YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2008/1

Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Onko tietoa mikä päivä tulokset on nähtävissä?

Sorry, jos olen malttamaton. :)
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Viime vuonna HelB teki 2,7 miljoonan euron tappion 95 miljoonan liikevaihdolla, joten nollatulokseen pääseminen edellyttäisi reilun kolmen prosentin hinnankorotusta. Tosin jos tänä vuonna tuleekin 9 miljoonaa tappiota vähän edellisvuotta pienemmällä liikevaihdolla, pitäisi hintoja korottaakiin 10%. Jos tämän vuoden tappioista suuri osa kuitenkin johtuu kuljettajapulasta, korjaantuu se asia jo lisäkuljettajien saamisella tai liikenteen vähenemisellä.

Olisin aikalailla samalla linjalla sun kanssa. Korotustarve lienee sellaisen 8-10% luokkaa On sitten kokonaan toinen juttu voiko tuollaista korjausta tulla kerralla edes linja kohtaisesti. Siksi veikkaisin sellaista 5-7% korotusta.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Vaikka YTV:n hallituksen esityslistassa ei tuloksia kerrotakaan, kerrotaan siellä, että ensi syksyksi tulee tarjouskilpailun ansiosta 87 uutta matkustamotilan ilmastoinnilla varustettua bussia, joista 19 telibusseja. Hintataso nousee 4,9%.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Tulokset:
S1 (111): Veolia Transport
S2 (120 - 122): Concordia Bus Finland
S3 (132): Veolia Transport
S4 (154, 156): Veolia Transport
S5 (206, 212, 213): Westendin Linja
S6 (v75, 730): Helsingin Bussiliikenne
S7 (732, 734): Veolia Transport
S8 (633, 738, 873): Veolia Transport
S9 (102, 103): Helsingin Bussiliikenne
E1 (e10, e15): Concordia Bus Finland
E2 (e11, e13): Veolia Transport
E3+E4 (e28, e70, e71, e85, e86, e87): Concordia Bus Finland
Ka1 (Ka P50): Westendin Linja
V1 (v60, v63, v99, 613): Concordia Bus Finland
V2 (v70): Veolia Transport
V3 (v71, v72): Concordia Bus Finland
V4 (v73): Concordia Bus Finland
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Hienoa, että Veolia pysyy Ytv-alueella mukana. Sillähän oli "veitsi kurkulla" nyt. Espoon 11 ja 13 voittaminen Concordialta oli mielestäni hyvä asia. Täytyy kyllä vähän surra sitä, että Concordia sai pohjois-espoon linjat. e28:n kalusto ei ole ollut siitä parhaimmasta päästä, ja ilmeisesti sama meno jatkuu..
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Lisää numeroita:
  • Veolia +28 autoa
  • Concordia +2 autoa
  • Westendin Linja -10 autoa
  • Helsingin Bussiliikenne -19 autoa
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Mielenkiintoista, HelB:lle jäi 102+103, mutta ei mitään muuta Länsiväylän liikennettä, minkä kanssa voisi kierrättää 102+103:n ruuhkaa vastaan ajavia autoja. Kätevää.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Mielenkiintoista, HelB:lle jäi 102+103, mutta ei mitään muuta Länsiväylän liikennettä, minkä kanssa voisi kierrättää 102+103:n ruuhkaa vastaan ajavia autoja. Kätevää.

Mitenköhän se nyt oikeasti on? Tuleekohan tuosta autokierrätyksestä pitkässä juoksussa kummoisiakaan säästöjä. Etukäteen laadituissa kannattavuuslaskelmissa näin varmasti tapahtuu, mutta mitä tapahtuu reaalimaailmassa, jossa tapahtumat ja tapahtumiin liittyvät muuttujat eivät aina ole ennustettavissa. Ei tuo kierrätys mikään itseisarvo voi olla. Sitä kannattaa harjoittaa silloin kun siitä tulee mainittavaa kokonaishyötyä eli haitat eivät ole hyötyjä suuremmat - kaipa näin sitten on pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä viime vuosina ollut.

HelBin kohdalla 102 ja 103 ovat linjoja joita voidaan varmasti kierrättää keskenään Kampissa. 103:n kohdalla myös 506:n lähdöt ovat ainakin teoriassa mahdollisia, sillä niillä on sama pääte- ja lähtöpysäkki Pohjois-Tapiolassa. Tosin en tiedä, miten homma toimii käytännössä, sillä en ole tarkemmin perehtynyt aikataulurunkoihin.

Pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen kannalta olisi suotavaa, että jokaisen voitetun linjan kohdalta löytyisi plus-merkkinen tulos. Enää en haluaisi olla todistamassa tilannetta, jossa liikennöitsijät haalisivat markkinaosuuksia tappiollisilla tarjouksilla. Tämän vuoksi toivoisin myös, että liikennöitsijöiden tekemät kannattavuusarviot perustuisivat realistisiin linjakohtaisiin laskelmiin. Liikennöitsijöiden mahdolliset oletukset siitä, että me voimme säästää kustannuksista merkittävästi enemmän kuin muut yhtiöt, on toivottavasti taakse jäänyttä elämää.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Voittaneiden tarjousten hintatason nousu liikennöitsijöittäin:
  • Veolia Transport +1,77%
  • Concordia Bus Finland +5,27%
  • Westendin Linja +6,50%
  • Helsingin Bussiliikenne +13,20%

HelBin uusi strategia näkyy selvänä hintojen nousuna. Veolia taas näyttää ottaneen pakkovoiton tarjoamalla halvalla.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

HelBin kohdalla 102 ja 103 ovat linjoja joita voidaan varmasti kierrättää keskenään Kampissa. 103:n kohdalla myös 506:n lähdöt ovat ainakin teoriassa mahdollisia, sillä niillä on sama pääte- ja lähtöpysäkki Pohjois-Tapiolassa.

Mainitsemistasi autokierroista ei varmaan juurikaan hyötyä ole. Linjojen 102 ja 103 hyöty tulee siitä, että ruuhkasuunta on vastakkainen muihin Länsiväylän suunnan linjoihin verrattuna. Näin ollen muutoin tyhjänä ajettava paluusuunta voidaan ajaa linjan 102 tai 103 lähtöinä. Jos oletetaan, että bussi jatkaa Länsiväylää sen jälkeen eteenpäin, kun on ajanut välissä linjan 102 lähdön, niin tyhjänä ajoa on noin 4 km vähemmän. Jos tämä onnistuu vuositasolla sekä aamu- että iltapäivisin yhden auton kohdalla, niin saadaan noin 2000 km säästöä.

Ehkä hyvä ratkaisu olisi, että Helb pistää alihankintaan yksittäisiä sivuja ruuhkassa. Jos Westendin Linjaa katselee, niin ainakin linjalta 158 löytyisi joitakin mahdollisuuksia. Elielinaukion linjat olisivat sinällään mahdollisia, mutta siirrot Elielinaukion ja Kampin välillä ovat hankalia. Parhaimpia vastineita olisivat linjojen 106 ja 110 tyhjät sivut, koska tyhjänä ajot tehdään muutenkin Kehä I:tä.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Mainitsemistasi autokierroista ei varmaan juurikaan hyötyä ole.
Näin mä vähän arvelinkin. :D

Varsinaisesti mä yritin edellisessä kirjoituksessani hieman kritisoida tuota ajattelutapaa, että linja-autojen kierrätys olisi jonkinlainen itseisarvo tai aina edes järkevää liikennöintipolitiikkaa. Linja-autojen autokierron suunnittelun lähtökohtana tulisi aina olla ideaali siitä, että aikataulunmukaisista lähtöajoista ei MYÖHÄSTYTÄ. Kaikki muut tavoitteet (esim. kustannussäästöt) tulisi olla alisteisia tälle tavoitteelle. Joskus vain on tuntunut siltä, että liikennöitsijöiden liikennesuunnittelijoille aikataulukirjoihin merkityt lähtöajat eivät ole normeja vaan pikemminkin noin aikoja.

Omasta mielestäni olisi toivottavaa, että liikennöitsijät tekisivät jokaisesta kilpailukohteesta realistisen plus-merkisen tarjouksen. Jos liikennöitsijät ajattelevat että vasta synergiaetujen kautta (esim. autokierron avulla) ko. linja/linjapaketti saadaan riittävän voitolliseksi, ollaan heikoilla jäillä. Esimerkiksi tuo edellisessä kirjoituksessa mainittu 2000 km:n säästö on nopeasti syöty, jos linja-autonkuljettaja ajaa autokierron takia (kiirehtiessään) länsiväylällä 80 km/h nopeudella kaiteeseen.

(On tietenkin mahdotonta todistaa, että mitkä tekijät ovat kunkin bussionnettomuuden taustalla, mutta kiire taustatekijänä ei ainakaan ole vähentämässä onnettomuuksia linja-autoalalla.)

Autokierto on järkevää liikennöintipolitiikkaa vain silloin, kun se on hyvin suunniteltu. Tällöin ajoajat ovat riittävät (ei tarvitse ajaa ylinopeutta/kiirehtiä) ja kuljettajille jää lähtöjen välille sopivasti aikaa elpymiseen ja matkustajien palveluun. Näin ei valitettavasti aina ole ollut (etenkään ruuhka-aikoina), ja siksi minä näen usein punaista, kun linja-autoalalla puhutaan autokierrosta ylistävään sävyyn pelkkiä kustannussäästöjä tuovana mahtikeinona.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Elielinaukion linjat olisivat sinällään mahdollisia, mutta siirrot Elielinaukion ja Kampin välillä ovat hankalia.

Elielinaukion linjojen ja 102/103:n välillä on nytkin kierrätystä, joten eiköhän se jatku vähintään entiseen malliin. HelB hävisi nyt sen verran paljon liikennettä, että kiinnostus antaa liikennettä alihankintaan voi olla olematon. Ennemminkin voisi olla niin päin, että HelB voisi alihankkia esim. Veolialle jotakin Länsiväylän ruuhkasivuja, joita saisi yhdisteltyä 102/103:n kanssa.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Jos Westendin Linjaa katselee, niin ainakin linjalta 158 löytyisi joitakin mahdollisuuksia.

Linjat 158 ja 160 on kierrätetty keskenään jo ihan tilaajan ajokaavioissakin, että ei siellä todellisuudessa ole sellaista löysyyttä kuin mitä todennäköisesti havaitsit aikataulun perusteella.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

Linjat 158 ja 160 on kierrätetty keskenään jo ihan tilaajan ajokaavioissakin, että ei siellä todellisuudessa ole sellaista löysyyttä kuin mitä todennäköisesti havaitsit aikataulun perusteella.

160:n olemassaolo unohtuikin hetkellisesti... Länsiväylän suunnan linjojen kierrätys linjojen 102 ja 103 kanssa tuottaa säästöä kaikissa tapauksissa, joissa linjoilla ajetaan ruuhkan vastasuuntaan tyhjiä sivuja. Tällöin tarkastellaan kokonaissuoritteita, eikä sitä kasvaako suoritteet yksittäisessä kohteessa. Vaikka autoja ei säästyisi, tulee säästöä kilometreissä ja tunneissa. Hyvässä tapauksessa Kamppi-Karhusaari -välistä tilaaja maksaa tunnit ja kilometrit tuplana, koska maksetaan kaavion mukaisesta tyhjästä sivusta ja lisäksi 102/103:n lähdön ajamisesta. Useilla linjoilla huipputunti on aamulla klo 7-8 Helsinkiin, kun taas 102 ja 103:lla on lähtöjä enemmän klo 8-9. Mahdollisesti osaa busseista ollaan ajamassa jo varikolle tyhjänä, mutta tähän olisikin mahdollista saada vielä sivu paluusuuntaan.

Omasta mielestäni olisi toivottavaa, että liikennöitsijät tekisivät jokaisesta kilpailukohteesta realistisen plus-merkisen tarjouksen. Jos liikennöitsijät ajattelevat että vasta synergiaetujen kautta (esim. autokierron avulla) ko. linja/linjapaketti saadaan riittävän voitolliseksi, ollaan heikoilla jäillä. Esimerkiksi tuo edellisessä kirjoituksessa mainittu 2000 km:n säästö on nopeasti syöty, jos linja-autonkuljettaja ajaa autokierron takia (kiirehtiessään) länsiväylällä 80 km/h nopeudella kaiteeseen.

Pääsääntöisesti olen samaa mieltä. Helbin tarjoushintojen nousun myötä voisi olettaa, että kohde on kannattava myös ilman kierrätystä. Tässä tapauksessa kierrättäminen on kuitenkin fiksua. Vastakkaisen ruuhkasuunnan vuoksi linjaa 102 kierrätettiin myös ennen kilpailuttamista. Sopivasti paluusuunta oli matkalla Espoon Auton Mankkaan varikolle mentäessä.

Elielinaukion linjojen ja 102/103:n välillä on nytkin kierrätystä, joten eiköhän se jatku vähintään entiseen malliin. HelB hävisi nyt sen verran paljon liikennettä, että kiinnostus antaa liikennettä alihankintaan voi olla olematon. Ennemminkin voisi olla niin päin, että HelB voisi alihankkia esim. Veolialle jotakin Länsiväylän ruuhkasivuja, joita saisi yhdisteltyä 102/103:n kanssa.

Helbin alihankinta toisille lienee todennäköisempi vaihtoehto. Elielinaukion ja Kampin välillä on jonkin tosiaan verran kierrätystä, saattahan se toki lisääntyäkin. Joskus perustetta ei ole ulkopuolisena helppo keksiä, koska suoritteet eivät aina vähene. Ilmeisesti sopivampia autoja saadaan linjalta toiselle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös