Sivu 16 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6121314151617 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 226-240/248

Viestiketju: Teli- ja nivelbussit

  1. #226
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

    Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #227
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3750

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

    Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
    No siis, jos sähköbussien akku- ja lataustekniikka kehityy nykyistä vauhtia, niin nuo sähkönivelet ovat varikoilla ladattavia eivätkä tarvitse erillisiä pikalatausasemia päätepysäkeillä. Toisin sanoen vuonna 2021 ne voivat olla sellaisia, että niitä voi käyttää siinä missä mitä tahansa muutakin bussia. Ja sähköisinä niillä ei ole dieselbussien päästörajoituksia (joiden vähentämiseen mm. Helsinki on sitoutunut).
    7-10 vuottahan on käytännössä yhden liikennennöintisopimuksen mittainen, joten ainakin sen aikaa mentäneen vielä busseilla.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 05.03.2019 kello 16:18.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #228
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1504

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    14 ja 18 kohdalla en olisi niin huolissani vuorovälin harvenemisesta niveten myötä, kun nykykalustosta suurin osa on vielä kaksiakselista, olettaen siis että kalusto olisi kauttaaltaan niveliä, eikä vain nykyisiä telivuoroja korvaamassa. 39:llä tosin voi olla riski, että jotkut joutuvat seisomaan kauemmin kun 10min esim Pitäjänmäen aseman ja Meilahden välillä, kun nykyinen kalusto on (muistaakseni) pelkkiä telejä. Tahdistaminen linjoihin 14 ja 18 ei taida onnistua jos niille tulee 12 tai 15min vuoroväli ja 39:lle jää 10, mutta jos yhteinen vuoroväli ruuhkassa on 4min, niin tahdistus ei toimi hyvin muutenkaan eikä sitä samalla tavalla tarvitakkaan.
    On ihan mahdollista, että mikäli sähköniveliin tuolla nykyisessä 14/18/39-käytävässä mennään, tapahtuu myös linjastossa samalla muutoksia. Esimerkiksi nykyisten linjojen sijaan voitaisiinkin liikennöidä kahta 10 minuutin vuorovälin linjaa nivelkalustolla. Eiranrannan ratikka tullee joka tapauksessa muuttamaan Etelä-Helsingin linjastoa jossain määrin.

  4. #229
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3750

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Esimerkiksi nykyisten linjojen sijaan voitaisiinkin liikennöidä kahta 10 minuutin vuorovälin linjaa nivelkalustollam
    Jolloin runko-osuudella olisi viiden minuutin vuoroväli. Tämä olisi todella ihanteellinen tilanne.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #230

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

    Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
    Vihdintien ratikka voi korvata linjat 18 ja 14, mutta se ei kulje loppupäässään samaa reittiä 39:n kanssa.

  6. #231

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1058

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.

  7. #232
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3750

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.
    Samasta syystä kuin Mäkelänkadun ja Lahdentien bussilinjat tulevat Rautatientorille. Tai Manskua tullaan Elielinaukiolle ja Kamppiin. Nimimerkki "Miska" tai "late" voisi selostaa asiantuntevammin, miksi näin on yhä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #233
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut junabongari Näytä viesti
    Vihdintien ratikka voi korvata linjat 18 ja 14, mutta se ei kulje loppupäässään samaa reittiä 39:n kanssa.
    Kun Topeliuksenkadulla kulkee nelosen ratikka ja Vihdintiellä oma ratikkansa, niin ei 39 siinä vaiheessa enää ole olemassa. Voipi olla tuolla numerolla jonkunlainen moniliityntäbussi toki, mutta ei mitään sellaista, joka tarvitsisi nivelautoja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.
    Ei se kauaa enää tule.

