Sivu 2 / 14 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345612 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/202

Viestiketju: Etuovesta poistuminen

  1. #16
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Etuovesta poistuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sycorax Näytä viesti
    Ymmärrän kyllä huonojalkaisten halun jäädä etupenkkiin ja siten kulkea etuovesta, mutta kun osa tulee miltei sieltä keskiovelta etuovelle, jolloin allekirjoittaneen ymmärrys ei enää riitä.
    Koska ainakin osalla heistä on huonoja kokemuksia keski- tai takaovista poistumisesta ja ovat kenties jopa loukkaantuneet jonkun kuljettajan hätäilyn tai muun huolimattomuuden takia. He oikeasti pelkäävät bussimatkustamisen vaiheita, joissa noustaan bussiin tai jäädään siitä pois. Onpa joku jopa joskus kaatunut poistuessaan ja joutunut liian ripeästi liikkeelle lähteneen bussin takapyörien ruhjomaksi. Tällaisia kuolemaankin johtaneita ovionnettomuuksia tapahtuu aina silloin tällöin, valitettavasti. Siksi huonosti liikkuvan on mielestäni ehdottomasti turvallisinta käyttää molempiin suuntiin etuovea, jotta koko "prosessia" ja sen turvallisuutta voi kokoajan valvoa. Huonosti liikkuvia eivät ole välttämättä vain vanhukset, vaan nuoremmillakin voi olla ongelmia sen suhteen.

    Kuten totesin jo aiemmin, etuovesta ulos pyrkivät ovat varsin marginaalinen ryhmä ja normaali ovikäyttäytyminen näyttää olevan varsin hyvin iskostunut ainakin YTV-alueen bussimatkustajien päähän. Kun joku heistä tulee pyytämään jostain syystä ulospääsyä etuovesta avaan sen mielihyvin hänelle; joku syyhän siihen hänellä on. Minä olen bussinkuljettajana työssäni asiakkaitani varten, ei päinvastoin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #17
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1940

    oletus Vs: Etuovesta poistuminen

    Minä ainaki pyydän vain silloin poistumista etuovesta, jos ei ole mahdollisuutta esim. ruuhkassa mennä takaovista ryysiksen takia ja aina olen päässyt ja kiittänyt vielä perään. Toinen juttu on se kun pyydän etuovesta poistumista, jos vaikka olen kepeillä. Vanhuksienkin pitäisi päästä etuovesta, jos ovat edessä ja liikkuminen on vaikeata. Ajatellään järjellä. Kummassa tulee enemmän pysäkillä oloaikaa: siinä, että liikunta rajoitteinen laahaa itsensä takaoville vai siinä, että päästetään etuovesta? Kyllä te kuskit saatte järkeä käyttää. Kyllä ymmärrän, jos ei päästä silloin, kun joku tulee melkein takaa.

  3. #18
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Etuovesta poistuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sycorax Näytä viesti
    Toimiihan tämä yksisuuntainen liikenne myös päivittäistavarakaupoissa, miksei myös busseissa?
    Kaupassa kerätään ensin tuotteet ja lopuksi maksetaan, kun taas bussissa maksaminen hoidetaan ensin. Eli jos sama asia halutaan ajatella kaupan kannalta, voisi kysyä, onko vaikkapa jossakin supermarketissa ehdottomasti kiellettyä mennä kassan kautta sisään?

    Kotilinjallani ajoi joskus muuan kuljettaja, joka ostoskeskuksen jälkeen, kun merkittäviä kyytiinnousijamääriä ei ollut enää odotettavissa, otti mikrofonin käteen ja kuulutti, että loppumatkan pysäkeillä saa poistua myös etuovesta.

    Itse en ole ihan niin pitkälle mennyt, mutta en omassa bussissani ota stressiä, vaikka joku etuovesta haluaisikin ulos, koska kuljetettavien ihmisten määrään nähden heitä on täällä YTV-alueella kuitenkin melko vähän.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Etuovesta poistuminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Esim. kun vaikeasti liikkuva ihminen tulee kyytiin, niin oman kokemukseni mukaan matka edistyy nopeammin, kun pyytää häntä kohteliaasti istumaan usein vapaana olevaan etupenkkiin ja kertoo samalla, että hän pääsee sitten etuovesta ulos. Näin ei tarvitse odottaa pysäkillä, että hän pääsee raahautumaan johonkin keskioven lähellä olevalle istuimelle ja samalla kun hän haluaa jäädä kyydistä pois, häntä voi pyytää rauhassa istumaan paikallaan siihen saakka, kun bussi on pysähtynyt. Silloin ei tarvitse erikseen varoa ajamista ja pysäkille pysähtymistä vaikeasti liikkuvan henkilön takia, jotka tahtovat lähteä liikkeelle istuimeltaan varsin hyvissä ajoin ennen poistumispysäkkiään.
    Tervejalkaistenkin hyvin liikkuvien matkustajien kanssa olen huomannut, että liukkailla keleillä = jäätyneillä pysäkeillä on monesti epävarmuutta keski- tai takaovesta poistumisessa. Useimmiten tilanteessa on mukana myös suurehko väli bussin ja jalkakäytävän välissä joko kuljettajasta tai pysäkkilevikkeen muodosta, puutteellisesta liukkaudenpoistosta tms. ulkoisesta syystä johtuen. Yhtenä esimerkkinä linjalla 734 2-suunnassa (Helsinkiin päin) on Vantaan Laurantiellä sijaitseva Sauvatien pysäkkilevike, jossa sinänsä on matalahko reunakivetys, mutta päästäkseen aivan kivetyksen viereen on ajettava osittain kivetyksen päältä levikkeen alussa tai lopussa, toisena vaihtoehtona hiljentää kävelyvauhtiin jotta pystyy taivuttelemaan bussin edes lähelle kivetystä (monellako riittää kärsivällisyyttä?).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tuomas Näytä viesti
    Kotilinjallani ajoi joskus muuan kuljettaja, joka ostoskeskuksen jälkeen, kun merkittäviä kyytiinnousijamääriä ei ollut enää odotettavissa, otti mikrofonin käteen ja kuulutti, että loppumatkan pysäkeillä saa poistua myös etuovesta.
    Länsiväylän seutulinjoja ajellessa Ruoholahden kohdalla tulee toisinaan ruuhka-aikoina itsekin huikattua ihan ilman kuulutuslaitteita, että etuoveakin saa käyttää poistumiseen.

  5. #20

    Liittynyt
    13.01.2010
    Sijainti
    Espoo, Niipperi
    Viestejä
    337

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Signed by Me Näytä viesti
    Toisaalta, jos on niin paljon kantamuksia, niin käytävällä liikkuminenkin on hankalaa. Riippumatta ovien/oven leveydestä. Joten voisi olettaa etuovien kaventuessa, että keskiovista sisääntulo lisääntyy. Kuten nämä "muuttokuorman" kanssa kulkevat tekevät nykyäänkin...
    Sillon ku mä olin muksu, niin stadin dösissä oli selkeät säännöt: edestä sisään, keskeltä ja takaa ulos. Busseissa oli jopa erilliset kyltit, joissa luki "vain takaa ulos". Nykymenoa kun kattelee, niin tullaan ja mennään ihan miten sattuu, ensinnäkään busseissa ei ole matkustajille ohjeistusta kulkujärjestyksestä ja toiseksi tuntuu myöskin, ettei vanhemmat millään lailla kasvata irmapettereitään sujuvaan joukkoliikenteen käyttöön.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.09.2011 kello 07:40. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  6. #21

    Liittynyt
    16.08.2011
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    20

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    Sillon ku mä olin muksu, niin stadin dösissä oli selkeät säännöt: edestä sisään, keskeltä ja takaa ulos. Busseissa oli jopa erilliset kyltit, joissa luki "vain takaa ulos". Nykymenoa kun kattelee, niin tullaan ja mennään ihan miten sattuu, ensinnäkään busseissa ei ole matkustajille ohjeistusta kulkujärjestyksestä ja toiseksi tuntuu myöskin, ettei vanhemmat millään lailla kasvata irmapettereitään sujuvaan joukkoliikenteen käyttöön.
    Eikä taida olla yhtenäistä ohjeistusta myöskään kuljettajlle. tässäkään asiassa. Valtaosa menee kyllä edelleen kiltisti ulos vain takaa, mutta sitten on juuri näitä jotka haluavat vaikka väkisin ulos siitä etuovesta. Ellet päästä kyseistä arvonsa tuntevaa matkustajaa ulos, saat valituksen. Näin oli käynyt eräälle kolleegalle ja varmasti monelle muullekin. Pääsääntöisesti mulle on sama mistä matkustajat ulos menee, kunhan vaan menevät kohtuullisen ripeästi

    Mutta sitten tilanne on toinen, kun kyytiin tulijoita on paljon. Se vastaantuleva liikenne siinä ovella aiheuttaa aivan turhaa härdelliä.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ipeniemela Näytä viesti
    Sillon ku mä olin muksu, niin stadin dösissä oli selkeät säännöt: edestä sisään, keskeltä ja takaa ulos.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Signed by Me Näytä viesti
    Eikä taida olla yhtenäistä ohjeistusta myöskään kuljettajlle. tässäkään asiassa.
    Ajat ja tavat muuttuvat.
    Kuljettajille on yhtenäisiä ohjeistuksia, määräyksiä ja sääntöjä. Niiden mukaan toimiminen ei vain näytä kaikkia kuljettajia kiinnostavan.
    Matkustajillekin on olemassa toimintaohjeita, mutta millään ei voida edellyttää, että jokainen matkustaja aina osaa toimia niiden mukaan. HSL-aluella on vuosittain n. 330 miljoonaa nousua joukkoliikennevälineeseen.
    Sen sijaan voidaan edellyttää, että ammattilainen tuntee ohjeet, säännöt ja määräykset sekä toimii niiden mukaan.
    Nyt tilanne vain näyttää siltä, että kuljettajat vahtivat tarkasti matkustajille annettujen ohjeiden noudattamista, vaativat niitä lisääkin, mutta itseä koskevien ohjeiden, sääntöjen ja määräysten noudattaminen ei ole niin tärkeää.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.09.2011 kello 07:41. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  8. #23
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus kuljettajien/matkustajien toimintaohjeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Signed by Me Näytä viesti
    Eikä taida olla yhtenäistä ohjeistusta myöskään kuljettajlle. tässäkään asiassa. Valtaosa menee kyllä edelleen kiltisti ulos vain takaa, mutta sitten on juuri näitä jotka haluavat vaikka väkisin ulos siitä etuovesta. Ellet päästä kyseistä arvonsa tuntevaa matkustajaa ulos, saat valituksen. Näin oli käynyt eräälle kolleegalle ja varmasti monelle muullekin. Pääsääntöisesti mulle on sama mistä matkustajat ulos menee, kunhan vaan menevät kohtuullisen ripeästi

    Mutta sitten tilanne on toinen, kun kyytiin tulijoita on paljon. Se vastaantuleva liikenne siinä ovella aiheuttaa aivan turhaa härdelliä.
    Muistan, kun olin pieni, HKL:n bussin etuosassa oli kyltti: "Etuovesta ulos vain, kun pysäkillä ei ole sisään pyrkiviä matkustajia". Näin kyltin vain kerran yhdessä bussissa ja mielestäni tämä olisi sinänsä paras mahdollinen ohje, mutta epäselvin noudattaa.

    Avorahastus, kaikista ovista sisään, ja täysmataluudesta ja leveistä ovituksista roimasti kalustopisteitä, niin ei yksi ovi jää tungokseen. Esim. Länsisatamassa jotkut bussit lähtevät reippaasti myöhässä, kun viime tingassa tulee laivalastillinen matkaajia ja bussin kaksi ovea kolmesta ovat hyödyttömiä.

  9. #24
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: kuljettajien/matkustajien toimintaohjeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Avorahastus, kaikista ovista sisään, ja täysmataluudesta ja leveistä ovituksista roimasti kalustopisteitä, niin ei yksi ovi jää tungokseen. Esim. Länsisatamassa jotkut bussit lähtevät reippaasti myöhässä, kun viime tingassa tulee laivalastillinen matkaajia ja bussin kaksi ovea kolmesta ovat hyödyttömiä.
    Tuota länsiterminaalin tilannetta ei oikein voi yleistää kaikkiin bussilinjoihin koska samanlaisia ihmismassoja tulee harvoin muille bussilinjoille, lisäksi 15/A:lla terminaalista lähtöä hidastaa matkustajien suuret matkatavarat joita bussiin ahdetaan, jos bussiin pääsisi kaikista ovista niin tuloksena voisi olla hallitsematon kaaos kun väki pakkautuisi keski -ja takaovien väliin eikä matkaan päästäisi yhtään nopeammin. Avorahastukseenkaan en oikein usko koska se lisää varmasti pummilla matkustamista. Kaksilehtinen ovi ei itseasiassa ole yhtään sen parempi kuin yksilehtinen, jos matkustaja jää ostamaan kertalippua kuljettajalta niin harvoin siitä ohi pääsee sujuvasti vaan takana joutuu odottamaan vaikka itse on jo matkakorttia vilauttanut, tuosta kaksilehtisestä ovesta ei siis todellisuudessa ole mitään hyötyä. Katselin äskettäin Tukholmasta otettuja bussikuvia ja siellä näyttää monissa uusissa teli -ja nivelbusseissa olevan 1+1+1 ovitus, taitaa olla ihan toimiva systeemi kun tällaiseen on päädytty?

  10. #25
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa (kuljettajille) on ihan selkeä ohje tuosta etuovesta päästämisestä. Taitaa vaan moni "VAIN TAKAA ULOS!" kuljettaja heittää oppaansa lukematta roskiin.

  11. #26
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Taitaa vaan moni "VAIN TAKAA ULOS!" kuljettaja heittää oppaansa lukematta roskiin.
    Taitaa aika harvan HSL-alueen bussinkuljettajan kielitaito riittää oppaan tavaamiseen ja luetun ymmärtämiseen. Ja sitten pitäisi vielä kyetä kertomaan asia eteenpäin matkustajalle. Miten se onnistuisi, kun ei kuljettaja pysty edes vastaamaan matkustajan "Meneekö tämä Maunulaan?" -kysymykseen?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #27
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Taitaa aika harvan HSL-alueen bussinkuljettajan kielitaito riittää oppaan tavaamiseen ja luetun ymmärtämiseen. Ja sitten pitäisi vielä kyetä kertomaan asia eteenpäin matkustajalle. Miten se onnistuisi, kun ei kuljettaja pysty edes vastaamaan matkustajan "Meneekö tämä Maunulaan?" -kysymykseen?
    Mun kokemus etuovesta ulos pyrkimisestä ei ole kovin laaja mutta yleensä se on ollut "jermu" joka ei ulos päästä vaikka olisi istunut etupenkissä 6 kassin kanssa. Mustan miehen dösästä olen aina päässyt ulos tarvittavalla tavalla vaikka ei yleistää saakaan

  13. #28

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    Mun kokemus etuovesta ulos pyrkimisestä ei ole kovin laaja mutta yleensä se on ollut "jermu" joka ei ulos päästä vaikka olisi istunut etupenkissä 6 kassin kanssa.
    Minun kokemukseni tästä on täsmälleen sama. Joka ainoan kerran, kun minä (tai joku muu matkustaja) on jäänyt pääsemättä etuovesta ulos, on kuljettajana ollut valtaväestöön kuuluva, keski-iän jo ohittanut mies. Toki valtaosa heistäkin on etuovesta ulos päästänyt tarvittaessa.

  14. #29
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Koala Näytä viesti
    HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa (kuljettajille) on ihan selkeä ohje tuosta etuovesta päästämisestä. Taitaa vaan moni "VAIN TAKAA ULOS!" kuljettaja heittää oppaansa lukematta roskiin.
    Sama juttu Tampereella. Lähinnä tosin olen PAUNU:n kuljettajien kanssa joutunut vääntämään tuosta asiasta. Nykyään mulla onkin palvelu- ja myyntiohje vakiovarusteena repussa
    Sakari Kestinen

  15. #30
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Etuovesta poistuminen

    Mun mielestä kaupunkibusseilla matkustettaessa on ihan selkeää että keski -ja takaovista poistutaan, etuovi on ensisijaisesti sisääntulijoille tarkoitettu, tietenkin pitää joustaa jos kyytiin tulee vaikkapa huonojalkainen vanhus kepin kanssa joka istuu etupenkkiin ja haluaa poistua etuovesta, toinen syy etuovesta poistumiseen voi olla tungos, jos bussi on täynnä ihmisiä ja etuosasta poistuminen keskioven kautta on hankalaa niin silloin voidaan poistua myös etuovesta. Usein vaan näkee matkustajia jotka ilman mitään syytä haluavat poistua etuovesta.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •