Havaintoja YTV-alueelta - elokuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Su 10.8. Espoo

CBF #185 / 31 (Hakunilassa viime kaudet ollut bussi)
CBF #649 / 19
CBF #489 / 82
CBF #664 / 43
CBF #657 / 270
PL #718 ja 719 / 46
PL #720 ja 722 / 42
Nurmijärven Linja #9 (GEV-759, ex. Savo-Karjalan Linja) / 96H

Vantaa

CBF #669 ja 670 / 30
CBF #671 / 43
CBF #668 ja 672 / 474A (vioittunut #672 vaihdettiin Kinkerikujalla #668:aan)
HELB #243 / 510B
HELB #618 / 35
HELB #708 / 452(K)
HELB #709 / 453
HELB #733 (MAN Lion's City) / 510B
VT #86 ja 227 / 36

Syysliikenteen aloituspäivän kuvasatsi Espoosta ja Vantaalta on nähtävissä täällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vantaa 10.8.2008

Vantaan sisäinen linja 61 jaettiin vaihteeksi kahtia linjoiksi 61 Tikkurila - Lentoasema ja 62 Mellunmäki - Tikkurila. Vuorovälit pysyivät kutakuinkin entisinä sekä Tikkurilan itä- että länsipuoleisella osuudella, mutta automäärä esimerkiksi sunnuntailiikenteessä lisääntyi kahdeksasta kymmeneen. Kalusto vaikutti myös hieman tuoreemmalta kuin vanhalla v61:llä, onnistuin nimittäin bongaamaan vain yhden 98-mallisen.

v61: 322, 326, 327, 334, 353 ja 376 (yhtäaikaisesti linjalla oli toki vain 5 autoa)
v62: 168, 169, 303, 313, 319

Linjalla 623 alkoi sunnuntailiikenne 12 vuoden tauon jälkeen. Samalla osa lähdöistä siirtyi ajettavaksi Keravan varikolta. Toisena autona olikin iltapäivällä VT 342, joka lienee edelleen Keravan varikon auto.

Linjalla v68 alkoi uusi sopimuskausi. Aamupäivästä linjalla ajelivat Klovista Hakunilaan siirtyneet 400 ja 401, iltapäivällä puolestaan 419-numeroinen säksätin. Vihdoin illalla bongasin linjalla uuden Volvon CBF 678. Myös v46 siirtyi Concordian hoitoon. En kyllä tälläkään linjalla onnistunut havainnoimaan uutukaista EEV-päästötason Volvoa vaan Euro 4 Scalan CBF 477.

Seutulinjalla 741 on viime syksystä lähtien ajettu pääosin uusilla teli-Volvoilla, mutta pyhäliikenne on ajettu vanhemmalla kalustolla, pääasiassa eri ikäisillä CityL-Volvoilla. Tänään kyseisellä linjalla näytti ajelevan myös vanhemman polven teliauto CBF 137 sekä hieman tuoreempi pätkä CBF 351.

Linjalla v51 näkyi jo kesäliikenteessäkin Blue1-Scaloja. Tänään linjalla ovat käväisseet ainakin VT 93 ja 94. Uudella kalustolla useimmat muutkin vuorot on ajettu, vakipeli VT 88:n lisäksi ainakin VT 84:lla. Iltasella linjalla tosin näkyi myös Akkaribussi VT 185.
 
Helsinki 10.08.08

TLL "28" / h79

Tämä on siis entinen HelB 218, ja sisälle tuo numero olikin jätetty ovenpieliin. Helmi-laitteisto sen sijaan on kadonnut, ja sen myötä autossa ei ollut matkustamoon minkäänlaista pysähtyy-valoa.

En tiedä, kuinka virallinen tuo keskimmäinen numero pois -järjestelmä Launolla on, siksi lainausmerkit.
 
Ja miksi ihmeessä on laitettu linjalle h79 teliauto ja jopa sunnuntaina? :eek:

Voisin uskoa 79:n matkustajamääriä ajatellen, että jopa sunnuntaina on järkevämpää sijoittaa linjalle mieluummin telibussi kuin joku ahdas mersu, johon välttämättä kaikki matkustajat eivät mahdu istumaan. Voihan tuon näinkin ajatella, mutta myöskin pitkään ajamattomana olleen bussin on hyvä saada hiukan kilometrejä alleen ennen alihankintaa h66:lla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voisin uskoa 79:n matkustajamääriä ajatellen, että jopa sunnuntaina on järkevämpää sijoittaa linjalle mieluummin telibussi kuin joku ahdas mersu, johon välttämättä kaikki matkustajat eivät mahdu istumaan.

Helsinki 10.8

TLL 6 / 79 :)

Lisäksi myös
CBF 677 / 73N
 
Ma 11.8. Espoo

CBF #191 / 248K
CBF #340 / 20
CBF #428 / 5
CBF #440 / 3
CBF #495 / 5 ja 35
CBF #582 / 3
CBF #590 / 248
CBF #643 / 28
CBF #650 / 5
CBF #652 / 5
CBF #653 / 35
CBF #656 / 35
CBF #657 / 3
 
11.8.2008

506: Helb 822,108,242
h45: helb 9712
h69: Helb 9854
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
VT 308 jostain syystä hätävilkut päällä Pitkälläsillalla keula kohti keskustaa.

Mihinkäs aikaan tuo tapahtui? Yritin nimittäin bongailla 650:n Rautatientorin klo 11:25 lähtöä Pakkalassa, mutta eipä sitä tuntunut näkyvän. Ylästöstä tuo VT 308 näytti lähtevän klo 10:40. Ei se VT 308 ilmeisesti rikki ollut mennyt, kun se tuntui äsken olevan Ylästön klo 14:55 lähdössä 650:llä.

VT 173 sen sijaan hajosi v62:lla lähtölaituriin. Auto oli lähdössä 13:25 Tikkurilasta Mellunmäkeen. Ennen lähtöyritystä kuljettaja tuntui huudattavan konetta, eli liekö ollut joku isompi painevuoro riesana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsinki 11.8.

TLL 24 (ex. HelB 214) / 66B
Auto oli saanut kylkiinsä uuden liikennöitsijän nimen ja numeron, sisällä oli kuitenkin vielä näkyvissä vanha numero.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös