Etuovesta poistuminen

Näin minäkin muistan että ohjeistusta on muutettu siten että kuljettaja voi halutessaa poistua etuovesta, tällöin kuskilla ei ole enää asiassa päätäntävaltaa vaan hänen on hoidettava työtehtäviään ohjeistuksen mukaisesti.

Näppärä veruke hoitaa reklaamaatio vetää AKT-kortti kehään. Kyllähän nyt kyynärsauvoilla liikkumisen helpottaminen ja joustava palvelu olisi ymmärretty sielläkin.
 
Kuulostaa järkyttävältä. Eikö tyytyväinen asiakas ole myös tyntekijän etu, hän kertoo saamastaan hyvästä palvelusta eteenpäin ja tämä tuo lisää asiakkaita.
 
Jopa täällä HSL-alueen laitamilla, kehyskunnassa jengi tunkee nykyään etuovesta ulos VAIKKA selvästi näkyy kuinka pysäkiltä olisi tulossa uusia asiakkaita kyytiin. Ei voi kuin ihmetellä nykypäivän aikuisten, mukafiksujen ihmisten käytöstapojen puutetta. Minusta on kohteliasta jouduttaa aivan kaikkien matkantekoa (arkea) poistumalla keski- / takaovesta varsinkin em. tilanteissa. Jos kuljettajana huomautat asiasta niin parhaimmillaan alkaa suunsoitto "MINUN OIKEUDESTA POISTUA SIITÄ MISTÄ HALUAN KOSKA MINÄ MAKSAN PALKKASI" -tyylisesti.

Tätä touhua näki jo vuosia sitten varsinaisella pk-seudulla (Helsinki, Espoo, Vantaa) mutta niin vain se kura eli tässä tapauksessa huonot käytöstavat / huono esimerkki valuu sieltä ympäriinsä. Mielestäni HSL:n pitäisi selkeästi ohjeistaa tai "markkinoida" poistumista keski- ja takaovista niin kuin vanhaan hyvään aikaan. Olen tästä asiasta kirjoittanut viimeisen 3 vuoden aikana kahdesti asiallisen viestin HSL:n asiakaspalvelun s-postiin saamatta mitään vastausta. Tässä huomaa senkin miten pihalla HSL:n pellehermannit ovat tästäkin asiasta bussin liikkumisen arjessa / bussin pysymisen aikatauluissa.

Kun itse olin juniori sekä teini-ikäinen kultaisella 90-luvulla täällä pk-seudulla minulle ei tullut mieleenkään tunkea etuovesta ulos. Sieltä poistuttiin vain erikoistapauksissa kuten täysi bussi tai bussi jossa oli ovi vain aivan edessä ja aivan takana. Samoin aikuisiällä olin aktiivinen bussin käyttäjä sieltä opiskeluajoista saakka ihan päälle 30 vuotiaaksi ja samalla asenteella toimin; etuovesta vain poikkeustapauksessa ja kuljettajaa kiittäen.

Nyky-yhteiskunnan kylmyys sekä ihmisten asenteet ja käytöstavat ovat aivan jäätävällä tolalla verrattuna edes 80/90-luvuille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mistä mahtaa kummuta moinen etuovesta poistumisen vastustus? HSL:hän yksiselitteisesti sallii sen, eli ei se huonoa käytöstä tai kunnioituksen puutetta itsessään ole. Jos pysäkiltä ei ole nousemassa kyytiin ketään, ainoa "haitta" on ehkä talvella kylmä tuulahdus kuljettajan aitioon, ja toisaalta pysäkkiaika vain lyhenee, jos on useampia poistujia. Jos taas kyytiin on nousemassa väkeä, pitenee pysäkkiaika etuovesta poistujan takia ehkä sen kolme sekuntia, mutta jos ne pysäkkiajat yleisemmin nähdään ongelmana, niin ehkä avorahastus olisi mielekkäämpi keino lähteä niitä lyhentämään.

Onko tässä taustalla siis vain sellainen käsitys, että hyviin tapoihin yleisesti kuuluisi poistua linja-autosta takakautta ja että tästä poikkeaminen osoittaisi epäkunnioitusta kuljettajaa ja palvelua kohtaan? Sillä vaikutus pysäkkiaikaan ja ajoaikaan on niin häviävän pieni, ettei se perustele mitään.
 
Mistä mahtaa kummuta moinen etuovesta poistumisen vastustus?
Eivät kaikki kuljettajat vastusta, kuten minä. Päinvastoin, avaan etuoven aina myös poistumistarkoitukseen kun tilanne sen sallii. Minusta siinä ei ole mitään sen kummallisempaa kuin napin painallus. Ymmärrän hyvin, ettei HSL ota tuollaista "kampanja-aloitetta" kuuleviin korviin, sillä se ei ole tätä päivää. Joskus aikanaan bussinkuljettaja oli se, jota tuli pelätä. Itse ainakin pyrin työssäni hälventämään tällaisia mielikuvia.
 
Mistä mahtaa kummuta moinen etuovesta poistumisen vastustus? HSL:hän yksiselitteisesti sallii sen, eli ei se huonoa käytöstä tai kunnioituksen puutetta itsessään ole. Jos pysäkiltä ei ole nousemassa kyytiin ketään, ainoa "haitta" on ehkä talvella kylmä tuulahdus kuljettajan aitioon, ja toisaalta pysäkkiaika vain lyhenee, jos on useampia poistujia. Jos taas kyytiin on nousemassa väkeä, pitenee pysäkkiaika etuovesta poistujan takia ehkä sen kolme sekuntia, mutta jos ne pysäkkiajat yleisemmin nähdään ongelmana, niin ehkä avorahastus olisi mielekkäämpi keino lähteä niitä lyhentämään.

Onko tässä taustalla siis vain sellainen käsitys, että hyviin tapoihin yleisesti kuuluisi poistua linja-autosta takakautta ja että tästä poikkeaminen osoittaisi epäkunnioitusta kuljettajaa ja palvelua kohtaan? Sillä vaikutus pysäkkiaikaan ja ajoaikaan on niin häviävän pieni, ettei se perustele mitään.

Ei sisään menijä välttämättä huomaa, että joku pyrkii etuovesta ulos ja siitä tulee turhaa sähläystä nykyisen yhden etuoven luona. Ja taatusti menee enemmän aikaa kuin kolme sekuntia.
 
Eikö kuitenkin selvästi joustavin tapa on poistua keski- tai takaovesta ja jättää etuovi sisään pyrkiville ? Poikkeustilanteita tietenkin löytyy, esim. vanhuksia tai liikuntaesteisiä.
 
^ Kyllä on. Ja samaten lähtökohtaisesti voisi olettaa, että jos joku haluaa poistua etuovesta, hänellä on siihen syynsä.

Tämä on usein toistuva ja vaivaannuttava keskustelu. Vaivaannuttava siksi, että pohjimmiltaan valitus kumpuaa varsin negatiivisesta ihmiskuvasta. Että etuovesta poistuva matkustaja toimii niin kuin toimii huonoista ja vääristä syistä.

No jokainen tietysti näkee peilistä sen minkä näkee, mutta mitä jos ei sen perusteella tuomita muita?
 
Takaisin
Ylös