Uudet bussit, syksy 2009

Uusista pääkaupunkiseudulle tulleista busseista olen eniten pitänyt MANeista ja 8700LE Volvoista. Kummatkin kulkevat varsin pehmeästi ja niissä on matkustustilaa ihan mukavasti samoin penkit ovat molemmissa malleissa hyvät! Muutenkin ovat varsin hienon näkösiä pelejä!

Uusissa KUB Scaloissa ei ole muuta suurta vikaa kuin se terrario hökötys takana!! Vanhemmissa HelBin Scaloissa on joistakin autoista lähtenyt otetankoja irti sun muuta, uusissakin Scaloissa näyttää olevan kuitenkin samanlaiset otetangot ja kiinnitysratkaisut kuin vanhemmissakin, mutta ne ei ole vielä kerennyt repsahtaa...

Omista matkustustottumuksistani olen huomannut, että tykkään istua aina koneen kohdalla, nivelautossa melkein aina perävaunussa :) Valitettavasti KUB Scaloissa ei oikein pysty matkustamaan takana sen terrario hökötyksen takia...

Nämä lätinät olivat nyt 100 prosenttisesti matkustajan näkövinkkelistä :D
 
Veolia kertoo tuoreessa henkilökuntalehdessään, että tänä vuonna pääkaupunkiseudelle tulee 37 uutta autoa: 15 kpl 53-paikkaista teli-Scania-Scalaa ja 17 kpl lyhyempää 43-paikkaista Scania-Scalaa sekä 5 kpl 43-paikkaista Irisbus Crossway LE:tä. Ja kaikkiin vielä matkustamon ilmastointi. Scanioista Espooseen menee 10 lyhyttä ja 11 teliä, loput Vantaalle. Irisbussit menevät Keravalle.
 
Delta Trucksin tiedotteen mukaan Irisbus Crossway LE:itä on tulossa myös Westendin Linjalle. Kun kerran linja 111 meneekin Veolian sijasta WL:lle, niin tässä on varmaan kyse ko. linjan uusista busseista.
 
Kaivokselan Volvo Bus Centerissä on ainakin 11 kpl Helsingin Bussiliikenteelle tulevia uusia 8700-B7RLE:itä.
 
Veolian Suomenojan varikolla on ilman rekistereitä uudet teli-Scalat 450, 462 - 466, 470 ja 471.
 
Scaloista puheenollen niitähän pitäisi tulla YTV-alueelle se satakunta kappaletta (YTV 70 HKL 30) uusina nyt syksyksi. Missä tahdissa niitä tulee Lahdesta? Kuinka kauas talveen niitä näillänäkymin toimitetaan?
 
Missä tahdissa niitä tulee Lahdesta? Kuinka kauas talveen niitä näillänäkymin toimitetaan?

Suurtilauksen ansiosta Villähteen tehtaan entinen Flyer-tuotantolinja on muutettu Scala-tuotantolinjaksi. Sekä vanhalta että uudelta tuotantolinjalta valmistuu 2 bussia viikossa eli yhteensä 4 bussia viikossa. Sillä tahdilla Veolian Scalat ehtivät valmistua syysliikenteen alkuun, mutta Concordioista viimeiset valmistuvat vasta syksyn aikana. Vuodenvaihteeksi tilatut ehtivät taas ajoissa.

Veolian 2-akselinen Scala 451 meni äsken Finnoontiellä.
 
Viimeksi muokattu:
Vantaa 17.7

Veolian uudet scalat 452 ja 454 ajoivat peräkkäin kehä 3:lla kohti tuupakkaa puoliltapäivin
 
Edellä havaittujen veolialaisten joukkoon lisäisin vielä #457:n (2-aks) Suomenojalta ja Tuupakasta #453:n (2-aks) sekä telit #467 ja #468.
 
Lahden autokorin pihamaalla seisoo useita Concordialle tulossa olevia scaloja

Sankka joukko näitä näyttää nyt siirtyneen Klovin C-katoksen peräpäähän. Rekisterikilpiä ei ollut kiinnitettynä.

Vaihteisto vaan pois super eco -moodista, niin ihan kelvollisestihan nuo tulevat läntistä pääkaupunkiseutua palvelemaan :)
 
Ihan oikeesti, noi on autoja kaikenmaailman leluihin verrattuna! Ja korit Suomalaista työtä, ei Puolasta.
Sutta ja sekundaa Villähteeltä saa erityisesti jos kiireellä kuten nyt värkkejä väsäävät! Olikohan se HelB 909, missä tuulilasi rupesi irtoamaan kiinnityksistään ja aamulla linjalle lähdettäessä vedet losahtivat kattokanavista istuimet kastellen... uudessa autossa!
Taisi olla syksyä 2006 kun HelBin porukka vieraili Villähteellä, jossa juuri valmistui Scaloja HelBille. Yhden auton etuovet kronasivat lopputarkastuksessa - joo hyväksytty on, eikun vaan asiakkaalle!!
Samaan aikaan Villähteellä oli joku TaKLin Scala kuivatuksessa korjauspaikalla, josta meidät hätistettiin oitis pois! Ei saa katsoa! Meneepä se vesi Scalan lattian sisään aivan kuin Ikaruksissakin... HelBin 300- ja 400-numeroilla olevista Scaloista lienee kaikista lattia uusittu kaikessa hiljaisuudessa.
Parhaat lattiat matalalattiabusseihin taisi tehdä Vantaan Wiima, sääli ettei parasta koritehdasta enää ole.

Onpa nuo nykyiset 5-pyttyiset "Scaniat" tosi leluja, ei enää mitään vanhoja hyviä ominaisuuksia, verrattuna vanhoihin kunnon 11-litraisella koneella olleisiin ralliautoihin. Onneksi HelBillä on vielä jonkin aikaa hyvät käteenkäyvät Hintti-Scaniat ja mahtavat L113/CityL -telit 9603-05.
 
Viimeksi muokattu:
Westendin Linjahan alkaa nyt syksyllä ajaa alihankintana Concordialle linjaa 530. Tähän tarkoitukseen ei uusia autoja tulle?

EDIT: Eihän koko 530 tosiaan edes ollut kilpailtavana, vaan sopimus päättyy elokuussa 2011. Miksiköhän Concordia halusi tästä luopua?
 
Westendin Linjahan alkaa nyt syksyllä ajaa alihankintana Concordialle linjaa 530. Tähän tarkoitukseen ei uusia autoja tulle?

Linja 530 siirtyy kokonaisuudessaan WL:n ajettavaksi sopimuskauden loppuun asti. Uusia autoja ei tähän tarvita, koska kyseessä on vanha sopimus.
 
Takaisin
Ylös