Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/35

Viestiketju: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2008/1

  1. #16

    Liittynyt
    28.09.2005
    Viestejä
    56

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Onko tietoa mikä päivä tulokset on nähtävissä?

    Sorry, jos olen malttamaton.
    Linjuriauto on maantien ässä,kaikessa melskeessä,hälinässä.

  2. #17

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Viime vuonna HelB teki 2,7 miljoonan euron tappion 95 miljoonan liikevaihdolla, joten nollatulokseen pääseminen edellyttäisi reilun kolmen prosentin hinnankorotusta. Tosin jos tänä vuonna tuleekin 9 miljoonaa tappiota vähän edellisvuotta pienemmällä liikevaihdolla, pitäisi hintoja korottaakiin 10%. Jos tämän vuoden tappioista suuri osa kuitenkin johtuu kuljettajapulasta, korjaantuu se asia jo lisäkuljettajien saamisella tai liikenteen vähenemisellä.
    Olisin aikalailla samalla linjalla sun kanssa. Korotustarve lienee sellaisen 8-10% luokkaa On sitten kokonaan toinen juttu voiko tuollaista korjausta tulla kerralla edes linja kohtaisesti. Siksi veikkaisin sellaista 5-7% korotusta.

  3. #18
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kuski Näytä viesti
    Onko tietoa mikä päivä tulokset on nähtävissä?
    19. päivä tätä kuuta.
    Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár

  4. #19
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Vaikka YTV:n hallituksen esityslistassa ei tuloksia kerrotakaan, kerrotaan siellä, että ensi syksyksi tulee tarjouskilpailun ansiosta 87 uutta matkustamotilan ilmastoinnilla varustettua bussia, joista 19 telibusseja. Hintataso nousee 4,9%.

  5. #20
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Tulokset:
    S1 (111): Veolia Transport
    S2 (120 - 122): Concordia Bus Finland
    S3 (132): Veolia Transport
    S4 (154, 156): Veolia Transport
    S5 (206, 212, 213): Westendin Linja
    S6 (v75, 730): Helsingin Bussiliikenne
    S7 (732, 734): Veolia Transport
    S8 (633, 738, 873): Veolia Transport
    S9 (102, 103): Helsingin Bussiliikenne
    E1 (e10, e15): Concordia Bus Finland
    E2 (e11, e13): Veolia Transport
    E3+E4 (e28, e70, e71, e85, e86, e87): Concordia Bus Finland
    Ka1 (Ka P50): Westendin Linja
    V1 (v60, v63, v99, 613): Concordia Bus Finland
    V2 (v70): Veolia Transport
    V3 (v71, v72): Concordia Bus Finland
    V4 (v73): Concordia Bus Finland

  6. #21
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Hienoa, että Veolia pysyy Ytv-alueella mukana. Sillähän oli "veitsi kurkulla" nyt. Espoon 11 ja 13 voittaminen Concordialta oli mielestäni hyvä asia. Täytyy kyllä vähän surra sitä, että Concordia sai pohjois-espoon linjat. e28:n kalusto ei ole ollut siitä parhaimmasta päästä, ja ilmeisesti sama meno jatkuu..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2954

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lisää numeroita:
    • Veolia +28 autoa
    • Concordia +2 autoa
    • Westendin Linja -10 autoa
    • Helsingin Bussiliikenne -19 autoa
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Mielenkiintoista, HelB:lle jäi 102+103, mutta ei mitään muuta Länsiväylän liikennettä, minkä kanssa voisi kierrättää 102+103:n ruuhkaa vastaan ajavia autoja. Kätevää.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  9. #24

    Liittynyt
    18.03.2008
    Viestejä
    31

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Mielenkiintoista, HelB:lle jäi 102+103, mutta ei mitään muuta Länsiväylän liikennettä, minkä kanssa voisi kierrättää 102+103:n ruuhkaa vastaan ajavia autoja. Kätevää.
    Mitenköhän se nyt oikeasti on? Tuleekohan tuosta autokierrätyksestä pitkässä juoksussa kummoisiakaan säästöjä. Etukäteen laadituissa kannattavuuslaskelmissa näin varmasti tapahtuu, mutta mitä tapahtuu reaalimaailmassa, jossa tapahtumat ja tapahtumiin liittyvät muuttujat eivät aina ole ennustettavissa. Ei tuo kierrätys mikään itseisarvo voi olla. Sitä kannattaa harjoittaa silloin kun siitä tulee mainittavaa kokonaishyötyä eli haitat eivät ole hyötyjä suuremmat - kaipa näin sitten on pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä viime vuosina ollut.

    HelBin kohdalla 102 ja 103 ovat linjoja joita voidaan varmasti kierrättää keskenään Kampissa. 103:n kohdalla myös 506:n lähdöt ovat ainakin teoriassa mahdollisia, sillä niillä on sama pääte- ja lähtöpysäkki Pohjois-Tapiolassa. Tosin en tiedä, miten homma toimii käytännössä, sillä en ole tarkemmin perehtynyt aikataulurunkoihin.

    Pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteen kannalta olisi suotavaa, että jokaisen voitetun linjan kohdalta löytyisi plus-merkkinen tulos. Enää en haluaisi olla todistamassa tilannetta, jossa liikennöitsijät haalisivat markkinaosuuksia tappiollisilla tarjouksilla. Tämän vuoksi toivoisin myös, että liikennöitsijöiden tekemät kannattavuusarviot perustuisivat realistisiin linjakohtaisiin laskelmiin. Liikennöitsijöiden mahdolliset oletukset siitä, että me voimme säästää kustannuksista merkittävästi enemmän kuin muut yhtiöt, on toivottavasti taakse jäänyttä elämää.

  10. #25
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Voittaneiden tarjousten hintatason nousu liikennöitsijöittäin:
    • Veolia Transport +1,77%
    • Concordia Bus Finland +5,27%
    • Westendin Linja +6,50%
    • Helsingin Bussiliikenne +13,20%


    HelBin uusi strategia näkyy selvänä hintojen nousuna. Veolia taas näyttää ottaneen pakkovoiton tarjoamalla halvalla.

  11. #26

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    90

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oxfot Näytä viesti
    HelBin kohdalla 102 ja 103 ovat linjoja joita voidaan varmasti kierrättää keskenään Kampissa. 103:n kohdalla myös 506:n lähdöt ovat ainakin teoriassa mahdollisia, sillä niillä on sama pääte- ja lähtöpysäkki Pohjois-Tapiolassa.
    Mainitsemistasi autokierroista ei varmaan juurikaan hyötyä ole. Linjojen 102 ja 103 hyöty tulee siitä, että ruuhkasuunta on vastakkainen muihin Länsiväylän suunnan linjoihin verrattuna. Näin ollen muutoin tyhjänä ajettava paluusuunta voidaan ajaa linjan 102 tai 103 lähtöinä. Jos oletetaan, että bussi jatkaa Länsiväylää sen jälkeen eteenpäin, kun on ajanut välissä linjan 102 lähdön, niin tyhjänä ajoa on noin 4 km vähemmän. Jos tämä onnistuu vuositasolla sekä aamu- että iltapäivisin yhden auton kohdalla, niin saadaan noin 2000 km säästöä.

    Ehkä hyvä ratkaisu olisi, että Helb pistää alihankintaan yksittäisiä sivuja ruuhkassa. Jos Westendin Linjaa katselee, niin ainakin linjalta 158 löytyisi joitakin mahdollisuuksia. Elielinaukion linjat olisivat sinällään mahdollisia, mutta siirrot Elielinaukion ja Kampin välillä ovat hankalia. Parhaimpia vastineita olisivat linjojen 106 ja 110 tyhjät sivut, koska tyhjänä ajot tehdään muutenkin Kehä I:tä.

  12. #27

    Liittynyt
    18.03.2008
    Viestejä
    31

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Mainitsemistasi autokierroista ei varmaan juurikaan hyötyä ole.
    Näin mä vähän arvelinkin.

    Varsinaisesti mä yritin edellisessä kirjoituksessani hieman kritisoida tuota ajattelutapaa, että linja-autojen kierrätys olisi jonkinlainen itseisarvo tai aina edes järkevää liikennöintipolitiikkaa. Linja-autojen autokierron suunnittelun lähtökohtana tulisi aina olla ideaali siitä, että aikataulunmukaisista lähtöajoista ei MYÖHÄSTYTÄ. Kaikki muut tavoitteet (esim. kustannussäästöt) tulisi olla alisteisia tälle tavoitteelle. Joskus vain on tuntunut siltä, että liikennöitsijöiden liikennesuunnittelijoille aikataulukirjoihin merkityt lähtöajat eivät ole normeja vaan pikemminkin noin aikoja.

    Omasta mielestäni olisi toivottavaa, että liikennöitsijät tekisivät jokaisesta kilpailukohteesta realistisen plus-merkisen tarjouksen. Jos liikennöitsijät ajattelevat että vasta synergiaetujen kautta (esim. autokierron avulla) ko. linja/linjapaketti saadaan riittävän voitolliseksi, ollaan heikoilla jäillä. Esimerkiksi tuo edellisessä kirjoituksessa mainittu 2000 km:n säästö on nopeasti syöty, jos linja-autonkuljettaja ajaa autokierron takia (kiirehtiessään) länsiväylällä 80 km/h nopeudella kaiteeseen.

    (On tietenkin mahdotonta todistaa, että mitkä tekijät ovat kunkin bussionnettomuuden taustalla, mutta kiire taustatekijänä ei ainakaan ole vähentämässä onnettomuuksia linja-autoalalla.)

    Autokierto on järkevää liikennöintipolitiikkaa vain silloin, kun se on hyvin suunniteltu. Tällöin ajoajat ovat riittävät (ei tarvitse ajaa ylinopeutta/kiirehtiä) ja kuljettajille jää lähtöjen välille sopivasti aikaa elpymiseen ja matkustajien palveluun. Näin ei valitettavasti aina ole ollut (etenkään ruuhka-aikoina), ja siksi minä näen usein punaista, kun linja-autoalalla puhutaan autokierrosta ylistävään sävyyn pelkkiä kustannussäästöjä tuovana mahtikeinona.
    Viimeisin muokkaaja Oxfot; 26.12.2008 kello 11:59.

  13. #28
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Elielinaukion linjat olisivat sinällään mahdollisia, mutta siirrot Elielinaukion ja Kampin välillä ovat hankalia.
    Elielinaukion linjojen ja 102/103:n välillä on nytkin kierrätystä, joten eiköhän se jatku vähintään entiseen malliin. HelB hävisi nyt sen verran paljon liikennettä, että kiinnostus antaa liikennettä alihankintaan voi olla olematon. Ennemminkin voisi olla niin päin, että HelB voisi alihankkia esim. Veolialle jotakin Länsiväylän ruuhkasivuja, joita saisi yhdisteltyä 102/103:n kanssa.

  14. #29
    Rasbelin avatar
    Liittynyt
    05.07.2005
    Sijainti
    Finn Köztársaság
    Viestejä
    339

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut simson Näytä viesti
    Jos Westendin Linjaa katselee, niin ainakin linjalta 158 löytyisi joitakin mahdollisuuksia.
    Linjat 158 ja 160 on kierrätetty keskenään jo ihan tilaajan ajokaavioissakin, että ei siellä todellisuudessa ole sellaista löysyyttä kuin mitä todennäköisesti havaitsit aikataulun perusteella.
    Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár

  15. #30

    Liittynyt
    17.03.2006
    Viestejä
    90

    oletus Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 1/2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rasbelin Näytä viesti
    Linjat 158 ja 160 on kierrätetty keskenään jo ihan tilaajan ajokaavioissakin, että ei siellä todellisuudessa ole sellaista löysyyttä kuin mitä todennäköisesti havaitsit aikataulun perusteella.
    160:n olemassaolo unohtuikin hetkellisesti... Länsiväylän suunnan linjojen kierrätys linjojen 102 ja 103 kanssa tuottaa säästöä kaikissa tapauksissa, joissa linjoilla ajetaan ruuhkan vastasuuntaan tyhjiä sivuja. Tällöin tarkastellaan kokonaissuoritteita, eikä sitä kasvaako suoritteet yksittäisessä kohteessa. Vaikka autoja ei säästyisi, tulee säästöä kilometreissä ja tunneissa. Hyvässä tapauksessa Kamppi-Karhusaari -välistä tilaaja maksaa tunnit ja kilometrit tuplana, koska maksetaan kaavion mukaisesta tyhjästä sivusta ja lisäksi 102/103:n lähdön ajamisesta. Useilla linjoilla huipputunti on aamulla klo 7-8 Helsinkiin, kun taas 102 ja 103:lla on lähtöjä enemmän klo 8-9. Mahdollisesti osaa busseista ollaan ajamassa jo varikolle tyhjänä, mutta tähän olisikin mahdollista saada vielä sivu paluusuuntaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Oxfot Näytä viesti
    Omasta mielestäni olisi toivottavaa, että liikennöitsijät tekisivät jokaisesta kilpailukohteesta realistisen plus-merkisen tarjouksen. Jos liikennöitsijät ajattelevat että vasta synergiaetujen kautta (esim. autokierron avulla) ko. linja/linjapaketti saadaan riittävän voitolliseksi, ollaan heikoilla jäillä. Esimerkiksi tuo edellisessä kirjoituksessa mainittu 2000 km:n säästö on nopeasti syöty, jos linja-autonkuljettaja ajaa autokierron takia (kiirehtiessään) länsiväylällä 80 km/h nopeudella kaiteeseen.
    Pääsääntöisesti olen samaa mieltä. Helbin tarjoushintojen nousun myötä voisi olettaa, että kohde on kannattava myös ilman kierrätystä. Tässä tapauksessa kierrättäminen on kuitenkin fiksua. Vastakkaisen ruuhkasuunnan vuoksi linjaa 102 kierrätettiin myös ennen kilpailuttamista. Sopivasti paluusuunta oli matkalla Espoon Auton Mankkaan varikolle mentäessä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Elielinaukion linjojen ja 102/103:n välillä on nytkin kierrätystä, joten eiköhän se jatku vähintään entiseen malliin. HelB hävisi nyt sen verran paljon liikennettä, että kiinnostus antaa liikennettä alihankintaan voi olla olematon. Ennemminkin voisi olla niin päin, että HelB voisi alihankkia esim. Veolialle jotakin Länsiväylän ruuhkasivuja, joita saisi yhdisteltyä 102/103:n kanssa.
    Helbin alihankinta toisille lienee todennäköisempi vaihtoehto. Elielinaukion ja Kampin välillä on jonkin tosiaan verran kierrätystä, saattahan se toki lisääntyäkin. Joskus perustetta ei ole ulkopuolisena helppo keksiä, koska suoritteet eivät aina vähene. Ilmeisesti sopivampia autoja saadaan linjalta toiselle.
    Viimeisin muokkaaja vko; 27.12.2008 kello 12:38. Syy: lainaus korjattu

Vastaavia viestiketjuja

  1. YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2009/1
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 10:38
  2. Ostoliikenteen tarjouskilpailu 2008/1/Ta1-23 Pirkanmaan kohteet
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 12.02.2008, 11:52
  3. YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2007/2
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 25.01.2008, 12:32
  4. YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2007/1
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 20.12.2007, 12:42
  5. YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2
    kirjoittanut aki foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 45
    Viimeisin viesti: 06.12.2007, 22:41

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •