Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-41/41

Viestiketju: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

  1. #31
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Muistuttaisin, että vastaavan aiemmin HKL-Bussiliikenteellä sekä STA:lla käytössä olleet Volvo B10M-nivelbussit oli varustettu myöskin hieman vastaavalla ohjaavalla taka-akselilla ja niissäkin esiintyi aivan samanlainen liikenneturvallisuutta vaarantava ongelma. Myös niissä perävaunu saattoi jopa kiivetä jalkakäytävälle, jos lähti jyrkästi esim. pysäkiltä.
    Periaatteessa näin. Jos nivelestä taka-akselille tulevat ohjaustangot olivat säädöissään, sai pysäkiltä lähteä suhteellisen jyrkästikin perävaunun taka-akselin seuratessa nätisti keskiakselin jälkeä. Lisäksi perävaunun takapää oli kavennettu yhden istuinpaikan verran, joten takanurkka pysyi kutakuinkin ajoradan puolella.

    Muinaiset B58:t Schenkin perävaunulla olivat varsin taipuvaisia tuohon koukkimiseen.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut ARTAI Näytä viesti
    Meillä oli myös hetken aikaa täysmatalanivel (taisi niitä olla kaksikin). Se oli minusta hauska ja mukava auto ajaa ollessaan hiljainen, kun moottori oli takana, mutta eihän pojat oppineet sillä koskaan ajamaan. Sehän puski kuin härkä suoraa eteenpäin märällä ja liukkailla. ... mikä lie piti auton kuukausikaupalla Ruhan aidan vieressä, ja sitten se raukka hävitettiin jonnekin.
    Ja niissä oli jäykkä taka-akseli. Kas, kun Tampereella osaavat niillä ajaa...
    9601 ja 9602 olivat Citu U -nivelprotoja. Jossain on todettu, että "... varsinaisia murheenkryynejä, ei lastentautia jota näistä ei löytyisi ...". Tässä 9601.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tuskinpa kovin moni oikeasti määränpääkilpiä katsoo. Kunhan pysäkki on oikea ja linjanumero oikea, niin varmasti suurimmalle osalle tulee ensimmäisenä mieleen, että sieltä se bussi nyt tulee.
    Ei katso. Eikä tarvita edes linjanumeroa. Varsinkin pimeällä riittää, että valot ovat leveällä ja yläkulmissa äärivalot. Aivan sama, lukeeko äärivalojen välissä vaikkapa 53, Myyrmäki tai Globetrotter XL, pysäkeiltä nousee käsiä. Hyvä, etteivät eteen heittäydy, kun näkevät ettei se aio pysäkille tullakaan...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    ... yleisesti ottaen pääkaupunkiseudun liikenteessä näkee päivittäin useita busseja, joiden määränpäätekstinä on lähtöpaikka (siis toisen suunnan määränpää).
    Etenkin silloin, jos on jo valmiiksi myöhässä seuraavasta lähdöstä tai jotain muuta hässäkkää, ei välttämättä ole määränpäätekstin vaihtaminen päällimmäisenä mielessä, vaikka se olisi kuinka helpoksi hyvänsä tehty. Unohduksia sattuu. Tässä olisi varsin mainio paikka nykyisen GPS-tekniikan soveltamiseen, jos halua (ja rahaa) olisi.

  2. #32
    PKL-YTV avatar
    Liittynyt
    14.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki Näytä viesti
    Etenkin silloin, jos on jo valmiiksi myöhässä seuraavasta lähdöstä tai jotain muuta hässäkkää, ei välttämättä ole määränpäätekstin vaihtaminen päällimmäisenä mielessä, vaikka se olisi kuinka helpoksi hyvänsä tehty. Unohduksia sattuu. Tässä olisi varsin mainio paikka nykyisen GPS-tekniikan soveltamiseen, jos halua (ja rahaa) olisi.
    Aika off topic, mutta yksi kuljettaja sanoi jättävänsä kilvet kääntämättä, koska tällöin ei Helsingin sisällä matkustavat uskalla viitata, kun eivät tiedä minne bussi on matkalla, esim vaikka jos Mäkelänkadulla keskustan suuntaan kulkee bussi jonka keulassa lukee "623 Rekolanmäki", niin ihmiset eivät tiedä minne se menee. Näin pääsee vähän nopeammin.

    Mitä tulee lastenvaunujen bussiin saamisesta, näkyy ihmisille olevan vaikeaa tuo lastenvaunupainikkeiden käyttö, mutta siihen verrattuna on mahdottoman vaikeaa saada vaunut korkealattiaiseen bussiin - kaikenlaisia akrobaattisuorituksia näkee.
    Viimeisin muokkaaja PKL-YTV; 11.10.2008 kello 23:16.

  3. #33
    Jallu avatar
    Liittynyt
    23.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    9

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PKL-YTV Näytä viesti
    Aika off topic, mutta yksi kuljettaja sanoi jättävänsä kilvet kääntämättä, koska tällöin ei Helsingin sisällä matkustavat uskalla viitata, kun eivät tiedä minne bussi on matkalla, esim vaikka jos Mäkelänkadulla keskustan suuntaan kulkee bussi jonka keulassa lukee "623 Rekolanmäki", niin ihmiset eivät tiedä minne se menee. Näin pääsee vähän nopeammin.
    Ei linjakilpien vaihtaminen ole mikään ongelma, parhaimmillaan muutaman nappulan takana. Siirtoajo tai muu vastaava riittää kun on menossa varikolle. Tosin, "epämääräiselle" ryhmälle tämäkään ei riitä. Ovat kovasti huiskuttamassa kättä, sen perään käy kova noituminen, kun bussi ei pysähdykään
    Valmet, Voith ja nikotiini -siinä bussikuskin vitamiini

  4. #34
    kivisuo avatar
    Liittynyt
    24.04.2008
    Viestejä
    106

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jallu Näytä viesti
    Ei linjakilpien vaihtaminen ole mikään ongelma, parhaimmillaan muutaman nappulan takana. Siirtoajo tai muu vastaava riittää kun on menossa varikolle. Tosin, "epämääräiselle" ryhmälle tämäkään ei riitä. Ovat kovasti huiskuttamassa kättä, sen perään käy kova noituminen, kun bussi ei pysähdykään
    Mutta kun mun kaverini Arska asuu Siirtoahjossa, E.I. Linjalan kadulla! Kävelläkö mun pitäisi, prkl!

  5. #35

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki Näytä viesti
    Etenkin silloin, jos on jo valmiiksi myöhässä seuraavasta lähdöstä tai jotain muuta hässäkkää, ei välttämättä ole määränpäätekstin vaihtaminen päällimmäisenä mielessä, vaikka se olisi kuinka helpoksi hyvänsä tehty.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut PKL-YTV Näytä viesti
    Aika off topic, mutta yksi kuljettaja sanoi jättävänsä kilvet kääntämättä, koska tällöin ei Helsingin sisällä matkustavat uskalla viitata, kun eivät tiedä minne bussi on matkalla, esim vaikka jos Mäkelänkadulla keskustan suuntaan kulkee bussi jonka keulassa lukee "623 Rekolanmäki", niin ihmiset eivät tiedä minne se menee. Näin pääsee vähän nopeammin.
    Just joo... Eihän matkustajista mitään väliä? Jos tärkeintä on päästä ajamaan nopeasti ilman matkustajia, niin suosittelen ammatinvaihtoa kilpa-autoiluun.

    Luulenpa, että noilta kuljettajilta menisi hyvin äkkiä suu mutruun, jos vaikkapa palkka maksettaisiinkin naapurin tilille (kun ei siinä hässäkässä ollut palkanlaskijalla niin mielessä vaihtaa tilinumeroa).