    Turhin noista on tietysti 14, sehän on käytännössä pelkkä nyky-14:n tukilinja pohjoisheilurilla. Muutamaa mummoa lukuunottamatta ei lie mitään estettä sille, että jo "huomenna" lakkautetaan 14, pidennetään 39 Eiraan ja katsotaan tarjonta kysyntää vastaavaksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #234

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    702

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Miksi 39 ylipäänsä tulee keskustaan? Alkumatkan liityntälinja lähijunille, loppuosan täysin turha.
    39:hän kulki vielä hiljattain Pitäjänmäestä Vihdintien ja Manneheimintien kautta Kamppiin. Nykyinen Reitti tuli vasta 2012 kun se yhdistettiin 539:iin. Eli se on liitynnän lisäksi eräänlainen poikittaislinja Martinlaakson radan varresta Munkkiniemeen ja samalla hidas yhteys Konalasta keskustaan, koska se on kompromissi suoran linjan ja poikittaislinjan kesken. Toivon mukaan Vihdintien ratikan suunnitelmaan sisältyy käännös Huopalahdenkadulta Jokerille Huopalahden asemalle. Tällöin Martinlaakson radan varresta saataisiin nopeampi yhteys junavaihdolla Munkkiniemeen esim jatkamalla 7 Meilahdesta pelkällä kääntöraiteen rakentamisella Huopalahden aseman pohjoispuolelle. Ilmankin kääntöraidetta voi linjan tehdä jos Kalasataman linjaa ajetaan kaksisuuntaisella pikaraitiotiekalustolla, niin se voitaisiin ajaa 7 reittiä Meilahteen ja siitä Huopalahteen. Siellä se voidaan kääntää ilman erillistä kääntöraidetta vaan vain pelkällä ristikolla joita tulee olemaan määrävälein Jokerin varrella muutenkin. Tällöin siis 7 jäisi Länsi-Pasilaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    On ihan mahdollista, että mikäli sähköniveliin tuolla nykyisessä 14/18/39-käytävässä mennään, tapahtuu myös linjastossa samalla muutoksia. Esimerkiksi nykyisten linjojen sijaan voitaisiinkin liikennöidä kahta 10 minuutin vuorovälin linjaa nivelkalustolla. Eiranrannan ratikka tullee joka tapauksessa muuttamaan Etelä-Helsingin linjastoa jossain määrin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei se kauaa enää tule.

    Turhin noista on tietysti 14, sehän on käytännössä pelkkä nyky-14:n tukilinja pohjoisheilurilla. Muutamaa mummoa lukuunottamatta ei lie mitään estettä sille, että jo "huomenna" lakkautetaan 14, pidennetään 39 Eiraan ja katsotaan tarjonta kysyntää vastaavaksi.
    Eiranrannan Hankesuunnitelmassa ei ole sen ihmeempää kuin 14 siirto samalle päätepysäkille 18 kanssa, joka tosiaan tekee 14 helpon korvata 39:llä. 39:n ajo Myyrmäkeen asti 10min välein ja vielä nivelillä on minusta tosin ylitarjontaa. Muutenkin Vihdintien ratikka tulee varmaan syömään pois sen suunnan bussilinjojen kantakaupunkisosuuden Valimon terminaalin myötä tai ainakin niiden linjojen joita ei ole muutettu runkolinjoiksi. Helsingin poikittaisliikennesuunnitelmassa 59:n (tai mikä sen numero runkolinjana onkaan) jatko Malminkartanoon on minusta valmistautumista siihen että se korvaa 39:n Vihdintien ratikan aloittaessa. Mikäli telisähköbussit yhtäkkiä tulevatkin markkinoille ja nivelbussien takia ei linjakolmikkoa muutetakkaan, niin 59 syö pois ainakin 39B:n, siis 51:n lisäksi

  10. #235
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1936

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
    Onhan ne joka tapauksessa paljon halvempia kuin yksikään kiskoliikennehanke kalustoineen. Mutta rahaa tuntuu nykyään olevan vaikka mihin kun sitä kaadettiin surutta koko ajan extraa länsimetroonkin.

