Sivu 17 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71314151617181920 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 241-255/286

Viestiketju: Teli- ja nivelbussit

  1. #241
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3802

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Nyt kun pää on avattu ja sähkönivelbussit ovat tuloillaan vuonna 2021 HSL-liikenteeseen linjoille 14, 18, 39 ja 570, näen niille jo seuraavat käyttökohteet:

    Linjat 58, eli ensi syksystä alkaen runkolinja 500, sekä linja 59. Näiden linjojen nykyiset sopimukset optioineen ovat loppumassa vuoden 2022 lopulla. Linjaa 59:hän ollaan jatkamassa Malminkartanoon asti ja sen nykyinen rinnakkaislinja 50 ollaan lopettamassa jo ensi syksynä. Tällöin linjasta 59 tulee siis hyvin runkolinjamainen ja se saattaisi olla hyvä linja oikeksi runkolinjaksi nostamiseen lähivuosina.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #242

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1129

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuo toimittaja voisi kysellä Höseliltä, mitä järkeä koko tässä touhussa on linjojen 14/18/39 osalta. Meillehän on tulossa Vihdintien ratikka, jonka on määrä olla liikenteessä noin 10 vuoden kuluttua. Kun tiedämme toteutuspolun olevan se, että aloitetaan Topeliuksenkadun rinnakkaisradasta, sitten perusparannetaan Manskun rata ja sitten aloitetaan liikenne, niin linjaryppäällä 14/18/39 lie elinvuosia jäljellä sellaiset 7–8 vuotta, joista pari viimeistä ajettaisiin herkillä nivelbusseilla keskellä ratatyömaata.

    Eli onko Kiinan nivelet niin halpoja, että ne kannattaa hankkia noin lyhyttä käyttöaikaa varten, ja ajaa siellä huonokuntoisella kiskotyömaalla loppuun?
    Toinen vaihtoehto on, ettei höselillä uskota kovin vakavasti Helsingin kykyyn toteuttaa Topeliuksen/Fredan -ratikkaa suunnitellulla aikataululla. Töölössä vielä asukkaat vastustavat kaikkia järkeviä katusuunnitelmia ja niitä mitä kannattavat, ei kannata huonoina toteuttaa. Ihan toinen tilanne kuin esim. Hämeentiellä, jossa oli asukkaiden melko vahva ja lähes yksimielinen tuki.

  3. #243

    Liittynyt
    02.11.2015
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    74

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Nyt kun pää on avattu ja sähkönivelbussit ovat tuloillaan vuonna 2021 HSL-liikenteeseen linjoille 14, 18, 39 ja 570, näen niille jo seuraavat käyttökohteet:

    Linjat 58, eli ensi syksystä alkaen runkolinja 500, sekä linja 59. Näiden linjojen nykyiset sopimukset optioineen ovat loppumassa vuoden 2022 lopulla. Linjaa 59:hän ollaan jatkamassa Malminkartanoon asti ja sen nykyinen rinnakkaislinja 50 ollaan lopettamassa jo ensi syksynä. Tällöin linjasta 59 tulee siis hyvin runkolinjamainen ja se saattaisi olla hyvä linja oikeksi runkolinjaksi nostamiseen lähivuosina.
    Eihän linjaa 50 vielä ensi syksynä olla lakkauttamassa, ainakaan liikennöintisuunnitelman mukaan. https://www.hsl.fi/liikennointisuunn...elma-2019-2020

  4. #244
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3802

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhotyyppi Näytä viesti
    Eihän linjaa 50 vielä ensi syksynä olla lakkauttamassa, ainakaan liikennöintisuunnitelman mukaan. https://www.hsl.fi/liikennointisuunn...elma-2019-2020
    Sorry joo, vasta suunnitelma vuodelle 2020:
    https://www.hsl.fi/poikittaisyhteydet
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.03.2019 kello 19:00. Syy: Korjattu linkki
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #245
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    887

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Koko haaraa Kaupintietä pitkin ei tarvittaisi jos sitten kun sekä Jokeri ja kiskot Munkkiniemestä Vihdintielle ovat valmiit ajettaisiin yksi rinnakkainen ratikkalinja keskustasta Huopalahden aseman kautta esim Maunulaan tai Käpylään tai vielä parempi niin että se palaisi sieltä takaisin keskustaan.

    t. Rainer
    Vihdintien ratikka ei kuitenkaan ole puhdas joukkoliikennehanke vaan osa bulevardisointeja. Jos uusi rata loppuisi jo Haagan liikenneymprään, niin täydennysrakentamista ei saataisi tehtyä melkein ollenkaan,

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Toinen vaihtoehto on, ettei höselillä uskota kovin vakavasti Helsingin kykyyn toteuttaa Topeliuksen/Fredan -ratikkaa suunnitellulla aikataululla. Töölössä vielä asukkaat vastustavat kaikkia järkeviä katusuunnitelmia ja niitä mitä kannattavat, ei kannata huonoina toteuttaa. Ihan toinen tilanne kuin esim. Hämeentiellä, jossa oli asukkaiden melko vahva ja lähes yksimielinen tuki.
    Ainakin kun yleisokommenteja katsoo Topeliuksenkadun ratikasta, niin vaikeaa kyllä löytää tuolta vastustaavaa mielipidettä.

  6. #246

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1129

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    ^ Veikkaan, että ovat ne vastustajat enemmän lankapuhelin ja kirjeposti -kansaa. Mut kuuleman mukaan niitä on.

  7. #247
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7456

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ^ Veikkaan, että ovat ne vastustajat enemmän lankapuhelin ja kirjeposti -kansaa. Mut kuuleman mukaan niitä on.
    Nämä ovat siinä mielessä hyvin ongelmallisia, että he vastustavat hanketta, joka toteutuu siinä vaiheessa kun he itse ovat jo muuttaneet Hietaniemeen tai Honkanummelle. Ehkäpä suunnitteluporras osaa suhtautua näihin oikeanasteisella vakavuudella.

    Noin ylipäätään en ole Topeliuksen kohdalla kovin huolissani kansalaispalautteesta. Kyseessä on sen verran ison kokoluokan hanke, ettei siinä ole enää asukkailla sananvaltaa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #248

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5871

    oletus Vs: Teli- ja nivelbussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Vihdintien ratikka ei kuitenkaan ole puhdas joukkoliikennehanke vaan osa bulevardisointeja. Jos uusi rata loppuisi jo Haagan liikenneymprään, niin täydennysrakentamista ei saataisi tehtyä melkein ollenkaan,
    Tarkoitin kyllä että Vihdintietä pitkin ratikka Pähkinärinteeseen mutta toinen linja keskustasta Haagan kautta Maunulaan jne. Silloin ne jotka tulevat junalla kehärataa pitkin voivat vaihtaa ratikkaan Huopalahden asemalla josta se kulkee suorempaa reittiä Munkkiniiemeen, Meilahteen Töölöön jne

    t. Rainer

  9. #249

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    782

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Jos vertaa Helsinkiä ja Tukholmaa, Tukholmassa busseilla matkustetaan yleensä vain lyhyt matka. Sen tyyppisiä bussilinjoja kuin tuleva 40 ei ole olemassa Tukholmassa. Siksi nivelet on Helsingissä virhehankinta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.06.2021 kello 10:00. Syy: jaettu viesti kahtia

  10. #250

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Jos vertaa Helsinkiä ja Tukholmaa, Tukholmassa busseilla matkustetaan yleensä vain lyhyt matka. Sen tyyppisiä bussilinjoja kuin tuleva 40 ei ole olemassa Tukholmassa. Siksi nivelet on Helsingissä virhehankinta.
    Olen ollut iät ja ajat sitä mieltä, että Suomen ja etenkin Helsingin kannattaa pitää kiinni siitä, että kulkuneuvoissa on paljon istumapaikkoja. Jos niveliin voi saada vähemmän istumapaikkoja kuin teleihin niin silloin asiassa on jotain mätää.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 25.06.2021 kello 10:01. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  11. #251

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    213

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Olen ollut iät ja ajat sitä mieltä, että Suomen ja etenkin Helsingin kannattaa pitää kiinni siitä, että kulkuneuvoissa on paljon istumapaikkoja. Jos niveliin voi saada vähemmän istumapaikkoja kuin teleihin niin silloin asiassa on jotain mätää.

    Ruuhka-aikaan on telibussitkin täynnä myös seisovia matkustajia. Siinne nivelet sopivat hyvin. Esim. 500 -linja

  12. #252
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1103

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Etumataliin nivelbusseihin saa hieman enemmän istumapaikkoja kuin teleihin. HSL vaatii kokomatalia niveliä, mutta Turkuun voitaisiin hankkia etumatalia, jos on tarve. Ruotsissa on jonkin verran uusia etumatalia nivelbusseja pidemmillä linjoilla.

  13. #253

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    782

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Ruuhka-aikaan on telibussitkin täynnä myös seisovia matkustajia. Siinne nivelet sopivat hyvin. Esim. 500 -linja
    Seisovia matkustajia on toisaalta vielä enemmän, jos otetaan käyttöön nivelbussit. Suuri istumapaikkamäärä on hyvä kulttuurinen ominaispiirre, vaikka jotkin muut eivät ehkä olisikaan.

  14. #254

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Seisovia matkustajia on toisaalta vielä enemmän, jos otetaan käyttöön nivelbussit. Suuri istumapaikkamäärä on hyvä kulttuurinen ominaispiirre, vaikka jotkin muut eivät ehkä olisikaan.
    Täysin samaa mieltä.

  15. #255

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2154

    oletus Vs: 2021 Uudet bussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Seisovia matkustajia on toisaalta vielä enemmän, jos otetaan käyttöön nivelbussit. Suuri istumapaikkamäärä on hyvä kulttuurinen ominaispiirre, vaikka jotkin muut eivät ehkä olisikaan.
    Matkustajia joukkoliikenteessä kuljetetaan, ei istuimia. Istumapaikat ovat hyvää palvelua haittaava päähänpinttymä, mitä tulee suuren matkustajamäärän kaupunkilinjoihin. Sen lisäksi että matkustajia pitää saada mahtumaan kyytiin, heidät pitää vieläpä saada kyytiin ja pois kyydistä nopeasti.

    Suomessa ei juurikaan ole kaupunkeja (joissa tarvitaan kaupunkijoukkoliikennettä), joten houkutus yleistää maaseutuliikenteen istumapaikkatarpeet kaikkeen joukkoliikenteeseen on suuri.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen nivelbussit
    kirjoittanut otto s foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 174
    Viimeisin viesti: 01.12.2020, 19:59
  2. Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
    kirjoittanut trumanb foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 09.05.2010, 20:23
  3. Missä teli-Wiimoja?
    kirjoittanut bussifriikki foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 06.07.2009, 17:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •