YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2008/1

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Kilpailukohteet ovat:
  • S1: 111 (4 matalaa)
  • S2: 120 - 122 (3 teliä, 10 matalaa, 4 korkeaa. 43 paikan vaatimus)
  • S3: 132 (7 teliä, 4 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S4: 154, 156 (10 teliä, 7 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S5: 206, 212, 213 (13 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S6: v75, 730 (1 teli, 5 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S7: 732, 734 (2 teliä, 9 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S8: 633, 738, 873 (5 matalaa ja 8 korkeaa, joista 4 saa olla maaseutulinja-autoja. 43 paikan vaatimus)
  • S9: 102, 103 (13 matalaa, 3 korkeaa. 43 paikan vaatimus)
  • E1: e10, e15 (2 teliä, 9 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • E2: e11, e13 (8 matalaa)
  • E3: e70, e71, e86 (1 matala, 3 korkeaa. Lisäpisteitä saa vain neljästä istumapaikasta)
  • E4: e28, e85, e87 (4 matalaa, 1 korkea ja 2 maaseutulinja-autoa tai vaihtoehtoisesti matalaa, joissa on tavaratila ja matkatavarahylly sekä 41 istumapaikkaa. Lisäpisteitä saa vain neljästä istumapaikasta)
  • Ka1: Kauniaisten palvelulinja (1 midi)
  • V1: v60, v63, v99, 613 (2 teliä, 8 matalaa, 1 korkea. 43 paikan vaatimus muuten paitsi v60:llä)
  • V2: v70 (2 teliä, 2 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • V3: v71, v72 (7 matalaa, 1 korkea. 43 paikan vaatimus)
  • V4: v73 (2 matalaa)
Yhdistelmätarjous on sallittu kohteista E3+E4.

Sopimusaika on syysliikenteen 2009 alusta kesäliikenteen 2014 loppuun. Tarjoukset jätetään 27.10.2008 mennessä ja tulokset tulevat joulukuussa 2008.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Laitanpa nyt jotain arvailuja tämän kilpailun tiimoilta, ÅL saattaisi tosissaan yrittää paluuta nuuksion linjoille 28, 85 ja 87 kun on hankkinut uutta kalustoakin. PL on varmaankin kiinnostunut espoon linjoista 10, 11, 13 ja 15. Mikäli Savonlinjaa (ESLL) vielä kiinnostaa osallistua YTV-alueen liikenteeseen niin se saattaisi yrittää linjoja 60, 63, 99, 613, 633, 738 ja 873, todennäköisempää kuitenkin on että ESLL ja VEOLIA eivät enää kovin agressiivisesti yritä saada uutta liikennettä vaan päinvastoin VT saattaa menettää lisää liikennettä ainakin espoon suunnalla. WL:lla on paljon liikennettä pelissä, se on arvatenkin kiinnostunut etelä-espoon linjoista 10, 11, 13, 15, 111 ja 120-122 varikkonsa sijainnin takia.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

ÅL saattaisi tosissaan yrittää paluuta nuuksion linjoille 28, 85 ja 87 kun on hankkinut uutta kalustoakin.

Åbergin Linjalla ei edelleenkään liene YTV:n vaatimia sertifikaatteja, joten se ei voi toimia pääoperaattorina kovin isoissa kohteissa. Olisikohan raja mennyt jossain viiden auton tienoilla. Pikkukohteita saa ajaa ilman sertifikaattejakin. Samoin alihankkijana voi toimia ilman sertifikaatteja, jos liikenteestä vastaavalla pääoperaattorilla moiset on. Käytännössä ainoa kohde jota ÅL voisi tarjota yksin taitaa olla linja 111.

Myös varikkokiemurat tuovat oman mausteensa mukaan. On ainakin puhuttu, että ESLL joutuisi lähtemään Toisen savun varikoltaan Vantaalta, samoin Veolian Keravan varikon on puhuttu siirtyvän muuhun käyttöön. Vantaalle on tulossa uusi nykyisen Hakunilan varikon korvaava varikko Kuusijärven lähelle, mutta sen valmistuminen vienee vielä ainakin pari vuotta.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

  • S2: 120 - 122 (3 teliä, 10 matalaa, 4 korkeaa. 43 paikan vaatimus)
  • S3: 132 (7 teliä, 4 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S4: 154, 156 (10 teliä, 7 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S6: v75, 730 (1 teli, 5 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • S7: 732, 734 (2 teliä, 9 matalaa. 43 paikan vaatimus)
  • E1: e10, e15 (2 teliä, 9 matalaa. 43 paikan vaatimus)
Mielenkiintoista, telejä vaaditaan sellaisillekin linjoille, joilla niitä ei ole juurikaan vielä nähty. Ovatko esim. 120-122-paketissa matkustajamäärät kasvaneet? 154-156-paketissa kaikki kokopäivävuorot lienevät telejä, mutta 10:een mahtuu jo ruuhkavuorojakin. Mielenkiintoisia kohteita teleille ovat myös e10, e15, 730(?), 732 ja 734.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

S8: 633, 738, 873 (5 matalaa ja 8 korkeaa, joista 4 saa olla maaseutulinja-autoja. 43 paikan vaatimus)

Olen yllättynyt että yhä sallitaan ns korkeiden autojen käyttö YTV liikenteessä, ja mitäköhän tarkoitetaan maaseutulinja-autoilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

mitäköhän tarkoitetaan maaseutulinja-autoilla.

Tarjouspyynnöstä: "Maaseutulinja-autossa tulee olla vähintään yksi (1) lastenvaunupaikka keskisillalla, 1+2 ovet, lattiatason alapuolella oleva tavaratila ja 45 istumapaikkaa."
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Näkisin tämän kilpailutuskierroksen lähinnä asemasotana ainakin Espoon osalta, eli HelB, Veolia ja Wessu joutuvat torjumaan Concordian jatkuvia laajentumispyrkimyksiä. Veolialla on kolme merkittävää telilinjaa uhattuna (132, 154 ja 156), joista se ei voi luopua, jos se ei todellakin aio pienentä toimintaansa. Koska Kuitinmäen liikenne tullaan nyt telittämään, tarkoittaa se sitä, että ainakaan Wessu ei todennäköisesti napsi sitä itselleen. Todennäköistä onkin, että Concordia ja HelB ovat ainoat vahvat vaihtoehdot. Toisaalta HelB tuntuu hieman heikommassa asemassa olevalta, nyt kun Suomenojan toiminta on pienentynyt.

Itse veikkaan, että Espoon suunnan kohteista Concordia napsii enemmistön. Veolia ehkä säilyttää 154:n ja 156:n. 132:n uskon menevän Concordialle jo ihan siksi, että se pystyy kierrättämään niin Friisilänaukiolla, kuin myös Kampissa normi- ja teliautoja sille linjalle. Wessulle jää 111, 206, 212 ja 213, ja uutena tulisi sitten ehkä e11 ja e13. Sen suurempaan laajentumiseen en usko. Concordia on varsin nälkäinen, eikä muilla ole oikein strategisia edellytyksiä tällä hetkellä. HelB varmaan säilyttää 102:n ja 103:n, koska sillä suunnalla on muutakin HelB:n liikennettä.

Miska jo puhui tuosta Åbergin sertifioinnista. Minusta se ei sinänsä ole ongelma, sillä kyllähän yritys voi aina halutessaan hankkia tarvittavan sertifikaatin. Jos tämän ongelman ohittaa, niin minusta Åberg saattaa olla vuoden yllättäjä ja keskittää resurssinsa Espoon maaseudulle, yrityksen perinteiselle reviirille. Sinänsä nykyiset alihankintavelvoitteet eivät varmaankaan ole ongelma, sillä 102:n ja 103:n nykyinen sopimus loppuu sopivasti samaan aikaan. Lisäksi yhden auton liikenteen 105:lta saa varmasti siirrettyä Wessulle, jos Kuitinmäen suhteen käy kuten hieman ounastelen. Toisaalta Wessu saattaisi 1-2 autolla ajaa Espoon maaseutua Åbergille, jos vuoden jymypaukku tapahtuisi.

Mitä noihin telityksiin tulee, niin muistuttaisin TEP70:tä, että eihän noissa e10:n ja e15:ta tarjouskohteen teleissä ole mitään uutta ja erikoista. e15:ta on jo nyt telitetty samalla vahvuudella kuin mitä tarjouspyynnössäkin.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Näkisin tämän kilpailutuskierroksen lähinnä asemasotana ainakin Espoon osalta, eli HelB, Veolia ja Wessu joutuvat torjumaan Concordian jatkuvia laajentumispyrkimyksiä...
Mites Pohjolan Kaupunkiliikenne sitten?
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Mitä noihin telityksiin tulee, niin muistuttaisin TEP70:tä, että eihän noissa e10:n ja e15:ta tarjouskohteen teleissä ole mitään uutta ja erikoista. e15:ta on jo nyt telitetty samalla vahvuudella kuin mitä tarjouspyynnössäkin.

Itse asiassa nykyään e15:llä kulkee ainoastaan yksi teli kokopäivävuorossa. Uudessa tarjouspyynnössä molemmat telit sijoitetaan e15:lle, joten niitä ei e10:llä pitäisi nähdä, ellei voittava firma kierrätä telejä aivan varhaisaamulla ja iltamyöhällä.

Mikäli Concordia voittaa Espoon kohteissa vielä lisää liikennettä, se joutunee jälleen etsimään uutta varikkotilaa. Hannukseen saattaisi pari autoa vielä mahtua, mutta Klovi tuntuisi olevan jo nyt aika maksimissaan, varsinkin kun siellä on vielä Veolia 109:n autoineen. Jos oikein olen käsittänyt niin Klovin varikkokompleksin omistaa Espoon kaupunki, joten Concordialla ei sitten ole mahdollisuutta häätää Veoliaa ulos, ellei sitten tarjoa suurempaa vuokraa...

Rasbelinin kanssa olen samoilla linjoilla, että uusista linjoista CBF:ää saattaisi kiinnostaa juuri 132. Nykyisistä linjoista olisi varaa hävitä esim. e70, e71 ja e86, joilta saadaan vanhaa puolimatalaa kalustoa supistettua ulos eikä kierrätysmahdollisuudet ole kovin kummoisia.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Mites Pohjolan Kaupunkiliikenne sitten?

Tarkoituksella en puhunut Pohjolasta, koska sillä ei ole mitään liikennettä katkolla Espoon suunnalla tällä kierroksella. Eli ts. Pohjolan ei tarvitse torjua Concordian pyrkimysten aiheuttamaa uhkaa. Sen sijaan voi toki olla mahdollista, että PL esim. voittaa, e11 ja e13, jos esim. Wessu ei niitä tarjoa tai tee voittavaa tarjousta niistä. Sisäisten linjojen suhteen Pohjolalla on kieltämättä saumaa tehdä voittavia tarjouksia.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Minusta tuntuu siltä, että nyt nähdään pitkästä aikaa tarjouskilpailu, jossa hintataso nousee selvästi.

WL:llä on kaikkein suurin tarve voittaa liikennettä tässä kilpailussa, koska niin suuri osa sen nykyisestä liikenteestä on pelissä. Espoon suunnalla on kuitenkin niin paljon kohteita, että WL voi helposti kasvattaakin liikennettään.

Concordialla on paljon pelissä, mutta toisaalta Concordia on nyt tilanteessa, jossa liikennettä on varaa hävitäkin (esim. puolimatalaa kalustoa voi poistaa paljon). Koska muut isot firmat ovat kuitenkin nyt suhteellisen passiivisia, voi Concordia halutessaan voittaa lisääkin liikennettä.

HelBin toimitusjohtaja on tämän päivän Hesarissa kertonut selvästi, että tarjousten hintatasoa nostetaan ja firman annetaan pienentyä. Strategian toteutuminen nähtäneen tässä kilpailussa. Veolialla vastaavaa strategiaa on toteutettu jo pari vuotta eikä merkkejä strategian muuttumisesta ole nähtävissä.

PL:llä on tänä syksynä alkaneen uuden liikenteen jäljiltä niin paljon liikennettä Espoossa, että sitä tuskin kiinnostaa enää laajentua Espoon suunnalla. Vantaan suunnalla PL:llä taas ei ole sopivaa varikkoa.

Kuten tässä ketjussa on jo todettu, on tämän kilpailun kohteet liian isoja Åbergille yksinään. Jos ÅL on osallisena jossakin voittavassa tarjouksessa, niin silloin ÅL on todennäköisesti alihankkijana.

ESLL voi yrittää Vantaan ja Keravan suunnan linjoja, jos se saa varikkotilaa sopivasti. Tosin edelleenkään tähän asti YTV-alueen tarjousten tekeminen ei ole oikein sujunut ESLL:ltä.

Koska vain WL joutuu lähtemään tähän kilpailuun aggressiivisesti, on hyvin mahdollista, että iso osa kohteista menee liikennöitsijöille, jotka eivät ole tehneet kovin tiukkaa tarjousta. Kohteita saattaa siis mennä myös HelBille tai Veolialle, mutta sitten hinnat nousevat.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Osaisitteko antaa mitään arvioita prosenteissa siitä, kuinka paljon hinnat voisivat nousta nykyisestä? Pitääkö esim Helbin nostaa hintojaan nykyisestä 5 vai 25% ennen kuin ollaan terveellä pohjalla?
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Pitääkö esim Helbin nostaa hintojaan nykyisestä 5 vai 25% ennen kuin ollaan terveellä pohjalla?

Viime vuonna HelB teki 2,7 miljoonan euron tappion 95 miljoonan liikevaihdolla, joten nollatulokseen pääseminen edellyttäisi reilun kolmen prosentin hinnankorotusta. Tosin jos tänä vuonna tuleekin 9 miljoonaa tappiota vähän edellisvuotta pienemmällä liikevaihdolla, pitäisi hintoja korottaakiin 10%. Jos tämän vuoden tappioista suuri osa kuitenkin johtuu kuljettajapulasta, korjaantuu se asia jo lisäkuljettajien saamisella tai liikenteen vähenemisellä.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Onhan tuo korotuspaine sitten ihan siedettävissä rajoissa, jos se on max 10% luokkaa. Luulin, että tilanne olisi pahempi.
 
Takaisin
Ylös