Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

Muistuttaisin, että vastaavan aiemmin HKL-Bussiliikenteellä sekä STA:lla käytössä olleet Volvo B10M-nivelbussit oli varustettu myöskin hieman vastaavalla ohjaavalla taka-akselilla ja niissäkin esiintyi aivan samanlainen liikenneturvallisuutta vaarantava ongelma. Myös niissä perävaunu saattoi jopa kiivetä jalkakäytävälle, jos lähti jyrkästi esim. pysäkiltä.

Periaatteessa näin. Jos nivelestä taka-akselille tulevat ohjaustangot olivat säädöissään, sai pysäkiltä lähteä suhteellisen jyrkästikin perävaunun taka-akselin seuratessa nätisti keskiakselin jälkeä. Lisäksi perävaunun takapää oli kavennettu yhden istuinpaikan verran, joten takanurkka pysyi kutakuinkin ajoradan puolella.

Muinaiset B58:t Schenkin perävaunulla olivat varsin taipuvaisia tuohon koukkimiseen.


Meillä oli myös hetken aikaa täysmatalanivel (taisi niitä olla kaksikin). Se oli minusta hauska ja mukava auto ajaa ollessaan hiljainen, kun moottori oli takana, mutta eihän pojat oppineet sillä koskaan ajamaan. Sehän puski kuin härkä suoraa eteenpäin märällä ja liukkailla. ... mikä lie piti auton kuukausikaupalla Ruhan aidan vieressä, ja sitten se raukka hävitettiin jonnekin.

Ja niissä oli jäykkä taka-akseli. :) Kas, kun Tampereella osaavat niillä ajaa...
9601 ja 9602 olivat Citu U -nivelprotoja. Jossain on todettu, että "... varsinaisia murheenkryynejä, ei lastentautia jota näistä ei löytyisi ...". Tässä 9601.


Tuskinpa kovin moni oikeasti määränpääkilpiä katsoo. Kunhan pysäkki on oikea ja linjanumero oikea, niin varmasti suurimmalle osalle tulee ensimmäisenä mieleen, että sieltä se bussi nyt tulee.

Ei katso. Eikä tarvita edes linjanumeroa. Varsinkin pimeällä riittää, että valot ovat leveällä ja yläkulmissa äärivalot. Aivan sama, lukeeko äärivalojen välissä vaikkapa 53, Myyrmäki tai Globetrotter XL, pysäkeiltä nousee käsiä. Hyvä, etteivät eteen heittäydy, kun näkevät ettei se aio pysäkille tullakaan...

... yleisesti ottaen pääkaupunkiseudun liikenteessä näkee päivittäin useita busseja, joiden määränpäätekstinä on lähtöpaikka (siis toisen suunnan määränpää).

Etenkin silloin, jos on jo valmiiksi myöhässä seuraavasta lähdöstä tai jotain muuta hässäkkää, ei välttämättä ole määränpäätekstin vaihtaminen päällimmäisenä mielessä, vaikka se olisi kuinka helpoksi hyvänsä tehty. Unohduksia sattuu. Tässä olisi varsin mainio paikka nykyisen GPS-tekniikan soveltamiseen, jos halua (ja rahaa) olisi.
 
Etenkin silloin, jos on jo valmiiksi myöhässä seuraavasta lähdöstä tai jotain muuta hässäkkää, ei välttämättä ole määränpäätekstin vaihtaminen päällimmäisenä mielessä, vaikka se olisi kuinka helpoksi hyvänsä tehty. Unohduksia sattuu. Tässä olisi varsin mainio paikka nykyisen GPS-tekniikan soveltamiseen, jos halua (ja rahaa) olisi.

Aika off topic, mutta yksi kuljettaja sanoi jättävänsä kilvet kääntämättä, koska tällöin ei Helsingin sisällä matkustavat uskalla viitata, kun eivät tiedä minne bussi on matkalla, esim vaikka jos Mäkelänkadulla keskustan suuntaan kulkee bussi jonka keulassa lukee "623 Rekolanmäki", niin ihmiset eivät tiedä minne se menee. Näin pääsee vähän nopeammin.

Mitä tulee lastenvaunujen bussiin saamisesta, näkyy ihmisille olevan vaikeaa tuo lastenvaunupainikkeiden käyttö, mutta siihen verrattuna on mahdottoman vaikeaa saada vaunut korkealattiaiseen bussiin - kaikenlaisia akrobaattisuorituksia näkee.
 
Viimeksi muokattu:
Aika off topic, mutta yksi kuljettaja sanoi jättävänsä kilvet kääntämättä, koska tällöin ei Helsingin sisällä matkustavat uskalla viitata, kun eivät tiedä minne bussi on matkalla, esim vaikka jos Mäkelänkadulla keskustan suuntaan kulkee bussi jonka keulassa lukee "623 Rekolanmäki", niin ihmiset eivät tiedä minne se menee. Näin pääsee vähän nopeammin.
Ei linjakilpien vaihtaminen ole mikään ongelma, parhaimmillaan muutaman nappulan takana. Siirtoajo tai muu vastaava riittää kun on menossa varikolle. Tosin, "epämääräiselle" ryhmälle tämäkään ei riitä. Ovat kovasti huiskuttamassa kättä, sen perään käy kova noituminen, kun bussi ei pysähdykään :)
 
Ei linjakilpien vaihtaminen ole mikään ongelma, parhaimmillaan muutaman nappulan takana. Siirtoajo tai muu vastaava riittää kun on menossa varikolle. Tosin, "epämääräiselle" ryhmälle tämäkään ei riitä. Ovat kovasti huiskuttamassa kättä, sen perään käy kova noituminen, kun bussi ei pysähdykään :)
Mutta kun mun kaverini Arska asuu Siirtoahjossa, E.I. Linjalan kadulla! Kävelläkö mun pitäisi, prkl! ;)
 
Etenkin silloin, jos on jo valmiiksi myöhässä seuraavasta lähdöstä tai jotain muuta hässäkkää, ei välttämättä ole määränpäätekstin vaihtaminen päällimmäisenä mielessä, vaikka se olisi kuinka helpoksi hyvänsä tehty.

Aika off topic, mutta yksi kuljettaja sanoi jättävänsä kilvet kääntämättä, koska tällöin ei Helsingin sisällä matkustavat uskalla viitata, kun eivät tiedä minne bussi on matkalla, esim vaikka jos Mäkelänkadulla keskustan suuntaan kulkee bussi jonka keulassa lukee "623 Rekolanmäki", niin ihmiset eivät tiedä minne se menee. Näin pääsee vähän nopeammin.

Just joo... Eihän matkustajista mitään väliä? Jos tärkeintä on päästä ajamaan nopeasti ilman matkustajia, niin suosittelen ammatinvaihtoa kilpa-autoiluun. :mad:

Luulenpa, että noilta kuljettajilta menisi hyvin äkkiä suu mutruun, jos vaikkapa palkka maksettaisiinkin naapurin tilille (kun ei siinä hässäkässä ollut palkanlaskijalla niin mielessä vaihtaa tilinumeroa). :eek:

Vakiokulkijat kyllä tietävät pelkästä linjanumerostakin, minne bussi on menossa, mutta määränpäätekstit ovat informaatiota satunnaisille ja ihan uusille joukkoliikenteen käyttäjille. Mutta heitähän eivät nuo kaverit kaipaa kyytiin? Onneksi useimmat kuljettajat ymmärtävät olevansa palvelutyössä eikä huviajelulla.
 
Viimeksi muokattu:
Niinkö minä sanoin..? Luepas nyt ihan ajatuksen kanssa, ennenkuin lainailet sanomisia.

Toisen nimimerkin kertoma kuljettaja halusi ajaa ilman kyytiin pyrkiviä matkustajia 623:lla.

Sinä sanoit, että linjakilpien säätäminen ei ole ensimmäisenä mielessä, jos on jotain hässäkkää. Eikös juuri hässäkkätilanteitten jälkeen ole erityisen tarpeellista varmistaa, että kaikki on kunnossa ennen kuin jatketaan matkaa?

En tarkoita pelkkiä linjakilpiä, vaan esimerkiksi sellaisia tilanteita, josta koko tämä ketju lähti liikkeelle. Oli kyseessä sitten matkustajan tai jonkun muun kadulla kulkijan hörhöily, niin mieluummin sietäisi välttää onnettomuus myöhästellen. Kolhujen jälkeen tulee yleensä jälkiselvittelyä ja jää vielä enemmän myöhään.
 
Sinä sanoit, että linjakilpien säätäminen ei ole ensimmäisenä mielessä, jos on jotain hässäkkää. Eikös juuri hässäkkätilanteitten jälkeen ole erityisen tarpeellista varmistaa, että kaikki on kunnossa ennen kuin jatketaan matkaa?
Ei tarvita edes mitään hässäkkää, että määränpääkilpi jää joskus kääntämättä. Mielestäni sen (tai miksei kaikkien kilpien) pitäisi olla kytkettynä esimerkiksi Buscomiin, jolloin ajosivua käännettäessä myös kilvet kääntyisivät automaattisesti oikein.

Tuskin täällä kirjoittelevista kuljettajista kukaan voi sanoa, että esim. Mitronin käsinkäännettävä määränpääkilpi olisi 100-prosenttisesti aina muistettu kääntää.
 
Ei tarvita edes mitään hässäkkää, että määränpääkilpi jää joskus kääntämättä. Mielestäni sen (tai miksei kaikkien kilpien) pitäisi olla kytkettynä esimerkiksi Buscomiin, jolloin ajosivua käännettäessä myös kilvet kääntyisivät automaattisesti oikein.

On se vaan merkillistä, että tässä meidän hienossa elektroniikan, kehityksen ja teknologian mallimaassamme ei saada koneita ja laitteita toimimaan. Ei luulisi olevan konsti eikä mikään rakentaa sellaista systeemiä, että linjakilvet, kortinlukijat, lipunmyyntilaitteet, autojen pysäkkinäytöt, pysäkkien näyttötaulut ja mahdolisesti vielä ajantasainen netti-informaatio toimisivat sulassa sovussa keskenään.

Se vain ei taida olla kenenkään laitemyyjän eikä ohjelmistovalmistajan intressissä, kun toimivaa laitetta tai ohjelmistoa ei voi rahastaa moneen kertaan erilaisilla korjauksilla, paikkauksilla, päivityksillä ja "tukipalveluilla". Nyt, kun joka laite vielä on eri firmasta lähtöisin, niin yhteensopivuushan voisi jopa lisätä kilpailijan menestystä!
 
Kivasti lähtenyt aaltoilemaan keskustelu alkuperäisestä aiheesta.
Uusiin keskusteluihin ja niiden avauksiin voin sanoa pitkäaikaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä, ettei yhden keskuslaitteen taakse sijoitetut toiminnat ole toimineet eivätkä varmasti tule koskaan toimimaankaan.
Yhteen komponenttiin tullut vika estää kaikkien muidenkin laitteiden käyttämisen, esimerkiksi lämmönsäädön jne.

Toimiva keskuspalvelin on hyvä toimiessaan, mutta sen yht'äkkisen toimimattomuuden takia pitää olla mahdollisuus säätää taakseen sijoitettuja laitteita yksitellen ja erikseen (näin ei vain ole).

Keskusteluun liittymätön asia on esim. linjakilpilaitteet jotka näyttävät sisäpaneelissa ulkonäytössä olevasta Malmi Malm sijaan aina Elielinaukio Elielplatsen, kyllä pitää välillä käydä ulkonan katsomassa, mitä siellä lukee.
Tai sisäpaneeli näyttää linjan ja määränpään, mutta ulkopaneeleissa ei lue mitään (aamun ulosajoissa) hyppää ulos ja käy katsomassa ja ala etsiä syytä miksi näin.

Meillä Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä on kahteen autoon (molemmat kenties hurriscanioita, ainakin toinen on) laittettu aivan kuljettajalle uusi linjakilpien ohjauslaite. Helppo vaihtaa määränpää jos tietää mitä nappulaa painaa, mutta vaikea hakea linjakilpeä, kas kun nämä kaksi taitavat vielä käyttää erilaisia numerokoodeja vaikka ohjaimet lienevät samanlaisia.
Allekirjoittanuttakin jouduttiin puhelimessa kädestä pitäen opettamaan miten saat kilvet oikein ja lähtö myöhässä.
Onneksi ei oltu 300 sarjan ajossa missä joudutaan vekslaamaan linjalta toiselle arkisin lähes joka kierroksen jälkeen.
 
Rönsyillään nyt vielä vähän. Mistä on lähtöisin tuo ihme vimma asentaa jatkuvasti tuhannen tyyppisiä ja toinen toistaan huonommin toimivia laitteita (esim. linjakilpisysteemejä)? Voiteleeko myyntimiehet firman johtoa?

Kaikkia autoja ei kerralla saa samanlaisiksi, mutta kyllä saman yhtiön autoissa pitäisi olla samanlaiset (ja toimivat) linjakilpijärjestelmät. Käytettäisiin sitten vanhempaa tekniikkaa tai vaikka entisajan peltikilpiä, kunhan toimisi luotettavasti.

Ainakin matkustajanäkökulmasta kuljettajan tehtävä on kuljettaa eikä olla mikään koekaniini. Ja olisihan se meille matkustajillekin mukavampaa, kun edes linjakilpiin voisi aina luottaa (kaikesta muusta tekniikasta puhumattakaan).
 
Takaisin
Ylös