Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/70

Viestiketju: Uudet bussit, syksy 2009

  1. #31
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TAKAMOOTTORI Näytä viesti
    Ihan oikeesti, noi on autoja kaikenmaailman leluihin verrattuna! Ja korit Suomalaista työtä, ei Puolasta.
    Sillä, missä kori on valmistettu (Puola, Suomi, Ruotsi, Saksa) ei lopulta ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä näistä on se "kunnon auto". Ja mitä tulee Scaloihin, niin eipä ole vielä tullut yhtäkään oikeasti laadukkaan oloista kyseisen mallin edustajaa koettua. Samaa nyrkkipajan tuotosta kaikki tyynni. Vaikka autoja tilattaisiin minkä kokoinen sarja, tuntuu, että kahta samanlaista siihen sarjaan ei mahdu. Näillä meriiteillä on melko turha puhella yhtään mitään LAADUSTA tai moittia mitään muuta kilpailevan merkin tuotetta leluksi (no jaa, ehkä Ikarukset voidaan leluiksi laskea)

    Ps. Meidän suomalaisten opeilla ne korit Puolassakin kasataan, ainakin Volvolla. Sinnehän käytiin jakamassa aikoinaan mm. Carruksen / Wiiman osaamista ja tietotaitoa kaupunkibussien valmistukseen liittyen, ja avustamassa tuotantolinjan käyttöönotossa. Ikävä kyllä täytyy myöntää, että ainakin itselläni on vahvempi luotto polakkien tuotteiden laatuun, kuin heidän villähteeläisen kilpailijansa tuotteiden kohdalla
    Elämä on, mikset sinäkin?

  2. #32
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Ps. Meidän suomalaisten opeilla ne korit Puolassakin kasataan, ainakin Volvolla. Sinnehän käytiin jakamassa aikoinaan mm. Carruksen / Wiiman osaamista ja tietotaitoa kaupunkibussien valmistukseen liittyen, ja avustamassa tuotantolinjan käyttöönotossa.
    Vietiin sinne myös AJOKKI Oy:n tietotaitoa ja kuulemma jopa kerättiin kolehtia, ja nyt kun sekä Wiima että Ajokki on osin tämän puolalaisen huipputehtaan ansiosta lakkautettu, on ainakin täällä Tampereella vanhojen bussinrakentajien suhde Breslaun bussitehtaaseen katkeransävyinen.
    Sakari Kestinen

  3. #33
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Vietiin sinne myös AJOKKI Oy:n tietotaitoa ja kuulemma jopa kerättiin kolehtia, ja nyt kun sekä Wiima että Ajokki on osin tämän puolalaisen huipputehtaan ansiosta lakkautettu, on ainakin täällä Tampereella vanhojen bussinrakentajien suhde Breslaun bussitehtaaseen katkeransävyinen.
    Emmepä me sille mitään mahda, jos Puolassa pystytään tuottamaan käyttötarkoitukseensa sopivia linja-auton koreja kustannustehokkaammin kuin Tampereella tai Vantaalla pystyttiin. Ikävä juttu, mutta tämän päivän kilpailutetussa maailmassa raha, ja vain raha ratkaisee. Ei enää kotimaisuus, puhumattakaan siitä, että ennen esimerkiksi tamperelaisyritykset saivat halutessaan hankkimiinsa busseihin korit kotikylän tehtaalta.

    Näin se maailma vaan makaa, ei voi mitään. Katkeruudella tätäkään asiaa ei valitettavasti tulla palauttamaan ennalleen...
    Elämä on, mikset sinäkin?

  4. #34

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Raha ratkaisee, jos kahdesta paikasta saa muuten identtisen tuotteen. Suomessa on yhä ja tulee olemaan tilaa pienteollisuudelle, joka tuottaa riittävän vertailukelvottomia -- parempia -- tuotteita.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Raha ratkaisee, jos kahdesta paikasta saa muuten identtisen tuotteen. Suomessa on yhä ja tulee olemaan tilaa pienteollisuudelle, joka tuottaa riittävän vertailukelvottomia -- parempia -- tuotteita.
    Luitkos yhtään, mitä nimimerkki J_J kirjoitti tuosta "paremmasta" kotimaisesta laadusta linja-autojen korien suhteen?

    Tampereella värkätyt ex-Carrus-perheen uusimmat korit (8700-malli) ovat olleet kautta linjan täynnä erilaisia sähkövikoja yms. Lahden Autokorin Scala kyllä näyttää nauravan iloiselta bussilta, mutta melkoisia nyrkkipajatuotteita nekin ovat; laadun epätasaisuus on huomattavaa ja heidän tuotteitaan joudutaan raijaamaan alvaarinsa liikennöitsijän ja toimittajan välillä, uutena. Linja-autoliikennoitsijät hankkisivat varmasti mieluummin uuden kalustonsa työtä tekemään.

    Nykypäivänä kotimaiselle laadulle ei ole enää mitään takeita.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #36

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Vaikka ilmeisesti rivien välistä voisi ilmeisesti toisin lukea, en suinkaan väittänyt että nykyinen suomalainen bussiteollisuus olisi erityisen hyvässä asemassa. Suomessa on kuitenkin täysin mahdollista ja taloudellista tuottaa myös busseja, joita halutaan merkittävästi myös vientiin: ei kuitenkaan käytännössä samoin tuottein kuin joita halvemman työvoiman alueilta saa suuremmalla volyymillä ja halvemmalla, jos ei maagista proprietääri-kokoojakonetta keksitä.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Vaikka ilmeisesti rivien välistä voisi ilmeisesti toisin lukea, en suinkaan väittänyt että nykyinen suomalainen bussiteollisuus olisi erityisen hyvässä asemassa. Suomessa on kuitenkin täysin mahdollista ja taloudellista tuottaa myös busseja, joita halutaan merkittävästi myös vientiin: ei kuitenkaan käytännössä samoin tuottein kuin joita halvemman työvoiman alueilta saa suuremmalla volyymillä ja halvemmalla, jos ei maagista proprietääri-kokoojakonetta keksitä.
    Scalaahan meneekin vientiinkin jonkinverran ja LAK ainakin nettisivujensa mukaan panostaa myös vientituotteisiin. Samaten takavuosina meni juuri Carrus-perheen tuotteita (mm. Vegoja).

    Alustathan tulisivat jokatapauksessa muualtakuin Suomesta, joten tätänykyä taittaa olla edullisempaa ostaa samantien yhtenäisrakenteinen bussi, korineen päivineen. Sisulla ei ollut juurikaan vientiä, lukuunotamatta panssariajoneuvoja.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 27.07.2009 kello 17:59.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #38
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Raha ratkaisee, jos kahdesta paikasta saa muuten identtisen tuotteen. Suomessa on yhä ja tulee olemaan tilaa pienteollisuudelle, joka tuottaa riittävän vertailukelvottomia -- parempia -- tuotteita.
    Niin, näiden suomalaisten (Scala) tai suomensukuisten (Volvo 8700 eri variantteineen) tuotteiden (tässä tapauksessa linja-auton korien) "paremmuus" taitaa perustua lopulta pitkältikin siihen, että täkäläiset pikkupajat ovat ainakin toistaiseksi ilomielin räätälöineet tuotteensa mm. pääkaupunkiseudun tilaajaorganisaatioiden laatimia pisteytyssääntöjä silmällä pitäen. Euroopan suurten valmistajien intresseissä ei sellainen toiminta ole, koska tänne hankittavien bussien volyymit ovat niin pieniä. Ihme kyllä Volvo Polska edelleenkin suostuu valmistamaan tänne kalustoa täkäläisiin tottumuksiin räätälöitynä, mutta eiköhän tässäkin auta se tosiasia, että alkujaan nämä Suomi-versiot on piirretty kotimaisilla piirrustuspöydillä... Kuinkahan on asia sitten, kun Volvo 8700LE aikanaan poistuu tuotannosta uuden mallin alta. Vieläkö puolalaiset silloinkin viitsivät pienasiakkaitaan miellyttää nykyiseen tapaan?

    Näiden seikkojen valossa uskallankin väittää, että mikäli em. kotimaiset liikenteen tilaajaorganisaatiot ryhtyisivät antamaan kilpailutuksissaan "täydet pisteet" eurostandardien mukaisille busseille, ei Scala kiinnostaisi enää ketään edes Suomessa. Samat kilpailupisteet kun saisi varmasti edullisemmalla suursarjatuotetulla linja-autolla.
    Elämä on, mikset sinäkin?

  9. #39
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sisulla ei ollut juurikaan vientiä, lukuunotamatta panssariajoneuvoja.
    No onhan niitä viety, ehkäpä ei paljon busseja kuitenkaan.
    Kuorma-autoja Sisu vei Karjalaan bilateraalikaupan aikana. Menipä hiljattain syvälle Siberiaankin pitkä rivi kippi- ja tukkiautoja. Viime kesänä Pietarin-Murmanskin valtatiellä tuli monta tukkisisua vastaan, aika uusia ja Rellun hytillä. Kanadassa oli Sisun ostama OTTAWA-merkkinen vetomestaritehdas. Myös Sisu-merkkisiä vetomestareita on Pohjois-Ameriikassa vieläkin. SM-Sisun hyttejä asennettiin muistaakseni johonkin KAMAZ:in malliin. Erään hytin valmistuslinja myytiin venäjälle ja on ilmeisesti vieläkin käytössä siellä.

