Etuovesta poistuminen

Vs: Vain takaovesta ulos

No nyt kun kerran viilataan, topicin ensimmäisessä viestissä kysyttiin "Onko tämä enää nykyaikaa HSL:n liikennevälineissä?" Tuohon kysymykseen vastasin viittaamatta ko. tapahtuman kellonaikaan, senhetkiseen matkustajamäärään, kuten varmastikin ymmärsit, mutta halusit hieman "päteä".

Kiitos selvennyksestä, ja ei minulla ollut tarkoitus päteä. :)
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Olen sanonut tämä jo ainakin kerran, mutta kerrataanpa: minun kuljettamastani bussista pääsee aina ulos myös etuovesta. Kun joku sitä pyytää on siihen aina jokin syy: mahdollisesti iäkäs ja muuten liikuntarajoitteinen asiakas, bussin käytävä on täynnä matkustajia ja niin edelleen. Tilanteessa, jossa kalustonani on yksilehtisellä etuovella varustettu bussi ja lukuisia asiakkaita on tulossa sisään, järjestän ja esitän asian niin, ettei kenellekään jää ikävää mieltä ja asia hoituu nopeasti ja turhia viivytyksiä aiheuttamatta. Tähän mennessä on onnistunut.

Kaikenlaiset "Vain takaa ulos!"-kyltit yms. kuuluvat mielestäni siihen karuun menneisyyteen, jolloin bussinkuljettajat olivat yrmeitä ja äksyjä körmyjä, joiden hupina oli matkustajien simputtaminen. Aikaan, jolloin termi HKL oli synonyymi huonolle palvelulle.

Itse miellän kaupunkibussinkuljettajan olevan markkinointihenkinen HSL-liikenteen (tai muun markkinointialueensa) myynninedistäjä ja pyrin siihen, että oma toimintani työssäni on sen mukaista.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Vanha juttu ja hyvin valitettava. Se on selvä, että jos etuovesta ulospyrkiminen yleistyisi, se toisi mukanaan hankaluuksia. Näin on esim. Miamissa – opasteet kehottavat poistumaan keskiovista mutta suurin osa poistuu silti edestä, mikä pidentää pysäkkiaikoja huomattavasti. Siinä mielessä ymmärrän kuljettajien näkökannan.

Meillä tilanne ei kuitenkaan ole sellainen, vaan etuovesta poistuminen on poikkeus. Koska HSL:n palvelu- ja myyntiohje on tältä osin selkeä, niin myös menettely on itsestään selvää: halukkaat päästetään etuovesta ulos ilman lisäkommentteja henkilökunnan taholta ja jos toisin toimitaan, matkustajat valittakoot asiasta HSL:ään, joka sitten kirjaa valitukset ylös ja ohjaa ne eteenpäin.

Kiitos selvennyksestä, ja ei minulla ollut tarkoitus päteä. :)

Et sä mitään ole pätenytkään, ihan asiallinenhan se viestisi oli.

Jep, niinhän siellä sanotaan toki, mutta jonkinlainen järjenkäyttö on kaiketi sallittua kuitenkin. Esimerkiksi pysäkillä, jolla on sata ihmistä pyrkimässä sisään, autossa vain yksilehtinen etuovi, ei ole mielestäni mitenkään kohtuutonta pyytää käyttämään takaovea. Toki, useimmiten matkustajan vastaus on jotakin tyyliin "V*ttuaks mulle auot päätäs" taikka "minä oon maksanu".

Eihän se ole mukavaa, jos matkustaja käyttäytyy asiattomasti. Kuljettaja on kuitenkin se ammattilainen, jonka asiakaspalvelutehtäviin kuuluu sietää nuokin tilanteet hymyissä suin, vaikkei se kivaa olekaan. Eikä tämä ole mitenkään ainutlaatuista nimenomaan bussikuskeilla – ikäviin tilanteisiin joutuu muissakin (kaikissa?) asiakaspalvelutehtävissä alalla kuin alalla. Jos se rassaa liikaa, pitäisi etsiä miellyttävämpi työpaikka.

Mitä tuohon "järjenkäyttöön" tulee niin kuvaamassasi tilanteessa kaikki osapuolet pääsevät oikeasti helpommalla, kun toimitaan niiden ohjeiden mukaan, jotka on annettu. Eli siinä meidän oloissa poikkeuksellisessa tilanteessa, jossa joku haluaa etuovesta ulos, päästetään se siitä pihalle ja otetaan ne sata sitten sisälle. Nopeammin se menee kuin keskustelun käyminen siitä, mikä kuljettajan mielestä on järkevää, mikä matkustajan mielihalu on ja miten HSL asian ohjeistaa.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Asia on juuri noin kuin nimimerkki "339-DF" sanoo.

Etuovesta ulospyrkijöitä on kuitenkin äärimmäisen vähän, eikä se, ainakaan minun työssäni, häiritse missään tilanteessa. Ja yleensä sitä edeltää varovainen, ja jopa hieman pelokas, kysymys, sillä jopa iäkkäätkin matkustajat ovat ilmeisesti oppineet siihen, että tällaisenkin asian onnistuminen riippuu herra Kuljettajan mielentilasta ja armosta. Tällaisista mielikuvista on ehdottomasti päästävä eroon; me on olemme siellä töissämme matkustajiemme varten, eikä meitä ainakaan tarvitse pelätä.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Muistan hyvin kuinka 70 - 80- luvuilla etuovesta pääsi ulos vain jos auto oli niin täynnä että käytävällä ei mahtunut kulkemaan takaovelle. Osa kuljettajista ei tahtonut päästää koululaisia ulos etuovesta sillonkaan, muutama oli jopa senioreille ja invalideille tyly.
Ilmeisesti pari vuotta sitten on palveluohje muuttunut ja etuovesta pääsee ulos joka kerta.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Miettikääs nyt, jos menisitte vaikkapa ostamaan makkaraa kaupasta. Kauppias pistäisi haluamanne hienon poronlihamakkaran tilalle pakettiin halvinta lauantaimakkaraa ja sensijaan, että hymyillen ojentaisi sen teille, naama happamana heittäisi sen tylysti lattialla ja huutelisi vielä perään jotain. Ei olisi kovin menestyksekäs ura hänellä, varmaankaan. Takavuosina bussikuljettajat saivat tehdä "liiketilassaan" kaikkea vastaavaa ja kehuskelivat siitä vielä kollegoilleen tauolla. Nykyaikana onneksi vaaditaan jotain aivan muuta.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Itsellä on tullut sellainen tuntuma, että etuovesta poistuminen on lisääntynyt varsinkin Helsingin sisäisessä liikenteessä. On kuitenkin sujuvampaa, että matkustaja poistuu takaovista jos hänellä ei ole siihen esteitä. Esim. voidaan ottaa tilanne, jossa matkustaja jää seisomaan viistosti taakse eikä sano mitään aikeistaan poistua etuovesta, jää matkustaja helposti huomaamatta. Jotkut kuskit haluavat pakkasella välttää "turhaa" etuoven aukaisemista varsinkin jos bussi on muutenkin kylmä. Aika monella on kuitenkin kyse vain siitä, ettei jaksa kävellä takaovelle, vähän sama kun kuljetaan yksi pysäkinväli, jotka ovat 100:n metrin päässä toisistaan, asia jota ei voi perustella ainakaan ajan voittamisella. Meinaan joskus olin myöhässä kymmenen minuuttia ja pakkasta oli -20, matkustaja tuli väliaikapysäkillä kyytiin ja ja jäi pois seuraavalla pysäkillä joka oli noin 150:n metrin päässä. Tottakai kaikkia palvellaan:D
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Linjojen 231, 247 ja 248 bussit tulevat Elielinaukiolle varsin usein suoraan kuorman kanssa lähtölaituriin jos vuorolla on jo lähtöaika tai se on myöhässä. Tällöin tulee turhaa ärtyisyyttä bussiin nouseville matkustajille jos sisään noustessa toiset alkavat tunkea edestä ulos. Olen huomannut, että jotkut kuljettajat kehottavat tällaisissa tapauksissa matkustajia poistumaan taaempaa, ettei lähtö myöhästyisi lisää. Käytäntö on minusta oikea; tietenkin huonojalkaisille on suotava edestä poistuminen.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Tampereen palvelu- ja myyntiohjeessa on sama ohjeistus, ja vielä pari vuotta sitten joillain kuljettajilla oli hankaluuksia ohjeen ymmärtämisessä. Edelleenkin ajoittain käytän etuovea poistumiseen, erityisesti istuessani nelivuotiaan poikani kanssa etupenkillä (josta näkee nopeusmittarit ym. pikkupoikamaisen jännät jutut) ja jatkaessan pysäkille jäädessä kulkusuunnassa eteenpäin.

Joka kerta kysyn varovaisesti, että "päästäänhän me tästä etuovesta?" ja myöntävään vastaukseen kiitän kohteliaasti ja hymyilen perään.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Esimerkiksi pysäkillä, jolla on sata ihmistä pyrkimässä sisään, autossa vain yksilehtinen etuovi, ei ole mielestäni mitenkään kohtuutonta pyytää käyttämään takaovea.

Toisaalta se lisäviivytys on ihan yhtä suuri, olipa pysäkillä yksi tai sata ihmistä pyrkimässä sisään. Ne sata ihmistä kuitenkin lähes aina muodostavat järkevän jonon bussin etuovelle (toisin kuin vaikka junan oville, johon tulee aina hirveä piiritys, josta pitää puskea läpi), jonka ohi on kohtuuhelppo yhden poistujan mennä, joten lisäviivytys on aina se pari sekuntia, minkä kestää että se yksi ihminen pääsee ulos, jonka jälkeen aletaan ottaa matkustajia sisään.

Toki pointti voi olla myös, että "kun tässä menee muutenkin niin pitkä aika, niin saataisiin edes pari sekuntia pois sillä, ettet käyttäisi etuovea".
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Olen sanonut tämä jo ainakin kerran, mutta kerrataanpa: minun kuljettamastani bussista pääsee aina ulos myös etuovesta. Kun joku sitä pyytää on siihen aina jokin syy: mahdollisesti iäkäs ja muuten liikuntarajoitteinen asiakas, bussin käytävä on täynnä matkustajia ja niin edelleen. Tilanteessa, jossa kalustonani on yksilehtisellä etuovella varustettu bussi ja lukuisia asiakkaita on tulossa sisään, järjestän ja esitän asian niin, ettei kenellekään jää ikävää mieltä ja asia hoituu nopeasti ja turhia viivytyksiä aiheuttamatta. Tähän mennessä on onnistunut.

Kaikenlaiset "Vain takaa ulos!"-kyltit yms. kuuluvat mielestäni siihen karuun menneisyyteen, jolloin bussinkuljettajat olivat yrmeitä ja äksyjä körmyjä, joiden hupina oli matkustajien simputtaminen. Aikaan, jolloin termi HKL oli synonyymi huonolle palvelulle.

Itse miellän kaupunkibussinkuljettajan olevan markkinointihenkinen HSL-liikenteen (tai muun markkinointialueensa) myynninedistäjä ja pyrin siihen, että oma toimintani työssäni on sen mukaista.

Risto, sinulla on asenne kohdallaan. Siihen tulokseen olen tullut kirjoituksiasi lukiessani.

Tuossa alkuperäisen esimerkin tapauksessa bussissa oli kolme tai neljä matkustajaa, joista tuo etuovesta yrittäjä oli lähdössä kyydistä viimeistä edellisellä pysäkillä ennen Paneliantie-nimistä pysäkkiä, joka on linjan 94A päättäri.

Tästä mainitsemastani tapauksesta vain muistuivat mieleen vanhat 1960- ja 70-luvun komennot, jolloin matkustajia pompotettiin pelkästä pompottamisen ilosta. Silloin ainakin HKL:n kulkupeleissä oli nyrkkisääntö, että takaovesta mentiin sisään (oli rahastajat), ja etuovesta tai keskiovesta (jos oli) mentiin ulos. Tuli vain jostakin elävästi mieleen, että tällaistahan se oli 1960-ja 70-luvuilla. Juuri kun matkustajat olivat tottuneet rahastajan komentoon "käytävällä eteenpäin" tulikin kuljettajarahastuksen myötä päinvastainen komento, kun sisään mentiin etuovesta ja ulos pyrittiin vanhasta muistista siitä samasta ovesta.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Miettikääpä tilannetta että matkustaja tulee kysymään pääseekö etuovesta ulos, sisään tulossa 2-3 kolme matkustajaa. Pysähdyt pysäkille, avaat ovet ja kehotat matkustajaa poistumaan takaa, samalla nuo 3 kyytiin tulijaa jo sisällä kun ulosmenijä vasta kävelemässä keskioville, joudut kuitenkin odottamaan sen 2-3 sekuntia että hän menee ulos. Ja matkustajalla paha mieli aivan turhaan... Aikatauluihin on turha vedota, se ei ole syy tinkiä asiakaspalvelusta. 17 vuotta olen vallan mainiosti ehtinyt vaikka kaikki etuovesta ulos haluavat ovat sen saaneet tehdä.. :)
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Kysehän onkin vain siitä, että vanhat koirat eivät vain opi uusia temppuja ;) Avausviestin esimerkissä on varmasti ollut kuljettajana joku harmaahapsi, tai ainakin keski-iän reilusti ylittänyt "jermu"

Mun puolesta autosta saa häipyä vaikka kattoluukkujen kautta, mikäli ne vaan laittaa mennessään takaisin kiinni ;) pääasia, että auto on tyhjä varikolle vietäessä
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Pitäisiköhän HSL:lle ehdottaa jotain vuoden bussinkuljettaja -valintaa? Tai vuoden asiakaspalvelija?
Kiitos vain, mutta aivan turhaa "jalustalle nostoa" kuitenkin. ;)

Mä olen tyytyväinen kun näen HSL-liikenteen muuttuvan laadukkaammaksi ja ystävällisemmäksi. Jos sen ammattilaisilla olisi sydän mukana työssään, niin siihen ainakin olisi hyvät mahdollisuudet. Sitten kun HSL-bussi (tai muu liikenneväline) ja sen ammattilaiset eivät herätä sen käyttäjissä ärtymystä, vaan ihastusta ja kunnioitusta, tunnen, että työni alkaa tuottamaan tulosta. Mutta pelkäämpä, ettei näin ole vielä pitkään aikaan.
 
Takaisin
Ylös