Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/79

Viestiketju: Kun bussi ei tule

  1. #46
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Eikö HelB ja muut kuljettajapulayhtiöt voisi alihankkia bussikuskeja muilta bussiliikennöitsijöiltä vaikka koko ex-Uudenmaan läänin alueelta, tarvittaessa jopa tilurifirmoista? Pikaluento Buscomin saloihin, tariffeihin, ajettaviin reitteihin, muuhun oleelliseen ja baanalle.
    Olisihan se kovin hienoa, jos vaikka P. Tyllilän nivel-wiima ajelelisi päivät pitkät jotain 510:ppiä. Se nyt itse asiassa voisinkin onnistua. Veolialla varmaan riittää kuljettajia ja kalustoa hoitamaan sen yhen sivun 143:sta. Eikös Taksikuljetuksellakin ole semmoinen pieni Mersu? Jossain kuvassa ole nähnyt, se melkeen kävisi jo 35 paikkaisesta Mannesta. Voisi hyvinkin sopia e23:n iltalähtöihin. Eli kyllä noita vaihtoehtoja riittää..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  2. #47
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    885

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ei kuljettajan välttämättä tarvitse työviihtyvyyden vuoksi etukäteen tietää mitä linjaa ajaa.
    Kyllä noilla opeilla saadaan ne loputkin vähät HELBin työntekijät vaihtamaan firmaa tai alaa

  3. #48
    ARTAI avatar
    Liittynyt
    16.12.2006
    Viestejä
    70

    oletus Joskus tulee joskus ei

    Helsingin Bussiliikenne oy ongelmat kuljettajavajeen suhteen ratkeaisivat kertaheitolla, kun palkkavinoutuma oikaistaisiin ja Helbin kuljettajat olisivat samapalkkaisia samaa työtä tekeviin kollegoihin nähden.
    Helbillä suuresta potentiaalista johtuen on hyvät mahdollisuudet taata jokaiselle jotakin hyvää.

    Tosiasia on, että Helbin kuljettajat ovat ovat työaikamuodostaan riippuen vähintään 2500 euroa - 5500 euroa vuodessa vähemmän hankkivia kuin kollegat Veolialla ja Concordialla sekä kaikissa muissa PKS:lla operoivissa linja-autoyrityksissä.

    Muuten kun itse olen ryhmäni vanhin ylimääräinen kuljettaja, niin annan nuorempien valita ajot mitä haluavat ja vanha tekee mikä muille ei kelpaa.

  4. #49
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Melko yllättävää, että tänään ei ole raportoitu yhdestäkään ajamattomasta lähdöstä ainakaan tuon listan mukaan..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  5. #50
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Huomioni mukaan monet noista arkipäivien ajamattomista lähdöistä olivat juurikin ruuhkasarjoja, enimmäkseen näköjään aamupätkiä, mutta oli siellä kokonaisiakin ruuhkasarjoja vailla kuljettajaa.
    No joo, oli siellä eilen ollutkin ihan myöhäisillalle jatkuneita ajamattomuuksia muutamilla tärkeillä runkobussilinjoilla, kuten h39, h41 ja h65B sekä h65X.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 16.08.2008 kello 11:56.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #51
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Skurubisin Näytä viesti
    Eikös nyt ensi kädessä liikenteen tilaajan pitäisi ilmoittaa matkustajille liikenteessä tapahtuvista muutoksista
    Liikenteen tilaajat eivät ole osanneet alun perin varautua liikennöintisopimuksissa tälläisiin tilanteisiin ja useimmissa sopimuksissa liikennöitsijät velvoitetaan ilmoittamaan ajamattomista lähdöistä vasta jälkikäteen. Tämän vuoden alusta alkaneissa sopimuksissa HKL on ottanut käyttöön ajamattomien lähtöjen ennakkoilmoituksen, jossa ajamattomuuden sakot ovat pienemmät, jos ajamattomuudesta ilmoitetaan vähintään 10 minuuttia ennen lähtöä. Varmasti aika lyhyen ajan sisään saadaan järjestelmät sille tasolle, että liikennöitsijöiden tekemistä ennakkoilmoituksista välittyy automaattisesti tiedot HKL:n www-sivuille ja Omat lähdöt -palveluun.

  7. #52
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Varmasti aika lyhyen ajan sisään saadaan järjestelmät sille tasolle, että liikennöitsijöiden tekemistä ennakkoilmoituksista välittyy automaattisesti tiedot HKL:n www-sivuille ja Omat lähdöt -palveluun.
    Tieto olisi saatava myös Reittiopas-palveluun, jotta palvelu ei ehdottaisi sellaisia reittejä, jotka katkeavat kesken kaiken bussivuoron puutteeseen.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #53
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kuljettajapula on siinä mielessä krooninen, että kuljettajia ei vain yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Kuljettajien siirtely alihankinnalla talosta toiseen tasaa tilannetta eri firmojen välillä, mutta sillä ei saada uusia kuljettajia.
    Onko varmasti selvitetty kaikki mahdollisuudet kouluttaa nykyistä enemmän maahanmuuttajia kuskinhommiin? Kyllä noita tummia näkyy aika paljon bussin ratissa ja hyvin he tuntuvat pärjäävän. Ovat usein jopa iloisempia ja palvelualttiimpia kuin suomalaiset. Käsittääkseni edelleen esimerkiksi somalialaisten työttömyysaste on noin 50 %, joten työvoimatoimistot voisivat tehostaa tiedottamista heille. Varma ja vakituinen työsuhde olisi ainakin minusta aika houkutteleva heikäläisille.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #54
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Onko varmasti selvitetty kaikki mahdollisuudet kouluttaa nykyistä enemmän maahanmuuttajia kuskinhommiin? Kyllä noita tummia näkyy aika paljon bussin ratissa ja hyvin he tuntuvat pärjäävän.
    Muutaman viime vuoden aikana sekä TTS:n että ex. Hgin kaupungin liikennealan ammattioppilaitoksen opettajien kertoman mukaan opiskelijahaussa on varsinkin maahanmuuttajissa ollut suhteellisen paljon hakijoita, jotka eivät täytä lähellekään kurssille pääsyn kriteerejä. Tämän vuoksi viime aikoina on lisätty ns. preppauskursseja, joissa tutustutaan alaan ja suomalaisiin työelämän perusperiaatteisiin, onpa jonkin verran suomen kielen opiskeluakin mukana. Tämän valmennusjakson läpäisseet voivat sitten aloittaa varsinaisen puolivuotisen ammattitutkintoon tähtäävän linja-autonkuljettajakurssin.

    Toki tällaista kurssittamista voidaan laajentaa vaikka kuinka paljon, maksaja vaan pitäisi etsiä siihenkin. Viime kädessä meidän veronmaksajien taskuistahan se raha taas kaivetaan.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    ... opettajien kertoman mukaan opiskelijahaussa on varsinkin maahanmuuttajissa ollut suhteellisen paljon hakijoita, jotka eivät täytä lähellekään kurssille pääsyn kriteerejä.
    Tässä onkin eräs "villakoiran ydin"; kaikilla ei ole tarvittavia valmiuksia bussikuljettajan raskaaseen ammattiin. Se voi kuullostaa "helpolta ratin vääntämiseltä", mutta voi äärimmäisessä tapauksessa olla erittäin kuluttavaa niin henkilökohtaisesti kuin perhesuhteidenkin kannalta. Toki parhaimmillaan se on erittäin itsenäistä ja mukavaa asiakaspalvelutyötä mukavassa ja alati vaihtuvassa työympäristössä. Ja kun alla on kunnossa oleva ja mukavasti kulkeva työkalukin, niin mikäs siinä on duunia paiskiessa kauniiden tyttöjen hymyillessä taustapeilissä .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #56
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tässä onkin eräs "villakoiran ydin"; kaikilla ei ole tarvittavia valmiuksia bussikuljettajan raskaaseen ammattiin..
    Onko nykyään sellaisia ammatteja, jotka EIVÄT olisi raskaita? Toiset ovat fyysisesti raskaita, toiset psyykkisesti. Bussinkuljettajan ammatti on minusta keskimääräistä vähemmän raskas, sillä se ei vaadi fyysistä ponnistelua ja monimutkaisia kaavojakaan ei tarvitse ajatella. Pääosin se on aika rutiininomaisesti menevä työtä, jossa reaktiokyky liikennetilanteisiin ja asiakaspalvelutaito ovat tärkeässä osassa. Asiakaspalvelukin on yksinkertaisia ihmissuhdetaitoja, jossa maahanmuuttajat ovat aika osaavia, etelän maissa kun muita ihmisiä on tapana kohdella hyvin ja jutellaan paljon.

    Sovittujen sääntöjen noudattaminen voi olla ongelmallista, Suomessahan ollaan maailman ykkösiä Japanin ja Saksan ohella siinä, että ollaan täsmällisiä ja hoidetaan asiat viimeistä piirtoa myöten hyvin. Etelän maissa taas toisten ihmisten kunnioittaminen menee ykköseksi ja työn laatu ei ole niin olennaista, kunhan päivä kerrallaan selvitään. Liikenteessä se tosin korostuu ikävästi vastuuttomana käyttäytymisenä tai että töihin ei tulla ajoissa ja asenteitahan on tunnetusti vaikea muuttaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #57
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Pääosin se on aika rutiininomaisesti menevä työtä, jossa reaktiokyky liikennetilanteisiin ja asiakaspalvelutaito ovat tärkeässä osassa. Asiakaspalvelukin on yksinkertaisia ihmissuhdetaitoja, jossa maahanmuuttajat ovat aika osaavia, etelän maissa kun muita ihmisiä on tapana kohdella hyvin ja jutellaan paljon.
    On kuitenkin paljon ihmisiä, joilla ei ole näitä taitoja siinä määrin tai heidän asenteensa on sellainen, etteivät sovellu alalle. Myös sellaisia, jotka haluaisivat ja hakevat alalle. Säännöllisyys ja tunnollisuus on yksi sellaisia asioita, sillä yhdelläkään bussiyrityksellä ei ole ns. joustavia työaikoja kuljettajien suhteen. Minuuttipeliä se on. Myöskin selvinpäin pitää olla (0-toleranssi), mikä tarkoittaa, että vaikkapa viikonlopun aamuvuoroa edellisenä iltana on oltava selkärankaa kieltäytyä vaikka kuinka mukavasta ja ehkäpä kosteasta illanvietosta parhaiden ystävien kanssa. Tähän asiaan on valitettavasti sortunut monen jo ammatissakin olleen ura.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  13. #58
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Bussinkuljettajan ammatti on minusta keskimääräistä vähemmän raskas, sillä se ei vaadi fyysistä ponnistelua ja monimutkaisia kaavojakaan ei tarvitse ajatella.
    Eräs bussinkuljettajille EU-direktiivin vaatimia jatkokoulutuskursseja pitävä kouluttaja kertoi kyselleensä kuljettajilta, kenen mielestä työ on raskaampaa kuin aikaisempi työ (koska noin pääpiirteittäin kaikki kuljettajat ovat alun perin olleet jossakin muussa työssä). Bussinkuljettajan työ oli kevyempää vain hyvin harvan mielestä ja ne harvat olivat yleensä olleet jossakin hyvin fyysisessä ammatissa (esim. metsuri).

    Bussinkuljettajilla päivät ovat pitkiä ja työympäristö on fyysisesti rasittava (kesällä on kuuma, talvella voi lämmityksellä valita onko kylmä koko ajan vai vaihteleeko lämpötilat kylmästä kuumaan sen mukaan, onko ovet auki). Ainakin minun mielestäni konttorityö on siihen verrattuna kuin lomaa, vaikka konttorilla pitäisi miettiä kuinka vaikeita asioita. Nostan hattua niille, jotka jaksavat pitkää päivää bussin ratissa ja mahdollisesti uhraavat vielä vähät vapaansa ylitöille, että pyörät pyörivät.

  14. #59
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Ei kai kuljettajan tarvitse välttämättä tietää edellisenä päivänä kuin missä aloittaa työt ja mihin aikaan ja milloin työpäivä loppuu...
    Ei kuljettajan välttämättä tarvitse työviihtyvyyden vuoksi etukäteen tietää mitä linjaa ajaa. Eikä varsinkaan linjan muutoksen pitäisi olla mitenkään iso asia.
    Ai eikö... Eikä kuljettajan ilmeisesti tarvitse myöskään tietää että milloin saatikka missä tauon viettää, ja onko siellä edes vessassa käynti mahdollisuutta.