  11. #236
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Toivon mukaan Vihdintien ratikan suunnitelmaan sisältyy käännös Huopalahdenkadulta Jokerille Huopalahden asemalle. Tällöin Martinlaakson radan varresta saataisiin nopeampi yhteys junavaihdolla Munkkiniemeen esim jatkamalla 7 Meilahdesta pelkällä kääntöraiteen rakentamisella Huopalahden aseman pohjoispuolelle. Ilmankin kääntöraidetta voi linjan tehdä jos Kalasataman linjaa ajetaan kaksisuuntaisella pikaraitiotiekalustolla, niin se voitaisiin ajaa 7 reittiä Meilahteen ja siitä Huopalahteen.
    Eikös Vihdintien ratikan suunnitelmissa ole ajateltu tuota Kehäradan junista vaihtoa Pohjois-Haagan asemalle, jonka tuntumaan tulisi ratikan päätepysäkki?

  12. #237

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5819

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eikös Vihdintien ratikan suunnitelmissa ole ajateltu tuota Kehäradan junista vaihtoa Pohjois-Haagan asemalle, jonka tuntumaan tulisi ratikan päätepysäkki?
    Sellaisen suunnitelman minäkin olen nähnyt ja mielestäni siinä ei ole oikeastaan minkäänlaista järkeä. jos Vihdintielle rakennetaan ratikka niin sen pitää kulkea vähintään Konalaan tai mieluiten Rajatorppaan/Pähkinärinteeseen.

    t. Rainer

  13. #238
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7225

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sellaisen suunnitelman minäkin olen nähnyt ja mielestäni siinä ei ole oikeastaan minkäänlaista järkeä. jos Vihdintielle rakennetaan ratikka niin sen pitää kulkea vähintään Konalaan tai mieluiten Rajatorppaan/Pähkinärinteeseen.
    Kyllä se kulkee. Tämä Kaupintien ratikka on vasta ensimmäinen vaihe.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #239

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    702

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eikös Vihdintien ratikan suunnitelmissa ole ajateltu tuota Kehäradan junista vaihtoa Pohjois-Haagan asemalle, jonka tuntumaan tulisi ratikan päätepysäkki?
    Ratikka on tulossa Kaupintielle, mutta suunnitelmissa on vielä katkoviiva Kaaren eteen asti, eli päätepysäkkiä ei ole kai vielä lopullisesti päätetty. Kaupintien pysäkin kohdalle on tosin parhaimmillaan yli 150m kävely Pohjois-Haagan aseman laituritasolta, kun taas Huopalahdessa laiturilta pyskille on 30m.

    Yhteys Huopalahdesta nopeuttaa myös yhteyttä Rantaradan varteen, mutta en sitä tuossa maininnut, kun oli puhe Martinlaakson radan poikittaisyhteyksistä ja 39:stä

  15. #240

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5819

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ratikka on tulossa Kaupintielle, mutta suunnitelmissa on vielä katkoviiva Kaaren eteen asti, eli päätepysäkkiä ei ole kai vielä lopullisesti päätetty. Kaupintien pysäkin kohdalle on tosin parhaimmillaan yli 150m kävely Pohjois-Haagan aseman laituritasolta, kun taas Huopalahdessa laiturilta pyskille on 30m.

    Yhteys Huopalahdesta nopeuttaa myös yhteyttä Rantaradan varteen, mutta en sitä tuossa maininnut, kun oli puhe Martinlaakson radan poikittaisyhteyksistä ja 39:stä
    Koko haaraa Kaupintietä pitkin ei tarvittaisi jos sitten kun sekä Jokeri ja kiskot Munkkiniemestä Vihdintielle ovat valmiit ajettaisiin yksi rinnakkainen ratikkalinja keskustasta Huopalahden aseman kautta esim Maunulaan tai Käpylään tai vielä parempi niin että se palaisi sieltä takaisin keskustaan.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen nivelbussit
    kirjoittanut otto s foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 151
    Viimeisin viesti: 01.04.2020, 07:56
  2. Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 20:23
  3. Missä teli-Wiimoja?
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 06.07.2009, 17:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •