HelB 201-228 ja 229-232

Liittynyt
8 Heinäkuu 2007
Viestit
957
Miksi teleissä on enemmän ongelmia kuin kaksiakseleissa?
Ja mitä te pidätte niistä?

Itse tykkään niistä todella paljon koska ne ovat niin kauniita ja isoja :D

Helb teki kyllä ison virheen kun he tilasivat ne Säfflestä jossa ei ole Maakaasua...:roll:
 
Miksi teleissä on enemmän ongelmia kuin kaksiakseleissa?
Ja mitä te pidätte niistä?

Itse tykkään niistä todella paljon koska ne ovat niin kauniita ja isoja :D:
Ihan hyviähän ne ovat ajaa, kun ne ovat kunnossa; viime syksynä CBF:llä töissä ollessani ajelin noilla Volvolta liisatuilla ex-Helb Säffleillä, jotka olivat ihan kohtalaisia. Myös alkuperäisellä liikennöitsijällä olen niillä ajanut ja joukkoon mahtuu niin hyviä (ja suorastaan loistavia) kuin todella huonojakin yksilöitä.

Ovathan ne aika komeita busseja ja Säffle-korisina tuovat hieman lisäväriä Helsingin katukuvaan.

Helb teki kyllä ison virheen kun he tilasivat ne Säfflestä jossa ei ole Maakaasua...
Mitäs tällä mahdatkaan tarkoittaa?
 
Niitä ei testattu ennen kun niitä tuotiin suomeen ja siksi niissä on paljon vikoja

Jos kerran tiedät, miksi niissä on vikoja ja että ne saataisiin korjattu Säfflessä, niin suosittelen hakemaan töitä Volvolta tai HelBiltä. Niillä olisi varmasti töitä kaverille, joka osaa pistää otsikossa mainitut bussit (ja miksei muutkin kaasu-Volvot) kuntoon.
 
Jos kerran tiedät, miksi niissä on vikoja ja että ne saataisiin korjattu Säfflessä, niin suosittelen hakemaan töitä Volvolta tai HelBiltä. Niillä olisi varmasti töitä kaverille, joka osaa pistää otsikossa mainitut bussit (ja miksei muutkin kaasu-Volvot) kuntoon.

En tiedä, mutta jos siellä ei ole maakaasua niin miten he voivat tehdä maakaasu busseja...?
 
En tiedä, mutta jos siellä ei ole maakaasua niin miten he voivat tehdä maakaasu busseja...?
Tuolla perusteella kunnon maakaasubusseja tehtäisiin mm. Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa ;).

Maakaasua on Ruotsissa; sitä voidaan varastoida kaasusäiliöhin ja siirtää mm. putkia pitkin sekä laivoilla. Ruotsissa on jo 14 530 maakaasu-käyttöistä ajoneuvoa ja Suomessa koko kanta on 250 kpl. Joten nimimerkki "Tonttu18" logiikalla ajatellen voi olla että näiden Säfflejen heikkous ja huono toimivuus johtuukin Suomen maakaasu-käyttöisten ajoneuvojen vähyydestä. Myös biokaasua, joka on teknisesti vastaavaa kuin maakaasu, mutta tuotettu lannasta, elintarvikejätteistä tai yhdyskuntajätteistä, voidaan käyttää mm. bussien polttoaineena ja sen rakenne vastaakin suurelta osin maakaasubussia. Ruotsissa mm. Tukholman kaasukäyttöiset bussit ovat juurikin biokaasubusseja ja esimerkiksi Linköpingin kaikki linja-autot toimivat sillä.

Mene ja tiedä, kannattaa tutustua maakaasuun ja muihinkin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin vaikkapa wikipedian sivustolla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_vaihtoehtoiset_polttoaineet#Kaasu

En oikein muuta neuvoa osaa tässä vaiheessa antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Helb teki kyllä ison virheen kun he tilasivat ne Säfflestä jossa ei ole Maakaasua...:roll:

Voi hyvää päivää. Mitä tekemistä näillä kahdella asialla on keskenään? Kai nyt osaaminen voi olla olemassa vaikkei Ruotsissa luonnonvarana maakaasua tietääkseni olekaan. Ihan samalla logiikalla voidaan kysyä tyyliin, että ovatko Valmetin tekemät M100-tyypin Helsingin metron korit huonoja, koska Tampereella ei ole metroa.
 
Eiköhän Tonttu18 tarkoittanut sitä, että Säffleen ei ainakaan vuonna 2002 mennyt edes maakaasuputkia, joten silloiset HKL-BL 201 - 232 vietiin koritehtaalta laivaan lavetilla ja ne liikkuivat omin konein ensimmäisen kerran vasta Helsingissä. En kyllä allekirjoita sitä, että viat johtuisivat nimenomaan tuosta.
 
Kuukangon kommenttiin vielä jatkaakseni, jostain muistan lukeneeni, että autot olisi tilattu muuten Tampereelta Ajokilta, mutta heillä ei ollut aiempaa kokemusta kaasuautojen tekemisestä (vaikkakin Tampereelle se maakaasuputki tulee). Sen sijaan Säfflen tehtaalla oli juurikin kokemusta ja ilmeisesti satamäärin tätä ennen rakennettuja CNG-autoja.

Wiimalla oli kylläkin kokemusta, mutta se tietotaito taisi siirtyä sellaisenaan Puolan tehtaalle, tähänkään päivään mennessä ei tule mieleen ainuttakaan Tampereen tehtaalla valmistettua CNG-linja-autoa.
 
Eiköhän Tonttu18 tarkoittanut sitä, että Säffleen ei ainakaan vuonna 2002 mennyt edes maakaasuputkia, joten silloiset HKL-BL 201 - 232 vietiin koritehtaalta laivaan lavetilla ja ne liikkuivat omin konein ensimmäisen kerran vasta Helsingissä. En kyllä allekirjoita sitä, että viat johtuisivat nimenomaan tuosta.

Tarkoitan sitä että jos ne olisi testattu siellä niin ehkä Helb ei olisi ostanut niitä :smile:
 
Tarkoitan sitä että jos ne olisi testattu siellä niin ehkä Helb ei olisi ostanut niitä

Bussithan yleensä ostetaan ensin ja valmistetaan vasta sitten. Niin tässäkin tapauksessa. Sitten kun bussit on valmiina, on kauppoja myöhäistä enää perua - tai ainakin perumisesta joutuu silti maksamaan jotakin, vaikkei käteen jääkään mitään. Jos lopputulos ei vastaa tilattua, niin sitten kaupan voi yrittää purkaa, mutta sen voi tehdä sittenkin, kun bussit on jo Helsingissä. HKL-BL yrittikin aikanaan periä vahingonkorvauksia tämän Säffle-sarjan huonosta laadusta, mutta se ei tuottanut tulosta. Sinänsä ei liene sattumaa, että HKL-BL:n ja sen perillisten Volvo-hankinnat menivät jäihin Säffle-kaupan jälkeen ja Volvoja hankittiin lisää vasta sitten, kun Volvo osti huonoimmat Säfflet takaisin.
 
Bussithan yleensä ostetaan ensin ja valmistetaan vasta sitten. Niin tässäkin tapauksessa. Sitten kun bussit on valmiina, on kauppoja myöhäistä enää perua - tai ainakin perumisesta joutuu silti maksamaan jotakin, vaikkei käteen jääkään mitään. Jos lopputulos ei vastaa tilattua, niin sitten kaupan voi yrittää purkaa, mutta sen voi tehdä sittenkin, kun bussit on jo Helsingissä. HKL-BL yrittikin aikanaan periä vahingonkorvauksia tämän Säffle-sarjan huonosta laadusta, mutta se ei tuottanut tulosta. Sinänsä ei liene sattumaa, että HKL-BL:n ja sen perillisten Volvo-hankinnat menivät jäihin Säffle-kaupan jälkeen ja Volvoja hankittiin lisää vasta sitten, kun Volvo osti huonoimmat Säfflet takaisin.

Ahaa, sitten on eri asia :smile:
 
Bussithan yleensä ostetaan ensin ja valmistetaan vasta sitten. Niin tässäkin tapauksessa. Sitten kun bussit on valmiina, on kauppoja myöhäistä enää perua - tai ainakin perumisesta joutuu silti maksamaan jotakin, vaikkei käteen jääkään mitään. Jos lopputulos ei vastaa tilattua, niin sitten kaupan voi yrittää purkaa, mutta sen voi tehdä sittenkin, kun bussit on jo Helsingissä. HKL-BL yrittikin aikanaan periä vahingonkorvauksia tämän Säffle-sarjan huonosta laadusta, mutta se ei tuottanut tulosta. Sinänsä ei liene sattumaa, että HKL-BL:n ja sen perillisten Volvo-hankinnat menivät jäihin Säffle-kaupan jälkeen ja Volvoja hankittiin lisää vasta sitten, kun Volvo osti huonoimmat Säfflet takaisin.

Juuri tästä syystähän yleensä ainakin yksityiset yritykset pyrkivät hankkimaan autoja, joista on jo muualta riittävästi kokemusta...
 
Onko nää 229-232 olleet sit yhtä surkeita, kuin surullisen kuuluisat teli-sisaret? Näistä yksilöistä kun en ole kuullut varsinaisesti mitään. Samaa tekniikkaahan ne edustavat.....
 
Takaisin
Ylös