Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
4.12

Nykyään kaikissa westendin linjan busseissa led kilvissä lukee mihin ne ovat menossa. Ainakin elieliin menevillä lukee ''Helsinki'' textin jälkeen lukee pienenä eliel.

hyvä niin. se vaan on ärsyttävää kun näytössä lukee vaan helsinki, kun vaihtoehtoja on kamppi, eliel ja rautatientori
 
6.12. Helsingissä ajettiin Linnan juhlien aikaan raitiovaunujen korvausliikennettä linja-autoilla:

HelB 3 / 3X
HelB 4 / 3X
HelB 9639 / 4X
HelB 9640 / 4X
 
Osaako joku kertoa miksi monissa Veolian autoissa on usein vain linjan numero eikä määränpäätekstiä ollenkaan? Vantaalla näkee jatkuvasti, varsinkin linjalla 53 led-kilvillä olevia autoja joissa vain linjanumero keskellä kilpeä.
Onko kyse vain kuskien laiskuudesta painaa päättärillä yhtä vaivaista nappia?
 
Osaako joku kertoa miksi monissa Veolian autoissa on usein vain linjan numero eikä määränpäätekstiä ollenkaan? Vantaalla näkee jatkuvasti, varsinkin linjalla 53 led-kilvillä olevia autoja joissa vain linjanumero keskellä kilpeä.
Tietyissä autoissa linjakilpiohjelmaan on ohjelmoitu vain linja numerot ilman määränpää tekstejä, kyseisissä autoissa linjakilpikoneisto on kapeampaa mallia.


Veolia ei ole ainut yhtiö jossa tuota määränpää tekstittömyyttä esiintyy.

Ainakin minulla ne vastaan tulleet linjan 53 Peijas-Myyrmäki autot josta on puuttunut määränpää teksti, ovat olleet linjakilviltään ns kapeampaa mallia jossa linjakilvelle ei mahdu muuta kuin linjanumero.

Onko kyse vain kuskien laiskuudesta painaa päättärillä yhtä vaivaista nappia?
Ai laiskuudesta, no jos se on laiskuutta että kyseisten autojen kilpilaitteistosta ei löydy määränpää tekstejä, niin olkoon sitten niin, tosin olen tähän asti elänyt siinä luulossa että linjakilpien ohjelmoinnista vastaa ihan joku muu kuin kuljettajat, ilmeisesti olen ollut väärässä.
Lopuksi vanhaa sanontaa mukaillen, jos Asiakas on aina oikeassa, niin silloinhan asiakaspalvelia on aina väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanko totta arvon Resiina, eikö todellakaan kaikkiin autoihin saa määränpäätekstiä, ihan itekkö huomasit?
Tarkoitin uusia autoja (ikaruksia) joissa on LED-kilvet, eli ne oranssilla värillä olevat jos et tiedä mitkä on LED-kilvet. Kummassakaan esimerkkikuvistasi ei ole LED-kilvet. Niihin kyllä saa määränpäätekstit ja niissä on yleensä ne ollut, mutta jostain syystä viime aikoina on usein tullut vastaan ilman tekstejä.
Olen itse ajanut linja-autoa viimeiset 8 vuotta pk-seudulla, joten en ole valittava asiakas vaan joku haju kyseisestä ammatista on.
Ja lisäksi voin sanoa, että monet kuskit ovat todella saamattomia tekemään asiat kunnolla, jopa pienetkin asiat. Ymmärrän myös sen, että se napin painallus päättärillä voi myös unohtua jolloin on helpompi käyttää pelkkää numeroa jos se on ohjelmoitu kilpiin.
53:lla olisi hyvä käyttää tekstejä koska koukkaa Tikkurilan aseman kautta jolloin ajavat samaan suuntaan ja kaikki ihmiset ei aina kiireessä tajua olla oikealla laiturilla.

Jos ei ymmärrä kysymystä, niin ei kannata yrittää päteä vastauksella!
Kiitos ja anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Myös Veolian Scalat, joissa on täysikokoinen matriisinäyttö, saattavat kadottaa määränpäätekstit lähinnä linjalla 62.
 
Kyllä osassa mm. teli-Ikaruksista, joilla linjaa v53 ajetaan, on mahdollista ajella ilman määränpäätekstejä. Kaikkia Veolian sähkötoimisia kilpiä (myös väyläohjatuissa autoissa) ohjataan nelinumeroisella koodilla, esim. 0530 (53 Peijaksen sairaala; muistaakseni) ja 0531 (Myyrmäki; muistaakseni).

Kaikkien linjojen valinta ilman määränpäätekstiä ei ole mahdollista. Koodille 9000 on useissa autoissa ohjelmoitu jonkin yölinjan (esim. 96N) linjanumero ilman tekstiä, mutta on linjan 53 joissakin vakioautoissa tuon koodin taakse ohjelmoitu linjanumero 53 ilman määränpäätekstiä.

Laiskan kuljettajan unelma! Vaatisihan se määränpään vaihto päätepysäkillä jopa yhden näppäimen painalluksen. Päivittäin näitä tulee vastaan etenkin linjoilla h51, h52 sekä v53.

Tikkurilan asemalla ei esiinny matkustajilla ongelmaa löytää oikealle linjan v53 laiturille.

Toivottavasti vastaus miellytti aiempaa kysyjää. ;)
 
Ihanko totta arvon Resiina, eikö todellakaan kaikkiin autoihin saa määränpäätekstiä, ihan itekkö huomasit?
Tarkoitin uusia autoja (ikaruksia) joissa on LED-kilvet, eli ne oranssilla värillä olevat jos et tiedä mitkä on LED-kilvet. Kummassakaan esimerkkikuvistasi ei ole LED-kilvet. Niihin kyllä saa määränpäätekstit ja niissä on yleensä ne ollut, mutta jostain syystä viime aikoina on usein tullut vastaan ilman tekstejä.
Olen itse ajanut linja-autoa viimeiset 8 vuotta pk-seudulla, joten en ole valittava asiakas vaan joku haju kyseisestä ammatista on.
Ja lisäksi voin sanoa, että monet kuskit ovat todella saamattomia tekemään asiat kunnolla, jopa pienetkin asiat. Ymmärrän myös sen, että se napin painallus päättärillä voi myös unohtua jolloin on helpompi käyttää pelkkää numeroa jos se on ohjelmoitu kilpiin.
53:lla olisi hyvä käyttää tekstejä koska koukkaa Tikkurilan aseman kautta jolloin ajavat samaan suuntaan ja kaikki ihmiset ei aina kiireessä tajua olla oikealla laiturilla.

Jos ei ymmärrä kysymystä, niin ei kannata yrittää päteä vastauksella!
Kiitos ja anteeksi.
Se verran kitkerää tekstiä, että päätin minäkin vastata.

Myös Länsiväylän puolella on Veolian kalustossa tullut vastaan led-kilvellisiä busseja, joista on puuttunut määränpäätekstit (sekä Ikarus/Scanioita, että Scaloja), mutta itse pidän asiaa vain positiivisenä, sillä silloin tuolloin keskellä oleva linjanumero on todella leveää ja näkyvää fonttia. Näkyvyys on todella hyvä.

Määränpäätekstejä ei mielestäni tarvittaisi ollenkaan, varsinkin kun niissä näyttää edelleen olevan liikennöitsijäkohtaisia eroavaisuuksia, tilaajan vaatimuksista huolimatta. Esimerkiksi Helsingin Kampin suuntaan ajettaessa näytetään milloin "Kamppia", "Helsinkiä" tai niiden yhdistelmää suomeksi ja ruotsiksi vilkutelleen. Varsinkin vanhemmissa "helmitaulu-tyyppisissä" eli pistematriisi-näyttöisissä linjakilvissä tuollaisen linjakilven antama informaatio on usein erittäin huonosti näkyvää. Minusta riittäisi mahdollisimman näkyvä linjanumero keskellä linjakilpeä; muu informaatiohan on nähtävissä bussipysäkillä olevissa aikataulu- ja muissa infotauluissa.

Ei kaupunkibusseissa tarvita määränpäätekstejä; kokemuksesta voin sanoa, ettei niitä ihmeemmin katsota ja joillain kiertolinjoilla ovat omiaan ennemminkin aiheuttamaan jopa sekaannusta. Pysäkkien oikealla sijoittelulla voidaan taas estää sekaannukset sellaisissa silmukoissa tms., joissa sama bussilinja käy molempiin suuntiin koukkaamassa (esimerkkinä vaikkapa juuri v53 Myyrmäessä).
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku kertoa miksi monissa Veolian autoissa on usein vain linjan numero eikä määränpäätekstiä ollenkaan? Vantaalla näkee jatkuvasti, varsinkin linjalla 53 led-kilvillä olevia autoja joissa vain linjanumero keskellä kilpeä.
Onko kyse vain kuskien laiskuudesta painaa päättärillä yhtä vaivaista nappia?

Minäkin olen huomannut tuon saman ja ilmiö on selvästi yleistynyt tämän syksyn aikana. Erityisen paljon tuota tuntuvat harrastavan Hakunilan yksikön kuljettajat, joiden ajettavana ovat vain linjat v61, v62 ja v87 sekä lisäksi ehkä jotain hajalähtöjä muilta linjoilta. Viimeksi v62:lla matkustaessani matkan aikana tuli vastaan peräkkäisissä vuoroissa kolme äffä-Ikarusta, joista yhdessäkään ei lukenut määränpäätä. Liekö joku "ay-aktiivi" keksinyt ettei määränpäätekstin kääntäminen kuulu linja-autonkuljettajan työtehtäviin ja jotkut kollegat ovat sitten seuranneet perässä.

Vriston huomio linjanumeron paremmasta erottuvuudesta ilman turhia tekstejä on toki totta, mutta Concordian tyyliin fiksusti ohjelmoidut linjakilvet näkyvät kyllä varsin hyvin teksteineenkin. Veolialla näkee turhan paljon kapeaa fonttia linjanumeroissa, mutta Concordialla (Volvolla valmiiksi ohjelmoituja Jokeri-bussien kilpiä lukuunottamatta) ledi-Mobiteceihin on omien havaintojeni mukaan ohjelmoitu linjanumero aina paksulla fontilla ja teksti on sovitettu jäljelle jääneeseen tilaan.

Vaikkei se määränpääteksti meille harrastajille mitään lisäarvoa tuokaan, niin mielestäni se on kuitenkin osa laadukasta palvelua. Määränpääteksteistä on hyötyä esimerkiksi Helsingin sisääntuloteiden ja -katujen varsilla, joita pitkin useimmat linjat kulkevat pääterminaaleihin. Eivät kuitenkaan kaikki, joten vaikkapa Mäkelänkadulla määränpääkilvistä voi nähdä bussin menevän keskustaan eikä jäävän esimerkiksi Hakaniemeen. Kun samalla kadulla linjoja menee kymmeniä, ei ole kovin helppoa tarkistaa pysäkin päreistä jokaisen pysäkille saapuvan linjan tietoja tai yrittää opetella ulkoa niitä linjoja, joilla sinne keskustaan pääsisi.

Sitten on tietysti vielä se pointti, että vaikka yksittäinen liikennöitsijä tai kuljettaja ei määränpäätekstejä haluaisikaan käyttää, niin liikennöintisopimuksissa määränpäätekstien käyttöä edellytetään.
 
Ei kaupunkibusseissa tarvita määränpäätekstejä; kokemuksesta voin sanoa, ettei niitä ihmeemmin katsota ja joillain kiertolinjoilla ovat omiaan ennemminkin aiheuttamaan jopa sekaannusta. Pysäkkien oikealla sijoittelulla voidaan taas estää sekaannukset sellaisissa silmukoissa tms., joissa sama bussilinja käy molempiin suuntiin koukkaamassa (esimerkkinä vaikkapa juuri v53 Myyrmäessä).
Sen verran voin myös itse kokemuksesta sanoa, että kyllä ne tekstit tarpeeseen ovat. Ainakin kun olen ajanut linjoja v68, v60 ja h77A (Malmilla), niin kyselijöitä ja väärään suuntaan menevään bussiin nousseita on usein.
Ja mitä numeron fonttiin tulee, niin kyllä se numero LED-kilvillä näkyy todella hyvin vaikka olisi tekstin kanssa. Minä en näe yhtään pätevää syytä, miksi pitäisi olla käyttämättä määränpäätekstejä. On laiskuuden huippu, jos ei jaksa painaa sitä yhtä nappia. Ja kun ottaa tavaksi vaihtaa tekstin aina heti kun saapuu päättärille, niin se ei unohdu niin helposti.
 
Osaako joku kertoa miksi monissa Veolian autoissa on usein vain linjan numero eikä määränpäätekstiä ollenkaan? Vantaalla näkee jatkuvasti, varsinkin linjalla 53 led-kilvillä olevia autoja joissa vain linjanumero keskellä kilpeä.
Onko kyse vain kuskien laiskuudesta painaa päättärillä yhtä vaivaista nappia?

Veolian autoissa (ainakin ne joissa on mobitecin ledit) pystyy kuljettaja itse ohjelmoimaan näyttöön 5 kirjainta tai numeroa. Silloin linjanumero ilmestyy isolla fontilla ja keskitettynä etukilpeen.

Onko kyseessä sitten
- kuljettajan halu leikkiä kilvillä
- vaivannäkö laittaa linja ilman määränpääkilpiä ja päästä seuraavilla lähdöillä helpomalla kun ei tarvitse muuttaa määränpäätä
- vai joku muu

Joka tapauksessa on hyvä, että on olemassa mahdollisuus kirjoittaa joku muu kuin ennakkoon kilpien muistiin laitettu linjanumero. Jos vaikka tulee tilanne, että olisi mahdollisuus ajaa naapurifirmalle lähtö autorikon yms. yhteydessä tai lainata bussi muualle ajon.

STA:lla oli jossain vaiheessa mahdollisuus kirjoittaa kilpiin 4-5 merkkiä, ja silloin siellä luki vaikka mitä "kivaa". Oma mielikuvani on, että se mahdollisuus jossain vaiheessa poistettiin.
 
STA:lla oli jossain vaiheessa mahdollisuus kirjoittaa kilpiin 4-5 merkkiä, ja silloin siellä luki vaikka mitä "kivaa". Oma mielikuvani on, että se mahdollisuus jossain vaiheessa poistettiin.

-98 vuoden Ikaruksissa, missä oli vanhinta mallia oleva ohjausyksikkö, pystyi juu kirjoittamaan (en tiedä pystyykö vieläkin). Uudemmissa oli estetty jo uutena. Samata -94 vuoden Säfflen kilpiin pystyy kirjoittamaan mitä nyt A-F kirjaimista tulee mieleen :)
 
-98 vuoden Ikaruksissa, missä oli vanhinta mallia oleva ohjausyksikkö, pystyi juu kirjoittamaan (en tiedä pystyykö vieläkin). Uudemmissa oli estetty jo uutena. Samata -94 vuoden Säfflen kilpiin pystyy kirjoittamaan mitä nyt A-F kirjaimista tulee mieleen :)


Monta kertaa on säffleissä lukenut ''CAFE'' ja ''AASI'' :biggrin:
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös