Jossain määrin on erikoista HKL:n teliautopolitiikka. Harvemmin liikennöidyllä linjalla 64 vaaditaan telejä, kun taas tiheämmin liikennöidyllä linjalla 67 ei vaadita telejä. Jotenkin järki sanoisi, että pitäisi olla toisin päin.
Jos linjalla 64 pyydettäisiin vain 2-akselisia, voitaisiin vuoroväliä tihentää mahdollisesti ruuhkassa jopa 10 minuuttiin. Tämän hyvänä puolena olisi, että ainakin Itä-Pakilasta olisi mahdollista synkata aikataulut junien kanssa - vaikka niitä toki kulkeekin Oulunkylästä varsin tiheästi.
Vastapainoksi linjaa 67 voisi harventaa ruuhkassa 10 minuuttiin, minkä jälkeen lähdöt saisi sovitettua paremmin 66A:n kanssa. 10 minuutin riittävyyteen vaikuttaa jonkin verran se, vaaditaanko kalustona A- vai B-tyyppiä ja mahdollisesti pidennettyä?
Laskeskelin tässä, että linjojen 66A ja 67 vaikutusalueilla 18-64-vuotiaiden määrä vähenee vuoteen 2014 mennessä 746 asukkaalla väestöennusteen mukaan. Jos keskimäärin tehtäisiin yksi joukkoliikennematka / as. / arkivrk ja 10 % olisi ruuhkatunnin osuus, niin sopivasti yksi teliautollinen työikäisiä aamuruuhkasta jää pois. Tästä seurauksena olisi mahdollista vähentää ruuhkan painotusta ja siirtää tarjontaa tarvittaessa muualle.