    En tiedä miten JHL:n sopimuksessa lukee mutta AKT:n sopimus sanoo näin
    Lainaus Alunperin kirjoittanut AKT
    9 pykälä kohta 1 Säännöllinen työaika on 80 tuntia 2-viikkojaksossa. Työaikalain moottoriajoneuvon
    kuljettajia koskevia vuorokautisia enimmäistyöaikoja ja lepoaikoja ei
    sovelleta tämän työehtosopimuksen soveltamispiirissä. Vuorokautista enimmäistyöaikaa
    rajoittavat tämän työehtosopimuksen vuorokautista lepoaikaa
    ja taukoja koskevat määräykset.
    Lähi- ja paikallisliikenteen vuorokautinen enimmäistyöaika
    Vuorokautinen työaika on lähi- ja paikallisliikenteessä enintään 11 tuntia, ellei
    paikallisesti muuta sovita
    9 pykälä kohta 4
    Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään
    5,5 tuntia, Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava
    vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä.
    Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 10 minuutin mittainen.
    9 pykälä kohta 6
    Jos linja-autonkuljettaja seisonta-aikana on velvollinen oleskelemaan autossa
    tai muussa, josta hän ei vapaasti saa poistua, lasketaan seisonta-aika kokonaan
    työaikaan.
    9 pykälä kohta 14
    Työhönsidonnaisuusaika lähi- ja paikallisliikenteessä voi olla enintään 13
    tuntia. Työhönsidonnaisuusaika kaukoliikenteessä voi olla enintään 14 tuntia,
    ellei toisin sovita.
    1.2.2009 lukien em. kohta muutetaan kuulumaan:
    Työhönsidonnaisuusaika lähi- ja paikallisliikenteessä voi olla enintään 12
    tuntia. Työhönsidonnaisuusaika kaukoliikenteessä voi olla enintään 14 tuntia,
    ellei toisin sovita.
    9 pykälä kohta 15
    Työntekijälle on järjestettävä työturvallisuuslain 31 §:n mukaisesti mahdollisuus
    tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen
    työpisteestä yhtäjaksoista paikallaan oloa vaativassa työssä, mikäli työehtosopimuksen
    ja lain mukaiset tauot eivät ole riittävät. Tämä on otettava
    työ- ja ajosarjasuunnittelussa huomioon siten, että työntekijällä on tosiasiallinen
    mahdollisuus mm. käymälässä käyntiin vähintään 4 tunnin välein.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nostan hattua niille, jotka jaksavat pitkää päivää bussin ratissa ja mahdollisesti uhraavat vielä vähät vapaansa ylitöille, että pyörät pyörivät.
    Kiitän ja Kumarran

  15. #60
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Kun bussi ei tule

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Bussinkuljettajan työ oli kevyempää vain hyvin harvan mielestä ja ne harvat olivat yleensä olleet jossakin hyvin fyysisessä ammatissa (esim. metsuri).
    Tämä on aika hassua kuulla. Millä nykymaailma pyörii, jos kukaan ei tee muuta kuin ajattelee ja näpyttelee tietokoneita? Mistä se kuuluisa talouskasvu tulee? Vaikea ymmärtää tätä nykymaailmaa, jos jo bussinkuljettajantyötä pidetään raskaana. Ihmiset taitavat olla aika irtautuneita jo reaalitodellisuudesta. Pari vuosikymmentä sitten vielä sitä olisi pidetty aika kevyenä ammattina. Miten ihmiset pärjäisivät nykyään ilman näitä kaikkia koneita?
    Yöbussissa on tunnelmaa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Koiramäen bussi
    kirjoittanut aki foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 05.08.2010, 17:13
  2. HSL: Bussi 14 normaalireitilleen 15.6.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.06.2010, 13:10
  3. HSL: Bussilakkoa ei tule - osapuolet pääsivät sopuun
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.05.2010, 00:21
  4. HKL: Bussi 24 ei aja Hietaniemenkatua
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.08.2009, 11:30
  5. Kun bussi onkin ratikka ja metro onkin bussi
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 25.03.2006, 10:03

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •