Etuovesta poistuminen

Vs: kuljettajien/matkustajien toimintaohjeet

Olen aika usein 76:n kyydissä kauppakassien kanssa, jään usein ekalle penkille kun ei viitsi tunkea keskikäytävää kantamusten kanssa. Ja yleensä etuovesta ulos pysäkillä josta ei sitäpaitsi juuri kukaan nouse kyytiin (liityntälinjana matkustaminen aika yksisuuntaista). Pari kertaa on kuljettaja ohjeistanut keskiovelle, toisaalta viimeksi kun sinne päin pyrin niin kuljettaja erikseen sanoi että eiku mene edestä ulos vaan. Oikein ystävällistä.

Jotenkin pitäisi kuljettajan ymmärtää ruuhka- ja iltaliikenteen ero. Iltaliikenteessä on esimerkiksi harrastuksiin, kaupoille, tms. kulkevia ihmisiä kantamusten kanssa. Ja toisaalta nousijamäärät tuskin niin suuria että ruuhkasäännöistä ei voi joustaa. Jos halutaan että ihmiset käyttäisivät myös vapaa-ajan matkoihin joukkoliikennettä, joista osuus on surkea, niin näihin kannattaa panosta.
 
Jos pysäkiltä ei ole ketään tulossa kyytiin, mutta autosta on poistumassa joukko, eikä kuljettaja suostu avaamaan etuovea, niin eihän siinä todisteta muuta kuin se, miten tympiintynyt omaan työhönsä ko henkilö on, sekä että hänen ainoa viihdykkeensä työpäivän aikana on kiusata niitä, jotka hänen meetwurstina reissumiehen päälle kustantaa.

Ja valitettavan usein taukopaikoilla kuuleekin näitä selostuksia kuinka on läksytetty ja opetettu taas matkalaisia koko aamun ajan. Tästähän ammattiryhmämme maine senkun vain paranee.

Teitenkin, jos pysäkiltä on tulossa uusia matkustajia, on suotavaa että virta kulkee edestä sisään, takaa ulos kierteellä. Tällöin nopeutetaan omaa ja muiden matkantekoa. Ketään ei tässäkään sovi ryhtyä pakottamaan takaoven kautta kulkemaan.

Oma, kohta entiseksi muuttuva, työnantajani onkin antanut aikoinaan ohjeen jonka mukaan matkustaja saa poistua vaikka kattoluukkujen kautta jos niin tahtoo. Kohtuus tietenkin kaikessa, mutta varmaan tästäkin selviää parhaiten pouhdasta maalaisjärkeä käyttämällä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Minun kokemukseni tästä on täsmälleen sama. Joka ainoan kerran, kun minä (tai joku muu matkustaja) on jäänyt pääsemättä etuovesta ulos, on kuljettajana ollut valtaväestöön kuuluva, keski-iän jo ohittanut mies. Toki valtaosa heistäkin on etuovesta ulos päästänyt tarvittaessa.

Olisikohan kyse kaavoihin kangistumisesta? Jos ovat aikoinaan tavan oppineet, niin eihän vanha koira uusia temppuja ihan helpolla opi. En kyllä itsekään normaalisti avaa etuovia, jos on vain poisjääviä. Toki sitten, jos joku ilmaisee halukkuutensa päästä edestä, niin avaan. Sitten nämä seisomakuormat on asia erikseen.

Ajat ja tavat muuttuvat.
Kuljettajille on yhtenäisiä ohjeistuksia, määräyksiä ja sääntöjä. Niiden mukaan toimiminen ei vain näytä kaikkia kuljettajia kiinnostavan.
Matkustajillekin on olemassa toimintaohjeita, mutta millään ei voida edellyttää, että jokainen matkustaja aina osaa toimia niiden mukaan. HSL-aluella on vuosittain n. 330 miljoonaa nousua joukkoliikennevälineeseen.
Sen sijaan voidaan edellyttää, että ammattilainen tuntee ohjeet, säännöt ja määräykset sekä toimii niiden mukaan.
Nyt tilanne vain näyttää siltä, että kuljettajat vahtivat tarkasti matkustajille annettujen ohjeiden noudattamista, vaativat niitä lisääkin, mutta itseä koskevien ohjeiden, sääntöjen ja määräysten noudattaminen ei ole niin tärkeää.


Onhan niitä ohjeita, määräyksiä ja sääntöjä kuljettajille. Mutta monessakin yhteydessä on taikasanat, olosuhteiden tai harkinnan mukaan, noilla sanoilla vesitetään aika tehokkaasti yhtenäinen käytäntö. Jos annetaan tulkinnan varaa, niin eroja tulee. En kyllä ainakaan itse vaadi lisäohjeita, tässäkin asiassa mielestäni laatu voisi korvata määrän.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2011

Olisikohan kyse kaavoihin kangistumisesta? Jos ovat aikoinaan tavan oppineet, niin eihän vanha koira uusia temppuja ihan helpolla opi. En kyllä itsekään normaalisti avaa etuovia, jos on vain poisjääviä. Toki sitten, jos joku ilmaisee halukkuutensa päästä edestä, niin avaan. Sitten nämä seisomakuormat on asia erikseen.

Sitä sattuu aika useinkin, ettei kuljettaja automaattisesti avaa etuovia, vaan hoksaa painaa nappia vasta muutaman sekunnin muiden ovien jälkeen. Tätä myös tuntuu sattuvan jokseenkin kaikille kuljettajille (paitsi tietysti niille, jotka avaavat aina kaikki ovet joka pysäkillä). Tarkoitin niitä tilanteita, joissa ihan oikeasti jää pääsemättä etuovesta ulos, ja matkustaja joutuu kävelemään keskiovelle. Varmasti näissäkin on kyse nimenomaan kaavoihin kangistumisesta, mutta kyllä se kiusanteolta tuntuu, jos bussissa on kaksi matkustajaa, molemmat etupenkeissä, ja poistuva matkustaja joutuu kävelemään etuovelta keskiovelle vaikkei kukaan olisi tulossa pysäkiltä sisään. Tämäkin on nähty.
 
Joidenkin maiden "Mersuissa" näkyy olevan auton etuosassa portti, joka avautuu vain taakse päin (ts. sen on tarkoitus estää siirtymästä taaempaa takaisin etusillalle. En pistäisi pahakseni, jos ratkaisu yleistyisi täällä kaukana koillisessakin. :p
 
Oma, kohta entiseksi muuttuva, työnantajani onkin antanut aikoinaan ohjeen jonka mukaan matkustaja saa poistua vaikka kattoluukkujen kautta jos niin tahtoo. Kohtuus tietenkin kaikessa, mutta varmaan tästäkin selviää parhaiten pouhdasta maalaisjärkeä käyttämällä.

Tässä on ohjenuora jota itsekin noudatan. Ihan sama mitä kautta ihmiset bussista poistuu, kunhan auto on tyhjänä päivän päätteeksi :lol:
 
Tässä on ohjenuora jota itsekin noudatan. Ihan sama mitä kautta ihmiset bussista poistuu, kunhan auto on tyhjänä päivän päätteeksi :lol:
Juuri näin. Paljon joutuisampaa on päästää etuovesta kuin alkaa väittämään kilpaa matkustajan kanssa mikä on kummankin mielestä oikea tapa, samassa ajassa jo auto tyhjennetty ja uudet sisällä ja matka jatkuu :) Samalla voi toivottaa hyvät päivän jatkot etuovesta poistuvalle... ;)
 
Siis aikuisen oikeasti: Onko etuovesta poistuminen jossain kielletty vai ei? Tämä asia ei selviä ainakaan tämän ketjun lukemisella.

Jos etuoven kautta poistuminen matkustajilta kielletään, sen tulee olla selvästi ja näkyvästi esillä bussissa. Muuten etuoven käyttöä poistumiseen ei voi vaatia. Eli jos sitä ei missään muualla kerrota kuin jossain kuljettajan ohjeissa tai vanhemman kuskin perinnetiedossa, niin miten ihmeessä voidaan vaatia asiakasta tietämään tällainen kielto.

Eli jos ei kielto tai ohje ole näkyvissä, silloin saa mennä vaikka sen kattoluukun kautta, kuten joku kirjoitti. Ja sama koskee tietenkin sisään nousua myös. Eihän keneltäkään voi vaatia sisääntuloakaan etuoven kautta, jos sitä ei missään asiakkaalle sanota.

Itse matkustan etuoven takana olevassa penkissä, jos on tilaa. Ja minulle on luontevaa poistua etuovesta, kun se on siinä vieressä. Talvisin olen tosin usein kävellyt keskiovelle ihan vain siksi, ettei kuljettajan tarvitse avata ovea ja saada viimaa työpaikalleen. Mutta eihän silloinkaan ole minun vikani, jos bussin rakenne päästää kylmän kuljettajan tilaan. Menen keskiovelle myös silloin, jos näen, että tulossa on paljon porukkaa.

Mutta kun mm. näkövammaisten paikka on siinä kuljettajan takana, niin totta kai on selvä, että siitäkin menään ulos lyhintä tietä.

Joku myös moitti sitä, että on kohtuutonta matkustajan ajatella käyttävänsä etuovea, jos matka pysäkiltä jatkuu etuoven suuntaan. Miksi muka se on kohtuutonta? Eikö enemmän kohtuutonta ole vaatia, ettei kuljettajan tarvitse painaa yhtä nappia, kun se kuuluu kuitenkin kuljettajan työhön. Kuntoiluun pakottaminen ei kuulu joukkoliikenteen palveluun. Kuntoilupalveluita myydään ihan eri paikoissa ja eri hinnoilla.

Antero
 
Siis aikuisen oikeasti: Onko etuovesta poistuminen jossain kielletty vai ei?

Ei ole kielletty HSL:n tilaamassa liikenteessä ellei ole erikseen kyltillä kielletty ja silloinkin matkustaja on kuitenkin harkinnan mukaan päästettävä. Tarkkaa sanamutoa en juuri nyt saa tähän kopioitua mutta aika lähelle noin.
 
Siis aikuisen oikeasti: Onko etuovesta poistuminen jossain kielletty vai ei? Tämä asia ei selviä ainakaan tämän ketjun lukemisella.


Ja sama koskee tietenkin sisään nousua myös. Eihän keneltäkään voi vaatia sisääntuloakaan etuoven kautta, jos sitä ei missään asiakkaalle sanota.


Antero


Sisäännousun suhteen on linja-automatkalla olemassa erittäin painava syy etuovesta sisääntuloon, rahastus. Vasta sitten kun siirrytään avorahastukseen, ilmaiseen joukkoliikenteeseen tai maksujärjestelmä myös muille oville, on sisääntulo mahdollista myös muista ovista.

Ja jos mennään tosi tarkaksi, niin eihän kaupoissakaan erikseen mainita että vain kassan kautta ulos tavaroita maksaessa. Kuitenkin jokaisen tulee se tietää poistuessaan kaupasta ostamiensa tavaroiden kanssa. :)
 
Ja jos mennään tosi tarkaksi, niin eihän kaupoissakaan erikseen mainita että vain kassan kautta ulos tavaroita maksaessa. Kuitenkin jokaisen tulee se tietää poistuessaan kaupasta ostamiensa tavaroiden kanssa. :)

Kyllä aika monessa ruokakaupassa on sisääntuloportin yläpuolella iso teksti että "Uloskäynti kassojen kautta" ...
 
Koko tämä tekemällä tehty ongelma joutaisi jo museoon. Eihän etuovesta poistuminen enää häiritse edes kyytiin nousevia, kun kaikki joutuvat kuitenkin kulkemaan oviaukon oikeata laitaa kortinlukijan sijaitsessa nykyisin oikealla puolella.
Sillä, meneekö muutama matkustaja päivässä ulos bussin etuovesta, ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.
 
Raitiovaunuissa poistumiskielto koskee etuoven etummaista puoliskoa, joissain vaunuissa on tuossa puoliskossa asiasta ilmoittava tarrakin (peruskorjauksen yhteydessä niitä on myös uusittu), mutta monesta vaunusta puuttuu. Johdonmukaisesti myös stop-napin painaminen nivelratikan etuvaunussa avaa vain taaemman ovipuoliskon. Otetangolla jaettu ovi onkin helppo tässä suhteessa. Mutta tottakai matkustajat luikkivat mistä nyt huvittaa.
 
Ei justiinsa etuoveen liittyen, mutta muuten aiheesta:
Meikäläisen ollessa juniori-ikäinen eli kauan sitten ja "vanhaan hyvään aikaan", muistelen olleen enemmänkin ohjeistusta kyytiin nouseville matkustajille. Tai itseasiassa en muista, miten se oli fyysisesti ohjeistettu ja missä vaan pelkästään sen ettei asian suhteen ollut mulla tai ikätovereilla mitään epäselvää.
Eli pitää odottaa ja antaa tietä pois jääville matkustajille eikä ryysätä ekana itse sisään. Olisi ehkä hyvä sujuvuuden kannalta opastaa näkyvämmin tätäkin vaikka itsestäänselväähän tuon pitäisi olla. Tämä on kuitenkin oman tuntumani mukaan osalta porukkaa unohtunut ja sen huomaa niin metroissa, junissa kuin ratikassakin. Just ruuhka-aikoihin tolla on merkitystä, mutta toki muutenkin kohteliasta.
 
Tämä ei ehkä liity niinkään tänne mutta, olen huomioinnut että ennen metrossa ihmiset odottivat nätisti että matkustajat tuleat ulos mutta, nyt ne seisoo ihan ovessa kiinni että ei ulos pääse. Siitä jo huomaa että ne änkee myös heti bussista ulos mistä pääsee tai sisään.
 
Takaisin
Ylös