- Liittynyt
- 25 Lokakuu 2007
- Viestit
- 92
Nyt kun kesällä on jälleen luvassa lukuisia poikkeusreittejä ja poikkeuslinjoja, heräsi mieleeni kysymys, kuinka HKL järjestää poikkeusliikenteen (siis esimerkiksi linjan 99 ja raitiovaunuja korvaavien X-bussien) liikennöinnin. Ilmeisesti tänä(kin) kesänä 99:ää ja X-busseja ajaa HelB, mutta miten liikennöintiasia on sopimusteknisesti järjestetty?
Kilpailutetaanko jokainen poikkeusajo erikseen tai onko HKL:lla ja HelB:llä olemassa jokin sopimus, joka kattaa kaiken poikkeusliikenteen hoitamisen? Silloin kun HKL:lla oli vielä omia busseja, oli ymmärrettävää, että poikkeusliikenne ajettiin niillä, mutta nythän HelB on vain yksi HKL:n "alihankkijoista" - kuitenkaan en ole nähnyt kertaakaan esim. Concordian busseja raitiovaunuja korvaamassa. (Linjalla 99 sen sijaan oli ainakin yhtenä kesänä sekä Pohjolan Liikenteen että HelB:n autoja...)
Yksi mahdollisuus, joka myös tuli mieleeni on, että X-bussien liikenteen voisi HKL-Raitioliikenne ostaa jonkin sortin tilausajona, jolloin varsinaista kilpailutusta ei välttämättä tarvita...
Foorumilta löytynee joku, joka osaa kertoa kuinka asia oikeasti menee.
Kilpailutetaanko jokainen poikkeusajo erikseen tai onko HKL:lla ja HelB:llä olemassa jokin sopimus, joka kattaa kaiken poikkeusliikenteen hoitamisen? Silloin kun HKL:lla oli vielä omia busseja, oli ymmärrettävää, että poikkeusliikenne ajettiin niillä, mutta nythän HelB on vain yksi HKL:n "alihankkijoista" - kuitenkaan en ole nähnyt kertaakaan esim. Concordian busseja raitiovaunuja korvaamassa. (Linjalla 99 sen sijaan oli ainakin yhtenä kesänä sekä Pohjolan Liikenteen että HelB:n autoja...)
Yksi mahdollisuus, joka myös tuli mieleeni on, että X-bussien liikenteen voisi HKL-Raitioliikenne ostaa jonkin sortin tilausajona, jolloin varsinaista kilpailutusta ei välttämättä tarvita...
Foorumilta löytynee joku, joka osaa kertoa kuinka asia oikeasti menee.