Länsiväylälle pian lisää tietyöruuhkia

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Kesällä alkanut Suomenojan tietyömaa on nyt sekoittanut Länsiväylän aamu- ja iltaruuhkan liikennettä parisen kuukautta. Kuljen päivittäin töihin Kivenlahdesta Helsingin keskustaan ja kyllä riemu repeää, kun henkilöautojonot seisovat pahimmillaan Soukanväylällä Espoonlahdentien risteyksessä asti. Ilmeisesti jonot ulottuvat melko pitkälle myös Finnoontien ja Hannuksentien suuntiin. Linja-autojen kierrot vaikuttavat häiriintyvän melko paljon.

Vaan eipä hätää, uutta kivaa on rakenteilla Espoonlahden liittymään. Kaikki viittaa siihen, että vanha kaartava ramppi Länsiväylältä ylös Soukanväylälle poistuu pian käytöstä ja liikenne johdetaan suoraan ylös sillalle toiselta puolelta. Ja kaikki liikenne näyttäisi kulkevan yhden, surkean pienen kiertoliittymän kautta! Ihmettelen todella, jos tämä ei johda uusiin, valtaviin ruuhkiin Espoonlahden liittymässä. Vanhakaan ramppi yhdistettynä liikennevaloihin ei vetänyt kaikkea liikennettä. Miten tämä pikkuruinen kiertoliittymä voisi vetää kolme suurta liikennevirtaa yhtä aikaa?

Toki töitä täytyy toisinaan tehdä vaikeissakin paikoissa. Luulisi silti, että nykyaikaisilla simulointiohjelmilla voitaisiin tänä päivänä todeta etukäteen, etteivät suunnitellut poikkeusjärjestelyt vedä kaikkea liikennettä.
 
Toki töitä täytyy toisinaan tehdä vaikeissakin paikoissa. Luulisi silti, että nykyaikaisilla simulointiohjelmilla voitaisiin tänä päivänä todeta etukäteen, etteivät suunnitellut poikkeusjärjestelyt vedä kaikkea liikennettä.

Vasta tänään Destialla kehuttiin poikkeusjärjestelyjen onnistuminen Hakamäentien työmaalla (mm. Metro, HS) joten se kyllä onnistuu vaikka Hakamäentie kovin hyvin vetänyt lähtökohtaisesti. Länsiväylän tavalliset liikennemäärät ovat niin merkittäviä, ettei suunnittelussa ole todettu järkeväksi rakentaa tarpeeksi suuria poikkeusjärjestelyramppeja normaalin liikennevirran pitämiseksi suunnilleen yhtä nopeana.
 
Kesällä alkanut Suomenojan tietyömaa on nyt sekoittanut Länsiväylän aamu- ja iltaruuhkan liikennettä parisen kuukautta. Kuljen päivittäin töihin Kivenlahdesta Helsingin keskustaan ja kyllä riemu repeää, kun henkilöautojonot seisovat pahimmillaan Soukanväylällä Espoonlahdentien risteyksessä asti. Ilmeisesti jonot ulottuvat melko pitkälle myös Finnoontien ja Hannuksentien suuntiin. Linja-autojen kierrot vaikuttavat häiriintyvän melko paljon.

Vaan eipä hätää, uutta kivaa on rakenteilla Espoonlahden liittymään. Kaikki viittaa siihen, että vanha kaartava ramppi Länsiväylältä ylös Soukanväylälle poistuu pian käytöstä ja liikenne johdetaan suoraan ylös sillalle toiselta puolelta. Ja kaikki liikenne näyttäisi kulkevan yhden, surkean pienen kiertoliittymän kautta! Ihmettelen todella, jos tämä ei johda uusiin, valtaviin ruuhkiin Espoonlahden liittymässä. Vanhakaan ramppi yhdistettynä liikennevaloihin ei vetänyt kaikkea liikennettä. Miten tämä pikkuruinen kiertoliittymä voisi vetää kolme suurta liikennevirtaa yhtä aikaa?

Toki töitä täytyy toisinaan tehdä vaikeissakin paikoissa. Luulisi silti, että nykyaikaisilla simulointiohjelmilla voitaisiin tänä päivänä todeta etukäteen, etteivät suunnitellut poikkeusjärjestelyt vedä kaikkea liikennettä.
Tuon työn alla olevan Länsiväylän Espoonlahden liittymän tänä aamuna avatut rampit ovat vain tilapäisiä ja ovat käytössä noin kuukauden. Siellähän rakennetaan paraikaa uutta kaartavaa ramppia, joka johtaa edellisen liittymän tavoin Martinsillan ali ja edelleen ko. sillalle ja siitä Kivenlahdentien risteykseen. Espoonlahden liikenne taas ohjataan kokonaan uudelle väylälle, joka putkahtaa esiin Länsiväylän alta ja liittyy Kivenlahdentien ja Espoonlahdenrannan uuteen liikenneympyrään. Martinsiltaa ollaan puolestaan leventämässä nelikaistaiseksi. Länsiväylältä Nöykkiöön päin kulkeva liikenne ohjattaneen omaa liittymää pitkin, joka erkanee jo ennen Martinsiltaa ja kulkee omaa kaistaansa pitkin, jolloin ko. sillalta tuleva liikenne ei estä sen sujumista.

Olihan siinä ammattikuljettajallakin hieman ahdasta (tilapäinen liikenneympyrä Martinsillalla oli ensin tehty liian tiukaksi busseille ja raskaalle kalustolle yleensäkin), mutta kestämme sen kyllä, kun tiedämme, että ne ovat vain merkki paremmasta ja sujuvammasta tulevaisuudesta myös bussiliikenteessä.
 
Suomenojan siltatyömaa Länsiväylällä on sinänsä ihan oma lukunsa ja se tosiaankin kerää melkoiset autoruuhkat aina ruuhka-aikoihin. Yhtenä aamuna tällä viikolla jonotettiin esimerkiksi Kaitaantieltä Iivisniemen kääntöpaikan (e42:sen entisen päätepysäkin) tasalta. Myös Kehä I:sellä jonotettiin tänä aamuna Länsiväylältä saakka. Ruoholahteen menevä jono on aivan tavanomainen näky jokapäivä. Ja iltaruuhkassa toki vastakkaiseen suuntaan.

Länsimetron tiedoitustilaisuudessa viime vuonna ennustettiin Länsiväylän automäärien kasvavan vielä runsaasti ja ihmettelenkin kovasti, minne ne sitten mahtuvatkaan. Matikylänkin kohdalle odotetaan jopa 100% liikennelisäystä kun se jo nyt on aivan täynnä autoja ruuhka-aikoina.
 
Nyt tuo Espoonlahden rampin kiertoliittymä on historiaa ja voin tunnustaa olleeni väärässä, vriston kuvaamien muutosten (mm. halkaisijan kasvatus) jälkeen se toimi ihan kohtuullisesti. En tosin matkustanut paikan läpi pahimpaan ruuhka-aikaan.

Ruoholahden jonoissa on se mielenkiintoinen piirre, että seisovista jonoista poukkoilee toisinaan henkilöautoja bussikaistalle ilman sen kummempia peiliin vilkaisuja. Pari kertaa olen ollut todistamassa paniikkijarrutusta, mutta osuttu ei vielä ole.
 
No niin, onpa mukava nähdä, kuinka liikenne puuroutuu Suomenojan siltatyömaan kohdalla ensimmäisenä lumipyryn jälkeisenä aamuna. Tietullille olisi tarvetta heti Espoon ja Kirkkonummen rajalla.

Matka Espoonlahden risteyksestä Soukanväylältä tietyömaan kohdalle kesti 18 minuuttia. Jos tänään ei ole kaikki Suomenojan liittymän länsipuolinen bussiliikenne täysin sekaisin, niin ihmettelen.
 
Takaisin
Ylös