Helsingin palvelulinjojen muutokset

TSH

Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Viestit
34
Tämän päivän uutislehti 100:ssa oli juttu palvelulinjojen muutoksista vuodenvaihteessa 2009.

Uutislehti 100 sanoi:
Palvelulinjat selkeille reiteille

HKL yrittää houkutella tavallisia joukkoliikenteen käyttäjiä

HKL:n palvelubussit ovat vuodenvaihteessa siirtymässä uusituille reiteille. Tavoitteena on yksinkertaistaa sekavaksi koettua linjastoa ja parantaa palvelua. Muutoksia esitellään eri kaupunginosien asukkaille yleisötilaisuuksissa syyskuussa.
Reittimuutoksia ovat valmistelleet HKL ja sosiaalivirasto yhteistyössä. HKL:n tavoitteena on houkutella matkaan tavallisia joukkoliikenteen käyttäjiä. Tähän mennessä P-kirjaimella varustettuja palvelubusseja on pidetty ikäihmisten kulkupeleinä.
Muutoksen yhteydessä koko kalusto vaihtuu, ja pikkubussit saavat kylkeensä uuden markkinointinimen, jota HKL vielä varjelee salaisuutena.
-Vuodenvaihteessa matkassa on 16 upouutta mersua, ja loputkin kuusi autoa ovat lähes uusia, suunittelujohtaja Ville Lehmuskoski mainostaa.
Linjojen tunnukset vaihtuvat postinumeroalueiden mukaisiksi, jotta niiden reitit olisi helpompi mieltää. Esimerkiksi Itäkeskuksen alueella mustekalamaista vaihtoehtoisten reittien verkkoa suhaava P20 jakaantuisi peräti viideksi eri linjaksi. Niistä kaksi on räätälöity lähinnä koululaisten tarpeisiin.
-Tavoitteena on, että palvelulinjat ajaisivat tunnin välein, ja liikennöintiaika olisi arkena aamukahdeksasta iltapäivään noin kello kolmeen tai neljään. Lauantaisin ajo painottuisi aamupäivään, summaa projekti-insinööri Ville Lepistö.
Joillakin linjoilla ajoaika voisi olla pitempikin, aamuseitsemästä iltakuuteen. Muutosten yhteydessä myös yksi tavallinen bussilinja 46T on muuttumassa palvelulinjaksi. Kutsuohjaus lisääntyy maltillisesti. Kallion ja Käpylän alueella liikennöivän P10:n alue laajenee pohjoiseen Pakilaan saakka. Osittain kutsuohjattavia linjoja on suunniteltu Suutarilaan ja Laajasaloon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Palvelinjojen uudistuksesta löytyy joukkoliikenneuutisten puolelta reitti- ja aikataulusuunnitelmat.

Palvelulinjojen linjanumerointi uudistuksen myötä rupeaa vastaamaan normaalien linjojen numerointia, mikä on hyvä. Jokainen uusi reitti saa oman reittinumeronsa, mikä on myöskin hyvä. Nykyisin esimerkiksi Vuosaaressa kulkevan palvelulinjan P7 aikataulut on sekavat. Uudistuksen jälkeen reitit on helpompi hahmottaa.

Tarvoon palvelulinjasuunnitelmien mukaan kulkee P33. Ensimmäinen vuoro lähtee Tarvosta 9:31 ja Munkkivuoren ostoskeskuksesta puolestaan 16:50. Riittääkö tämä? Munkkiniemen läntisimmistä osista on suhteellisen pitkä matka raitiovaunupysäkille, joten minun mielestäni Tarvoon pitäisi liikennöidä arkisin aamusta iltaan.

Kaskisaareen menevän palvelulinjan vuoromäärää on selvästi lisätty, mutta mielestäni olisi voinut laittaa vielä muutaman vuoron lisää. Nyt viimeinen vuoro on suunniteltu kulkevaksi Munkkivuoresta Kaskisaareen 15:43. Mielestäni viimeinen vuoro voisi mennä hieman ennen kuutta. Ensimmäinen vuoro lähtee Kaskisaaresta kohtuullisen aikaisin, 7:30. Kaskisaaresta on kuitenkin pitkä matka Kuusisaarentielle, joten tämän takia palvelulinja on tärkeä joukkoliikenneyhteys Munkkiniemen suuntaan. Kaskisaaressa tosin taitaa asua lähes pelkästään hyvin äveriästä väkeä, joka ei juuri joukkoliikennettä kaipaa.

Miksei Itä-Jollakseen voisi mennä edes palvelulinjaa? Voisikohan sellaiselle olla tarvetta? Itä-Jollaksen perukoilta on suhteellisen pitkä matka lähimmälle bussipysäkille eli Itä-Jollas on yksi joukkoliikennepaitsiossa oleva alue.

46T:n korvaava palvelulinja tarjoaa Kalannintiellä asuville uusia yhteyksiä. Tämä P37 on nykyisen P13:n jatkettu versio. P37:n on kulussa pitempään kuin nykyinen palvelulinja. P37:llä Kannelmäestä Pitäjänmäelle ensimmäinen vuoro lähtee 7:00 Kalannintieltä. Pitäjänmäeltä Kannelmäkeen päin viimeinen vuoro on Pajamäessä 17:28. Toki tämä palvelulinja kiertelee normilinjaa enemmän ja kulkee vain tunnin välein, mutta muuta suoraa yhteyttä ei Pitäjänmäen ja Kannelmäen välillä ole. Tätä linjaa voisi siis ainakin periaatteessa käyttää myös työmatkoihin.
 
Takaisin
Ylös