Havaintoja YTV-alueelta - marraskuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Miksi tuo hymiö? Mitäs MaxCissa vikaa on? Malli hienoimmasta päästä mitä pääkaupunkiseudulta löytyy. Moottorissa on tarpeaksi vääntöä, penkit on hyvät ja oikein asialliset äänet.


ei, kun että Helb 709:ssa ei ole pysäkkinäyttöä, eikä helmiä.
 
To 20.11.

Espoo

CBF #26 (Scania L113 Carrus City M) / 35

Helsinki

CBF #10 (Scania L113 Carrus City M) / 16

Vantaa

CBF #304 (Volvo B10B Carrus City M) / 72
 
Viimeksi muokattu:
Miksi tuo hymiö? Mitäs MaxCissa vikaa on? Malli hienoimmasta päästä mitä pääkaupunkiseudulta löytyy. Moottorissa on tarpeaksi vääntöä, penkit on hyvät ja oikein asialliset äänet.
Ja tietäkää, että tuon sisarauton, Helb 9518, on allekirjoittanut ajanut joulukuussa vuonna 1995 ensin Ruotsin puolella Scanian Katrineholmin tehtailta Tukholman Värtaninsatamaan ja sitten seuraavana aamuna Helsingin Olympiaterminaalista Scan-Auton tiloihin Konalaan. Kun matkustatte sillä ja sen sisarilla, niin muistakaa, että ne ovat ainutlaatuinen ja aikanaan ennennäkemätön osa Helsingin kaupungin liikennelaitoksen bussihankintojen historiaa. Ne katovat ennen pitkää ja sitten ne liikkuvat enää muistoissamme.

Tämä oli vaatimaton kunniapuheeni Helbin autosarjalla 9502-9522, joiden hankinta-/toimitusprosessiin siis minäkin olen osaltani osallistunut. Itse pidän niistä myös työkaluina, mutta ymmärrän toki, jos joku kolleega ei pidä.
 
Ja tietäkää, että tuon sisarauton, Helb 9518, on allekirjoittanut ajanut joulukuussa vuonna 1995 ensin Ruotsin puolella Scanian Katrineholmin tehtailta Tukholman Värtaninsatamaan ja sitten seuraavana aamuna Helsingin Olympiaterminaalista Scan-Auton tiloihin Konalaan. Kun matkustatte sillä ja sen sisarilla, niin muistakaa, että ne ovat ainutlaatuinen ja aikanaan ennennäkemätön osa Helsingin kaupungin liikennelaitoksen bussihankintojen historiaa. Ne katovat ennen pitkää ja sitten ne liikkuvat enää muistoissamme.

Tämä oli vaatimaton kunniapuheeni Helbin autosarjalla 9502-9522, joiden hankinta-/toimitusprosessiin siis minäkin olen osaltani osallistunut. Itse pidän niistä myös työkaluina, mutta ymmärrän toki, jos joku kolleega ei pidä.

Tuo oli upea kunniapuhe MaxCeille! Onhan se minunkin mielestäni yksi hienoimpia bussejamme täällä pääkaupunkiseudulla. Tuo ajamasi HelB 9518 tekee vieläkin kokopäiväuraa h79:llä, vaikka ikää alkaa olemaan jo 13 vuotta! 9518 on minulle matkustajan näkökulmasta varsin tunnearvoinen dösä, koska sillä on kerran jos toisenkin tullut mentyä.

Nauttikaamme kaikista pääkaupunkiseudun antimista, sillä kaikki loppuu aikanaan! Tämä oli omistettu kaikille linja-autoille
 
Tuo oli upea kunniapuhe MaxCeille! Onhan se minunkin mielestäni yksi hienoimpia bussejamme täällä pääkaupunkiseudulla. Tuo ajamasi HelB 9518 tekee vieläkin kokopäiväuraa h79:llä, vaikka ikää alkaa olemaan jo 13 vuotta! 9518 on minulle matkustajan näkökulmasta varsin tunnearvoinen dösä, koska sillä on kerran jos toisenkin tullut mentyä.
Ja ylipäätään ne olivat Helsingin kaupungin liikennelaitoksen uskalias hankinta aikanaan. Aiemminhan, aivan muutamia testiautoja luukuunottamatta, HKL:n bussit vähitään koritettiin suomalaisissa koritusfirmoissa, kuten vaikkapa Wiima, Delta-Plan ja Ajokki, jollei alustatkin hankittu Sisun tai aiemmin Vanajankin muodossa.
Nyt nyt siis hankittiin kokonainen sarja yhtenäisrakenteisia busseja suoraan tehtaalta toimitukseen; uudet tuulet puhalsivat vahvasti varsin vanhoillisessa Laitoksessakin, kun ympärillä kiehui koko alallakin. Tunnetut firmat vaihtoivat (usein ruotsalaiseen) omistukseen ja pienempiä katosi tuon myllerryksen myötä.
 
Tuo oli upea kunniapuhe MaxCeille! Onhan se minunkin mielestäni yksi hienoimpia bussejamme täällä pääkaupunkiseudulla. Tuo ajamasi HelB 9518 tekee vieläkin kokopäiväuraa h79:llä, vaikka ikää alkaa olemaan jo 13 vuotta! 9518 on minulle matkustajan näkökulmasta varsin tunnearvoinen dösä, koska sillä on kerran jos toisenkin tullut mentyä.

Nauttikaamme kaikista pääkaupunkiseudun antimista, sillä kaikki loppuu aikanaan! Tämä oli omistettu kaikille linja-autoille
Sattumoisin tämä 9518 on ensimmäinen ajamani ns. Hintti-Scania. Se tapahtui loka-marraskuussa 2004, jolloin olin toki STA:lla töissä, mutta ajoin HKL-Bussiliikenteen työvuoroa. Taisi olla silloinkin kuljettajapulaa HKL:ssä. Eli ajaessani Viikintiellä silloista h57:aa Itäkeskuksen suuntaan eräällä pysäkillä takimmainen ovi teki totaalisen lakon. Täysin paineilmat poissa, ei tullut ilmaa edes venttiiliin asti. Muut ovet toimivat täysin. Auto oli 9, Scania N94/Lahti 402. Siinä tutkiessani vikaa kaikki matkustajat ehtivät poistua, joten sähkökaapista ovijarru irti ja housuista vyö pois, jolla köytin oven kiinni ja jatkoin Varhan varikolle. Sieltä sainkin vara-autoksi sen 9518:n! :) Ei tainnut mennä ihan HKL:n normaalien toimintatapojen mukaan, mutta seuraava lähtö Itäkeskusesta tuli kuitenkin hoidettua!
 
21.11.08 Helsinki

Veolia 332 (Facelift Ikarus teli)/650A

Linjalla 650(A) ajetaan muutamia ruuhkalähtöjä nykyään telibussilla. Näitä lähtöjä ovat ainakin 6:55A, 16:25 ja 18:40 Rautatientorilta sekä 7:50A Vantaanpuistosta. Linjan matkustajamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti eikä ruuhka-aikoina linjojen 615N ja 650 yhteinen tarjonta (6 - 8 vuoroa tunnissa) enää tahdo riittää Tammiston, Kartanonkosken ja Pakkalan tarpeisiin. Tuolle alueelle rakennetaan edelleen ja esimerkiksi tulevan talven aikana on valmistumassa useita kerrostaloja. Lisäksi äskettäin avattu Flamingon viihdekeskus on lisännyt Keski-Vantaan linjojen matkustajamääriä.
 
Pe 21.11. Helsinki

CBF #164 (Volvo B10B Säffle 2000) / 512(A)
CBF #334 (Volvo B10B Carrus City M) / 75A
HELB #9516 (Scania CN113 MaxCi) / 39
HELB #806 (Volvo B7RLE 8700LE) / 611

Vantaa

CBF #128 (Scania L113 Carrus City M) / 70
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös