Etuovesta poistuminen

Liittynyt
2 Huhtikuu 2008
Viestit
66
Pyysin tänään kuljettajalta päästä etuovesta ulos, koska etupenkiltä käsin keppien kanssa keskioville liikkuminen on mielestäni niin hidasta, että etuovesta pääsisi nopeammin.
Kuljettaja ei kuitenkaan noteerannut pyyntöäni mitenkään, ja kysyttyäni uudelleen hän vain tokaisi epäystävällisesti virolaisella aksentilla "tagaov on auki".

Onko tässä syynä jokin muu, kuin kuljettajan laiskuus, vai ovatko ovet kenties "jumiutuneet" niin, ettei niitä enää saa auki, kun takaovet on jo kertaalleen avattu?
Autona oli ilmeisesti Concordian Volvo B7RLE 8700LE
 
Aika törkeätä! Kyllä etu ja takaovet avataan erikseen tai sitten painamalla yhtä nappia niin kaikki ovet avautuvat.

Ilmoittaisin asiasta johonkin!
 
Kyllä ne matkustajat, joiden liikkuminen on hankalaa, saavat poistua aina etuovesta. Jostain syystä osa kuljettajista ei vain halua avata etuovea. Päätepysäkille saavuttaessa myöskin on yleensä tapana avata kaikki ovet. Kohtuullisen täydessä autossa uloskäynnin kaikista ovista myös ymmärtää. Kannattaa varmaan lähettää tapauksesta palautetta suoraan liikennöitsijälle tai tilaajalle. Jos vuoro on tiedossa, kuljettajalle varmaan kerrotaan, kuinka asia on. Etuovet saa kyllä auki, takaovien kanssa on eri juttu.

YTV:n Palvelu- ja myyntiohje on melkoisen hankalalla virkamiessuomella kirjoitettu. Monella suomalaisellakin on tuonlaisen tekstin kanssa vaikeuksia. Lisäksi siinä on paljon asiaa, joka ei suoranaisesti kosketa kuljettajaa ja jonka tietämistä ei voida kuljettajalta vaatia. YTV ja HKL voisivat laatia selkokielisen kuljettajan oppaan, jossa käsiteltäisiin osa lippuasioista ja muita työntekoon liittyviä seikkoja. Se voisi olla myös muutamalla vieraalla kielellä.
 
Muistaakseni YTV:n julkaisema "Palvelu- ja myyntiohje 2008" ohjeistaa, että kuljettaja voi harkintansa mukaan päästää etuovesta matkustajan ulos. Tämä toki jättää turhankin paljon tulkinnan varaa näihin tilanteisiin, mutta tämän parempaa "virallista" ohjetta ei taida olla.

Nämä palvelutilanteet, joissa kuljettajalta kysytään viitseliäisyyttä ja/tai huomaavaisuutta, ovat monesti ennenkin olleet hankalia. Niinkuin kauneuskin on katsojan silmässä, niin positiivinen palvelukokemuskin on asiakkaan korvien välissä...
 
Kuljettaja ei kuitenkaan noteerannut pyyntöäni mitenkään, ja kysyttyäni uudelleen hän vain tokaisi epäystävällisesti virolaisella aksentilla "tagaov on auki".

Samanlaista kuljettajan toimintaa on muuallakin. Kun asiasta on kuljettajalta kysytty, hän on kertonut, että vanhemmat kuljettajat ovat neuvoneet toimimaan näin. "Jos matkustajan päästää kerran etuovesta ulos, niin hän vaatii jatkossa sitä aina ja sen jälkeen kaikki muutkin matkustajat haluavat etuovesta ulos".
Että tämmöistä toimintakulttuuria huolimatta yrityksen toisenlaisista ohjeista.
Tiukat säännöt ovat tietenkin helpompia (vain keski- ja takaovista ulos), ei tarvitse käyttää omaa harkintaa. Mutta kuitenkin samat kuljettajat käyttävät omaa harkintaa hyvinkin luovasti liikennesääntöjen noudattamisen suhteen.
 
"Jos matkustajan päästää kerran etuovesta ulos, niin hän vaatii jatkossa sitä aina ja sen jälkeen kaikki muutkin matkustajat haluavat etuovesta ulos".

No eikös etuovien yläpuolellä ennen ollut laatta, joka kielsi poistumisen etuovista, mutta nykyään niitä en ole nähnyt.
Joten eikös silloin ole sallittua poistua myös etuovista, vaikka se pieni ranneliike tai napin painaminen onkin niin mahdottoman raskasta kuljettajalle.
 
No eikös etuovien yläpuolellä ennen ollut laatta, joka kielsi poistumisen etuovista, mutta nykyään niitä en ole nähnyt.
Joten eikös silloin ole sallittua poistua myös etuovista, vaikka se pieni ranneliike tai napin painaminen onkin niin mahdottoman raskasta kuljettajalle.

Miksi laatta on poistettu? Minusta se puolusti paikkaansa. Kun poistuminen hoidetaan takaovista, liikenne sujuu näppärämmin.
 
Miksi laatta on poistettu? Minusta se puolusti paikkaansa. Kun poistuminen hoidetaan takaovista, liikenne sujuu näppärämmin.

Koska seisomaruuhkassa ja hiljaisina aikoina on merkittävästi kätevämpää poistua lähimmästä ovesta, vaikka se olisikin etuovi. Hiljaisina aikoina etuovi voi olla myös määränpään suunnassa, ollen sen viisi metriä lähempänä kuin keskiovi.
 
Samanlaista kuljettajan toimintaa on muuallakin. Kun asiasta on kuljettajalta kysytty, hän on kertonut, että vanhemmat kuljettajat ovat neuvoneet toimimaan näin. "Jos matkustajan päästää kerran etuovesta ulos, niin hän vaatii jatkossa sitä aina ja sen jälkeen kaikki muutkin matkustajat haluavat etuovesta ulos".
Että tämmöistä toimintakulttuuria huolimatta yrityksen toisenlaisista ohjeista.
Tiukat säännöt ovat tietenkin helpompia (vain keski- ja takaovista ulos), ei tarvitse käyttää omaa harkintaa. Mutta kuitenkin samat kuljettajat käyttävät omaa harkintaa hyvinkin luovasti liikennesääntöjen noudattamisen suhteen.

Tämä on niin totta! Jos päästät yhden etuovesta, tulee toinen jo itsestäänselvyytenä pitävänä seisomaan vain etuovelle, puhumatta edes mitään. Tämän toisen jälkeenhän sirkus on sitten valmis ja siitä voit syyttää sitten vain itseäsi, koska päästit sen ensimmäisenkin etuovesta. Kun on selvät sävelet, matkustaja tietää jo bussiin noustessa hakeutuvansa lähemmäksi keski- ja/tai takaovea. Työtä tehdessä oppii jo naamavärkistä autoon noustessa tuntemaan, etupenkkiin jäävän ruikutuksen sitten pois jäädessä, päästä etuovesta ulos.

Jos on säännöt niitä noudatetaan. Tämä maa on täynnä valittajia, jotka koko ajan katselevat tilanteita sillä silmällä, että mistä voisi valittaa! Pidetään vain kiinni tästä ja monista muista meidän oikeuksista, mitä meille kuljettajille kuuluu!
 
Tämä on niin totta! Jos päästät yhden etuovesta, tulee toinen jo itsestäänselvyytenä pitävänä seisomaan vain etuovelle, puhumatta edes mitään. Tämän toisen jälkeenhän sirkus on sitten valmis ja siitä voit syyttää sitten vain itseäsi, koska päästit sen ensimmäisenkin etuovesta. Kun on selvät sävelet, matkustaja tietää jo bussiin noustessa hakeutuvansa lähemmäksi keski- ja/tai takaovea. Työtä tehdessä oppii jo naamavärkistä autoon noustessa tuntemaan, etupenkkiin jäävän ruikutuksen sitten pois jäädessä, päästä etuovesta ulos.

Jos on säännöt niitä noudatetaan. Tämä maa on täynnä valittajia, jotka koko ajan katselevat tilanteita sillä silmällä, että mistä voisi valittaa! Pidetään vain kiinni tästä ja monista muista meidän oikeuksista, mitä meille kuljettajille kuuluu!
Ei voi kyllä kun todeta, että on niitä valittajia kuljettajissakin näköjään.

Sanokaahan yksikin järkevä este etuovesta poistumiselle.

Itse ajan YTV-aluella kaupunkibussia, joissa useinmiten on 2+2+1-ovet, enkä ole koskaan tuntenut tuollaista vastenmielisyyttä päästää matkustajaa poistumaan etuovesta. Kyseessä on usein vanhemmat tai muuten huonosti liikkuvat ihmiset tai sitten bussi on niin täynnä, että keski- tai takaoville on vaikeaa mennä. Hyvin usein he vieläpä vähänkuin häpeillen ja anteeksipyydelleen pyytävät sitä, ikäänkuin pelkäisivät kuljettajan reaktiota. Tunnen häpeää ammatissani, jos matkustajani pelkäävät ja ajattelevat noin aiempien kokemustensa perusteella.

Suurin osa ihmisistä kuitenkin käyttää varsinaisia poistumisovia ja sanoisinpa 18 vuoden työkokemuksella, että varsin vähäinen määrä pyrkiin pois etuovesta. Jossain tapauksissa kaikkien ovien käyttö poistumiseen jopa nopeuttaa pysäkkiaikaa.

Itsekin teen niin tarpeen tullen ja aina kysyn kohteliaasti kuljettajalta, että: "onko mahdollista poistua etuovesta?". Täydessä bussissa vastaus, että: "takaovilta poistutaan!", on mielestäni jo eräänasteista simputusta matkustajaa kohtaan ja ainakin sellainen saa allekirjoittaneen lähettämään palautetta asiasta liikennöitsijälle sekä liikenteentilaajalle. Tällainen toiminta ei mielestäni kuulu enää YTV-bussiliikenteeseen nykyaikana; toki vuosikymmeniä sitten asia oli eri ja silloin silloin bussinkuljettajien toiminta oli armeijan kapiaisten luokkaa, eikä mistään palvelusta voinut puhuakaan. Bussinkuljettaja tai rahastaja on silloin pelottava ilmestys. Onneksi niin ei ole enää ja ainakin omalta osaltani pyrin toiminnallani edelleenkin poistamaan tuollaista negatiivista mielikuvaa. Vaikeaa se näköjään edelleen on, koska osa alan ammattilaisistakin on jäänyt asenteessaan vuosikymmenien taakse, jonka mukaan bussinkuljettaja on siellä kopissaan itse Jumalasta seuraava.

Britanniassa on muuten monissa kaupungeissa taka- ja keskiovet poistettu busseista ja nykyään hankitaan vain etuovellisia busseja siksi, että takaovet ovat aiheuttaneet aivan liikaa oikeudenkäyntejä bussinkuljettajia sekä heidän edustamiaan liikenneyhtiöitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei linja-autoihin voisi tehdä järjestelyä edestä sisään - takaa ulos? Ymmärrän kyllä huonojalkaisten halun jäädä etupenkkiin ja siten kulkea etuovesta, mutta kun osa tulee miltei sieltä keskiovelta etuovelle, jolloin allekirjoittaneen ymmärrys ei enää riitä.

Miksikö kuljettajana mieluiten ohjaisin poistuvan väen takaovista? Varsinkin pölyiseen aikaan siinä alkaa jo omakin terveys kärsimään jatkuvasta pölyssä oleskelusta. Kylmään aikaan jatkuva veto ja kylmän tunne tekee oman lisärasituksensa päivään. Ruuhka-aikaan myös on loogisinta saada uutta väkeä sisään etuovista/ovesta ja vanhaa poistaa takaovista. Toki hiljaiseen aikaan voisi hyvin päästää väkeä edestä, mutta tottumus ajaa ihmiset myös ruuhka-aikaan etuovelle jolloin yhtälö ei toimi.

Toimiihan tämä yksisuuntainen liikenne myös päivittäistavarakaupoissa, miksei myös busseissa?
 
Ymmärrän tuon seikan, että takaovesta olisi poistuttava linja-autosta, mutta sellainen asia kuin järjen käyttäminen on sallittua niin kuskin kuin matkustajan osalta. Varmaankin ekassa penkissä istuva ihminen saa uusia "ystäviä" ruuhkabussissa kun lähtee sinne takaovelle yrittämään. Jos ei usko niin kannattaa asia testata. Ei nimittäin ole mikään helppo selvitä. En ole samaa mieltä tuosta kommentista, että kun kerran päästä etuovesta niin henkilö vaatii jatkossa samaa palvelua. Itsekin olen etuovesta päässyt eikä tule mieleen moista pyytää kuin erityisistä syistä. Mielestäni se, että matka etuovelta on lyhyempi ei ole mikään peruste siihen etuoven käyttämiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielestäni se, että matka etuovelta on lyhyempi ei ole mikään peruste siihen etuoven käyttämiseen.

Ei ole minustakaan. Etuovesta poistuvat ihmiset usein menevät keskeltä ovia, niin bussiin tulevat yllättyvät ja joutuvat väistämään. Tähän menee turhaan aikaa ja pysäkillä seisotaan pidempään. Jos tällaiseen on pakko mennä, niin voidaan saman tien mennä avorahastukseen busseissa. Eestissä bussit kulkevat jouhevasti Tallinnassa, kun joka ovesta pääsee sisään ja ulos. Matka taittuu paljon nopeammin kuin Helsingissä tämän ansiosta.
 
Itselleni etuovesta ulos päästäminen ei ole ongelma kuin muutamissa poikkeustapauksissa. Ehkä ikävin ja vaarallisin tilanne syntyy silloin, kun matkustaja siirtyy ennen pysäkille tuloa etuoven eteen siten, ettei ovesta näe ulos.

Ei ole kovin mukavaa tulla täyteen ahdetulle pysäkille siten, ettei näe ulos oikealle pysäkillä olevien matkustajien liikkeitä. Pari kertaa olen joutunut matkustajaa oikein kunnolla komentamaan siirtymään taaksepäin, kun ensimmäinen pyyntö ei ole tehonnut. Usein ne pölvästit kyllä ymmärtävät, kun selittää, että kuljettajan on aina nähtävä etuovesta ulos vaaratilanteiden välttämiseksi. Ja jos ei ymmärrä, niin bussi pysähtyy siihen!

Useimmiten etuovesta poistuminen ei ole omalla kohdalla ongelma ja joskus ihmettelen niitä kuljettajia, jotka stressaavat ko. asiasta. Matkustajat ne vain tekevät hallaa toisilleen, jos eivät noudata yleisiä käytäntöjä. Ja mitä siitä vaikka matkustaja ei osaa kiittää kyydistä etuovesta poistuessaan. Ei tällaisten pikkujuttujen takia kannata aiheuttaa itselleen mielipahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän menee turhaan aikaa ja pysäkillä seisotaan pidempään.

Etuovesta poistuminen on tietysti poikkeuksellinen tilanne ja sellaisena sen on hyvä pysyäkin.
Näissä poikkeustilanteissa se kuitenkin nopeuttaa matkantekoa.
Esim. kun vaikeasti liikkuva ihminen tulee kyytiin, niin oman kokemukseni mukaan matka edistyy nopeammin, kun pyytää häntä kohteliaasti istumaan usein vapaana olevaan etupenkkiin ja kertoo samalla, että hän pääsee sitten etuovesta ulos. Näin ei tarvitse odottaa pysäkillä, että hän pääsee raahautumaan johonkin keskioven lähellä olevalle istuimelle ja samalla kun hän haluaa jäädä kyydistä pois, häntä voi pyytää rauhassa istumaan paikallaan siihen saakka, kun bussi on pysähtynyt. Silloin ei tarvitse erikseen varoa ajamista ja pysäkille pysähtymistä vaikeasti liikkuvan henkilön takia, jotka tahtovat lähteä liikkeelle istuimeltaan varsin hyvissä ajoin ennen poistumispysäkkiään.
 
Takaisin
Ylös