Uusissa Volvoissa liian pieni lastenvaunutila

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Tämä koskee siis 2-akselisia Volvo B7RLE/8700Le-malleja, joissa matalan etuosan ja korkean takaosan välinen kynnys olisi liian korkea ilman väliaskelmaa. Ikävä kyllä, tuo kynnys haukkaa ison osan lastenvaunutilasta ja vaikeuttaa tuntuvasti sen toimintaa. Eilen ajelin ajosarjaa, jossa oli Espoon sisäisiä bussilinjoja e12 ja e14 ja eräällä kierroksella oli maksimissaan kuudet vaunut koko kierrosta kohden, joista maksimissaan sisällä siis aina korkeintaan kaksi kerrallaan. Kahdet vaunut jäivät pysäkille odottamaan seuraavaa vuoroa Martinsillantiellä, kun ei enää mahtunut enempää.

En tiedä, miksi tuon autosarjan lastenvaunu-/ pyörätuolitila on mitoitettu niin pieneksi, aivan kuin bussien pituuksien muuttuessa uusien sääntöjen mukaan muutama vuosi sitten (oliko vuonna 2006?) eteenkin kaksiakselisia busseja olisi lyhennetty suunnittelupäättellä niin, että lastenvaunutila lyheni samalla.

Minulla on tätä nykyä kokemusta vain noista muutamista PL:n liikennöimistä Espoon sisäisistä bussilinjoista, mutta jotka kylläkin ovat yksiä keskeisimpiä bussilinjoja siellä. Niistä varsinkin linjojen e12, e14 ja e42 matkustajamäärät ovat nähdäkseni jatkuvassa kasvussa ja lastenvaunut siinä sivussa. Toki myös pyörätuolilla liikkuvat ovat samassa liemessä. Ei ole mukavaa jättää heitä pysäkille, kun "ns. suunnittelun kukkanen" tekee heidän matkustamisen niinkin hankalaksi, kun se näissä uusissa Volvoissa on.

Uusia ratkaisuja busseissa tarvitaan. Lastenvaunutilaa yksi penkkirivi pidemmäksi tai niin, että keskiovia siirretään eteenpäin ja matalan etuosan osuus vähenee. Sitähän eivät tarvitse muut kuin huonosti liikkuvat ja muut matkustajat yleensä hakeutuvatkin korkeaan takaosaan istumaan; näin ollen istuinpaikkojen määrän lisääminen ei haittaa siellä. Tällä ratkaisulla saadaan korkean takaosan käytävää hieman pidemmäksi ja siten tuota kriittistä kynnystä matalammaksi, eikä ylimääräistä ja tilaavievää porrasaskelmaa tarvita. Toki kokonaisuudessaan pidempi telibussikin voisi olla ratkaisu, mutta lisäisi myös kustannuksia. Eräs ratkaisu voisi olla myös ns. uusaluebussit, joissa keskiovien edessä olisi muutamalla klaffi-istuimella varustettu ylimääräinen lastenvaunutila normaalin keskiovien vastapäätä olevat lisäksi. Mutta kaksien vaunujen lastaaminen ja mahtuminen turvallisesti nykyaikaiseen kaupunkibussiin on jo mielestäni minimivaatimus; nykytilanteessa em. busseissa ei ole niin.

Jokin ratkaisu kuitenkin tarvitaan; kuljettajana kohtaan jo päivittäin tilanteita, jossa tuo kriittinen porrasaskema aiheuttaa konflikteja niin matkustajien välillä (niin lastenvaunut, kuin pyörätuolimatkustajatkin), kuin kuljettajaakin kohtaan. Liikenneyhtiöiden palautepuhelimet ovat varmasti kuulleet myös tästä ongelmasta jo paljon.
 
Lastenvaunutilaa yksi penkkirivi pidemmäksi tai niin, että keskiovia siirretään eteenpäin ja matalan etuosan osuus vähenee.

Ongelmahan tuli Volvo 8700LE:ihin, kun matalaa osaa pidennettiin yhdellä penkkirivillä. Silloin takaosaan menevien portaiden on tultava lastenvaunutilan eteen, jotta käytävän takaosan kallistus pysyy lain vaatimissa rajoissa. Ratkaisu olisi siis lyhentää matala osuus takaisin entisiin mittoihinsa. Jos liikennöitsijöiden palautepuhelimet käyvät tarpeeksi kuumina, niin ehkä he seuraavan kerran Volvoja ostaessaan vaativat korjausta tähän asiaan.
 
Toimisiko sellainen ratkaisu, jossa verrattuna nyky-8700-katureihin, olisi keskiovet "vanhaan tapaan" yhden penkkirivin edempänä mutta matala osa jatkuisi keskioven jälkeenkin vielä yhden penkkirivin takaosaan päin? Näin saataisiin poistumisovet sijoitettua tasaisemmin, matalan osan pituus maksimoitua sekä siirtää se takaosan kynnys pois lastenvaunutilan tieltä.

Wiiman 1990-luvun alkupuolen matalalattiabussien ulkopuolelta katsottu sivuprofiilihan oli edellä mainitun ratkaisun näköinen, mutta en nyt muista, edustiko se sitten sisätiloiltaan ehdottamaani ratkaisua.
 
Toimisiko sellainen ratkaisu, jossa verrattuna nyky-8700-katureihin, olisi keskiovet "vanhaan tapaan" yhden penkkirivin edempänä mutta matala osa jatkuisi keskioven jälkeenkin vielä yhden penkkirivin takaosaan päin?

Penkeistä mahdollisimman suuri osa kannattaa sijoittaa peräkkäin, koska sitten takana istuva saa lisää jalkatilaa edessä olevan penkin alta. Matalan ja korkean osan vaihdos tuo joka tapauksessa yhden katkoskohdan ja nykyisellä järjestelyllä keskisilta ja keskiovet on saatu samaan katkoskohtaan. Jos keskiovien ja keskisillan takana olisi vielä yksi penkkirivi matalassa osassa, olisivat ne paikat ahtaita.
 
Kaupunkilinjoilla vaihtoehto on myös painottaa matalalattiaosan käyttöä seisomaliikenteessä. Ruuhka-aikaan mahtuu useampi seisomaan ja hiljaiseen aikaan tilaavieviä pyörällisiä vaunuja mahtuu myös enemmän. Klaffeja käyttämällä tuoleja vähenee vain muutama kaksiakselisissa ja kymmenisen kolmeakselisissa.

Mutta eihän se onnistu, ei?
 
Tämä sama ongelma on esiintynyt myös Scaloissa. Jos lastenvaunutilassa on ennestään yhdet vaunut, takaosan porras estää toisten vaunujen sisäänpääsyn.
 
Lastenvaunutilan kokoa saisi perusvaatimuksena myös kasvattaa niin, että kolmet vaunut mahtuvat rinnakkain. Siis yksi penkkipari pois ja lattiatilaa siihen tilalle. Kuormittuneessa vuorossa ruuhka-aikaan autossa olisi näin enemmän seisomatilaa ja lastenvaunuja ei tarvitsisi jättää niin usein pysäkille.
 
Lastenvaunutilan kokoa saisi perusvaatimuksena myös kasvattaa niin, että kolmet vaunut mahtuvat rinnakkain.

Edes Tampereella tilaaja on älynnyt vaatia kolmea lastenvaunupaikkaa, joten yllättäen mm. VT:n uusissa Scaloissa on kolme lastenvaunupaikkaa.
 
Edes Tampereella tilaaja on älynnyt vaatia kolmea lastenvaunupaikkaa, joten yllättäen mm. VT:n uusissa Scaloissa on kolme lastenvaunupaikkaa.
Saako sinne oikeasti kolmet vaunut vai onko kyseessä teknisesti kolmien vaunujen levyinen tila, jonne viimeisiä ei saa mahdutettua portaan vuoksi? :)
 
Saako sinne oikeasti kolmet vaunut vai onko kyseessä teknisesti kolmien vaunujen levyinen tila, jonne viimeisiä ei saa mahdutettua portaan vuoksi? :)

Kyllä minusta juuri suuren tilan vuoksi autoon saa mahtumaan kolmannetkin vaunut, vaikka sisällä olisikin jo kahdet vaunut. Ruuhka-aikaan voi toki tulla tungosta, mutta ratkaisu vaikuttaa toimivalta. Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Miksei tuota porrasta voisi upottaa korotettuun osaan? Pääsy takaosan etummaisille penkeille ehkä hankaloituisi hieman, mutta lastenvaunutilasta saisi näin helposti yhtenäisen.
 
Asiaan sen kummemmin perehtymättä, uskaltaisin väittää, että lastenvaunujenkin leveys on kasvanut viimeisen viidentoista vuoden aikana nykyisiin mittoihinsa. Mahtaakohan edes markkinoilla olla samanlevyistä mallia, kuin aikanaan on käytetty vaunupaikkojen mitoituksessa?
 
Asiaan sen kummemmin perehtymättä, uskaltaisin väittää, että lastenvaunujenkin leveys on kasvanut viimeisen viidentoista vuoden aikana nykyisiin mittoihinsa. Mahtaakohan edes markkinoilla olla samanlevyistä mallia, kuin aikanaan on käytetty vaunupaikkojen mitoituksessa?
Tämä on kyllä aivan totta ja samaten lastenvaunutilan toisen käyttäjäryhmän pyörätuolit ovat kehittyneet miltei "kevytmoottoripyöriksi". Tampereella taisikin olla jokin argumentti heitä kohtaan, ainakin raskaimpien ajopelejen kohdalla?

Eräänä päivänä oli omalla kohdallani nimittäin tilanne, että tällaisessa "onglema-volvossa" oli kyydissäni jo yhdet lastenvaunut ja sitten eräältä pysäkiltä kyytiini pyrki vielä pyörätuolikaveri, jolla oli sellainen kolmipyöräinen systeemi. Saatiin mahtumaan, mutta kyllä vääntöä ja säätöä riitti ja juuri tuo "kirottu porras" keskellä kulkuväylää oli syynä siihen. Sitten kun lastenvaunut piti saada pois kyydistä ennen pyörätuolia, minun piti mennä itsenikin auttamaan niiden kampeamisessa ko. portaan yli ja edelleen ulos. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että pyörätuoli olisi ensin peruuttanut kokonaan ulos bussista (toki ramppi ensin alas), jolloin lastenvaunutkin olisi saatu, mutta ajattelin, että menee nopeammin kun itse olen auttamassa ja nostamassa.

Luonnollisestikaan en haikaile mitään perusteellista uudistusta, mutta jotta niillä kahdellakin lastenvaunulla olisi turvallinen ja toimiva tilan matkustaa nykyaikaisessa kaupunkibussissa. Joillain linjoilla, joissa heitä kulkee selvästi enemmän, voisi tilaa olla vaikkapa yhdelle enemmän. Minulle ammattikuljettajana (ja myöskin lapsiperheen isänä), perheet lapsineen ovat joukkoliikenteen tärkeä käyttäjäryhmä ja mitä helpompaa heidän toimintansa vaikkapa bussissa on, sitä vähemmän he haikailevat esimerkiksi yksityisauton perään.
 
Turussa on uusimpiin autoihin vaadittu kolmen vaunun tila jo jonkin aikaa, ja käytännössäkin niihin myös mahtuu. Erittäin hyvä ratkaisu, vaikka toiset jaksavat aina kitistä ja valittaa vaunujen maksuttomuudesta. Kuljettajan työ ainakin helpottuu, kun vaunut saadaan autoon nopeasti, eikä tarvi ahtaa käytäville/jättää pysäkille.
 
No nyt tuli tästä aiheesta kouriintuntuvaa kokemusta ja heti ensimmäisellä matkalla vaunujen kanssa. Linjalla e14 oli PL:n auto 719 (Volvo 8700) ja ei siihen oikeasti mahtunut edes kaksia vaunuja takaosan portaan vuoksi. Kuvassa kummatkaan aivan tavalliset vaunut eivät olisi mahtuneet portaan ja seinän väliseen tilaan. Pitääkö jatkossa ottaa vaunuista pyöriä irti? :D

Paluumatkalla Tapiolasta päin satuimme autoon 898 (Lahti 402) ja siihen mahtui sovinnolla rinnakkain kaksosvaunut ja tavalliset. Ilmeisesti Volvo 8700:a ja Lahti Scalaa suunniteltaessa ei ole vaivauduttu kokeilemaan lastenvaunutilan toimintaa käytännössä.
 

Liitetiedostot

  • Bussi.jpg
    Bussi.jpg
    89.7 KB · Lukukerrat: 980
Takaisin
Ylös