrolinjat olla eroteltu vaikkapa kirjaimin ja siten saada yhtenäisyyttä YTV-junaliikenteen kanssa?

Ratasuunnat voisivat olla sitten väreillä, jos junavuorot olisivat kirjaimilla. Päärata sinisellä, rantarata vihreällä, Vantaankosken rata keltaisella. Metron päälinja oranssilla, Töölön metro olisi jollain muulla värillä.
 
Nykyinen ykkönen (eli muutoksessani linja 10) voisi ajaa kuten nykyäänkin eli Käpylästä Kallion ja Sturenkadun kautta aina Kauppatorille. Mutta ruuhkalinja h1A (eli muutoksessani linja 19) voitaisiin myös jatkaa Aleksia pitkin Manskulle ja edelleen Lasipalatsin edestä Arkadiankadulle ja vaikkapa Töölöntorille saakka, korvaten näin Aleksin vähentynyttä raitioliikennettä ja samaten Arkadiankadun poistunutta osuutta, sekä helpottaisi alueen muita raitiolinjoja näillä kuormitetuimmilla osuuksilla.

Olen puolestani sitä mieltä, että juuri 1A tulee säilyttää nykyisellä reitillään ja se voisi kulkea nykyisen kaltaisesti vain ruuhka-aikoina. Kolmosen ratikalla Kalliosta kantakaupungin eteläosiin mennessä joutuu menemään keskustan ja Bulevardin kautta. 1A tarjoaa vaihtoehtoisen reitin ja sillä pääsee mukavasti esimerkiksi Olympiaterminaalin tienoille ja Kaartikaupunkiin. Käpyläläisillekin tämä tarjoaa hyvän vaihtoehtoisen yhteyden. Käpylästä voisi sitten tämän lisäksi kulkea joku keskustan kautta menevä linja mielellään vaikka joka päivä ja aamusta iltaan.

1A:lla tuntuu sitä paitsi riittävän matkustajia sen ruuhka-aikana kulkiessa.
 
Olen puolestani sitä mieltä, että juuri 1A tulee säilyttää nykyisellä reitillään ja se voisi kulkea nykyisen kaltaisesti vain ruuhka-aikoina.

1A:n päätepysäkki Punavuoressa olisi hyvä saada paremman ratikkapalvelun piiriin. Sieltä ei kulje mikään ratikkalinja ydinkeskustan suuntaan ja tuo 1A:kin vain ruuhka-aikaan. 14B menee Kamppiin ja 16 Erottajalle, mutta junalle ja muualle ydinekskustaan meno on vaikeaa. 1A:n saisi muuttaa kulkemaan koko päivän ja sen reitti tulisi linjata keskeisemmin.
 
1A:n päätepysäkki Punavuoressa olisi hyvä saada paremman ratikkapalvelun piiriin. Sieltä ei kulje mikään ratikkalinja ydinkeskustan suuntaan ja tuo 1A:kin vain ruuhka-aikaan. 14B menee Kamppiin ja 16 Erottajalle, mutta junalle ja muualle ydinekskustaan meno on vaikeaa. 1A:n saisi muuttaa kulkemaan koko päivän ja sen reitti tulisi linjata keskeisemmin.

Minulla oli tämä tuossa edellisessä viestissäni:

Vai voisikohan seiskoja jatkaa vaikkapa Perämiehen kadulle niin, että 7A (eli muutoksen jälkeen raitiolinja 17) ajaisi Perämiehenkadulta Kaivopuiston kautta Kauppatorille ja siitä edelleen Senaatintorilta Snellmanikatua Hakaniemeen ja nykyistä reittiä Pasilaan? Linja 7 (eli nykyinen 7B) taas ajaisi samaiselta Perämiehenkadulta ensin Laivurinkadun risteykseen ja sitten Viiskulmaan ja sitten Fredaa pitkin Bulevardille ja edelleen Manskua pitkin Lasipalatsille, josta nykyistä reittiä pitkin Länsi-Pasilan kautta Pasilan asemalle. Linjakilpien vaihdos eteläpäässä tehtäisiin siten Perämiehenkadulla ja tällä ratkaisuilla sinne saataisiin ympärivuorokautinen raitioliikenne, korvaten nykyisen linjan h1A liikenne siellä (siis linja 17). Aikaa myöten voitaisin jatkaa aina Hernesaareen saakka korvaten ehkäpä joitain alueen nykyisiä bussilinjoja.

Nuo voisivat tosin olla numeroituina linjoiksi 2 (=7A) ja 7 (=7B). Kiertolinjana edelleen, mutta samaantapaan uudelleenjärjestelynä kuin nyt tapahtuu kolmosille.

Eli:

Linja 2 Perämiehenkatu-Kaivari-Olympiaterminaali- Kauppatori-Senaatintori-Snellmaninkatu-Liisankatu- Kaisaniemi-Hakaniemi-Hämeentie-Mäkelänkatu- Itä-Pasila-Pasilan asema

Linja 7 Perämiehenkatu-Tehtaankatu-Laivurinkatu-Viiskulma- Freda-Bulevardi-Mansku-Lasipalatsi-Manskua edelleen-Nordensköldinkatu-Länsi-Pasila-Pasilan asema.

Kierrätystä siis ja kilpien vaihto tapahtuisi Pasilan asemalla ja Perämiehenkadulla. Ja liikennöintiajat, kuten nykyäänkin eli Perämiehenkadulta olisi vahvat raitioliikenne yhteydet eripuolille kaupunkia.

Suunnitelmaan sisältyisi ykkösen reitin muuttaminen niin, että se kulkisi, Kauppatorin sijasta, Senaatintorilta alkaen reittiä Aleksi-Mansku-Lasipalatsi-Arkadiankatu-Runeberginkatu-Töölöntori. Ainakin arkisin ja lauantaisin siis.

Vai pitäisiköhän tällaiset muutokset ajoittaa vasta Hernesaaren rakentamisen aikoihin, jolloin niiden myötä tulee muutenkin tarve joukkoliikenteen uudelleenjärjestelylle alueella? Ainakin painopistettä voisi mielestäni muuttaa bussiliikenteestä nimenomaan raitiotieliikenteeseen.
Vai olikohan sitä metronkin yhtä haaraa suunniteltu tuonne suuntaan juurikin? Sellainen toteutunee kuitenkin vasta hamassa tulevaisuudessa, jos ollenkaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ratasuunnat voisivat olla sitten väreillä, jos junavuorot olisivat kirjaimilla. Päärata sinisellä, rantarata vihreällä, Vantaankosken rata keltaisella. Metron päälinja oranssilla, Töölön metro olisi jollain muulla värillä.

Jos radat näytetäään yhteisellä kartalla, niin ehdottomasti niin. Unohdit muuten kirkkaanpunaisen oikoradan.

Metron osalta käyttäisin tunnuksia M1 ja M2, (M3...), mutta lähijunat käyttäkööt nykyisiä kirjaimia, paitsi Vantaankosken rata, jolle pitäisi keksiä toinen kirjain kuin M, ettei sekoitu metron kanssa. Vapaana olisivat ainakin P ja X. Sen tiedän että V ei käy, koska se tarkoittaa VR:n slangilla "virkajunaa", ja V-kirjainta tosiaan käytetään tyhjävaunujunien linjakilvissä.

t. Rainer
 
Varaisin raitiolinjoille koko numeroavaruuden 1-19. Raskaan raideliikenteen metromaisesti liikennöidyt reitit (lähijunat E, A, M, I/P, K, N + metro) numeroisin yhdistelmällä M + numero, esim. M6.

Sellaiset linjat, jotka eivät tulevaa Pisaraa ja kaupunkiratoja käytä, saisivat vastaisuudessakin olla kirjaintunnuksin merkitty.
 
Junille kirjaintunnukset, poislukien nykyisin käytössä oleva M.
Helsingin nykyisille ja tuleville hidasratikkalinjoille numerot: 1-10.
Seudun uusille pikaratikkalinjoille (mm. jokerit, espoot, laajasalot) numerot: 11-19.
Helsingin sisäisille bussilinjoille numerot: 20-99.
Espoon/Kauniaisten sisäisille bussilinjoille numerot: 100-199.
Vantaan sisäisille bussilinjoille numerot: 200-299.
Mikäli metrolla useampia linjoja, niin numerointi: M1, M2, jne.
YTV-alueella kuntien rajat ylittävälle liikenteelle numerot: 300-399.

Lisäksi en näe mitään syytä sille, että itseisarvoisesti kirjaintunnuksia esim. tiettyjen ratikkalinjojen numeroiden perästä tulisi poistaa. 3B:n/3T:n tapauksessa se on tietysti perusteltua, koska linja on ollut ja tulee jatkossakin olemaan vaikeasti hahmotettavissa ylipäätään riippumatta siitä mitkä kilvet ratikan tuulilasissa roikkuvat. Sen sijaan 7A/7B ovat täysin loogisesti ja selkeästi hahmotettavissa oleva linjatunnuksia.

Kirjaimet N ja X on kulkuneuvosta riippumatta varattava yö- ja erikoisliikenteelle, niitä ei tule käyttää normaalissa liikennöinnissä.
 
Takaisin
Ylös