Näytetään tulokset 1-15/15

Viestiketju: HelB 201-228 ja 229-232

  1. #1

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus HelB 201-228 ja 229-232

    Miksi teleissä on enemmän ongelmia kuin kaksiakseleissa?
    Ja mitä te pidätte niistä?

    Itse tykkään niistä todella paljon koska ne ovat niin kauniita ja isoja

    Helb teki kyllä ison virheen kun he tilasivat ne Säfflestä jossa ei ole Maakaasua...

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Miksi teleissä on enemmän ongelmia kuin kaksiakseleissa?
    Ja mitä te pidätte niistä?

    Itse tykkään niistä todella paljon koska ne ovat niin kauniita ja isoja :
    Ihan hyviähän ne ovat ajaa, kun ne ovat kunnossa; viime syksynä CBF:llä töissä ollessani ajelin noilla Volvolta liisatuilla ex-Helb Säffleillä, jotka olivat ihan kohtalaisia. Myös alkuperäisellä liikennöitsijällä olen niillä ajanut ja joukkoon mahtuu niin hyviä (ja suorastaan loistavia) kuin todella huonojakin yksilöitä.

    Ovathan ne aika komeita busseja ja Säffle-korisina tuovat hieman lisäväriä Helsingin katukuvaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Helb teki kyllä ison virheen kun he tilasivat ne Säfflestä jossa ei ole Maakaasua...
    Mitäs tällä mahdatkaan tarkoittaa?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti

    Mitäs tällä mahdatkaan tarkoittaa?

    Niitä ei testattu ennen kun niitä tuotiin suomeen ja siksi niissä on paljon vikoja

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Niitä ei testattu ennen kun niitä tuotiin suomeen ja siksi niissä on paljon vikoja
    Jos kerran tiedät, miksi niissä on vikoja ja että ne saataisiin korjattu Säfflessä, niin suosittelen hakemaan töitä Volvolta tai HelBiltä. Niillä olisi varmasti töitä kaverille, joka osaa pistää otsikossa mainitut bussit (ja miksei muutkin kaasu-Volvot) kuntoon.

  5. #5

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Jos kerran tiedät, miksi niissä on vikoja ja että ne saataisiin korjattu Säfflessä, niin suosittelen hakemaan töitä Volvolta tai HelBiltä. Niillä olisi varmasti töitä kaverille, joka osaa pistää otsikossa mainitut bussit (ja miksei muutkin kaasu-Volvot) kuntoon.
    En tiedä, mutta jos siellä ei ole maakaasua niin miten he voivat tehdä maakaasu busseja...?

  6. #6
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    En tiedä, mutta jos siellä ei ole maakaasua niin miten he voivat tehdä maakaasu busseja...?
    Tuolla perusteella kunnon maakaasubusseja tehtäisiin mm. Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa .

    Maakaasua on Ruotsissa; sitä voidaan varastoida kaasusäiliöhin ja siirtää mm. putkia pitkin sekä laivoilla. Ruotsissa on jo 14 530 maakaasu-käyttöistä ajoneuvoa ja Suomessa koko kanta on 250 kpl. Joten nimimerkki "Tonttu18" logiikalla ajatellen voi olla että näiden Säfflejen heikkous ja huono toimivuus johtuukin Suomen maakaasu-käyttöisten ajoneuvojen vähyydestä. Myös biokaasua, joka on teknisesti vastaavaa kuin maakaasu, mutta tuotettu lannasta, elintarvikejätteistä tai yhdyskuntajätteistä, voidaan käyttää mm. bussien polttoaineena ja sen rakenne vastaakin suurelta osin maakaasubussia. Ruotsissa mm. Tukholman kaasukäyttöiset bussit ovat juurikin biokaasubusseja ja esimerkiksi Linköpingin kaikki linja-autot toimivat sillä.

    Mene ja tiedä, kannattaa tutustua maakaasuun ja muihinkin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin vaikkapa wikipedian sivustolla: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuv...toaineet#Kaasu

    En oikein muuta neuvoa osaa tässä vaiheessa antaa.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 20.07.2008 kello 16:29.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  7. #7
    jtp
    jtp ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    23.02.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    42

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Helb teki kyllä ison virheen kun he tilasivat ne Säfflestä jossa ei ole Maakaasua...
    Voi hyvää päivää. Mitä tekemistä näillä kahdella asialla on keskenään? Kai nyt osaaminen voi olla olemassa vaikkei Ruotsissa luonnonvarana maakaasua tietääkseni olekaan. Ihan samalla logiikalla voidaan kysyä tyyliin, että ovatko Valmetin tekemät M100-tyypin Helsingin metron korit huonoja, koska Tampereella ei ole metroa.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtp Näytä viesti
    vaikkei Ruotsissa luonnonvarana maakaasua tietääkseni olekaan.
    Maakaasun esiintymisalueet wikipedian mukaan; Ruotissa eikä Suomessakaan ole luonnonvarana, vaan putkia (tai erikoisvalmisteisia kaasulaivoja) pitkin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #9
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Eiköhän Tonttu18 tarkoittanut sitä, että Säffleen ei ainakaan vuonna 2002 mennyt edes maakaasuputkia, joten silloiset HKL-BL 201 - 232 vietiin koritehtaalta laivaan lavetilla ja ne liikkuivat omin konein ensimmäisen kerran vasta Helsingissä. En kyllä allekirjoita sitä, että viat johtuisivat nimenomaan tuosta.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2954

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Kuukangon kommenttiin vielä jatkaakseni, jostain muistan lukeneeni, että autot olisi tilattu muuten Tampereelta Ajokilta, mutta heillä ei ollut aiempaa kokemusta kaasuautojen tekemisestä (vaikkakin Tampereelle se maakaasuputki tulee). Sen sijaan Säfflen tehtaalla oli juurikin kokemusta ja ilmeisesti satamäärin tätä ennen rakennettuja CNG-autoja.

    Wiimalla oli kylläkin kokemusta, mutta se tietotaito taisi siirtyä sellaisenaan Puolan tehtaalle, tähänkään päivään mennessä ei tule mieleen ainuttakaan Tampereen tehtaalla valmistettua CNG-linja-autoa.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  11. #11

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Eiköhän Tonttu18 tarkoittanut sitä, että Säffleen ei ainakaan vuonna 2002 mennyt edes maakaasuputkia, joten silloiset HKL-BL 201 - 232 vietiin koritehtaalta laivaan lavetilla ja ne liikkuivat omin konein ensimmäisen kerran vasta Helsingissä. En kyllä allekirjoita sitä, että viat johtuisivat nimenomaan tuosta.
    Tarkoitan sitä että jos ne olisi testattu siellä niin ehkä Helb ei olisi ostanut niitä

  12. #12
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tonttu18 Näytä viesti
    Tarkoitan sitä että jos ne olisi testattu siellä niin ehkä Helb ei olisi ostanut niitä
    Bussithan yleensä ostetaan ensin ja valmistetaan vasta sitten. Niin tässäkin tapauksessa. Sitten kun bussit on valmiina, on kauppoja myöhäistä enää perua - tai ainakin perumisesta joutuu silti maksamaan jotakin, vaikkei käteen jääkään mitään. Jos lopputulos ei vastaa tilattua, niin sitten kaupan voi yrittää purkaa, mutta sen voi tehdä sittenkin, kun bussit on jo Helsingissä. HKL-BL yrittikin aikanaan periä vahingonkorvauksia tämän Säffle-sarjan huonosta laadusta, mutta se ei tuottanut tulosta. Sinänsä ei liene sattumaa, että HKL-BL:n ja sen perillisten Volvo-hankinnat menivät jäihin Säffle-kaupan jälkeen ja Volvoja hankittiin lisää vasta sitten, kun Volvo osti huonoimmat Säfflet takaisin.

  13. #13

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    959

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Bussithan yleensä ostetaan ensin ja valmistetaan vasta sitten. Niin tässäkin tapauksessa. Sitten kun bussit on valmiina, on kauppoja myöhäistä enää perua - tai ainakin perumisesta joutuu silti maksamaan jotakin, vaikkei käteen jääkään mitään. Jos lopputulos ei vastaa tilattua, niin sitten kaupan voi yrittää purkaa, mutta sen voi tehdä sittenkin, kun bussit on jo Helsingissä. HKL-BL yrittikin aikanaan periä vahingonkorvauksia tämän Säffle-sarjan huonosta laadusta, mutta se ei tuottanut tulosta. Sinänsä ei liene sattumaa, että HKL-BL:n ja sen perillisten Volvo-hankinnat menivät jäihin Säffle-kaupan jälkeen ja Volvoja hankittiin lisää vasta sitten, kun Volvo osti huonoimmat Säfflet takaisin.
    Ahaa, sitten on eri asia

  14. #14

    Liittynyt
    05.01.2008
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    37

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Bussithan yleensä ostetaan ensin ja valmistetaan vasta sitten. Niin tässäkin tapauksessa. Sitten kun bussit on valmiina, on kauppoja myöhäistä enää perua - tai ainakin perumisesta joutuu silti maksamaan jotakin, vaikkei käteen jääkään mitään. Jos lopputulos ei vastaa tilattua, niin sitten kaupan voi yrittää purkaa, mutta sen voi tehdä sittenkin, kun bussit on jo Helsingissä. HKL-BL yrittikin aikanaan periä vahingonkorvauksia tämän Säffle-sarjan huonosta laadusta, mutta se ei tuottanut tulosta. Sinänsä ei liene sattumaa, että HKL-BL:n ja sen perillisten Volvo-hankinnat menivät jäihin Säffle-kaupan jälkeen ja Volvoja hankittiin lisää vasta sitten, kun Volvo osti huonoimmat Säfflet takaisin.
    Juuri tästä syystähän yleensä ainakin yksityiset yritykset pyrkivät hankkimaan autoja, joista on jo muualta riittävästi kokemusta...

  15. #15
    ana
    ana ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    137

    oletus Vs: HelB 201-228 ja 229-232

    Onko nää 229-232 olleet sit yhtä surkeita, kuin surullisen kuuluisat teli-sisaret? Näistä yksilöistä kun en ole kuullut varsinaisesti mitään. Samaa tekniikkaahan ne edustavat.....

Vastaavia viestiketjuja

  1. HelB 48
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 15.09.2011, 12:53
  2. HelB 316
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 08.06.2011, 14:19
  3. Helb -teippaus
    kirjoittanut melfstro foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.11.2010, 20:08
  4. Helb 710-719 (linja h41)
    kirjoittanut Tonttu18 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.11.2008, 20:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •