Teli- ja nivelbussit

Nyt kun pää on avattu ja sähkönivelbussit ovat tuloillaan vuonna 2021 HSL-liikenteeseen linjoille 14, 18, 39 ja 570, näen niille jo seuraavat käyttökohteet:

Linjat 58, eli ensi syksystä alkaen runkolinja 500, sekä linja 59. Näiden linjojen nykyiset sopimukset optioineen ovat loppumassa vuoden 2022 lopulla. Linjaa 59:hän ollaan jatkamassa Malminkartanoon asti ja sen nykyinen rinnakkaislinja 50 ollaan lopettamassa jo ensi syksynä. Tällöin linjasta 59 tulee siis hyvin runkolinjamainen ja se saattaisi olla hyvä linja oikeksi runkolinjaksi nostamiseen lähivuosina.
 
Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?

Toinen vaihtoehto on, ettei höselillä uskota kovin vakavasti Helsingin kykyyn toteuttaa Topeliuksen/Fredan -ratikkaa suunnitellulla aikataululla. Töölössä vielä asukkaat vastustavat kaikkia järkeviä katusuunnitelmia ja niitä mitä kannattavat, ei kannata huonoina toteuttaa. Ihan toinen tilanne kuin esim. Hämeentiellä, jossa oli asukkaiden melko vahva ja lähes yksimielinen tuki.
 
Nyt kun pää on avattu ja sähkönivelbussit ovat tuloillaan vuonna 2021 HSL-liikenteeseen linjoille 14, 18, 39 ja 570, näen niille jo seuraavat käyttökohteet:

Linjat 58, eli ensi syksystä alkaen runkolinja 500, sekä linja 59. Näiden linjojen nykyiset sopimukset optioineen ovat loppumassa vuoden 2022 lopulla. Linjaa 59:hän ollaan jatkamassa Malminkartanoon asti ja sen nykyinen rinnakkaislinja 50 ollaan lopettamassa jo ensi syksynä. Tällöin linjasta 59 tulee siis hyvin runkolinjamainen ja se saattaisi olla hyvä linja oikeksi runkolinjaksi nostamiseen lähivuosina.

Eihän linjaa 50 vielä ensi syksynä olla lakkauttamassa, ainakaan liikennöintisuunnitelman mukaan. https://www.hsl.fi/liikennointisuunnitelmat/liikennointisuunnitelma-2019-2020
 
Koko haaraa Kaupintietä pitkin ei tarvittaisi jos sitten kun sekä Jokeri ja kiskot Munkkiniemestä Vihdintielle ovat valmiit ajettaisiin yksi rinnakkainen ratikkalinja keskustasta Huopalahden aseman kautta esim Maunulaan tai Käpylään tai vielä parempi niin että se palaisi sieltä takaisin keskustaan.

t. Rainer

Vihdintien ratikka ei kuitenkaan ole puhdas joukkoliikennehanke vaan osa bulevardisointeja. Jos uusi rata loppuisi jo Haagan liikenneymprään, niin täydennysrakentamista ei saataisi tehtyä melkein ollenkaan,

Toinen vaihtoehto on, ettei höselillä uskota kovin vakavasti Helsingin kykyyn toteuttaa Topeliuksen/Fredan -ratikkaa suunnitellulla aikataululla. Töölössä vielä asukkaat vastustavat kaikkia järkeviä katusuunnitelmia ja niitä mitä kannattavat, ei kannata huonoina toteuttaa. Ihan toinen tilanne kuin esim. Hämeentiellä, jossa oli asukkaiden melko vahva ja lähes yksimielinen tuki.

Ainakin kun yleisokommenteja katsoo Topeliuksenkadun ratikasta, niin vaikeaa kyllä löytää tuolta vastustaavaa mielipidettä.
 
^ Veikkaan, että ovat ne vastustajat enemmän lankapuhelin ja kirjeposti -kansaa. Mut kuuleman mukaan niitä on.
 
^ Veikkaan, että ovat ne vastustajat enemmän lankapuhelin ja kirjeposti -kansaa. Mut kuuleman mukaan niitä on.

Nämä ovat siinä mielessä hyvin ongelmallisia, että he vastustavat hanketta, joka toteutuu siinä vaiheessa kun he itse ovat jo muuttaneet Hietaniemeen tai Honkanummelle. Ehkäpä suunnitteluporras osaa suhtautua näihin oikeanasteisella vakavuudella.

Noin ylipäätään en ole Topeliuksen kohdalla kovin huolissani kansalaispalautteesta. Kyseessä on sen verran ison kokoluokan hanke, ettei siinä ole enää asukkailla sananvaltaa.
 
Vihdintien ratikka ei kuitenkaan ole puhdas joukkoliikennehanke vaan osa bulevardisointeja. Jos uusi rata loppuisi jo Haagan liikenneymprään, niin täydennysrakentamista ei saataisi tehtyä melkein ollenkaan,
Tarkoitin kyllä että Vihdintietä pitkin ratikka Pähkinärinteeseen mutta toinen linja keskustasta Haagan kautta Maunulaan jne. Silloin ne jotka tulevat junalla kehärataa pitkin voivat vaihtaa ratikkaan Huopalahden asemalla josta se kulkee suorempaa reittiä Munkkiniiemeen, Meilahteen Töölöön jne

t. Rainer
 
Vs: 2021 Uudet bussit

Jos vertaa Helsinkiä ja Tukholmaa, Tukholmassa busseilla matkustetaan yleensä vain lyhyt matka. Sen tyyppisiä bussilinjoja kuin tuleva 40 ei ole olemassa Tukholmassa. Siksi nivelet on Helsingissä virhehankinta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 2021 Uudet bussit

Jos vertaa Helsinkiä ja Tukholmaa, Tukholmassa busseilla matkustetaan yleensä vain lyhyt matka. Sen tyyppisiä bussilinjoja kuin tuleva 40 ei ole olemassa Tukholmassa. Siksi nivelet on Helsingissä virhehankinta.
Olen ollut iät ja ajat sitä mieltä, että Suomen ja etenkin Helsingin kannattaa pitää kiinni siitä, että kulkuneuvoissa on paljon istumapaikkoja. Jos niveliin voi saada vähemmän istumapaikkoja kuin teleihin niin silloin asiassa on jotain mätää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: 2021 Uudet bussit

Olen ollut iät ja ajat sitä mieltä, että Suomen ja etenkin Helsingin kannattaa pitää kiinni siitä, että kulkuneuvoissa on paljon istumapaikkoja. Jos niveliin voi saada vähemmän istumapaikkoja kuin teleihin niin silloin asiassa on jotain mätää.


Ruuhka-aikaan on telibussitkin täynnä myös seisovia matkustajia. Siinne nivelet sopivat hyvin. Esim. 500 -linja
 
Vs: 2021 Uudet bussit

Etumataliin nivelbusseihin saa hieman enemmän istumapaikkoja kuin teleihin. HSL vaatii kokomatalia niveliä, mutta Turkuun voitaisiin hankkia etumatalia, jos on tarve. Ruotsissa on jonkin verran uusia etumatalia nivelbusseja pidemmillä linjoilla.
 
Vs: 2021 Uudet bussit

Ruuhka-aikaan on telibussitkin täynnä myös seisovia matkustajia. Siinne nivelet sopivat hyvin. Esim. 500 -linja

Seisovia matkustajia on toisaalta vielä enemmän, jos otetaan käyttöön nivelbussit. Suuri istumapaikkamäärä on hyvä kulttuurinen ominaispiirre, vaikka jotkin muut eivät ehkä olisikaan.
 
Vs: 2021 Uudet bussit

Seisovia matkustajia on toisaalta vielä enemmän, jos otetaan käyttöön nivelbussit. Suuri istumapaikkamäärä on hyvä kulttuurinen ominaispiirre, vaikka jotkin muut eivät ehkä olisikaan.

Matkustajia joukkoliikenteessä kuljetetaan, ei istuimia. Istumapaikat ovat hyvää palvelua haittaava päähänpinttymä, mitä tulee suuren matkustajamäärän kaupunkilinjoihin. Sen lisäksi että matkustajia pitää saada mahtumaan kyytiin, heidät pitää vieläpä saada kyytiin ja pois kyydistä nopeasti.

Suomessa ei juurikaan ole kaupunkeja (joissa tarvitaan kaupunkijoukkoliikennettä), joten houkutus yleistää maaseutuliikenteen istumapaikkatarpeet kaikkeen joukkoliikenteeseen on suuri.
 
Takaisin
Ylös