Uudet bussit, syksy 2009

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,547
YTV:n tarjouskilpailun 1/2008 voittaneissa tarjouksissa on tarjottu syksyksi 2009 uusia busseja seuraavasti:

  • Concordialle 35 kpl 2-akselinen Scania/Scala ja 5 kpl teli-Scania/Scala
  • Veolialle 14 kpl teli-Scania/Scala, 11 kpl 2-akselinen Scania/Scala ja 7 kpl Irisbus Crossway LE
  • HelBille 14 kpl 2-akselinen Volvo 8700LE
  • Westendin Linjalle 2 kpl 2-akselinen Irisbus Crossway LE
Tällä kertaa on jopa todennäköistä, että osa uusista on eri merkkiä kuin on tarjottu, sillä Lahden Autokorilla ei riitä kapasiteettia tehdä riittävää määrää Scaloja ensi syksyksi.

Concordian sivuilla kerrotaankin, että yhtiö hankkii tarjoamansa määrän uusia busseja.
 
Concordia hankkinee lähinnä 8700LE-kalustoa kourallista Scaloja tukemaan.

Hankkiikohan Veolia oikeasti Irisbuseja, kun nykyinen kalusto on aika vahvasti Scania/Ikarusta, Scania/Lahtea ja Volvo/Carrusta? Westendillähän niitä jo on.

Ei HelB tuonut tällä kertaa lisää MANeja. Ovatkohan painottaneet niiden hankintaa lähinnä kolmiakselisiksiin vai linjakohtaisesti?
 
Ei HelB tuonut tällä kertaa lisää MANeja.

Kaikilla HelBin voittamilla linjoilla on 43 paikan vaatimus, jota 2-akseliset MANit eivät täytä. Lisäksi 102:lla ja 103:lla ei saa muutenkaan ajaa kaasubusseilla. 730 taas on kätevä hoitaa Koskelan varikolta, koska kuljettajanvaihdot saa hoidettua varikon kohdalla, joten sinne ei siksikään ole helppoa laittaa kaasubusseja.
 
On tässä vielä aikaa ensi syksyyn, eiköhän noita Scaloja ehditä tekemään - kun kerran kotimaisen kauppa käy!
 
Westendin Linjalle tulee uudelle sopimuskaudelle kaksi uutta KUB-Scalaa (EEV, ilmastointi), jotka tulevat liikennöimään linjoilla 206 ja 212. Autot tulevat touko-kesäkuun vaihteessa ja sijoittuvat siten kesäksi sataman syöttöliikenteeseen shuttle-busseina.
 
Scanian lehdistötiedote kertoo, että Concordialle, Veolialle ja Westendin Linjalle tulee yhteensä 72 uutta Scalaa. Tiedotteen mukaan tilaus takaa täyden työllisyyden Lahden Autokorin Villähteen kaupunkibussitehtaalla vuoden 2009 loppuun saakka, joten todennäköisesti kaikki busseista eivät ehdi liikenteeseen syysliikenteen alkuun mennessä.
 
Tällä kertaa on jopa todennäköistä, että osa uusista on eri merkkiä kuin on tarjottu, sillä Lahden Autokorilla ei riitä kapasiteettia tehdä riittävää määrää Scaloja ensi syksyksi.

74 tarjottu, 72 toimitetaan. Ei kapasiteetti riitä, ei.
 
Ei HelB tuonut tällä kertaa lisää MANeja.

Noista MANneista vielä sen verran, että ne eivät kuulemma ole HelBillä olleet kovin kovassa suosiossa kaikkien kuskien keskuudessa, sekin voi olla syy siihen miksi niitä ei välttämättä tulevaisuudessa tule. Veikkaanpa, että HelBin uudet autot tulevat olemaan Volvoja pitemmänkin aikaa, sillä Lahden Autokorilla ei riitä kapasiteetti.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä juttu, että Concordialle tulee tänävuonna Scaloja, kun CBF tuntuu viimeaikaisten hankintojen perusteella olevan kallistunut enemmän Volvon suuntaan. Ihan hyvä juttu kuitenkin Suomalaiselle työllisyydelle! :)
 
Jännä juttu, että Concordialle tulee tänävuonna Scaloja, kun CBF tuntuu viimeaikaisten hankintojen perusteella olevan kallistunut enemmän Volvon suuntaan

Concordia on vedonnut uusien bussien huonoon laatuun ajamattomien lähtöjen kohdalla, liekkö siinä syy merkin vaihtoon.
 
Onko nykyisissä 8700LE:issä sen verran tyyppivikoja? Hyvin huolletuilta ne tuntuvat ja kuulostavat kun niillä on tullut kuljettua kaduilta moottoriteille.
 
Concordia on vedonnut uusien bussien huonoon laatuun ajamattomien lähtöjen kohdalla, liekkö siinä syy merkin vaihtoon.
Ei se ainakaan Scalaa ostamalla parane. Varsinkin jos autot tehdään Villähteellä kiireellä, niin kyllä Scala on erityisesti silloin täyttä sutta ja sekundaa.
Itselläni ei ole HelBillä ollut murheita Volvo 8700:n kanssa, hyvä työkalu!
Tokihan jos Concordialla uusien autojen käyttö pitää olla mahdollisimman tehokasta ja jätetään huollot tekemättä, niin ei mikään ikuisesti hyrrää! Lisäksi jos suditellaan lumikelillä silestone-renkailla, eihän siitä tekniikkakaan pidä, saatika korirakenteet ajettaessa ojaan tai muihin esteisiin. Mitä on tullut katseltua, Concordialla on autoissa usein huonot renkaat! Taannoin lumipyrypäivänä ajelin hyvärenkaisella autolla eikä keli haitannut laisinkaan, mutta seuraavan päivän Metro-lehdessä oli taas kuvia Concordian autoista ties missä metsähallituksen puolella. Renkaista ei saisi ikinä säästää! Vaikka on ABS ja ASR, niin silti se sileä tossu liukuu.
 
Concordialla on autoissa usein huonot renkaat!

On tullut monena talvena huomattua aivan sama asia. Aivan sileillä, loppuun ajetuilla kumeilla autot olleet liikenteessä. Ehkä siinä on haettu mukavuutta rengasmelua vähentämällä? Totuuden nimissä on sanottava, että tilanne on kyllä parantunut muutaman vuoden takaisesta.
 
Sikäli sääli, että noita Scaloja tulee niin paljon. Nämä uudet kubit kun eivät ole oikein mistään kotoisin. Kummallasia ruohonleikkureita sillä kyttyrällä. Mielummin sitten vaikka Scania Omnilink-mallisia autoja. Niissä on kuulema sama moottori, mutta ei sitä mainitsemaani kyttyrää takana. Noita volvoja ja kub-scaloja on tullut jo ihan tarpeeksi, välillä jotain muuta mallia, ettei ihan tylsäksi mene tämä harrastus. Onneksi vielä kummiskin hyviä, vanhoja Scaloja on liikenteessä..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös