Kun bussi ei tule

Pienempää vahinkoa tulisi, jos vuorot eivät kohdistuisi juuri niihin hetkiin, jolloin asiakkailla on suurin liikkumistarve.

Tuppaa vaan kuljettajatarve olemaan suurimmillaan silloin kun asiakkailla on suurin liikkumistarve...Eikä työnantaja voi yksipuolisesti määrätä kuljettajaa vaihtamaan työvuorosta toiseen, etenkin jos työajat oleellisesti muuttuvat. Linjalta toiselle vaihtoja käsittääkseni nytkin tehdään jotta ajamattomat vuorot tasaantuisivat eri linjoille.

Mutta tosiaan erikoista toimintaa liikenteen tilaajilta, jos kyseinen toiminta on hyväksyttävää. Etenkin kun samanlaista massapulaa ei muilla liikennöitsijöillä ole. Helb:in uudella TJ:llä on tosiaan tehtävää edessä...
 
Surullista luettavaa tänäänkin tuo lista monen linjan osalta:

Linjalla 80 Roihupellosta vuoroväli oli pahimmillaan yli tunnin; 9.11 vuoron jälkeen seuraava ajettu lähtö oli vasta 10.28.

Linjan 82 Herttoniemen lähdöistä ajettiin aamuseitsemän ja kahdeksan välillä vain kaksi viidestä.

71V:n aamuruuhkassa Pukinmäestä ajettiin kolme lähtöä, kun aikatauluun niitä on merkitty kahdeksan.
 
Täytyy taas muistuttaa että tuo lista ei välttämättä tarkoita että lähtö sitten on jäänyt ajamatta. Työnjohto yrittää kyllä viimeiseen asti löytää vuoroihin kuljettajan - vaihtelevalla menestyksellä.
 
Eikä tänä aamunakaan tilanne oli sen parempi. Erityisesti kärsii seutulinjojen 102 ja 103 aamuruuhkat, jossa viimeksi mainitulta puuttuu 3 peräkkäistä vuoroa (0727, 0737 ja 0745 ja 102:lta tuosta välistä sopivasti 0734T suunnassa Helsinki-Otaniemi).

YTV ilmeisesti hyväksyy tällaisen toiminnan, kun antaa yrityksen laajentaa liikennekenttäänsä, siten ettei nykyisistäkään velvoitteista tarvitse huolehtia.

Pienempää vahinkoa tulisi, jos vuorot eivät kohdistuisi juuri niihin hetkiin, jolloin asiakkailla on suurin liikkumistarve.
No tämä sama hässäkkä on sitten vuoden parin kuluttua odotettavissa myös Tampereella, kun seudun oma YTV- on lopullisesti saatu pystyyn
 
Aikanaan kai HKL laittoi omia vuorojaan Liikenteen linjoille liikennöinnin turvaamiseksi, että edes joku vuoro kulkisi. Löytyisikö samantapaista ratkaisua nyt YTV:ltä? Ainakaan matkustajan vika se ei ole, että tietyille alueille bussit kulkevat, toisaalle eivät.
 
No tämä sama hässäkkä on sitten vuoden parin kuluttua odotettavissa myös Tampereella, kun seudun oma YTV- on lopullisesti saatu pystyyn

Tuskinpa. Tampereella on käytössä laadunvalvontajärjestelmä, joka kannustaa toimimaan sovitulla tavalla. Hyvinhoidetusta liikenteestä saa bonuksia, mutta palvelurikkeistä (kuten ajammattomista vuoroista) joutuu maksamaan sakkoja tilaajalle.
 
Eikä tänä aamunakaan tilanne oli sen parempi. Erityisesti kärsii seutulinjojen 102 ja 103 aamuruuhkat, jossa viimeksi mainitulta puuttuu 3 peräkkäistä vuoroa (0727, 0737 ja 0745 ja 102:lta tuosta välistä sopivasti 0734T suunnassa Helsinki-Otaniemi).

YTV ilmeisesti hyväksyy tällaisen toiminnan, kun antaa yrityksen laajentaa liikennekenttäänsä, siten ettei nykyisistäkään velvoitteista tarvitse huolehtia.

Pienempää vahinkoa tulisi, jos vuorot eivät kohdistuisi juuri niihin hetkiin, jolloin asiakkailla on suurin liikkumistarve.

Sakon suuruus tuskin riippuu linjasta, mutta jos HelB yhtään haluaisi parantaa "palveluaan" ajamattomien vuorojen osalta, niin voisivat edes yrittää siirtää kuljettajia niihin vuoroihin, joissa takuulla kulkee porukkaa. Näitä ovat esimerkiksi juuri nuo 102:n ja 103:n vuorot ennen aamukahdeksaa Kampista.

Leppävaaran suunnalla etenkään linjan 52 vuorojen karsimisesta koituisi suurta haittaa espoolaisille sillä korvaavia yhteyksiä löytyy rutkasti sekä Hämevaaran ja Leppävaaran väliltä että vielä enemmän Leppävaaran ja Otaniemen sekä Tapiolan välillä. Sama juttu on kyllä myös linjojen 22/23/57/510 kanssa - korvaavia yhteyksiä on olemassa reilusti eikä 510:ltä yhden ruuhkavuoron pois ottaminen kauheasti vaikuttaisi kuormituksiin.

Edellisen sijaan HelB sitten jättää ajamatta yli puolet mm. Roihuvuoren linjoilta 80/82, joilla kysyntä varmasti ylittää Lintuvaaran kysynnän.

On sinänsä ymmärrettävää, ettei kaikkia kuljettajien ajosarjoja voi vaihtaa hetkessä niin, että pysytään ajamaan vuoroja, joilla on eniten kysyntää, mutta tässä on kohta koko työviikko kulunut eikä HelB:n sivuilla ole ollut vielä kertaakaan mainintaa Leppävaaran seudun vuorojensa ajamattomuudesta.
 
Tuo 46t tuntuu kyllä järjettömältä, koko linja jää ajamatta?

Sinänsä ei haittaa vaikka Larussa ei 21v tulisi koska voi mennä 65x:llä mutta ongelma on siinä ettei tieto kulje matkustajille siitä että vuoro on jäämässä ajamatta...

Milloin tuosta HBL:n listasta muuten tulee ensinmäinen versio aamulla vai alkaako päivitys jo edellisenä päivänä? Jos 5 aikaa lähtee duuniin niin näkeekö silloin jo että meneekö hermot vai onko vielä elämää...
 
Jos kerran kuljettajapula oli hyvissä ajoin tiedossa, niin olisiko siihen kannattanut varautua jopa radikaalein ratkaisuin?

ajatusleikkiä...

Jos vaikka säästettäisiin kuljettajien ajoaikaa niin ettei heidän tarvitsisi junnata keskustan ruuhkissa, esim pysäyttämällä linjat kantakaupungin laidalle ja järjestämällä sinne vaihtomahdollisuus esim "runkolinjaksi" kutsuttavaan ratkaisuun. olkoon se vaikka juna, spåra, metro tai heiluribussi. :biggrin:

olematon palvelu on kuitenkin laaduttomampaa palvelua kuin huono palvelu?
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy taas muistuttaa että tuo lista ei välttämättä tarkoita että lähtö sitten on jäänyt ajamatta. Työnjohto yrittää kyllä viimeiseen asti löytää vuoroihin kuljettajan - vaihtelevalla menestyksellä.

Toisaalta eipä se, että vuoro ei ole tuolla listalla tunne tarkoittavan, että se ajettaisiin. Tällä viikolla joka kerta kun olen mennyt työpäivän jälkeen 103:n pysäkille, aikataulun mukaan seuraava vuoro ei ole tullut ollenkaan, vaan vuoro on jäänyt välistä.

Ajamattomia vuoroja on ainakin linjoilla 103 ja 102 minun tuntumani mukaan paljon enemmän kuin HelB:n sivujen mukaan pitäisi olla.
 
Ajamatta jäävät vuorot

"Keskiviikkona Bussiliikenteen vuoroista jäi ajamatta lähes 500, ja Aherva pitää tilannetta ongelmallisena. Suuri osa kuljettajista on vielä kesälomalla ja muiden ylityökiintiöt ovat täynnä, joten nopeaa ratkaisua tilanteeseen ei ole."

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1570470

HelB:n liikenneinfossa ei ole ilmeisesti lueteltu kuin alle puolet ajamatta jäävistä vuoroista.

Kuinka paljon HelBilla on yhteensä vuoroja? Lähes 500 ajamatonta vuoroa päivässä vaikuttaa tosi suurelta määrältä.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisen sijaan HelB sitten jättää ajamatta yli puolet mm. Roihuvuoren linjoilta 80/82, joilla kysyntä varmasti ylittää Lintuvaaran kysynnän.

Se minustakin on jännä, että Leppävaaran suunnan linjoille kyllä kuljettajia riittää. Ei sillä, että se minua haittaisi jotenkin.. ;) Mutta tosiasiassa e52 on linja jonka voidaan melkein ekana karsia, jos jostain luopua pitää. Loppujen lopuksi ei ole niin väliä, että onko 3 minuuttia vai 5 minuuttia väliä (jolloin tulee jo 231/23). Itse pistin jo asiaan liittyen kysymyksen ytv:lle, katsotaan että mitä vastaavat..
 
Kyllä noissa karsinnoissa voisi käyttää jotain järkeäkin. Esimerkiksi Otaniemessä e52:n ja 102:n voisi elokuussa ruuhka-aikaan jättää melkein kokonaan ajamatta. Kampin ja Otaniemen välille riittäisi elokuussa bussi 103 ja pari apuvuoroa 102:lla eikä palvelu nyt kun opiskelijat ovat lomalla paljonkaan kärsisi. Ja 510, e22 , 231 ja 550 korvaisivat e52:n ruuhka-aikaan ihan kohtuullisesti.

Kun kuljettajapula on fakta, olisi paljon parempi karsia kokonaisia linjoja kuin arpoa ajamatta jätettävät vuorot.
 
Kun kuljettajapula on fakta, olisi paljon parempi karsia kokonaisia linjoja kuin arpoa ajamatta jätettävät vuorot.

Tuossa on vain semmoinen, joidenkin linjojen autokierrot on suunniteltu niin, että ne vaihtavat toiselle linjalle myös. Kuten esimerkiksi juuri e52 ja e22. Näillä linjoilla on niitä, että Hämevaarassa e22:selta tullut auto vaihtaa e52:selle ja toisinpäin. Silloin tulee tämä, että osa vuoroista jää ajamatta linjoilla, ja helpompihan se on firmoissa jättää jokin osa autokierrosta pois kun suunnitella uusiksi..
 
Kokonaisten linjojen karsiminen ei ole minusta oikein hyvä, koska kokonaisia yhteyksiä jäisi sitten pois. Näkisin viisaammaksi karsia lähtöjä tiheästi liikennöidyiltä linjoilta, jolloin autot ajaisivat hieman täydempinä ja hieman harvemmin, mutta kärsimys ei olisi kenellekään kohtuuton. Harvoin liikennöidyt linjat ovat olennainen peruspalvelu niiden varsilla asuville ihmisille ja näitä lähtöjä ei tulisi lakkauttaa.
 
Takaisin
Ylös