PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

Vastaavalla tavalla bussiliikenteessä lähinnä monopoliliikennettä hoitava Savonlinja-konserni on pienellä osuudella mukana pääkaupunkiseudun kilpailutuksessa millä tahansa mittarilla ilmeisen kannattamattomilla tarjouksilla (alhaiset hinnat ja upouusi kalusto, vaikka sopivaa käytettyäkin olisi tallissa). Turussa konserni on aktiivisempi, mutta molemmissa perimmäinen tarkoitus lienee tutustua tilanteeseen ennen väistämättömäksi oletettua kilpailutuksen laajenemista myös muille kaupunkiseuduille. Vastaava tarkoitus voisi olla takana myös Pohjolan Liikenteen pääkaupunkiseudun liikennöintiharrastuksessa, jota konsernin edustajat ovat julkisuudessa kehuneet kannattamattomaksi toiminnaksi.

Vaikka Savonlinja-konsernin ja Pohjolan Liikenteen ajatuksena saattaakin olla tuo kokemuksien kerääminen kilpailutetusta liikenteestä, niin minä en ymmärrä, mitä järkeä on tulla keräämään huonoja kokemuksia. Jos yritykset haluaisivat aidosti valmistautua kilpailutukseen, ne yrittäisivät pääkaupunkiseudulla ja Turussa kehittää toimintansa niin tehokkaaksi, että ne pystyisivät ajamaan liikennettä voitolla (kuten esim. pääkaupunkiseudulla Concordia ja Turussa seitsikon firmat). Jos kilpailutetussa liikenteessä käydään vaan tekemässä tappiotarjouksia, ei opita muuta kuin tieto oman kilpailukyvyn puutteesta.

Voi tosin olla, että kun hintataso pääkaupunkiseudulla ja Turussa on nyt noussut sen verran, että tarjoukset ovat pääsääntöisesti kannattavia, voivat valtakunnallisetkin firmat lopettaa tappiotarjousten tekemisen ja silti voittaa jotakin. SL-Autolinjojen vasta Turussa voittamassa paketissa hinta nousi 9,4%. Edelleen näyttää kuitenkin siltä, että kilpailutettuun liikenteeseen erikoistuneet yritykset pärjäävät paremmin.
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

”Tappiollisen” pienen tarjouksen tarkoituksenmukaisuus on siinä, että uusi yrittäjä pääsee hankkimaan kokemusta, kuten Late kirjoitti. Ilman kokemusta on liian suuri riski lähteä kilpailuun määrällisesti suurella tarjouspaketilla.

Lisäksi on muistettava, että tappiollisuus on suhteellista. Markkinahintataso sisältää kohtuullisen toimintakatteen. Huomattavasti markkinahintaa alhaisempi tarjous ei välttämättä ole tappiollinen, siitä vain puuttuu kate. Eli hinta kattaa vielä kustannukset eli ei tuota tappiota.

Antero
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

Markkinahintataso sisältää kohtuullisen toimintakatteen. Huomattavasti markkinahintaa alhaisempi tarjous ei välttämättä ole tappiollinen, siitä vain puuttuu kate. Eli hinta kattaa vielä kustannukset eli ei tuota tappiota.

Ei taida kilpailutetun bussiliikenteen markkinahintataso sisältää tällä hetkellä mielekästä katetta. Markkinahinnoillakin useammalle toimijalle kertyy pelkkiä tappioita.

Siitä olen kyllä kuukankon kanssa samaa mieltä, että järkevää harjoittelua olisi pyrkiä tekemään mielekkäitä tarjouksia. Jostain syystä Pohjolan Liikenne ja Savonlinja eivät ole niin tehneet.
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

Ei taida kilpailutetun bussiliikenteen markkinahintataso sisältää tällä hetkellä mielekästä katetta. Markkinahinnoillakin useammalle toimijalle kertyy pelkkiä tappioita.
Näin voi olla, tosin mehän emme voi sitä tietää ilman sisäpiiritietoa.

Mutta näin voi olla vain sen vuoksi, että markkinoilla vallitsee jokin häiriö. Kuten muita yrittäjiä huomattavasti suurempi ja varakkaampi yrittäjä, joka polkee hintoja tavoitteena markkinoiden valtaus. Tällaisen pitäisi periaatteessa olla kiellettyä, mutta minusta EU:ssa käytännössä puututaan vain pienten paikallisten yritysten markkinahäiriköintiin.

Tarkoitan tällä käytännössä sitä, että suomalainen suuri bussiyritys saa EU:lta sapiskaa, jos sen markkinaosuus yrityskaupan seurauksena kasvaa liian suureksi Suomessa. Mutta monikansallinen 100 kertaa suomalaisen yrityksen kokoinen konserni saa vapaasti tulla polkemaan Suomen hintoja.

Tämä on varsin epäreilua silläkin tavoin, että suomalainen yritys ei voi koskaan kasvaa kyllin suureksi päästäkseen kansainvälisen toimijan markkinoille, koska siltä estetään kasvu kotimaan markkinoilla. Ainoa keino kasvaa on ostaa ulkomaisia yrityksiä, mutta onhan se huomattavasti vaikeampaa. Jos ei muuten niin siksi, että sielläkin on vastassa tämä sama 100-kertainen.

Antero
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

Mutta näin voi olla vain sen vuoksi, että markkinoilla vallitsee jokin häiriö. Kuten muita yrittäjiä huomattavasti suurempi ja varakkaampi yrittäjä, joka polkee hintoja tavoitteena markkinoiden valtaus. Tällaisen pitäisi periaatteessa olla kiellettyä, mutta minusta EU:ssa käytännössä puututaan vain pienten paikallisten yritysten markkinahäiriköintiin.

Tällä hetkellä pääkaupunkiseudun hintahäiriköinnistä tuntuu huolehtivan kunnallisessa omistuksessa oleva yritys, joka on kyllä Suomen mittakaavassa iso, mutta ei kansainvälisesti. Asiasta ei tunnu olevan kiinnostunut kuin ko. kaupungin tarkastuslautakunta, mutta ko. kaupungin valtuutettujen enemmistö taas haluaa säilyttää vahvan kunnallisen liikennetuotannon myös bussiliikenteessä.
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

Tällä hetkellä pääkaupunkiseudun hintahäiriköinnistä tuntuu huolehtivan kunnallisessa omistuksessa oleva yritys, joka on kyllä Suomen mittakaavassa iso, mutta ei kansainvälisesti.

Ja kuten kunnallisella puolella on tänä päivänä tapana, tämä kunnallinen yritys hoitaa liikennettä yksityisiä firmoja heikommalla tasolla. Kaluston huolto on heikompaa ja vuoroja jää ajamatta. Näin matkustajan kannalta ei olisi kovinkaan suuri menetys, jos HelBiä ei olisi. Tietysti vaikutukset voisivat pidemmällä ajalla näkyä jollain tapaa, ainakin hintatason noususta on täällä puhuttu joskus. Lisäksi bussilakkojen aikaan seuraukset olisivat pahemmat, jos AKT lamaannuttaisi koko liikenteen, kun tähän asti ovat kaupungin bussit silti kulkeneet AKT:n lakon aikanakin.
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

Turun tilanteesta vielä, onko joku sanonut Seitsikon firmojen tekevän erityisen hyvää tulosta kilpailutetussa liikenteessä? SL-Autolinjat nyt ainakin ajaa sovitulla kalustolla, maksaa vapaapäiväkorvaukset ylitöistä jne., ihan kaikki muut eivät ehkä toimi aivan yhtä hyvin. Lisäksi ensimmäisen kierroksen tarjouksista on varmasti opittu jotain, ja hinnat ovat nykyisin korkeammat. Tällä hetkellä eri talot tekevät melko samantyyppisiä tarjouksia.
 
Vs: Valtakunnalliset bussiyritykset kilpailutetussa liikenteessä

onko joku sanonut Seitsikon firmojen tekevän erityisen hyvää tulosta kilpailutetussa liikenteessä?

Taannoin yksi seitsikon osakkaista taisi tokaista julkisuudessa, että kilpailutetusta liikenteestä saadaan se mikä meneekin. SL-Autolinjojen toiminta ei tunnu olevan vielä aivan optimaalista, kun nähtävästi ensi vuonnakin on tulossa uusia busseja ajamaan ruuhkavuoroja, vaikka samaan aikaan pääkaupunkiseudulta vapautuisi kelvollista kalustoa. Hintataso alkaa kuitenkin olla jo sellainen, että enää SL-Autolinjatkaan ei välttämättä tee tappiota uusilla tarjouksilla.
 
www.kuukankorpi.com sanoi:
PL ja ESLL toimivat liikennelupaliikenteessä käytetyillä toimintatavoilla, joilla ei pärjää kilpailussa kilpailutettuun liikenteeseen erikoistuneita yrityksiä vastaan. Yritykset haluavat kuitenkin pitää markkinaosuutensa hinnasta välittämättä, joten niiden toiminta YTV-liikenteessä on tappiollista.

Mitä nämä liikennelupaliikenteen toimintatavat on, joissa PL ja ESLL eroavat muista yhtiöistä Turun tai pk-seudun kilpailutetussa liikenteessä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

Mitä nämä liikennelupaliikenteen toimintatavat on, joissa PL ja ESLL eroavat muista yhtiöistä Turun tai pk-seudun kilpailutetussa liikenteessä?
Turusta en osaa sanoa, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on seuraavia eroja kilpailutettuun liikenteeseen erikoistuneisiin yrityksiin:
  • kaluston tarjoamisessa ei osata optimoida kalustopisteitä ja kaluston kustannusta keskenään
  • kuljettajien työpäiviin suunnitellaan pitkiä palkallisia taukoja
  • liikenteessä panostetaan laatuun, vaikka tilaaja maksaa kilometreistä, ei laadusta
  • liikennettä ei hoideta tiukemmin kuin mitä tilaajan kaavioissa on
  • siirtoajoja ym. ei mitoiteta mahdollisimman tiukasti
  • Pohjolan Liikenteellä on kuljettajanvaihdot eikä "koko työpäivä samalla bussilla" -järjestelmää
 
Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

Turusta en osaa sanoa, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on seuraavia eroja kilpailutettuun liikenteeseen erikoistuneisiin yrityksiin:
  • kaluston tarjoamisessa ei osata optimoida kalustopisteitä ja kaluston kustannusta keskenään
  • kuljettajien työpäiviin suunnitellaan pitkiä palkallisia taukoja
  • liikenteessä panostetaan laatuun, vaikka tilaaja maksaa kilometreistä, ei laadusta
  • liikennettä ei hoideta tiukemmin kuin mitä tilaajan kaavioissa on
  • siirtoajoja ym. ei mitoiteta mahdollisimman tiukasti
  • Pohjolan Liikenteellä on kuljettajanvaihdot eikä "koko työpäivä samalla bussilla" -järjestelmää

Miksikäs noita pitkiä palkallisia taukoja harrastetaan? Siitä kun seuraa se, että Pohjolan Liikenteen päivät ovat pituudeltaan 6-18, eli kellon ympäri. Keskellä on 3-4 tunnin palkallinen tauko. Palkkaahan nämä tauot toki tuovat kuljettajille lisää, mutta päivät ovat kovin pitkiä. Kuulemani mukaan vaikkapa Concordialla nämä päivät ovat ulottumaltaan lyhyempiä, jolloin pääsee jo aiemmin kotiin.

Ja mitenkäs tuo kuljettajanvaihtojärjestelmä eroaa HelBistä, jolla on sama periaate, eli autot kiertävät ja kuljettajat vaihtuvat? Koko päivä samalla autolla linjojen vaihtuessa, jota Concordialla harrastetaan, on mukavampi siinä mielessä, että talvipakkasella saa olla koko päivän lämpimässä sisällä ja kun pitkää taukoakaan ei ole, niin työpäivä voi olla mukavampi tällä tavoin. Samalla autolla ajaessa on myös se etu, että kun auton säätää sopivaksi aamulla, niin ei tarvitse enää kesken päivää lähteä tutustumaan vieraisiin autoihin suoraan linjalla matkustajat kyydissä.

Tuo laatuun panostaminen on arvokas asia, pidetään tärkeänä autojen ulkoista puhtautta ja sisältä siivousliike siivoaa ne säännöllisesti. Laatusertifikaatit menevät jopa niin pitkälle, että firma saa sakkoa, jos varikolle tullessa bussin kilvissä ei ole "000" vaan "Pohjolan Liikenne"! Sitä en kyllä ymmärrä, että kuinka Pohjolan Liikenteellä nimenomaan pk-seudulla, jossa kilpailutuksissa firmat kyntävät tappiolla, on varaa pitää parhainta kaupunkiliikennekalustoansa ja liikennelupakaupungeissa, joissa liikennettä harjoitetaan yksinoikeudella, on vanhempia ja nuhjuisempia autoja? Miten yhdellä yhtiöllä on varaa pitää muita korkeampaa laatutasoa ja uudempaa kalustoa, ja kuinka on varaa voittaa liikennettä vuodesta toiseen, jos jo huonomman kaluston yhtiöillekin voiton tuottaminen on vaikeata?
 
Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

Ja mitenkäs tuo kuljettajanvaihtojärjestelmä eroaa HelBistä, jolla on sama periaate, eli autot kiertävät ja kuljettajat vaihtuvat?

HelBillä on erilainen työehtosopimus, jolla on kannattavaa antaa autojen kiertää ja kuljettajien vaihtua. HelBin työehtosopimus on peräisin HKL:n ajoilta, missä on varmasti ollut syynsä järjestää työehtosopimus niin kuin se on. Raitiovaunuilla olisi ollut hankalaa järjestää taukoja niin, että vaunut seisovat päättäreillä ;)

Sitä en kyllä ymmärrä, että kuinka Pohjolan Liikenteellä nimenomaan pk-seudulla, jossa kilpailutuksissa firmat kyntävät tappiolla, on varaa pitää parhainta kaupunkiliikennekalustoansa ja liikennelupakaupungeissa, joissa liikennettä harjoitetaan yksinoikeudella, on vanhempia ja nuhjuisempia autoja? Miten yhdellä yhtiöllä on varaa pitää muita korkeampaa laatutasoa ja uudempaa kalustoa, ja kuinka on varaa voittaa liikennettä vuodesta toiseen, jos jo huonomman kaluston yhtiöillekin voiton tuottaminen on vaikeata?

PL:n ja Savonlinja-konsernin tapauksessa niillä vanhemmilla ja nuhjuisemmilla autoilla voidaan tehdä voittoa keskisuurissa kaupungeissa ja polttaa ne rahat sitten pääkaupunkiseudun ja Turun kilpailutetussa liikenteessä.
 
Samasta konsernista PL:n kanssa löytyy myös huomattavan kannattavia yhtiöitä. Eräskin, joka ajaa paikallisliikennettä niin että jokainen kalustoyksikkö on tuplamiehitetty... ;)
 
Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

PL:n ja Savonlinja-konsernin tapauksessa niillä vanhemmilla ja nuhjuisemmilla autoilla voidaan tehdä voittoa keskisuurissa kaupungeissa ja polttaa ne rahat sitten pääkaupunkiseudun ja Turun kilpailutetussa liikenteessä.

PL on ainoa pk-seudulla toimivista liikennöitsijöistä, joka tekee voitollista tulosta. Pohjolan Henkilöliikenne (PHL) jopa erittäin kannattavasti, mutta myöskin Pohjolan Kaupunkiliikenne (PKL) tekee voittoa. PKL tosin paljon pienemmillä katteilla kuten kilpailutetussa liikenteessä yleensä on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenteen lähtö Turun sopimusliikenteestä

PL on ainoa pk-seudulla toimivista liikennöitsijöistä, joka tekee voitollista tulosta.

Höpö höpö. Tilinpäätöstiedothan on julkisia ja webistä vapaasti selattavissa. Pääkaupunkiseudun sopimusliikenteessä eniten voittoa tekee Concordia Bus Finland.

Pohjolan Kaupunkiliikenne Oy:n viimeiset kaupparekisteristä olevat tulokset ovat voitollisia, tosin pääomatulot ovat nostaneet tuloksen miinukselta plussalle.
 
Takaisin
Ylös