h72 Concordian alihankintaan 1.1.2009 alkaen

Liittynyt
16 Joulukuu 2006
Viestit
70
Helsingin Bussiliikenne oy ja Concordia Finland oy ovat 14.10.08 allekirjoittaneet 5-vuotisen sopimuksen jolla Concordia jatkaa linjan h72 hoitamista täydenpalvelun periaatteella.

Tällätavoinkin voidaan hoitaa kuljettajavaje pois päiväjärjestyksestä.

Huhuja ei saisi levitellä, mutta hevosmiesten tietotoimiston valjashuoneen poikien tiedetään kertoneen 300 ja 400 sarjan linjojen hoidon tulevan 1.1.09 alkaen Veolian hoidettavaksi.
 
Vs: Tähän on tultu, mutta onko tämä ratkaisu

Mielenkiintoista, jos kilpailun voittanut firma voi tosta noin vaan siirtää ajot jollekin toiselle firmalle. Eikös kilpailun pistekriteereinä ole erilaisia laatu- ym tekijöitä? Voidaanko niistä pitää kiinni, jos firma noin vaan vaihtuu? Tosin HelB:n asema noissa laatujutuissa ei taida olla ihan huippuluokkaa tällä hetkellä.

Matkustajien kannalta ratkaisu on todennäköisesti oikein hyvä. Ja vaikea kuvitella, että kummankaan firman kuljettajillakaan olisi vastaansanomista.
 
Vs: Tähän on tultu, mutta onko tämä ratkaisu

Ja vaikea kuvitella, että kummankaan firman kuljettajillakaan olisi vastaansanomista.

Kyllä ainakin Concordialla on odotettu, että linjasta h72 päästään eroon tiukkojen ajoaikojen takia. Tai ainakin ne joiden kanssa asiasta olen keskustellut on näin sanonut, itse en ole ajanut kyseistä linjaa pariin vuoteen ruuhka-aikana.

Toivottavasti linja jatkuu "meillä" sen sopimuksen mukaan mikä oli tehty HelB:in kanssa, eli uusien autojen määrä ja automäärä yleensäkkin. Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta yksi kuski puhui, että autojen määrää linjalla lisättäisiin HelBin sopimuksen myötä. Joku jolla oikeata tietoa oikaiskoon asian jos olen väärässä.
 
Vs: Tähän on tultu, mutta onko tämä ratkaisu

Kyllä ainakin Concordialla on odotettu, että linjasta h72 päästään eroon tiukkojen ajoaikojen takia. Tai ainakin ne joiden kanssa asiasta olen keskustellut on näin sanonut, itse en ole ajanut kyseistä linjaa pariin vuoteen ruuhka-aikana.

Toivottavasti linja jatkuu "meillä" sen sopimuksen mukaan mikä oli tehty HelB:in kanssa, eli uusien autojen määrä ja automäärä yleensäkkin. Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta yksi kuski puhui, että autojen määrää linjalla lisättäisiin HelBin sopimuksen myötä. Joku jolla oikeata tietoa oikaiskoon asian jos olen väärässä.
Onneksi olkoon ja kikkelis kokkelis! Aikoinaan tuli Turistilla nautittua h72:ta enemmän kuin mikään annosteluohje salli, joten ei ole sitä linjaa lainkaan ikävä ja on vain hyvä, ettei sitä tarvitse ajaa jatkossakaan!
Mahtaneeko 300- ja 400-linjojen Veolia-alihankinta noin vain onnistua, Veolialla ei taida olla tarpeeksi uutta EEV-tason kalustoa vapaana. Mieluummin alihankintaan h67, sen voisi minun puolestani ajaa vaikkapa kottikärryillä! :)
 
Vs: Tähän on tultu, mutta onko tämä ratkaisu

ja mihin menevät Helbin hankkimat uudet bussit tätä linjaaa varten?
 
Vs: Tähän on tultu, mutta onko tämä ratkaisu

Helsingin Bussiliikenne oy ja Concordia Finland oy ovat 14.10.08 allekirjoittaneet 5-vuotisen sopimuksen jolla Concordia jatkaa linjan h72 hoitamista täydenpalvelun periaatteella.

Tällätavoinkin voidaan hoitaa kuljettajavaje pois päiväjärjestyksestä.

Mun mielestä tämä on hyvä ratkaisu Helbin nykyiseltä toimitusjohtajalta. Kaikkihan tietävät, että minkälaisen "läksiäislahjan" tuo entinen tj antoi edustamalleen yritykselle. Viimeinen Helsingin sisäisten linjojen kilpailutusvoitto saatiin kotiin huikean tappiollisilla tarjouksilla. Helb yrittää nyt pelastaa viimeisen Helsingin kilpailutuksen jäljiltä mitä pelastettavissa on.

Ei ole mitään järkeä ajaa linjoja lähtökohtaisesti tappiolla. Ja vielä jos kuljettajiakaan ei ole tarpeeksi tappiot ylitöiden teettämisen ja mahdollisten ajamattomien vuorojen takia vain kasvavat. Kaiken kaikkiaan Helbin nykytilanteessa ihan järkevän tuntuinen toimenpide. Sen sijaan noiden seutulinjojen "myyntiin" en jaksa ihan heti uskoa. Se olisi kesken sopimuskauden hyvinkin radikaali toimenpide ja luulen, että "sivustaseuraaja"- YTV:kin alkaisi vihdoinkin jonkin verran nikottelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Tähän on tultu, mutta onko tämä ratkaisu

Mielenkiintoista, jos kilpailun voittanut firma voi tosta noin vaan siirtää ajot jollekin toiselle firmalle. Eikös kilpailun pistekriteereinä ole erilaisia laatu- ym tekijöitä? Voidaanko niistä pitää kiinni, jos firma noin vaan vaihtuu?

Liikennöintisopimusten mukaan liikenne (tai osa siitä) voidaan antaa alihankintaan toiselle liikennöitsijälle, jos liikenteen tilaaja hyväksyy alihankinnan. Alihankinnan on luonnollisesti täytettävä alkuperäisessä tarjouksessa luvatut laatukriteerit (eli käytännössä kalustopisteet ja kuljettajien koulutus ja perehdytys).

Minulla ei ole mitään varmaa tietoa, mutta yksi kuski puhui, että autojen määrää linjalla lisättäisiin HelBin sopimuksen myötä.

72:llehan lisättiin yksi kokopäivävuoro tämän vuoden alussa ja samalla ajoaikoja pidennettiin. Ensi vuoden alussa ei tiettävästi ole tulossa uusia muutoksia.
 
Välillä ajoajat olivat kovin kireitä. Nykyään ruuhka-aikaan ehtii yleensä Rautatientorille reilusti ennen edellisen vuoron lähtöä. Välillä jää jopa vartti aikaa. Tapanilassa sen sijaan aikaa jää melko vähän, viimeksi ajoin "hitaalla" autolla, väkeä oli paljon, joten olin pari minuuttia lähdöstä myöhässäkin välillä.

Kierrosaika on riittävä, mutta pysäköinnin hankaluuden takia soisi aikaa jäävän pikemminkin Tapanilaan kuin keskustaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nykyisessä tilanteessa alihankinnan mittava laajentaminen vaikuttaa perustellulta. Jos hevosmiesten tiedot pitävät paikkansa, niin 300- ja 400-sarjan linjatkin siirtyisivät Helbiltä alihankintaan. Tuskin tilaajalla on erityisesti asiaa vastaan, kun vertaa, mitä Hesarissa 15.8.08 on mainittu: "Järviluoman mukaan YTV seuraa tilannetta, ja jos Helsingin Bussiliikenteen lupaamaan syyskuun alkuun mennessä ei tapahdu muutosta parempaan, voidaan YTV:llä harkita jopa sopimuksen purkua."

Nykyisessä tilanteessa Helbin hinnat ovat alihintaisia, koska tappiota tulee rankasti. Toisaalta on muistettava, että palvelulinjojen tarjoukset on jätetty edellisen toimistusjohtajan aikaan. Helb hävisi 14 auton liikenteen ja säilytti 5 auton liikenteen. Häviö oli siis merkittävä. Palvelulinjat ovat tosin marginaalista verrattuna muuhun liikenteeseen.

Toinen kysymys on toki, että milloin tarjous on alihintainen? Olettaisin, että kaikilla liikennöitsijöillä ovat varsinaiset liikenteestä aiheutuvat linjatunti-, -km- ja autopäiväkulut varsin vakioita. Näihin lisätään muut kulut ja summaksi saadaan tarjouksessa ilmoitettavat hinnat. Muissa kuluissa on yrityskohtaisia eroja. Olettamukseni on, että kukaan ei tarjoa liikennettä alle liikenteestä aiheutuvien kulujen. Tarjouksen jättämisen jälkeen esimerkiksi sairauslomien määrät ja kuljettajatilanteesta aiheutuvat mahdolliset ylityökorvaukset ovat myös muuttuva tekijä. Jos nämä osaa ennustaa oikein, tarjous on kannattava. Tietysti on niinkin, että hyvin hoidetussa yrityksessä sairaslomien määrä on vähäisempi. Jossain määrin lienee jokaisen tunnustettava, että sunnuntaisin ei ole mielellään sairas.

Toisen yrityksen johto on toki ymmärtänyt, että taukoja vähentämällä saa supistettua kustannuksia. Oma väitteeni havaintojen pohjalta on, että Concordia ajaa liityntälinjoja Itä-Helsingissä yhdellä autolla vähemmän kuin tilaaja on autoja laskenut tarvittavan. Kun automäärä on 24, niin yhden auton poistamisella saa automäärässä vähän yli 10 prosentin säästön. Taukojen yhteispituus voi olla yhtä pitkä kuin Helbilläkin, mutta ne on keskitetty ruuhkien ulkopuolelle, jolloin säästöä saadaan automäärässä.
 
Nykyisessä tilanteessa alihankinnan mittava laajentaminen vaikuttaa perustellulta. Jos hevosmiesten tiedot pitävät paikkansa, niin 300- ja 400-sarjan linjatkin siirtyisivät Helbiltä alihankintaan. Tuskin tilaajalla on erityisesti asiaa vastaan, kun vertaa, mitä Hesarissa 15.8.08 on mainittu: "Järviluoman mukaan YTV seuraa tilannetta, ja jos Helsingin Bussiliikenteen lupaamaan syyskuun alkuun mennessä ei tapahdu muutosta parempaan, voidaan YTV:llä harkita jopa sopimuksen purkua."

On syytä todeta, Helbin henkilöstötilanne on muuttunut elokuuhun nähden huomattavasti parempaan suuntaan. Heikentyneessä taloudellisessa tilanteessa linja-autonkuljettajan varma, joskin alhainen, palkkataso on houkutellut kuljettajia myös HelBille.

Täytyy myös muistaa, että mikäli HelBin ajamat 300- ja 400 sarjat siirtyisivät Veolian alihankintaan, niin kysymys olisi pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä huomattava ennakkotapaus. En muista, onko milloinkaan näin monta linjaa siirtynyt yhtäaikaa kesken sopimuskauden toisen liikennöitsijän ajettavaksi. Mikäli näin tapahtuu liikenteen tilaajan tulisi varmistaa ainakin se, että liikenteen harjoittamisen palvelutaso ei heikkene miltään osin. Ei tuo Veoliakaan, kuten muutkaan suuret liikennöitsijät, ole mikään automaattinen laadukkaan linja-autoiikenteen laadun tae.

Täytyy myös ihmetellä, että mistä Veolia näin nopeasti saisi haalittua linjaston osaavia ylimääräisiä kuljettajia ja kalustoa harjoittamaan linjaliikennettä alihankintaan.

Mä myös luulen, että jos yllä esitetty skenaario HelBin linjojen myynnistä toteutuisi, niin YTV:ssäkin alettaisiin oikeasti miettiä alihankinnan ja kilpailutuksen periaatteita. Esille nousee kysymys mm. siitä, että voiko liikennöitsijä, joka samana tai edellisenä vuonna on siirtänyt merkittävän osan harjoittamastaan seutuliikententeestä alihankintaan, osallistua tarjouksillaan ainakaan samana vuonna seutuliikenteen kilpailukierroksille.
 
Täytyy myös ihmetellä, että mistä Veolia näin nopeasti saisi haalittua linjaston osaavia ylimääräisiä kuljettajia ja kalustoa harjoittamaan linjaliikennettä alihankintaan.

Veolialla on jo edellisten kilpailutappioiden jäljiltä jonkun verran ylimääräisiä kuljettajia. Veolia on myös irtisanonut kuljettajia vuodenvaihteessa kilpailutappion takia. Nämä irtisanomiset voidaan perua, jos Veolia ottaa liikennettä alihankintaan.

Vuodenvaihteessa h51:ltä ja h52/A/V:ltä vapautuu yli 20 bussia ja jo ennestään Tuupakassa on seisomassa kalustoa. Jos sopivaa kalustoa ei ole, voi HelB varmasti myös lainata sitä alihankintaa varten.

Liikenteen tilaajalla tuskin on mitään sitä vastaan, että liikennettä siirtyisi alihankkijalle, joka kokemusten perusteella hoitaa liikenteen luotettavammin ja korkeatasoisemmin.
 
Liikenteen tilaajalla tuskin on mitään sitä vastaan, että liikennettä siirtyisi alihankkijalle, joka kokemusten perusteella hoitaa liikenteen luotettavammin ja korkeatasoisemmin.

... sitten tämä epävarma liikennöitsijä eli HelB voi muina miehinä osallistua seuraaviin seutuliikenteen kilpailukierroksiin. Ensin ei pystykään hoitamaan voittamaansa liikennettä loppuun asti ja sitten 8 kuukauden päästä pystyykin. Kyllähän tällainen pelleily pitäisi saada loppumaan.

Entä mitä tapahtuu elokuussa 2009, jos Helb häviää nyt käynnissä olevan seutuliikenteen tarjouskilpailussa harjoittamansa liikenteen. Irtisanotaanko kuljettajia mahdollisten kilpailutuskierrosten tappioiden jäljiltä? Nykyisen taloustilanteen johdosta ja Helbin mahdollisten liikennöintitappioiden seurauksena tähänkin tilanteeseen voidaan joutua. (Mahdollisuus on tosin hyvin pieni :biggrin:).

Kyllä liikenteentilaajan eli tässä tapauksessa YTV:n tulisi tarkkaan pohtia, että voiko näin monta linjaa siirtyä kesken sopimuskauden noin vain sormia napauttamalla liikennöitsijältä toiselle. Ainakin tilaajaosapuolen tulisi olla varma siitä, että palvelutaso pysyy ennallaan, eikä yrityksen kuljettajat tule kärsimään vaihdoksesta nyt tai lähitulevaisuudessa. (Vai onko tämä vain kuljettajayhdistysten ongelma.) Eikä mikään todellakaan takaa sitä, että Veolia olisi yhtään sen parempi liikenteen harjoittaja em. linjoilla. Kokemus voi olla varsin huono mittari. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Veolialla on jo edellisten kilpailutappioiden jäljiltä jonkun verran ylimääräisiä kuljettajia. Veolia on myös irtisanonut kuljettajia vuodenvaihteessa kilpailutappion takia. Nämä irtisanomiset voidaan perua, jos Veolia ottaa liikennettä alihankintaan.

Vuodenvaihteessa h51:ltä ja h52/A/V:ltä vapautuu yli 20 bussia ja jo ennestään Tuupakassa on seisomassa kalustoa. Jos sopivaa kalustoa ei ole, voi HelB varmasti myös lainata sitä alihankintaa varten.

Liikenteen tilaajalla tuskin on mitään sitä vastaan, että liikennettä siirtyisi alihankkijalle, joka kokemusten perusteella hoitaa liikenteen luotettavammin ja korkeatasoisemmin.

Kuljettajia irtisanottiin syysliikenteen 2008 sekä vuodenvaihteen 2009 kilpailutappioiden vuoksi kaikkiaan 49 kappaletta ja nykyiselläänkin varallaoloa ajopäiväkirjoissa ilmenee enemmän kuin tarpeeksi. Lisäksihän Veolialla on kokemusta entuudestaan linjojen 360-364 liikennöinnistä; tuskinpa selkeiden 400-sarjan reittien opiskelu tuottaa vaikeuksia niillekään, jotka eivät aivan ruutia ole keksineet.
 
Ensin ei pystykään hoitamaan voittamaansa liikennettä loppuun asti ja sitten 8 kuukauden päästä pystyykin.

Onhan sekin tapa hoitaa liikenne, että annetaan se alihankintaan. h72:n tapauksessa tilaaja on varmaan tyytyväinen, että sopimus meni HelBin kautta, koska Concordian kanssa suoraan tehtynä sopimus olisi ollut n. 10% kalliimpi.
 
h72:n tapauksessa tilaaja on varmaan tyytyväinen, että sopimus meni HelBin kautta, koska Concordian kanssa suoraan tehtynä sopimus olisi ollut n. 10% kalliimpi.

Niin, mutta lopputulos viivan alla on toki, että Concordialle maksetaan sen verran kuin maksetaan, mutta kaikki ei mene HKL:n budjettimomentista vaan loput siitä, joka huolehtii kaupungin omistusyhtiöiden alijäämän kattamisista. Lyhyellä aikavälillä tietysti parantaa joukkoliikenteen rahoitusasemaa ja nostaa subventioastetta, mutta pitkällä aikavälillä HelB-sotkut tehnevät hallaa koko joukkoliikenteen kilpailuttamis- ja tilausperiaatteille.

Jos jotain positiivista haluaa löytää, niin ainakaan yksityiset liikennöitsijät eivät varmasti saa ylisuuria voittoja, koska HelBin tarjoukset pitävät hintatason alhaalla.
 
Takaisin
Ylös