    Eipä varmaan Sisun kannattanut tehdäkään omia bussin alustoja, kun omaa koritehdasta ei ollut ja moottorit tuli Englannista (Leyland, Rolls-Royce), vaihteistot myös ulkomailta (tosin fullereita on tehty Tampereella lisenssillä) ja ohjaustehostajat oli zF:n. Akselistoja Sisu teki itse, mutta saatavana oli esim. Eatonin tasauspyörästöä.
    Viimeisin muokkaaja JSL; 27.07.2009 kello 20:11.

  10. #40
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1263

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Myös Sisu-merkkisiä vetomestareita on Pohjois-Ameriikassa vieläkin. SM-Sisun hyttejä asennettiin muistaakseni johonkin KAMAZ:in malliin. Erään hytin valmistuslinja myytiin venäjälle ja on ilmeisesti vieläkin käytössä siellä.

    Eipä varmaan Sisun kannattanut tehdäkään omia bussin alustoja, kun omaa koritehdasta ei ollut ja moottorit tuli Englannista (Leyland, Rolls-Royce), vaihteistot myös ulkomailta (tosin fullereita on tehty Tampereella lisenssillä) ja ohjaustehostajat oli zF:n. Akselistoja Sisu teki itse, mutta saatavana oli esim. Eatonin tasauspyörästöä.
    Menee off-topiciksi...

    Käsittääkseni juuri terminaalitraktorit ovat olleet Sisun vahvoja vientituotteita. Sisun kuorma-autojen hyvä puoli on taasen ollut vahva runko, joka kestää rasitusta huonoilla teillä - eli metsäpoluilla ja sorakuopilla. Sen takia Sisuja näkee nimenomaan eniten tukkirekkoina ja sora-autoina. Tasaisten teiden kappaletavarakuljetuksissa työkalumainen Sisu ei enää ole ollut kovinkaan suosittu.

    Sisuissa on vuosien varrella ollut melko kirjavaa moottoria: englantilaisia (AEC, Leyland, Rolls-Royce), hollantilaisia (DAF), yhdysvaltalaisia (Cummins, Mack, Caterpillar), ranskalaisia (Renault)...Ja onhan ihan Sisun alkuaikoina käyetty Volvonkin komponentteja.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Menee off-topiciksi...
    Jatkan tätä OT:ta. Yksi ensimmäisistä vastaantulleista raskaista kuorma-autoista Zürichissä oli yllättäen Sisu sveitsiläisin kilvin. Olin suoraan sanottuna melko äimänä... Jatkossa havaitut raskaat kuormurit olivat sitten tasaisesti Mercedeksiä ja Scanioita.

  12. #42
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut J_J Näytä viesti
    Näiden seikkojen valossa uskallankin väittää, että mikäli em. kotimaiset liikenteen tilaajaorganisaatiot ryhtyisivät antamaan kilpailutuksissaan "täydet pisteet" eurostandardien mukaisille busseille, ei Scala kiinnostaisi enää ketään edes Suomessa. Samat kilpailupisteet kun saisi varmasti edullisemmalla suursarjatuotetulla linja-autolla.
    Eikös Scalalle ole ollut vientiä mm. Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan?
    "Juna toisi huumeet."

  13. #43
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    No onhan niitä viety, ehkäpä ei paljon busseja kuitenkaan.
    Tarkoitin tässä yhteydessa nimenomaan busseja. Panssari-Sisu eli Pasi on jonkinlainen bussi automaattivaihteistoineen .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #44
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Jatkan tätä OT:ta. Yksi ensimmäisistä vastaantulleista raskaista kuorma-autoista Zürichissä oli yllättäen Sisu sveitsiläisin kilvin. Olin suoraan sanottuna melko äimänä...
    Eikös Sisu saanut joskus 70-luvun alussa myytyä jokusen Lahti 20 -korisen bussin Sveitsin postille? Näiden autojen käyttöhistoria kiinnostaisi kovasti...
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  15. #45
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2009

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Eikös Sisu saanut joskus 70-luvun alussa myytyä jokusen Lahti 20 -korisen bussin Sveitsin postille?
    Sisu BT-69CR:iä on kuulemma myyty sveitsiläiseen postibussiliikenteeseen, tosin varsinainen operaattori ei välttämättä ollut itse postilaitos. Kori oli juurikin Lahti 20. Joissakin julkaisuissa on kuviakin julkaistu ko. kulkineista. Extrafahrt taisi lukea auto(je)n linjakilvissä eräässä kuvassa....

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uudet bussit, syksy 2011
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 223
    Viimeisin viesti: 11.08.2014, 08:46
  2. Uudet bussit, syksy 2010
    kirjoittanut Lasse foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 18.10.2010, 19:49
  3. Uudet bussit, syksy 2008
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 08.12.2008, 21:27
  4. Uudet bussit, syksy 2007
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 17.11.2007, 22:48
  5. Uudet bussit, syksy 2005
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 05.01.2006, 15:16

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •