Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/78

Viestiketju: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

  1. #46
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    19.6 hki
    H14 helb 264 ja 403 ikarukset, olivat kokopäivävuoroissa.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Ei nyt kaikki mutta siitä sarjasta on ollut linjalla
    Otatko sellaisesta, tai jostain muusta kaasuautosta ko. linjalla tai Kampin kellarissa, seuraavalla kerralla kuvan todisteeksi. On mielestä nimimittäin aika erikoista, jos ko. linjalle laitetaan kaasubussi, joka ei voi lain mukaan ajaa päätepysäkille saakka. Siinä on sitten täytynyt tapahta autonvaihto siinä Lapinrinteen pysäkillä (olen kerran sellaisen tapahtuman nähnyt CBF:n toimesta) eli yhtä pysäkkiä ennen Kamppia tai sitten on ajettu perille asenteella: "Eihän kukaan huomaa kuitenkaan". Omasta mielestäni ammattikuljettajan hälytyskellojen pitäisi soida kuitenkin siinä vaiheessa, kun näkee Kamppiin johtavan tunnelin alussa liikennemerkin, joka kieltää kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla ajon sinne. Kuljettajahan siinä viime kädessä on vastuussa; niin tässäkin tapauksessa, jos kieltoa rikkoo.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #48

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Otatko sellaisesta, tai jostain muusta kaasuautosta ko. linjalla tai Kampin kellarissa, seuraavalla kerralla kuvan todisteeksi. On mielestä nimimittäin aika erikoista, jos ko. linjalle laitetaan kaasubussi, joka ei voi lain mukaan ajaa päätepysäkille saakka. Siinä on sitten täytynyt tapahta autonvaihto siinä Lapinrinteen pysäkillä (olen kerran sellaisen tapahtuman nähnyt CBF:n toimesta) eli yhtä pysäkkiä ennen Kamppia tai sitten on ajettu perille asenteella: "Eihän kukaan huomaa kuitenkaan". Omasta mielestäni ammattikuljettajan hälytyskellojen pitäisi soida kuitenkin siinä vaiheessa, kun näkee Kamppiin johtavan tunnelin alussa liikennemerkin, joka kieltää kaasukäyttöisillä ajoneuvoilla ajon sinne. Kuljettajahan siinä viime kädessä on vastuussa; niin tässäkin tapauksessa, jos kieltoa rikkoo.
    Miten sitten Helb 505 on voinut olla linjalla?

  4. #49
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1982

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Itse asiassa nämä maakaasubussit h65X:llä eivät ole ensimmäistä kertaa kun Kamppiin päättyvällä linjalla ajetaan maakaasubussilla. Ainakin viime maaliskuussa 121:llä ajettiin maakaasubussilla ja silloin "päättärinä" toimi
    Lapinrinteen pysäkki:
    http://jlf.fi/f12/2640-havaintoja-yt...html#post45396


    To 19.6. Helsinki

    CBF #160 / 742, CBF #260 / 15A



    ..ja CBF #155 viihdytti matkustajia edelleen h55A:lla


  5. #50
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Miten sitten Helb 505 on voinut olla linjalla?
    Kuten täällä on kerrottu, HelB:n teliautoja oli havaintohetkellä huomattava määrä tilausajossa. Auto #505 nyt vain sattui sijoittumaan 65X:lle. Samaan aikaan 21V:llä kulki #9824. Viimeksi mainitussa ei taas ollut muuta kyseenalaista kuin se, että 21V:lle ei pitäisi sijoittaa 2-akselista kalustoa nyt kesällä tuon linjan ollessa Lauttasaaresta ainoa yhteys Rautatieasemalle. Mitä tulee autoon #505, näin sen Lauttasaarentiellä "poka päällä" noin klo 14:50 (päivä oli 18.6.). En tiedä, oliko auto käynyt Kampin terminaalissa enkä tiedä sitäkään, kuinka pitkään se jatkoi 65X:llä.

  6. #51
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    To 19.6. Helsinki

    ..ja CBF #155 viihdytti matkustajia edelleen h55A:lla
    No eiköhän tuo ole ihan vakiosijoitus. Ollut siinä jo ennen tätä viikkoakin.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Miten sitten Helb 505 on voinut olla linjalla?
    En nyt tarkoittanut, etten uskoisi tätä asiaa. Pyysin kuvan ottamista todisteeksi ko. yhtiön huonosta toiminnasta.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #53
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Itse asiassa nämä maakaasubussit h65X:llä eivät ole ensimmäistä kertaa kun Kamppiin päättyvällä linjalla ajetaan maakaasubussilla. Ainakin viime maaliskuussa 121:llä ajettiin maakaasubussilla ja silloin "päättärinä" toimi
    Lapinrinteen pysäkki.
    Tällaisen tapauksen minä olen nähnyt: linja 105 oli ajettu CBF:n maakaasutelillä Kamppiin päin ja Lapinrinteen pysäkillä oli autonvaihto, jotta linja tulee ajettua loppuun saakka. Jos näin ei tehdä, niin kyseessähän on YTV-liikenteessä ajamaton lähtö. HKL-liikenteessä tämä sääntö on hieman lievempi, eikä ko. lähtö ole puhtaasti ajamaton, vaan on sitä vain siltä osalta, joka jäi vajaaksi. Eli tässä linjan 121 tapauksessa olisi kokonaan ajamaton lähtö, mutta h65X:n tapauksessa vain osuudelta Lapinrinne-Kamppi.

    Kokonaan eri asia on, että miksi kaasubusseilla ei voisi ajaa Kampin keskukseen. On hieman hätävarjelun liioittelua, ainakin omasta mielestän. Tiedättekö kaasubusseille sattuneita tapauksia, joissa kaasusäiliöt olisivat uhanneet räjähtää tms.? Niissä on sellainen mekanismi, joka mahdollisessa palotilanteessa (niitä kyllä on ollut, esim. Helb 210) päästää kaasu ulos varoventtiilistä, kun kuumuus nousee. Kampin terminaalin tapauksessa tätäkin on pidetty uhkana: maakaasu vapautuu katossa olevasta venttiilistä ja jää sitten terminaalitiloihin, jolloin uhkana voisi periaatteessa olla räjähdys suljetussa kalliotilassa. Toki tällainen voisi olla varsin tuhoisaa. Mutta Kampissa on käsittääkseni melkoisen tehokkaat tuuletusjärjestelmät mm. tällaisten tapausten varalta.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #54
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6001

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    HKL-liikenteessä tämä sääntö on hieman lievempi, eikä ko. lähtö ole puhtaasti ajamaton, vaan on sitä vain siltä osalta, joka jäi vajaaksi.
    Mistähän tämä tieto on peräisin? On nimittäin aivan täyttä puppua.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    Arrow Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Mistähän tämä tieto on peräisin? On nimittäin aivan täyttä puppua.
    No, oli ainakin silloin, kun itse toimin liikenne-esimiehenä HKL-Bussiliikenteellä vuosina 2001 ja 2002. Silloin nimenomaan YTV oli tiukempi ja koko linjasivu meni ajamattomaksi, jos linja jäi kesken. HKL-liikenteessä taas, jos vaikkapa h66A hyytyi Mäkelänrinteen kohdalle, niin linja oli sitten ajettu siihen saakka.

    Voi toki olla, että homma on muuttunut sittemmin? Korjaa vain, jos on niin. Tuleeko nyt siis koko sivu ajamattomaksi ja liikennekorvaukset menetetään myös koko linjasivulta myös HKL-liikenteessä? Jos näin on, niin silloinhan tilanne on tämän h65X:n kannalta, joka olisi ajettu vain Lapinrinteelle, erilainen eli koko linjasivu olisi ajamaton.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 20.06.2008 kello 13:33. Syy: kirjoitusvirheitä korjattu
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #56
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    linja 105 oli ajettu CBF:n maakaasutelillä Kamppiin päin ja Lapinrinteen pysäkillä oli autonvaihto, jotta linja tulee ajettua loppuun saakka. Jos näin ei tehdä, niin kyseessähän on YTV-liikenteessä ajamaton lähtö.
    Kampin terminaalin linjat ovat eräänlainen poikkeus tästä säännöstä. Terminaalin toimintaohjeissa nimenomaan käsketään jättämään matkustajat maanpäällisille pysäkeille jos autolla ei voida ajaa (ts. ei saada ajaa) Espoon terminaaliin. Tällaisia tilanteita eivät ole vain kaasubusseilla ajettavat vuorot maalta kaupunkiin vaan myös tilanteet joissa autossa on esimerkiksi öljy- tai polttoainevuoto. Tällöin linjasivu päätetään maan päälle Kampin metroaseman eteen, mutta siitä ei tule kuitenkaan ajamatonta lähtöä.
    --
    Lauri Räty

  12. #57
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    20.06.08 Espoo

    HelB 319 (Facelift Ikarus)/e23N
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Kampin terminaalin linjat ovat eräänlainen poikkeus tästä säännöstä. Terminaalin toimintaohjeissa nimenomaan käsketään jättämään matkustajat maanpäällisille pysäkeille jos autolla ei voida ajaa (ts. ei saada ajaa) Espoon terminaaliin. Tällaisia tilanteita eivät ole vain kaasubusseilla ajettavat vuorot maalta kaupunkiin vaan myös tilanteet joissa autossa on esimerkiksi öljy- tai polttoainevuoto. Tällöin linjasivu päätetään maan päälle Kampin metroaseman eteen, mutta siitä ei tule kuitenkaan ajamatonta lähtöä.
    Tässä tapauksessa, jonka itse näin vuosia sitten CBF:n telikaasu (milloinkas linja 105 siirtyikään pois CBF:ltä?) oli Lapinrinteen pysäkillä, nokka kohti Kampin terminaalia, ja siitä siirtyi matkustajia sen edessä olevaan saman yhtiön Ikarus/Scaniaan. Tilanne oli minusta hieman koominen, mutta ilmeisesti aivan tarpeellinen ja asianmukainen ja tämä linja tuli ajetuksi. Itse olin matkustajana bussissa, joka ohitti ko. tapauksen.

    Palatakseni tähän h65X:n tapaukseen, niin voihan toki olla, että se on tosiaankin ajettu sitten Kampin metroaseman eteen Laurin mainitseman poikkeussäännön mukaisesti. Mutta lähtöä Kampin terminaalista sillä ei sitten ole voitu suorittaa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #59
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    No, oli ainakin silloin, kun itse toimin liikenne-esimiehenä HKL-Bussiliikenteellä vuosina 2001 ja 2002. Silloin nimenomaan YTV oli tiukempi ja koko linjasivu meni ajamattomaksi, jos linja jäi kesken. HKL-liikenteessä taas, jos vaikkapa h66A hyytyi Mäkelänrinteen kohdalle, niin linja oli sitten ajettu siihen saakka.

    Voi toki olla, että homma on muuttunut sittemmin? Korjaa vain, jos on niin. Tuleeko nyt siis koko sivu ajamattomaksi ja liikennekorvaukset menetetään myös koko linjasivulta myös HKL-liikenteessä? Jos näin on, niin silloinhan tilanne on tämän h65X:n kannalta, joka olisi ajettu vain Lapinrinteelle, erilainen eli koko linjasivu olisi ajamaton.
    Saamani varman tiedon mukaan tämä asian on tosiaankin muuttunut nyttemmin niin, että myös HKL-liikenteessä koko linjasivu tulee ajamattomaksi, jos yksikin pysäkinväli jää ajamatta. Ollessani HKL-Bussiliikenteen liikennetyöjohdossa em. vuosina suurta osaa Helsingin sisäisistä bussilinjoista ei oltu vielä kilpailutettu.

    Kertoilin siis "wanhaa" tietoa, eikä ilmeisesti näinkin iäkkään kaverin, joka on ollut vieläpä poissa näistä kuvioista jo jonkinaikaa (ajamassa bussia olen kyllä käynyt), pitäisi yrittää ns. "päteä" jo puutteellisilla tiedoillaan .

    Se siitä; pahoitteluni tämän viestiketjun "sotkemisesta". Ylläpito voi poistaa omasta puolestani kaikki kommenttini asiaa koskien, jos katsoo sen aiheelliseksi.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #60
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2008

    Vantaa pe 20.06.:
    CBF 124 (Carrus City L - Volvo B10B LE teli) / v72
    Juhannusaattoillan matkustajamäärillä on varmaankin täysin perusteltua liikennöidä linjaa v72 telibussilla.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2011
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 157
    Viimeisin viesti: 30.06.2011, 19:11
  2. Havaintoja HSL-alueelta - kesäkuu 2010
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 147
    Viimeisin viesti: 01.07.2010, 17:24
  3. Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2009
    kirjoittanut TEP70 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 57
    Viimeisin viesti: 01.07.2009, 08:44
  4. Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2007
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 120
    Viimeisin viesti: 03.07.2007, 18:10
  5. Havaintoja YTV-alueelta - kesäkuu 2006‎
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 101
    Viimeisin viesti: 11.07.2006, 03:46

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •