Etuovesta poistuminen

tähän nyt ei sitten kannata vetää mukaan mitään tuulilasikuormia tai fyysisesti takaovipoistumisesteisiä, kun en niitä tarkoita.
Se ei paljoo hidasta jos poistuu etuovesta, sieltä olen poistunut ja sieltä tulen poistumaan jos istun edessä, kannattaisi varmaan sitten poistaa ne etupenkit jos siitä on noin paljon haittaa osalle teistä kuskeista, haloo nyt. Jos sinä olet kuljettaja ja tulen kyytiisi, aivan varmasti istun etupenkkiin ja poistun edestä. ;)
 
Pääsi viilenemään joten heitetään lisää vettä kiukaaseen. Jos istuu edessä niin sitähän voi hyvissä ajoin lähteä siirtymään kohti keskiovea. Tällöin ei tule sitä vaaraa että ei pääsekkään etuovesta koska ei tarvitse edes yrittää onneaan ja toisaalta ei myöskään pysäkkiaika pitene.
 
Niin turhaa jankkaamista että muka hidastaisi matkantekoa tarpeettomasti jos joku menee silloin tällöin etuovesta ulos. Olen henkilökohtaisesti Helmilaitteen kellosta seurannut pysäkillä viipymis aikoja useaan eri kertaan, usealla eri autolla; keskimääräinen pysäkillä viipymisaika, siitä kun ovi avataan, siihen kun pysäkkijarru irrottaa, on 13 sekuntia! Yhdellä sivulla, siis linjan päästä päähän, pysäkeillä menee aikaa yhteensä 5-7 minuuttia, linjasta riippuen. Siihen ei kyllä mikään aikataulu kaadu vaikka etuovestakin poistutaan, päinvastoin :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Se ei paljoo hidasta jos poistuu etuovesta, sieltä olen poistunut ja sieltä tulen poistumaan jos istun edessä, kannattaisi varmaan sitten poistaa ne etupenkit jos siitä on noin paljon haittaa osalle teistä kuskeista, haloo nyt. Jos sinä olet kuljettaja ja tulen kyytiisi, aivan varmasti istun etupenkkiin ja poistun edestä. ;)

En ole kuski, joten en valitettavasti pääse tylyttämään sinua etuovella ;) No joo, jotenkin vaan kuvittelin että tämä asia ei olisi niin vakava ihmisoikeuskysymys kenellekään, mutta meitä on moneen bussiin. Itse asiassa tuo palveluohjesääntö tuli itselleni täysin pyytämättä ja yllätyksenä. En olisi kuvitellut että Suomi on niin liberaali maa, että etuovi on tasa-arvoisessa asemassa muiden poistumisovien kanssa, vaan päinvastoin kuvittelin että etuovi on kielloin suojattu "turhilta" poistumisilta. Kuten sanottu, jokainen poistukoon omasta puolestani ihan mistä ovesta tahansa, itse taidan jatkaa hyväksi havaitulla vanhalla kaavalla.
 
Jossain määrin hassua, että kun tällä foorumilla hiotaan ajoajoista nanosekuntteja pois mitä kummallisimmillakin virityksillä, niin kuitenkin niihin selkeästi hidastavasti vaikuttavaa etuovesta poistumista tunnutaan pitävän jonain perusoikeutena (mitä se siis ilmeisesti onkin tämän palveluohjeläpyskän mukaan?) Toki on täysin ymmärrettävää että heikosti liikkuvat/näkevät ja esim. jotain Ikean sohvakalustoa sylissään raahavat on ihan järkevää ja inhimillistä laskea lähimmästä ovesta ulos, mutta en nyt varsinaisesti näe pointtia miksi jonkun tervejalkaisen kohtuullisen kokoisia pakaaseja kuljettavan henkilön pitäisi normaalikuormassa olevasta bussista lähteä rynnimään etuovesta ulos. Mun mielestä toi edestä sisään ja takaa ulos on toimiva konsepti, enkä nyt varsinaisesti näe sitä mitenkään positiivisena kehityksenä että ihmiset alkaisivat yleisestikin poistumaan etuovesta ainoastaan sen takia että se heitä sattuu huvittamaan.

Niin, sanoppa muuta. Hidastin bussia pakottamalla kuljettajan seisottamaan sitä ~40sek ylimääräistä. Ja juuri se minun etuovesta poistumiseni olisi hidastanut bussia, ei se että kuljettajalla oli 40sek aikaa kyykyttää ja viivästyttää asialla jopa omaa taukoaan/kotiinlähtöään?

Jos istuu edessä niin sitähän voi hyvissä ajoin lähteä siirtymään kohti keskiovea.

Hei oikeesti, ja jos olisin tämän kaasua ja jarrua on/off-periaatteella käyttävän kuljettajan kyydissä 20kg kantamusten kanssa tehnyt noin ja lentänyt turvalleni bussin lattialle mua haukuttaisi nyt siitä että aloin siirtyä kohti keskiovea vaikka ei ollut mahdollista pitää mistään kiinni!

Eikö kukaan teistä etuovesta poistumisen vastustajista nyt todellakaan osaa ajatella että tosielämä ja kaunis teoria on kaksi eri asiaa? Ja mielenkiintoista myös että täällä esiintyvät kuljettajat eivät näe etuovesta poistumisessa mitään ongelmaa mutta joidenkin jotka eivät bussia aja mielestä olen syyllistynyt tappoon rinnastettavaan rikokseen?

Se on kiva lynkata sieltä näppiksen takaa.

että tämä asia ei olisi niin vakava ihmisoikeuskysymys kenellekään

Hehe, niinpä. Etuoven avaus on pieni ranneliike tai napinpainallus ja tätä koko keskustelua ei olisi käyty. En pääse etuovesta=tämä on minulle elämää suurempi ihmisoikeuskysymys, ei vahingossakaan voi ajatella niin että olisiko se ollut kuljettajalta pois avata se ovi heti?

Tässä ollaan nyt samassa suossa kun aikanaan keskustelussa jossa minua ei otettu kyytiin U-linjaan joka kuitenkin oli pysäkkiin merkitty.

Kyse on nyt järjen käytöstä ja _sääntöjen noudattamisesta_ ja jos se tekee joillekin noin pahaa niin olkoon tämä nyt vaikka minun osaltani tässä.

PS. Palaute laitettu.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, sanoppa muuta. Hidastin bussia pakottamalla kuljettajan seisottamaan sitä ~40sek ylimääräistä. Ja juuri se minun etuovesta poistumiseni olisi hidastanut bussia, ei se että kuljettajalla oli 40sek aikaa kyykyttää ja viivästyttää asialla jopa omaa taukoaan/kotiinlähtöään?

Pointtini ei varsinaisesti ole ollut se, että juuri sinua olisi pitänyt kyykyttää etuovella, päinvastoin kuskin olisi varmasti ollut fiksumpaa laskea sinut ulos kuin käydä 40sek viivytystaistelu. Lähinnä tuo etuoven viihdekäyttö ja sen intohimoinen puolustaminen on omasta näkökulmastani tässä keskustelussa suhteellisen kummallinen ja huvittavakin piirre.
 
etuoven viihdekäyttö ja sen intohimoinen puolustaminen on omasta näkökulmastani tässä keskustelussa suhteellisen kummallinen ja huvittavakin piirre.

Näkisin, että etuoven viihdekäyttö ja etuoven intohimoinen puolustaminen ovat yhtä kummallisia asioita kuin taka- ja keskiovien viihdekäyttö sekä niiden puolustaminen. Tai ainakaan en hahmota mitään haittaa siitä, että tyhjälle pysäkille saavuttaessa poistutaan taka- tai etuovesta. Tai että isojen kantamusten kanssa mieluummin poistutaan lähellä olevasta etu- tai takaovesta, vaikka siitä olisi jopa juuri tulossa yksi tai kaksi ihmistä sisään, jos toinen vaihtoehto olisi venyttää bussin pysäkkiaikaa könyämällä hitaasti sieltä bussin jommasta kummasta päädystä keskioville niiden kantamustensa kanssa.
 
Itse harvoin menen etuovesta ulos. Kyllä pari kertaa olen kysynnyt kuljettajalta että pääsenkö tästä ulos ja kuljettaja on sanonnut kyllä pääset, ei mitää isoa mellakkaa pienestä asiasta. Yleensä asia menee niin että siitä mistä tultiin sisään ei ulos mennä :D
 
Eiköhän tuota Jokerille tulevaa avorahastustakin(eli kaikista ovista sisään/ulos) perustella juurikin sillä että se nopeuttaa pysäkeillä käyntiä? Ja sielläkin sisääntulevien pitäisi odottaa että bussista ensin poistutaan... Eli miten tuo etuovesta silloin tällöin poistuminen voisi olla hidastavampi tekijä? :eek: Minun kyydistäni ainakin pääsee etuovesta ulos aina kun haluaa, yhdeltäkään lähdöltä en ole sen takia 17 vuoteen myöhästynyt.. :lol:
 
Eilen sain 109:llä melkoista kyytiä kulkiessani Kampista koko matkan Jorviin asti. Täysin ajallaan Helsingistä lähtenyt kuski kaahasi talla pohjassa hiljentämättä Länsiväylän pysäkkien kohdalla tai Kauniaisten mutkaisilla teillä (ja ellen väärin nähnyt, ohittimme edellisen vuoron matkalla), etuovista ei päässyt ulos, vaikka liikkeellelähdötkin tapahtuivat mahdollisimman monen oven ollessa vielä auki, ja väistämisvelvollisuuksien suhteen tuntui olevan paljonkin muisteltavaa (vasemmalle käännyttäessä ei väistetty vastaantulevia eikä pyörätien kohdalla suojatietä ylittäviä pyöräilijöitä).
 
Sain tähän itseäni täysin tyydyttävän vastauksen. Vieläpä oikein ajatuksella tuotetun eikä mitään vakioreplyä.

Oikein hyvä. HSL:ltä vai liikennöitsijältä? Tuo kunnollinen vastaus henkii siitä, että viesti menee kuljettajallekin asti perille.
 
Oikein hyvä. HSL:ltä vai liikennöitsijältä? Tuo kunnollinen vastaus henkii siitä, että viesti menee kuljettajallekin asti perille.

Lähetin palautteen HSL:n lomakkeella ja vastauksen antoi HelBin liikennetarkastaja. Lainasi tuota palvelu- ja myyntioppaan kohtaa ja totesi suurinpiirtein että kuljettajan käytös ei todellakaan edusta yhtiön hyväksymiä toimintatapoja ja että hän henkilökohtaisesti käy asiasta keskustelun kuljettajan kanssa.
 
Tottakai hänen pitää vastata noin;) Eräänä päivänä tein huvikseen tutkimusta etuovesta poistujista. Noin 20% poistujista oli huonokuntoisia tai isot kantamukset mukana. Peräti noin 50% poistujista oli ilmeisesti halukas poistumaan etuovesta kiittääkseen kyydistä:D. Loput 30% poistui etuovesta sanomatta sanaakaan ilman näkyvää syytä.
 
Takaisin
Ylös