Reittiopas Beta

Vau, hyvältä näyttää! Vaikuttaa, että kerrankin on jossain kuunneltu käyttäjienkin kommentteja :)

Näyttää olevan myös uutta älyä matkojen suunnittelussa. Kokeilin hakua työpaikalta Hakaniemestä kotiin Ullanlinnaan sekä varsinaisella reittioppaalla että tuolla betalla. Asetukset olivat muuten oletukset, mutta kävelynopeuden nostin totuudenmukaisempaan 100 metriin minuutissa.

Ainoastaan beta ehdotteli sitä parasta, ja todellisuudessakin useimmiten käyttämääni tapaa, eli metro HT-RT + kävely -matkaa. Nykyreittiopas ei sitä ehdota, vaan siellä ratikkaehdotukset ovat ko. matkalla enemmistönä, betassa taas selkeänä vähemmistönä... Huomattavaa on myös se, että beta ehdotti välillä metron käyttöä jopa oletuskävelynopeudellakin. Lisäksi paljon oli ehdotuksia myös bussin käytöstä Hakis-Rautatientori -välillä, ja loppumatkaksi kävelyä... Mutta minkäs sille voi, nykyjamassa raitioliikenne vaan tahtoo olla se hitain vaihtoehto :-|
 
Ensitestistä kommentti: Hyvää on se, että vaikka lähtö- ja kohdeosoite tai paikannimet eivät suoraan löytyisikään tietokannasta käyttäjän kirjoittamassa muodossa niin silti järjestelmä etsii lähinnä vastaavan tuloksen valmiiksi ja samalla tarjoaa listan vaihtoehtoisista paikoista reitin lähtö- ja päätepisteiksi. Kokeilin esimerkkinä reittiä Helsingin Lauttasaaresta Melkonkatu 99 (olematon osoite)- Hakunilan kartano (historiallinen paikka). Vaikka "betaopas" ei tuntenut kumpaakaan paikkaa suoraan niin sain silti ehdotuksen reittivälille Melkonkatu 1 - Hakunilan keskusta. Vanha (nykyinen) olisi tarjonnut vain lisäkysymyksiä eikä yhtään "valmista" reittiehdotusta. Tämä "betaopas" kai yrittää soveltaa jollain tavalla sumeaa logiikkaa, mielestäni aika hyvä yritys.

Toki tällainen lähestymistapa tuo esille Reittiopas-sovelluksen laatijoiden näkemyksen siitä, millaiset tiedot ja taidot järjestelmän käyttäjillä oletetaan olevan. "Mummo punaisesta mökistä" tuskin saisi tästä "betaoppaasta" sen enempää irti kuin nykyisestäkään.
 
Lisäpisteitä informatiivisesta reittitietueesta.

Ei kuitenkaan vielä ns. käänteistä asiointimatkaa helposti. Toisaalta en ole kertonut tästä käyttötavasta palautteessa, joten mitäpä voi valittaa. Käänteinen asiointimatka tarkoittaa sitä, että paikkaan A pitäisi päästä tiettyyn aikaan mennessä siten, että matkalla käydään paikassa B jossa vietetään esim. 5-20 minuuttia. Lähtöpaikasta C pitää päästä B:hen niin, että siellä ehtii käyttää maksimiajan ennen jatkoyhteyttä edelleen A:han, vaikka aiemminkin voi lähteä liikkeelle annetuilla yhteyksillä. Tämä onnistuu olemassaolevilla tiedoilla, mutta käänteisyyden vuoksi se on vaivalloista ja siten vaikeaa. Käytännössä paikka B voi olla lähikauppa, virasto, lääkärinvastaanotto ym.
 
Ei kuitenkaan vielä ns. käänteistä asiointimatkaa helposti. - - - Tämä onnistuu olemassaolevilla tiedoilla, mutta käänteisyyden vuoksi se on vaivalloista ja siten vaikeaa.

Tarkennetussa haussa voi antaa kauttakulkupaikan ja kyseisessä paikassa vietettävän minimiajan. Niiden avulla tuo kaipaamasi asiontimatka onnistuu mielestäni varsin kätevästi.

Esimerkiksi näin.
 
Betassa on parannuksena myös kartallanäkyviä nykyiseen verrattuna todenmukaisempia yhteyskävelyreittejä. Se osaa varioida kaikenmoisia puistojen kävelypolkuja (eikä oio välttämättä kortteleiden yli) ja huomioi myös ajallisesti metroasemien tasonvaihtosiksakkeja liukuportaikoissa. Itseäni sykähdytti kokeilemani Asema-aukion, Kaivokadun ja Mannerheimintien ylitys kävellen asemalta Foorumille. Konehan melkein osasi valita sen reitin mitä oikeasti käytän - eikä vetänyt liidokilla kaiken yli!

Reittioppaan kehitystyöstä vastaa muuten Logica Suomi Oy
 
Tarkennetussa haussa voi antaa kauttakulkupaikan ja kyseisessä paikassa vietettävän minimiajan. Niiden avulla tuo kaipaamasi asiontimatka onnistuu mielestäni varsin kätevästi.

Hienoa! Jos ensi kerralla pitäisi silmät auki.
 
Heh. Hain reittiä rautatieaseman kautta Kaivopuistoon pyhän Henrikin kirkolle. Ratikka 3T:tä ehdotettiin ja siitä pois Olympialaiturin pysäkillä ja jatko kävellen. Siis vaikka ihan kirkon vieressä olisi seuraavakin pysäkki!! Edes reittiopas ei näy selviävän tästä 3B/3T -sotkusta ;)

Muuten kyllä pidän tätä reittiopasta ehdottomasti vanhaa parempana! :)
 
Nyt taitaa olla kokonaan päivitetty versio online. Hyvältä todellakin vaikuttaa, uusi käyttöliittymä on todella käyttäjäystävällinen :)
Kyllä, olen kanssa si samaa mieltä. Minusta se on nerokasta että vaihtojen kartat näytetään heti automaattisesti. Ja kun tarkkaan katsoo niin vaihtopaikkojen saapumis - ja lähtöajat ovat myös tulostus symboolin molemmin puolin selkeästi esillä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hain reittiä rautatieaseman kautta Kaivopuistoon pyhän Henrikin kirkolle. Ratikka 3T:tä ehdotettiin ja siitä pois Olympialaiturin pysäkillä ja jatko kävellen. Siis vaikka ihan kirkon vieressä olisi seuraavakin pysäkki!! Edes reittiopas ei näy selviävän tästä 3B/3T -sotkusta

Kyllä se selviää, eikä uudessa reittioppaassa reitinhakualgoritmia varmasti ole edes muutettu, vaan käyttöliittymää. Algoritmia on toki varmasti päivitetty matkan varrella useastikin, mutta se ei näy käyttäjälle suoraan.

Tuloksesi johtui siitä, että Olympialaituri on ajantasauspysäkki, ja kun aikatauluun on merkitty siihen pari minuuttia odotusta, Reittiopas päättelee, että nopeampaa on jatkaa kävellen. Mikäli vaihdat oletushausta Lyhyin kävelymatka -hakuun, Reittiopas vaihtaa reitin siten, että matka jatkuu Olympialaiturilta Kaivopuiston pysäkille 3B:llä. Se on myös säädetty siten, että vaihtomarginaalia ei huomioida tuossa, minkä voit todentaa helposti asettamalla vaihtomarginaalin vaikka 15 minuuttiin.
 
Tuloksesi johtui siitä, että Olympialaituri on ajantasauspysäkki, ja kun aikatauluun on merkitty siihen pari minuuttia odotusta, Reittiopas päättelee, että nopeampaa on jatkaa kävellen.
Tämä käväisi itsellänikin mielessä. Käytännössähän ratikka kuitenkaan ei seisoskele Olympialaiturilla, mutta olkoon... :)
 
Käytännössähän ratikka kuitenkaan ei seisoskele Olympialaiturilla, mutta olkoon... :)

Ei varmasti, mutta Reittiopashan perustuu aikatauluihin.

Toki olen itsekin sitä mieltä, että Reittioppaan algoritmia tulisi kehittää nimenomaan yhden ajan aikatauluista saapumisen ja lähtemisen todennäköisyyshaarukoihin. Nythän epävarmuus otetaan huomioon vain vaihtomarginaalilla, joka ei ota huomioon eri pysäkkien ja linjojen erisuuruista epävarmuutta. Vaihdossahan olennaista on, että sinne saapuva bussi on riittävän aikaisin perillä ja sieltä lähtevä bussi ei ole vielä lähtenyt. Siten esim. 90 % todennäköisyydellä toteutuvan vaihdon saisi sillä, että saapuva bussi on n. 95 % kerroista ehtinyt vaihtoaikaan mennessä ja lähtevä bussi on 95 % kerroista mennyt vaihtoajan jälkeen. Tällaista tilastoa olisi varmasti mahdollista kerätä viimeistään Helmi II:n myötä.

Helpompi ratkaisu olisi tietysti se, että bussit alkaisivat kulkea aikataulujen mukaan...
 
Vau, hyvältä näyttää! Vaikuttaa, että kerrankin on jossain kuunneltu käyttäjienkin kommentteja :)

Näyttää olevan myös uutta älyä matkojen suunnittelussa. Kokeilin hakua työpaikalta Hakaniemestä kotiin Ullanlinnaan sekä varsinaisella reittioppaalla että tuolla betalla. Asetukset olivat muuten oletukset, mutta kävelynopeuden nostin totuudenmukaisempaan 100 metriin minuutissa.

Ainoastaan beta ehdotteli sitä parasta, ja todellisuudessakin useimmiten käyttämääni tapaa, eli metro HT-RT + kävely -matkaa. Nykyreittiopas ei sitä ehdota, vaan siellä ratikkaehdotukset ovat ko. matkalla enemmistönä, betassa taas selkeänä vähemmistönä... Huomattavaa on myös se, että beta ehdotti välillä metron käyttöä jopa oletuskävelynopeudellakin. Lisäksi paljon oli ehdotuksia myös bussin käytöstä Hakis-Rautatientori -välillä, ja loppumatkaksi kävelyä... Mutta minkäs sille voi, nykyjamassa raitioliikenne vaan tahtoo olla se hitain vaihtoehto :-|

Se mikä tuossa on hassua on että kävelynopeudella 100m/min esim. Hakaniementori - Ylioppilastalo on ihan sama 14 min sekä kävellen että metrolla + kävellen. Minulla se kyllä tarjoaa keskustasta Hämeentien suuntaan edelleenkin ihan vaan busseja asetuksista riippumata.

MUOKKAUS: Rupesin katsomaan tarkemmin, ja se onkin niin fiksu että se ymmärtää RT:n olevan kiinni, eli tuo 14 min on Kampin kautta. Ihmettelinkin jo.

Jos tuo vielä ymmärtäisi muutkin liikennehäiriöt ja myöhästelyt niin olisi jo ihan käyttekelpoinen sovellus.
 
Tuloksesi johtui siitä, että Olympialaituri on ajantasauspysäkki, ja kun aikatauluun on merkitty siihen pari minuuttia odotusta, Reittiopas päättelee, että nopeampaa on jatkaa kävellen.

Perimmiltään tulos johtuu siitä, että haku on tehty nyt kun 3T on poikkeusreitillä eli laskennallisesti nopeammalla reitillä kuin Kampin kautta. Tehkääs haku uudelleen 13.12. jälkeen.
 
Takaisin
Ylös