Teli- ja nivelbussit

Muutamat jo aiemmin viljeli "täysin varmana tietona" että MAN ei enää tee telejä, joku linkitti että ruotsiin niitä oli toimitettu silti ja senkin jälkeen tätä "varmaa tietoa" jaettiin. Nyt niitä siis saa ruotsiin jo toisen kerran tämän "varman tiedon" aikana.
 
Kenties LL mallia, eli täysmatalaa ei valmisteta enää, kun en niitä löytänyt Ruotsistakaan vuoden -09 jälkeen.
Vai olisiko Helbiltä laitettu huhu liikkeelle synonyyminä asialle "nämä ovat epäluotettavia p%#&ja emmekä hanki niitä enää" :lol:

Mitenhän toimiva kapine Man olisi dieselmoottorilla? Ja olisi edelleen esim. 550:lle täysmatala ollut toimivampi korityyppi kuin tulevat Scalat :/

Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että 615:lla, jossa matkustajavaihtuvuutta on vähemmän ja keskinopeutta enemmän, ajetaan avarilla, moni-ovisilla ja meluisilla keskustabusseilla ja hitaampia matkustajavaihtuvampia linjoja ajetaan ahtaammilla ja vähempi-ovisilla scaloilla
 
Mielestäni on jokseenkin huvittavaa, että 615:lla, jossa matkustajavaihtuvuutta on vähemmän ja keskinopeutta enemmän, ajetaan avarilla, moni-ovisilla ja meluisilla keskustabusseilla ja hitaampia matkustajavaihtuvampia linjoja ajetaan ahtaammilla ja vähempi-ovisilla scaloilla
Eivät ole olleet mittauksissa meluisia, eikä muutenkaan, tyhjäkäyntiääntäkään tuskin kuulee sisällä. Vai vertailetko sähköbusseihin?:)
 
Eivät ole olleet mittauksissa meluisia, eikä muutenkaan, tyhjäkäyntiääntäkään tuskin kuulee sisällä. Vai vertailetko sähköbusseihin?:)

Ainakin viimeksi kun olen mennyt 615:lla, oli moottorin ja voimansiirron äänet yksistään huomattavat Tuusulanväylän osuudella. Tai oikeastaan välillä Käpylä - Lentoasema. Siihen päälle vielä ovien suhina vajaassa 90km/h nopeudessa. Taajamanopeuksissa Man onkin mukavan hiljainen. :)

LE-korissa kuitenkin jo rakenne itsessään vaimentaa ääntä, kun ei koko bussi pituudeltaan viistä maata. Ja Moottori+Vaihteisto jää kauemmaksi matkustamosta.
 
Tervehdys,

Ajattelin kysyä teiltä asijantuntioilta neuvoa nivelbusseihin liittyen.
Aloitin juuri vuoden pituisen markkinointiduunin eräässä Englantilaisessa firmassa Lontoon lähellä.

Kyseisellä firmalla, joka vuokraa ajoneuvoja, on Citaro 0530 G ja Scania Omnicity nivelbusseja yhteensä noin 100kpl tyhjän panttina. Vuosimallit ovat 2003-2004, kunto on jokaisessa todella hyvä mutta ratti on oikealla puolella. Bussit ovat pois käytosta sen takia, koska Lontoo päätti vaihtaa kerrosbusseihin.

Minun duunini on siis markkinoida ja saada nämä bussit myytyä Eurooppaan tai vaikka toiselle puolelle maapalloa. Olen katsellut maita joissa ajetaan vasemmalla sekä Euroopan maita, joissa on samoja busseja käytossa, jos loytyisi ostajia vara-osiksi.

Olisiko teillä vinkkejä, miten pääsisin näistä nivelbusseista eroon, muuten kuin romuttamalla?
 
Minun duunini on siis markkinoida ja saada nämä bussit myytyä Eurooppaan tai vaikka toiselle puolelle maapalloa. Olen katsellut maita joissa ajetaan vasemmalla sekä Euroopan maita, joissa on samoja busseja käytossa, jos loytyisi ostajia vara-osiksi.

Olisiko teillä vinkkejä, miten pääsisin näistä nivelbusseista eroon, muuten kuin romuttamalla?
Ainakin Maltalle ja Sri Lankaan näyttää päätyneen vanhoja brittibusseja, joten vasemman puoleisista ovista ei liene haittaa.

Tämä firma on suht' koht' iso saksalainen käytetyn raskaan kaluston välittäjä, joten kannattaa kysellä sieltä kiinnostusta ainakin varaosiin:
www.alga.de
 
Vs: Akkusähköbussi

HSL:n hallituksen ensi tiistain kokouksen esityslistalla on mielenkiintoinen esitys Helsingin kaupungille toteutettavaksi ehdotettavien vuoden 2020 pienkohteiden joukossa: Linjojen 14, 18 ja 39 mahdollinen muuttaminen sähkökäyttöisillä nivellinja-autoilla ajettavaksi, päätepysäkkien ja pysäkkien parantaminen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Akkusähköbussi

HSL:n hallituksen ensi tiistain kokouksen esityslistalla on mielenkiintoinen esitys Helsingin kaupungille toteutettavaksi ehdotettavien vuoden 2020 pienkohteiden joukossa: Linjojen 14, 18 ja 39 mahdollinen muuttaminen sähkökäyttöisillä nivellinja-autoilla ajettavaksi, päätepysäkkien ja pysäkkien parantaminen.

Ehdotuksessa Vantaan kaupungille ei löytynyt mainintaa 39:stä, vaikka sen päätepysäkki on Myyrmäessä ja ensi syksystä 39B:n ruuhkan lähdöt siirtyvät varsinaiselle linjalle. Liitteessä on tosin kohta "Runkolinjan 570 (Mellunmäki – Tikkurila – Lentoasema) aloittaa liikennöinnin syksyllä 2021, tutkitaan mahdollisuutta liikennöidä linjaa sähkönivelbusseilla.", joka myös on ainakin itselle ensimmäinen vastaan tullut maininta 570:n lykkääntymisestä taas vuodella.
 
Vs: Akkusähköbussi

Liitteessä on tosin kohta "Runkolinjan 570 (Mellunmäki – Tikkurila – Lentoasema) aloittaa liikennöinnin syksyllä 2021, tutkitaan mahdollisuutta liikennöidä linjaa sähkönivelbusseilla.", joka myös on ainakin itselle ensimmäinen vastaan tullut maininta 570:n lykkääntymisestä taas vuodella.

Liittyy Ojangon bussivarikon valmistumisen viivästymiseen, joka johtuu taas tehdyistä valituksista.
 
Vs: Akkusähköbussi

HSL:n hallituksen ensi tiistain kokouksen esityslistalla on mielenkiintoinen esitys Helsingin kaupungille toteutettavaksi ehdotettavien vuoden 2020 pienkohteiden joukossa: Linjojen 14, 18 ja 39 mahdollinen muuttaminen sähkökäyttöisillä nivellinja-autoilla ajettavaksi, päätepysäkkien ja pysäkkien parantaminen.

Nämä linjat ovat usein täysiä ja pysähtyvät joka pysäkillä. Lisäksi suuri linjaosuus on tiiviissä kaupunkirakenteessa. Todella hyvä ehdotus. Mutta myönnän että oma lehmä ojassa. Käytän 14 ja 39 paljon.
 
Vs: Akkusähköbussi

Liitteessä on tosin kohta "Runkolinjan 570 (Mellunmäki – Tikkurila – Lentoasema) aloittaa liikennöinnin syksyllä 2021, tutkitaan mahdollisuutta liikennöidä linjaa sähkönivelbusseilla.", joka myös on ainakin itselle ensimmäinen vastaan tullut maininta 570:n lykkääntymisestä taas vuodella.

Kävin eilen lentokentällä ja sanoisin että on ihan hyvä että tuo 570 aloittaa vasta tuolloin, koska meneillään oleva lentokentän remontti on laajuudessaan melkoinen myös liikenteellisesti.
 
Vs: Akkusähköbussi

Nämä linjat ovat usein täysiä ja pysähtyvät joka pysäkillä. Lisäksi suuri linjaosuus on tiiviissä kaupunkirakenteessa. Todella hyvä ehdotus. Mutta myönnän että oma lehmä ojassa. Käytän 14 ja 39 paljon.
Käytän myös ko. linjoja paljon. En ole erityisemmin nivelautojen ystävä mutta mikäs siinä jos niihin tulee vähintään sama penkkimäärä kuin teleissä eikä vuorovälejä harvenneta. Aikanaanhan oli idea, että jos nivelbusseja käytetään niin vuoroväliä voi harventaa. Vastustan edelleenkin joukkoliikenteessä seisomista. Eri asia jos ajaa vain pari pysäkinväliä mutta allekirjoittanut kävelee sellaiset.
 
Vs: Akkusähköbussi

JOko ne ovat oppineet rakentamaan käytössä kestävät nivelet. Eräs ammattikuski kertoi minulle että nivelten heikko kestävyys on pääsyy, miksi nivelautoista on välillä luovuttu. Aikanaan muuten 39:lläkin oli nivelautoja. Kyllä se tahtoi monesti olla että nivelessä oli reikiä.
 
Vs: Akkusähköbussi

JOko ne ovat oppineet rakentamaan käytössä kestävät nivelet. Eräs ammattikuski kertoi minulle että nivelten heikko kestävyys on pääsyy, miksi nivelautoista on välillä luovuttu. Aikanaan muuten 39:lläkin oli nivelautoja. Kyllä se tahtoi monesti olla että nivelessä oli reikiä.

Muistaakseni suurin osa HKL:n korkeista nivelistä palveli täydet 16 vuotta ja myös STA:n nivelet olivat liikenteessä pitkäikäisiä. Eivät siis mitenkään huonoja olleet. Viimeiset HKL:n hankkimat nivelet olivat matalat 9601 ja 9602 ja näissä taisi ongelmia olla paljon ja aika pianhan näistä hankkiuduttiinkin eroon.
 
Takaisin
Ylös