    Vakiokulkijat kyllä tietävät pelkästä linjanumerostakin, minne bussi on menossa, mutta määränpäätekstit ovat informaatiota satunnaisille ja ihan uusille joukkoliikenteen käyttäjille. Mutta heitähän eivät nuo kaverit kaipaa kyytiin? Onneksi useimmat kuljettajat ymmärtävät olevansa palvelutyössä eikä huviajelulla.
    Viimeisin muokkaaja Ilmari Syrjälä; 14.10.2008 kello 16:57. Syy: kirjoitusvirheen korjaus

  6. #36
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Just joo... Eihän matkustajista mitään väliä? Jos tärkeintä on päästä ajamaan nopeasti ilman matkustajia, niin suosittelen ammatinvaihtoa kilpa-autoiluun.
    Niinkö minä sanoin..? Luepas nyt ihan ajatuksen kanssa, ennenkuin lainailet sanomisia.

  7. #37

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki Näytä viesti
    Niinkö minä sanoin..? Luepas nyt ihan ajatuksen kanssa, ennenkuin lainailet sanomisia.
    Toisen nimimerkin kertoma kuljettaja halusi ajaa ilman kyytiin pyrkiviä matkustajia 623:lla.

    Sinä sanoit, että linjakilpien säätäminen ei ole ensimmäisenä mielessä, jos on jotain hässäkkää. Eikös juuri hässäkkätilanteitten jälkeen ole erityisen tarpeellista varmistaa, että kaikki on kunnossa ennen kuin jatketaan matkaa?

    En tarkoita pelkkiä linjakilpiä, vaan esimerkiksi sellaisia tilanteita, josta koko tämä ketju lähti liikkeelle. Oli kyseessä sitten matkustajan tai jonkun muun kadulla kulkijan hörhöily, niin mieluummin sietäisi välttää onnettomuus myöhästellen. Kolhujen jälkeen tulee yleensä jälkiselvittelyä ja jää vielä enemmän myöhään.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Sinä sanoit, että linjakilpien säätäminen ei ole ensimmäisenä mielessä, jos on jotain hässäkkää. Eikös juuri hässäkkätilanteitten jälkeen ole erityisen tarpeellista varmistaa, että kaikki on kunnossa ennen kuin jatketaan matkaa?
    Ei tarvita edes mitään hässäkkää, että määränpääkilpi jää joskus kääntämättä. Mielestäni sen (tai miksei kaikkien kilpien) pitäisi olla kytkettynä esimerkiksi Buscomiin, jolloin ajosivua käännettäessä myös kilvet kääntyisivät automaattisesti oikein.

    Tuskin täällä kirjoittelevista kuljettajista kukaan voi sanoa, että esim. Mitronin käsinkäännettävä määränpääkilpi olisi 100-prosenttisesti aina muistettu kääntää.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  9. #39

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Ei tarvita edes mitään hässäkkää, että määränpääkilpi jää joskus kääntämättä. Mielestäni sen (tai miksei kaikkien kilpien) pitäisi olla kytkettynä esimerkiksi Buscomiin, jolloin ajosivua käännettäessä myös kilvet kääntyisivät automaattisesti oikein.
    On se vaan merkillistä, että tässä meidän hienossa elektroniikan, kehityksen ja teknologian mallimaassamme ei saada koneita ja laitteita toimimaan. Ei luulisi olevan konsti eikä mikään rakentaa sellaista systeemiä, että linjakilvet, kortinlukijat, lipunmyyntilaitteet, autojen pysäkkinäytöt, pysäkkien näyttötaulut ja mahdolisesti vielä ajantasainen netti-informaatio toimisivat sulassa sovussa keskenään.

    Se vain ei taida olla kenenkään laitemyyjän eikä ohjelmistovalmistajan intressissä, kun toimivaa laitetta tai ohjelmistoa ei voi rahastaa moneen kertaan erilaisilla korjauksilla, paikkauksilla, päivityksillä ja "tukipalveluilla". Nyt, kun joka laite vielä on eri firmasta lähtöisin, niin yhteensopivuushan voisi jopa lisätä kilpailijan menestystä!

  10. #40
    ARTAI avatar
    Liittynyt
    16.12.2006
    Viestejä
    70

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Kivasti lähtenyt aaltoilemaan keskustelu alkuperäisestä aiheesta.
    Uusiin keskusteluihin ja niiden avauksiin voin sanoa pitkäaikaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä, ettei yhden keskuslaitteen taakse sijoitetut toiminnat ole toimineet eivätkä varmasti tule koskaan toimimaankaan.
    Yhteen komponenttiin tullut vika estää kaikkien muidenkin laitteiden käyttämisen, esimerkiksi lämmönsäädön jne.

    Toimiva keskuspalvelin on hyvä toimiessaan, mutta sen yht'äkkisen toimimattomuuden takia pitää olla mahdollisuus säätää taakseen sijoitettuja laitteita yksitellen ja erikseen (näin ei vain ole).

    Keskusteluun liittymätön asia on esim. linjakilpilaitteet jotka näyttävät sisäpaneelissa ulkonäytössä olevasta Malmi Malm sijaan aina Elielinaukio Elielplatsen, kyllä pitää välillä käydä ulkonan katsomassa, mitä siellä lukee.
    Tai sisäpaneeli näyttää linjan ja määränpään, mutta ulkopaneeleissa ei lue mitään (aamun ulosajoissa) hyppää ulos ja käy katsomassa ja ala etsiä syytä miksi näin.

    Meillä Helsingin Bussiliikenne Oy:ssä on kahteen autoon (molemmat kenties hurriscanioita, ainakin toinen on) laittettu aivan kuljettajalle uusi linjakilpien ohjauslaite. Helppo vaihtaa määränpää jos tietää mitä nappulaa painaa, mutta vaikea hakea linjakilpeä, kas kun nämä kaksi taitavat vielä käyttää erilaisia numerokoodeja vaikka ohjaimet lienevät samanlaisia.
    Allekirjoittanuttakin jouduttiin puhelimessa kädestä pitäen opettamaan miten saat kilvet oikein ja lähtö myöhässä.
    Onneksi ei oltu 300 sarjan ajossa missä joudutaan vekslaamaan linjalta toiselle arkisin lähes joka kierroksen jälkeen.

  11. #41

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään

    Rönsyillään nyt vielä vähän. Mistä on lähtöisin tuo ihme vimma asentaa jatkuvasti tuhannen tyyppisiä ja toinen toistaan huonommin toimivia laitteita (esim. linjakilpisysteemejä)? Voiteleeko myyntimiehet firman johtoa?

    Kaikkia autoja ei kerralla saa samanlaisiksi, mutta kyllä saman yhtiön autoissa pitäisi olla samanlaiset (ja toimivat) linjakilpijärjestelmät. Käytettäisiin sitten vanhempaa tekniikkaa tai vaikka entisajan peltikilpiä, kunhan toimisi luotettavasti.

    Ainakin matkustajanäkökulmasta kuljettajan tehtävä on kuljettaa eikä olla mikään koekaniini. Ja olisihan se meille matkustajillekin mukavampaa, kun edes linjakilpiin voisi aina luottaa (kaikesta muusta tekniikasta puhumattakaan).

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pääkaupunkiseudun kanssa vertailukelpoiset kaupungit
    kirjoittanut Teme444 foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 96
    Viimeisin viesti: 04.07.2012, 09:09
  2. Eläintarhan seisake takaisin, ja kakkonen kanssa!
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 21.06.2011, 18:05
  3. TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 30.09.2009, 13:28
  4. Vauvan kanssa kaukobussissa
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 12.01.2009, 01:57
  5. VR kisaa halpalentojen kanssa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 20.04.2007, 16:35

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •