Havaintoja YTV-alueelta - joulukuu 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Kysymys kuuluu: onko todella pääkaupunkiseudulla yleisestikin tällainen liikennekulttuuri?

Lyhyt vastaus: Ei.

Pitkä vastaus: Erilaisia kuskeja on liikenteessä, mutta suurin osa väistää kiltisti määrätietoista jalankulkijaa, toistaiseksi noin kaikki.
 
Saman päivän iltana sain tuon autonvaihdossa h88:lle. Olipa mukava huomata, että vaihteistoa on saatu viritettyä mukavampaan suuntaan. :smile:
Ai? Ajoin eilisiltana linjoja 453 ja 452K autolla 909 ja vaihteiston säädöt olivat täysin revasta! Vaihtaa aivan liian aikaisin seuraavan vaihteen, pahimmillaan kierrokset putoavat välille 900-1000 ja koko auto rupeaa jyrisemään eikä jaksa kiihtyä, paitsi kuljettaja! Kick-down -toiminto ei toiminut laisinkaan. Aijai kun oli ihanaa sinnitellä Pirkkolan mäkeä ylös minimikierroksilla, kun se saamarin ZF-lanttuloota ei suostunut pienempää vaihdetta vaihtamaan. Suoraan olisi saanut ajaa Päijänteeseen moisen rojun, kun on jo uutena laiska kuin vanha lehmä!

Eiköhän uudet Volvot ole kuitenkin parempia, joista tosin UBG-833 on heti tuoreeltaan mennyt Concordialle lainaan numerolle 708. Käsittääkseni sen pitäisi mennä ensi vuonna h72:lle.
 
Espoo 20.12.2008

Kirkkonummen U-linjoja ajaviin entisiin M.V. Wikströmin busseihin on vaihdettu sähköisiä linjakilpiä. M-Wiima PL 141:ssa on vanhemman malliset Mitronit ja Fiftyissä PL 117 ja PL 146 ledikilvet.
 
Ai? Ajoin eilisiltana linjoja 453 ja 452K autolla 909 ja vaihteiston säädöt olivat täysin revasta! Vaihtaa aivan liian aikaisin seuraavan vaihteen, pahimmillaan kierrokset putoavat välille 900-1000 ja koko auto rupeaa jyrisemään eikä jaksa kiihtyä, paitsi kuljettaja! Kick-down -toiminto ei toiminut laisinkaan. Aijai kun oli ihanaa sinnitellä Pirkkolan mäkeä ylös minimikierroksilla, kun se saamarin ZF-lanttuloota ei suostunut pienempää vaihdetta vaihtamaan. Suoraan olisi saanut ajaa Päijänteeseen moisen rojun, kun on jo uutena laiska kuin vanha lehmä!

Eiköhän uudet Volvot ole kuitenkin parempia, joista tosin UBG-833 on heti tuoreeltaan mennyt Concordialle lainaan numerolle 708. Käsittääkseni sen pitäisi mennä ensi vuonna h72:lle.


Pieni vinkki noiden Scalojen suhteen! Painapa liikkeellelähdön jälkeen vasemmalla jalalla jarrua kaasun yhä ollessa päällä niin että veto katkeaa ja sen jälkeen kaasu pohjaan; johan rupeaa kiihtymään ;)

Ei kovinkaan matkustajaystävällistä...
 
Vaihtaa aivan liian aikaisin seuraavan vaihteen, pahimmillaan kierrokset putoavat välille 900-1000 ja koko auto rupeaa jyrisemään eikä jaksa kiihtyä, paitsi kuljettaja! Kick-down -toiminto ei toiminut laisinkaan.

Toki huomasin tuon ilmiön, mukavuuskommentti liittyikin nimenomaan matkustusmukavuuteen. Nykimiset olivat lähes kokonaan poissa, ero parin vuoden takaisiin autoihin on huomattava. Toisaalta jos kickdownilla saadaan välitön helpotus kuljettajan verenpaineeseen, niin kai sekin sitten pitää laskea matkustusmukavuutta edistäväksi tekijäksi. :smile:

Pitääpä käydä kysymässä tuota vaihteiston ohjelmointiasiaa viisaammilta eli onko siinä kyse auton ostajan pyytämästä ominaisuudesta, ns. sisäänajomoodista vai jostain muusta.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääpä käydä kysymässä tuota vaihteiston ohjelmointiasiaa viisaammilta eli onko siinä kyse auton ostajan pyytämästä ominaisuudesta, ns. sisäänajomoodista vai jostain muusta.

Kommentoidaan jonkin verran tästä "ostajan haluamisista". 700-sarjan MANnithan tunnetusti kiihtyvät _todella_ huonosti (Vihdintiellä ajellaan 345:llä kolmeakymppiä ylämäkeen). Uusimmassa MANnissa (826) on ainakin toistaiseksi jätetty tämä "säästöohjelma" pois, joten tämä yksilö kiihtyy hyvin, eikä sillä jäädä muiden jalkoihin nysväämään. Jospa vain 700-sarjalaisinkien vaihteistot ohjelmoitaisiin samanlaisiksi...
 
Pitääpä käydä kysymässä tuota vaihteiston ohjelmointiasiaa viisaammilta eli onko siinä kyse auton ostajan pyytämästä ominaisuudesta, ns. sisäänajomoodista vai jostain muusta.

Näkyy olevan neljä eri vaihtoehtoa vaihdelaatikon ohjelmoinnissa "(7) Gearbox can be programmed from the factory with the following gearshift options to suit customer requirements Super – Eco, Eco, Medium and Power."

Lienee kyseessä tuo super - eco...
 
Helsinki 20.12

HELB 916 (Volvo 8700LE) / 71
Auton rekisterinumero on UBG-834.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsinki 22.12. aamulla

HelB 9711, 25, 403 / 42

25 kokopäivävuorossa, mutta saattaa vaihtua pois kesken päivän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
22.12.08 Espoo

HelB 6 (teli-Ikarus)/510 -HelB 6 on saanut uudet värit ylle.

Cbf 701 (Facelift Ikarus)/231
 
Viimeksi muokattu:
Ma 22.12.

Espoo

CBF #10 (Scania L113 Carrus City M) / 20
CBF #61 (Volvo B10BLE 6x2 Carrus City L) / 110
CBF #409 (Volvo B7RLE City L) / 110T

Helsinki

CBF #130 (Volvo B10BLE 6x2 Carrus City L) / 613
CBF #163 (Volvo B10B Säffle 2000) / 741
HELB #321 (Scania L94 Ikarus E94F) / 68X
HELB #821 (Scania K230 Lahti Scala) / 362
HELB #918 (Volvo B7RLE 8700LE) / 68

Vantaa

CBF #328 (Volvo B10B Carrus City M) / 77

VT #86 (Scania K230 Lahti Scala) / 519
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
23.11.08 Espoo/Helsinki

Cbf 104 (Volvo Carrus City L)/e20

Cbf 614 (Volvo 8700LE)/e26

HelB 273 (Scania Ikarus)/360
 
Ti 23.12. Helsinki

HELB #30 / P13
HELB #29 / 510

23.11.08 Espoo
Cbf 104 (Volvo Carrus City L)/e20

Jep, tuolla ajetaan e20:n iltapäivän 1. kierros Leppävaarasta. Matalalla kalustolla ajetaan lisäksi aamuisin 6:00 ja 7:15 lähtevät vuorot Järvenperästä. Muuten linjalla liikennöi normaalisti puolimatalat bussit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös