Onko
HelB:llä käytössä systeemi, jossa työntekijät itse valitsevat vuorot ja linjat, joilla ajavat eikä niitä sitten voi muuttaa? Eikä työnantaja voi niihin päivätasolla vaikuttaa, vaikka olisi liikenteellistä tarvetta? Varsin outoa.
Toki vuorojen työhöntulo- ja työstäpääsyaikoja pitää noudattaa, mutta muuten työnantajalla on kyllä tavallisessa yrityksessä oikeus osoittaa työntekijä työaikana niihin töihin, joissa on eniten tarvetta.
Jos kuljettavat saavat itse valita vuorot, en yhtään ihmettele, että ajamattomista vuoroista tulee joukkoliikenteen käyttäjille paljon harmia. Jos kuljettajat voivat itse valita millä vuorolla ajavat, luonnollisesti he valitsevat helpoimmat vuorot. Ja kuormitetuimmat ja ikävimmät vuorot jäävät viimeisiksi. Kuljettajapulassa lopputuloksena on, että vaikka linjalla e52 kulkee typötyhjiä busseja ruuhka-aikaan samaan aikaan kun vilkkailla linjoilla on pahoja palvelupuutteita.
Olisikohan
HelB:n työnjohtojärjestelmässä sekä liikennöintikäytännöissä enemmänkin korjattavaa?
Enempää kuljettajia on vaikea taikoa, mutta joukkoliikenteen toimii parhaiten, kun tärkeämmät linjat tulevat ajetuiksi ja vähemmän tärkeitä jätetään ajamatta ja vielä mielellään ilmoitetaan etukäteen, missä järjestyksessä linjoja jää pois. Jos
HelB:n toimintatapa johtaa päinvastaiseen tilanteeseen on toimintatavoissa paljon korjattavaa.