Teli- ja nivelbussit

Juu, onhan niitä kaikenalaisia romujakin liikkeellä. Mutta jos maalla menee vähänkin paremmin, niin kalustoon halutaan kyllä panostaa. Siellä usein arvostetaan ihan eri tavalla asioita, jos pääsee hienoa uutta bussia ajamaan niin kyllä sillä kehutaan kaikille. :)
Onhan niitä hälläväliä asenteella oleviakin, mutta heidän palkkansa on usein päätyä savuavan bussin kanssa tienlaitaan apua odottamaan. :lol:

Köyhien maiden yhtiöillä ei ole ehkä halusta huolimatta mahdollista hankkia tuliterää kalustoa, mutta parhaansa he tekevät. Siihen ainakin haluan uskoa... Mutta kyllä busseista silti löytyy jarrut ja ovet. ;) Tulee muistaa että kyllä minne tahansa päin maailmaa saa vaikka Volvo 9700NG auton, mutta se maksaa. Vanha kalusto ei tarkoita etteikö turvallisuus kiinnostaisi, rahaa vain ei ole uudempaan...
Kyllä sinä Antero varmasti ostaisit koko suomen täyteen pikaratikoita jos sinulla tarpeeksi rahaa olisi. Se että täällä ei ole pikaratikoita ei tarkoita ettekö ne kiinnostaisi, ne vain maksavat. Ja kyllä Nobinakin ostaisi varmasti koko Helsingin täyteen uusia vm 2011 olevia busseja, mutta rahaa tuskin on liikaa, vanha kalusto ei kuitekaan tarkoita sitä etteikö uudempi ja turvallisempi kiinnostaisi.
Kongo on tunnettu huonosta lentoturvallisuuden hoidosta, mutta kun heille aisa ilmastiin, niin rupesivat tosissaan valvomaan koneidden kuntoa ja papereita.
Monissa Afrikan maissa busseja operoivat myös ihan Eurooppalaiset yhtiöt, joten aina ei sovi osoittaa syyttävällä sormella Afrikkalaisia, vaan sitä valkoista "kävelevää rahasäkkiä".

Kuvissa ei tainnut olla yhtään 32 vuotiasta bussia, koska ei ole kenekään etu että joku siellä ajaa vaikka Nairobista Isioloon romulla, koska on aikamoinen riski jos jää tienlaitaan, varsinkin jos pimeä ehtii laskeutumaan ennen avun saapumista. Siinä voi säästö maksaa hengen. Huonolla kalustolla ajavat joutuvat hyvin pian huonoon maineeseen, ja ei ole toivoakaan matkustajista. Kenia on hyvin länsimainen (Brittiläinen) maa joten, kyllä ihmiset tietävät mikä on hyvää ja mikä huonoa.

Mutta harva suostuu ottamaan ilmasta bussia valkoiselta, vaikka saisi. :mad: Kyllä heilläkin on ylpeytensä!
Monilla Afrikan mailla on tosiaan omaa bussiteollisuuttakin, eivät he elä europpalaisten almujen varassa. Etelä- Afrikkakin toki saa kehitysapua mutta se on vain pieni osa koko maan varallisuudesta. Jalkapallon MM- kisatkin maksoivat lähes täysin itse, ymmärtääkseni ainakin.

PS: Tästä viestistä piti tulla parempi, mutta ajatus katkesi jossain kohtaa, mutta lähetän sen silti. Ajatukseni ovat todennäköisesti hieman vanhahtavia, mutta haluan tuoda tähän oman näkemykseni.
 
Muistaakseni Jokeribussissa olisi maksimi matkustajamäärä 110 luokkaa. Jako istuma- ja seisomapaikkojen mukaan 50% molemmin puolin riippuen onko lastenvaunutilan penkit laskettu alas. Maksimissaan istumapaikkoja on 58 ja seisomapaikkoja sitten noin 50. Tilavia autoja nuo telit.
 
Muistaakseni Jokeribussissa olisi maksimi matkustajamäärä 110 luokkaa. Jako istuma- ja seisomapaikkojen mukaan 50% molemmin puolin riippuen onko lastenvaunutilan penkit laskettu alas. Maksimissaan istumapaikkoja on 58 ja seisomapaikkoja sitten noin 50. Tilavia autoja nuo telit.
Kumpaankaan, en nivelbussiin enkä telibussiin, laskenut sitä, että lastenvaunupaikalla on yhtäaikaa seisovia, 3 lastenvaunua ja istuvia. Jos lastenvaunuja ei ole, 72 muuttuu 84:ksi, ja loput seisomapaikat saadaan tiivistämällä.

En usko, että on kohtuullista änkeä 110 henkeä nykyjokeribussiin. Käytin telibussiin lukuja 50 istumapaikkaa, 3 lastenvaunupaikkaa, 22 seisomapaikkaa. 2 lastenvaunupaikan bussissa olisi tämän logiikan mukaan 52-54 istumapaikkaa. Lisäksi on läppäistuimet, joihin voi änkeä 4 ihmistä, jolloin saadaan tuo 58 täyteen. Mutta jos bussissa on ruuhka-aikaan 58 istujaa, myös läppäpenkit auki ja 3 lastenvaunua, miten ahtaasti täytyy 50-52 muuta ihmistä seistä, jotta lukusi voivat täsmätä?

Nivelbussiin käytin vertailukohteena Wiima M353-nivelestä LE:ksi editoitua versiota, johon on lisätty kaksi yksilehtistä (joista etummaisessa erityisleveä lehti) ovea ja kolme istumapaikkaa. Jäljelle jää 64 istumapaikkaa ja seisomapaikkaa, kun ihmisiä ei seiso rattaiden päällä (oletuksena, että kyydissä 3/3 lastenvaunua) tai läppäistuimien kohdalla ei samaan aikaan istu ja seiso ihmisiä.
 
Kumpaankaan, en nivelbussiin enkä telibussiin, laskenut sitä, että lastenvaunupaikalla on yhtäaikaa seisovia, 3 lastenvaunua ja istuvia. Jos lastenvaunuja ei ole, 72 muuttuu 84:ksi, ja loput seisomapaikat saadaan tiivistämällä.

En usko, että on kohtuullista änkeä 110 henkeä nykyjokeribussiin. Käytin telibussiin lukuja 50 istumapaikkaa, 3 lastenvaunupaikkaa, 22 seisomapaikkaa. 2 lastenvaunupaikan bussissa olisi tämän logiikan mukaan 52-54 istumapaikkaa. Lisäksi on läppäistuimet, joihin voi änkeä 4 ihmistä, jolloin saadaan tuo 58 täyteen. Mutta jos bussissa on ruuhka-aikaan 58 istujaa, myös läppäpenkit auki ja 3 lastenvaunua, miten ahtaasti täytyy 50-52 muuta ihmistä seistä, jotta lukusi voivat täsmätä?

Nivelbussiin käytin vertailukohteena Wiima M353-nivelestä LE:ksi editoitua versiota, johon on lisätty kaksi yksilehtistä (joista etummaisessa erityisleveä lehti) ovea ja kolme istumapaikkaa. Jäljelle jää 64 istumapaikkaa ja seisomapaikkaa, kun ihmisiä ei seiso rattaiden päällä (oletuksena, että kyydissä 3/3 lastenvaunua) tai läppäistuimien kohdalla ei samaan aikaan istu ja seiso ihmisiä.


Luvut perustuvat Jokeribussin ohjaamon seinässä oleviin tarroihin, joiden mukaan bussit rekisteröity. Ja voin vakuuttaa, että ruuhka-aikana nuo luvut autojen kapasiteetista pitää aika tarkasti paikkansa. Parempi seistä tiiviisti bussissa, kuin huonoissa olosuhteissa odotella epävarmaa seuraavaa ;-)
 
Luvut perustuvat Jokeribussin ohjaamon seinässä oleviin tarroihin, joiden mukaan bussit rekisteröity. Ja voin vakuuttaa, että ruuhka-aikana nuo luvut autojen kapasiteetista pitää aika tarkasti paikkansa. Parempi seistä tiiviisti bussissa, kuin huonoissa olosuhteissa odotella epävarmaa seuraavaa ;-)
Ongelma on enemmänkin siinä, ettei edes tiivis riitä tietyillä linjoilla - bussi yksinkertaisesti tulee täyteen. Linjoilla, joilla bussit menevät melkein täyteen, saattavat matkustajat silti vaihtaa autoihin, sillä ovat epävarmoja siitä, mahtuvatko työmatkabussiin. Tämän vuoksi aina pitää olla edes seisomapaikkoja, aivan joka vuorolla, jäljellä, jotta ihmiset voisivat olla varmoja edes kyytiin pääsemisestä. Se parantaa jo paljon joukkoliikenteen laatua.
 
Ongelma on enemmänkin siinä, ettei edes tiivis riitä tietyillä linjoilla - bussi yksinkertaisesti tulee täyteen. Linjoilla, joilla bussit menevät melkein täyteen, saattavat matkustajat silti vaihtaa autoihin, sillä ovat epävarmoja siitä, mahtuvatko työmatkabussiin. Tämän vuoksi aina pitää olla edes seisomapaikkoja, aivan joka vuorolla, jäljellä, jotta ihmiset voisivat olla varmoja edes kyytiin pääsemisestä. Se parantaa jo paljon joukkoliikenteen laatua.


Totta puhut, mutta ratkaisu ei ole siirtyminen nivelbusseihin.

Jos halutaan ratkaista se kapasiteettiongelma kumipyörillä, niin olisi siirryttävä TUPLAnivelbusseihin joissa on seisomakapasiteettia riittävästi. HSL ei vaan ole halukas osallistumaan niiden hankkimisen aiheuttamiin suurempiin kustannuksiin. Kyseisellä kalustolla kun ei ole käyttöä kuin harvoilla linjoilla. Siihenhän törmättiin jo kun tuplanivelet olivat koekäytössä Jokerilla. Millä liikennöitsijällä on halukkuutta ottaa tappiota itselleen vain matkustajien lisäkapasiteetin vuoksi? Ja kuinka kauan matkustajat ovat tyytyväisiä seisomapaikkaan esim. puolen tunnin matkan ajaksi? Istumapaikka on huomattavasti miellyttävämpi tapa matkustaa.

Raide-Jokerihan olisi ratkaisu kapasiteettiongelmiin kaluston puolesta, mutta hinta ja poliittiset päätöksethän ovat ne hidasteet.
 
Enpä tiennytkään että Carrus on korittanut Nivelbusseja City korillekin. http://fin.auto24.ee/used/836898 Luullut aina että vain Uukkari-niveliä :) Noita ei vissiin HKL/YTV olisi laskenut minkään arvoiseksi kun on pitänyt olla matalalattia?
 
Saatu mahdutettua 63 istumapaikkaa tuohon City-niveleen, tuollaiset letkut olisivat omiaan joidenkin linjojen ruuhka-sarjoissa, kuten nyt h54, h58 ja Jokeri. Ikääkään tuolla ei ole kuin 12v ja hintakin reilu kymppitonni joten ei olisi kallis hankintahintakaan, tietenkin noita pitäisi sitten hankkia enemmän kerralla jotta noista oikeasti olisi hyötyä kuormitetuimmilla linjoilla. Mielestäni ruuhka-aikoina ei ole välttämätöntä vaatia matalaa lattiaa jokaiselle lähdölle kunhan matalien lähtöjen osuus pysyy kohtuullisena. Pelkästään ruuhka-vuoroissa käytettävän kaluston ikärajaa voisi myös nostaa, nykyisen 16v sijaan esim. 20v olisi ihan ok, jos näin olisi ollut, niin esimerkiksi vasta tänä vuonna olisi poistossa Helbin viimeiset nivel-wiimat 9101-9110.
 
Aihe lienee jälleen ajankohtainen, kun Jokerilinja 550 on menossa kilpailutukseen ja yhtenä vaihtoehtona linjalle mahdollisesti tullaan tarjoamaan niveliä. Koska pääkaupunkiseudun viimeiset nivelet poistuivat käytöstä Helbin 91-sarjalaisten B10M-Volvojen tultua yli-ikäisiksi, olen suhteellisen pihalla eri bussivalmistajien tänä päivänä tarjolla olevista nivelmalleista. Olisiko jollain ammattilaisella jotain tietoa näistä ja ehkä myös mielipidettä, mikä malli olisi Jokerilinjalle sopiva vaihtoehto? Minusta nivelet toisivat paitsi vaihtelua HSL-alueen bussikirjoon, myös sujuvuutta Jokerilinjalle, kun nykyisellään telit tuppaavat sumppuuntumaan niin, että parhaimmillaan menee neljä autoa peräkkäin. :lol: Ja toki nivelten palauttamista katukuvaan voisi harkita monille muillekin linjoille, joilla ne aikanaan olivat päivittäisessä käytössä, olivat mielestäni erittäin tilavia ja mukavia matkustaa, joskin Volvon mahurinivelet olivat aika mestareita jäämään mäessä sutimaan talviliukkailla. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Nivelautoja löytyy edelleen monilta valmistajilta. Menestynein malli tällä hetkellä lienee Solaris Urbino 18. Scanialla on OmniCitynsä, Volvolla B7, Unkarissakin useampi valmistaja yrittää periä Ikaruksen aseman, Serbiassa Ikarbus valmistaa täysmataliakin niveliä. Saksalaisista merkeistä en ole ihan varma, silmiinpistävää oli Berliinissäkin erittäin suuri Solariksien määrä. Mutta nivelautot ovat edelleen käyttökelpoisia ja nykyaikaisia! Helsingin "erityisolot" ovat jälleen tuulesta temmattuja.
 
Scania Citywide LE, Citywide LF
Volvo 8500LEA, 7900
Solaris Urbino 18
Mercedes-Benz Citaro G
MAN Lion's City G
VanHool AG300
Irisbus Citelis

Tuossa kai ne todennäköisimmät vaihtoehdot.
 
Nivelautoja löytyy edelleen monilta valmistajilta. Menestynein malli tällä hetkellä lienee Solaris Urbino 18. Scanialla on OmniCitynsä, Volvolla B7, Unkarissakin useampi valmistaja yrittää periä Ikaruksen aseman, Serbiassa Ikarbus valmistaa täysmataliakin niveliä. Saksalaisista merkeistä en ole ihan varma, silmiinpistävää oli Berliinissäkin erittäin suuri Solariksien määrä. Mutta nivelautot ovat edelleen käyttökelpoisia ja nykyaikaisia! Helsingin "erityisolot" ovat jälleen tuulesta temmattuja.
Mercedesin CapaCityä löytyy 250kpl Turkin Istanbulista BRT-järjestelmään kytkettynä:
690743_1245405_381_254_CapaCity_Istanbul.jpg
 
Takaisin
Ylös