Autoton päivä

Liittynyt
8 Heinäkuu 2007
Viestit
957
Oli kyllä vielä enemmän autoja keskustassa kuin on tavallisesti.

Kaksi paloautoa joutuivat odottamaan koska oli niin paljon autoja, ja monta autoa seisoi pyöräteillä.

Miksi he eivät tee koko keskusta autottomaksi???:mad:
 
Oli kyllä vielä enemmän autoja keskustassa kuin on tavallisesti.

Kaksi paloautoa joutuivat odottamaan koska oli niin paljon autoja, ja monta autoa seisoi pyöräteillä.

Miksi he eivät tee koko keskusta autottomaksi???:mad:

Toisaalta kun autoilijat eivät autottomana päivänä ymmärrä mitä tarkoittaa pyörätie, tuskin he sitä muulloinkaan ymmärtävät. Pysäköintivirhemaksujen korottaminen (vaikkapa kolminkertaiseksi nykyisestä) ja valvonnan lisääminen voisi hiukan auttaa asiaa. Lisäksi olisi syytä ottaa käyttöön rengaslukot, jotka saisi auki vasta maksettuaan parkkisakon sekä lukon avaamiseen kuluneet työtunnit.

Lisäksi pysäköinninvalvonnassa pitäisi ensisijaisesti keskittyä vääriin paikkoihin pysäköityihin autohin, pysäköintikiekkojen tarkastamisen sijaan.
 
Oli kyllä vielä enemmän autoja keskustassa kuin on tavallisesti

Todellinen autottoman päivän irvikuva, vielä puoliltapäivin Portsun tienoilla koulusta himaan lähtiessäni oli kenties jopa tavallista rauhallisempaa, mutta kun pääsin kolmen jälkeen bussin rattiin, riitti Mäkelänkadulla jonoa Tuusulanväylän suuntaan yli Elimäenkadun risteyksen.

Mutta olipa kerrankin poliisi valvomassa bussikaistan käyttöä ennen Mäkelänkadun ABC:tä! ;)
 
Iltapäivällä Helsingin 23:sta ajaessa olin päätepysäkeillä myöhässä jopa 9 minuuttia, väylät oli tukittu autoilla joten eteneminen takkusi. Polttoaineet muka kalliita? :lol:
 
Ainakin nuo Mäkelänkadun ruuhkat saattoivat olla seurausta siitä, että Autottoman päivän kunniaksi autoilijat kolmessa kolarissa Tuusulanväylällä kolhivat ajoneuvonsa ja järjestivät itsensä tällä tavalla ehkä ainakin joksikin aikaa autottomiksi (ja moottoripyöräilijä oli lähellä päätyä hengettömäksikin...).
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kolarit+haittasivat+liikennettä+Tuusulanväylällä/1135239637077 http://194.252.88.3/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content171620E3FB2
 
Toisaalta kun autoilijat eivät autottomana päivänä ymmärrä mitä tarkoittaa pyörätie, tuskin he sitä muulloinkaan ymmärtävät. Pysäköintivirhemaksujen korottaminen ja valvonnan lisääminen voisi hiukan auttaa asiaa.

Mielenkiintoista on myös se välinpitämättömyys, jolla monet bussimatkustajat pyöräteihin suhtautuvat. Oman työmatkani varrella on enemmän sääntö kuin poikkeus, että bussia odottavat seisovat pyörätien puolella, vaikka vieressä olisi ihan oikea pysäkkikin.

Eri asia miten tuota voisi valvoa kun poliisit eivät tunnu voivan edes punaista päin käveleviäkään sakottaa. Ehkä bussilipun hintaa tulisi korottaa rangaistukseksi.
 
Mielenkiintoista on myös se välinpitämättömyys, jolla monet bussimatkustajat pyöräteihin suhtautuvat. Oman työmatkani varrella on enemmän sääntö kuin poikkeus, että bussia odottavat seisovat pyörätien puolella, vaikka vieressä olisi ihan oikea pysäkkikin.

Mielenkiintoista on myös se välinpitämättömyys, jolla monet pyöräilijät suhtautuvat esim. bussista poistuviin matkustajiin. Taitaapi monelta pyöräilijältä unohtua tieliikennelain 31 §:n 3. momentti:

Tieliikennelaki sanoi:
Pyörätiellä polkupyöräilijän ja mopoilijan on aikoessaan linja-auton tai raitiovaunun pysäkin kohdalla sivuuttaa sille pysähtyneen linja-auton tai raitiovaunun annettava esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuville ja siihen nouseville matkustajille.

Päivittäin näkee kuinka pyöräilijä ajaa - monasti lujaakin vauhtia - kohti matkustajia. Vielä ei ole tarvinnut todistaa yliajoa, mutta läheltä on menty.
 
Mielenkiintoista on myös se välinpitämättömyys, jolla monet pyöräilijät suhtautuvat esim. bussista poistuviin matkustajiin.

Monesti tosiaan huomaa kyllä bussista tulevien ihmettelevän katseen kun itse pysähtyy päästämään heidät astumaan jalkakäytävän puolelle. Näkee että eivät ole tottuneet moiseen. Nykyäänhän pysäkit pyritään onneksi rakentamaan niin että matkustajat eivät joudu astumaan suoraan kenenkään eteen.

Pyöräilijöitä on monelaisia, niin kuin on bussikuskeja ja maastoautoilijoitakin. Kaikkia rooleja kannattaa joskus edes kokeilla niin oppii ottamaan toisten näkökulman (ja varsinkin ne katvealueet) paremmin huomioon.
 
Ainakin nuo Mäkelänkadun ruuhkat saattoivat olla seurausta siitä, että Autottoman päivän kunniaksi autoilijat kolmessa kolarissa Tuusulanväylällä kolhivat ajoneuvonsa ja järjestivät itsensä tällä tavalla ehkä ainakin joksikin aikaa autottomiksi (ja moottoripyöräilijä oli lähellä päätyä hengettömäksikin...).
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kolarit+haittasivat+liikennettä+Tuusulanväylällä/1135239637077 http://194.252.88.3/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content171620E3FB2

Bongasin nuokin onnettomuusruuhkat, ne olivat Kehä I:n pohjoispuolella viiden-puoli kuuden maissa.
 
Päivittäin näkee kuinka pyöräilijä ajaa - monasti lujaakin vauhtia - kohti matkustajia. Vielä ei ole tarvinnut todistaa yliajoa, mutta läheltä on menty.

Minä olen valitettavasti nähnyt kuin pieni poika poistuessaan bussista jää polkupyörän alle, joka oli jopa normaalilla jalkakäytävällä..... eli pyöräiliä oli näitä "nuoria 12 vuotiaita" aikuisia.

Onneksi niinä nyt ei siinä pahempi käynnyt (tällä kertaa...).

Koko se autoton keskusta voisi olla huomattavasti suurempi, kuin se on kummiskin vain yhdestä päivästä kyseessä. Alue voisi olla jotain Mechelininkatu - Runeberginkatu - Helsinginkatu- ja siitä töölönlahden eteläpuoli jäävän alue.

Sitten en ymmärrä miksi H16 laitetaan kiertotielle. Sanoiko joku että se oli ajoneuvoton päivä. Niin, bussi tietysti on linja-auto... Eikös autoton päivä pitänyt suosia joukkolikennettä?

Vähän ollan kyllä hakoteillä...

/Skurubisin
 
Takaisin
Ylös